Rozporządzenie 1962/2006 w zastosowaniu art. 37 Aktu przystąpienia Bułgarii do Unii Europejskiej

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1962/2006
z dnia 21 grudnia 2006 r.
w zastosowaniu art. 37 Aktu przystąpienia Bułgarii do Unii Europejskiej *

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Traktat o przystąpieniu Bułgarii i Rumunii do Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 4 ust. 3,

uwzględniając Traktat o przystąpieniu Bułgarii i Rumunii do Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 37,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 37 Aktu przystąpienia Bułgarii i Rumunii pozwala Komisji na podjęcie odpowiednich środków ochronnych w przypadku poważnego naruszenia funkcjonowania rynku wewnętrznego lub bezpośredniego ryzyka takiego naruszenia, wynikającego z niewykonania zobowiązań podjętych przez Bułgarię w trakcie negocjacji akcesyjnych w zakresie wspólnotowej polityki sektorowej odnoszącej się do działalności gospodarczej o zasięgu transgranicznym. Istnieje bezpośrednie ryzyko, że niewykonanie przez Bułgarię jej zobowiązań w zakresie rozporządzeń(1)(2) spowoduje poważne naruszenie funkcjonowania rynku wewnętrznego w zakresie transportu lotniczego.

(2) Na podstawie art. 80 Traktatu WE Wspólnota przyjęła wspólną politykę w zakresie transportu lotniczego, która obejmuje przepisy ustanawiające wewnętrzny rynek usług lotniczych(3), jak również wspólne przepisy mające na celu ustanowienie i utrzymanie wysokiego, jednolitego poziomu bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego w Europie(4). Obydwa zbiory przepisów mają bezpośredni wpływ na świadczenie usług lotniczych pomiędzy państwami członkowskimi.

(3) W trakcie negocjacji akcesyjnych Bułgaria zobowiązała się do pełnego stosowania wspólnotowych przepisów w zakresie transportu lotniczego od dnia przystąpienia do Unii Europejskiej.

(4) Po podpisaniu Traktatu o przystąpieniu w dniu 25 kwietnia 2005 r., Europejska Agencja Bezpieczeństwa Transportu Lotniczego (EASA) dokonała kontroli w dniach 16-20 maja 2005 r. urzędu lotnictwa cywilnego Bułgarii (CAA) w celu stwierdzenia, czy urząd ten jest w stanie stosować wymogi prawodawstwa Wspólnoty, jak również normy Wspólnych Władz Lotniczych (JAA) w zakresie bezpieczeństwa lotniczego. Kontrola ujawniła istotne i notoryczne braki administracyjne bułgarskiego CAA, jeśli chodzi o nadzór w zakresie bezpieczeństwa niezbędny dla wdrożenia wspólnotowych wymogów odnoszących się do certyfikacji w zakresie zdolności do lotu i utrzymania statków powietrznych.

(5) W związku z poważnymi brakami stwierdzonymi przez EASA i JAA, w październiku 2005 r. odmówiono Bułgarii wzajemnego uznawania w kwestiach związanych z bezpieczeństwem w ramach systemu JAA.

(6) Plany działań naprawczych przedstawione przez bułgarski CAA w październiku i listopadzie 2005 r. oraz w maju 2006 r. nie zadowoliły EASA, co Komisja przyjęła do wiadomości.

(7) W komunikacie przyjętym w dniu 26 września 2006 r. w sprawie stanu przygotowań Bułgarii i Rumunii do członkowstwa w UE(5) Komisja potwierdziła, że Bułgaria poczyniła dalsze postępy w przygotowaniach do członkowstwa, ale jednocześnie stwierdziła liczne obszary nadal budzące zastrzeżenia, między innymi bezpieczeństwo lotnicze, w których Komisja podejmie odpowiednie środki mające na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego, jeśli Bułgaria nie przeprowadzi niezbędnych działań naprawczych.

(8) Komunikat Komisji wzywał Bułgarię do zapewnienia zgodności z odpowiednimi wspólnotowymi przepisami w zakresie bezpieczeństwa lotniczego i przedłożenia planu działań naprawczych oraz jego wdrożenia w ściśle określonym terminie, w bliskiej współpracy z EASA i pod jej nadzorem, w celu zlikwidowania wszelkich braków w dziedzinie bezpieczeństwa. Sprawozdanie zapowiadało przeprowadzenie przez EASA weryfikacji wykonania tego planu poprzez dokonanie kolejnej kontroli przed przystąpieniem Bułgarii. Komunikat Komisji stwierdzał, że w przypadku niepodjęcia przez Bułgarię niezbędnych działań naprawczych Bułgaria ryzykuje ograniczeniem dostępu do wewnętrznego rynku lotniczego wprowadzonym przez Komisję - z własnej inicjatywy lub na wniosek państwa członkowskiego. Ponadto zarejestrowane bułgarskie statki powietrzne, niespełniające wymogów UE w zakresie bezpieczeństwa lotniczego, mogą podlegać odpowiednim środkom ochronnym.

(9) W związku z komunikatem Komisji poproszono EASA o przeprowadzenie kontroli bułgarskiego CAA. Kontrola ta miała miejsce w dniach od 27 listopada do 1 grudnia 2006 r. Miała ona na celu stwierdzenie, czy urząd lotnictwa cywilnego Bułgarii jest przygotowany do wdrożenia wspólnych przepisów w zakresie lotnictwa cywilnego, które w Bułgarii wchodzą w życie dnia 1 stycznia 2007 r., a także ocenę postępu w realizacji planu działań naprawczych przedłożonego przez urząd po pierwszej kontroli EASA, a odnoszącego się do braków w dziedzinie bezpieczeństwa stwierdzonych w trakcie tejże kontroli.

(10) Sprawozdanie z kontroli przygotowane przez EASA potwierdza stwierdzone poprzednio braki administracyjne bułgarskiego CAA, jeśli chodzi o nadzór w zakresie bezpieczeństwa niezbędny dla wdrożenia wspólnotowych wymogów odnoszących się do certyfikacji w zakresie zdolności do lotu i utrzymania statków powietrznych, a także wskazuje, że w dniu wejścia w życie Aktu przystąpienia bułgarski CAA nie będzie w stanie zapewnić zgodności z rozporządzeniem nr 1592/2002 i jego przepisami wykonawczymi oraz rozporządzeniami Komisji (WE) nr 1702/2003(6) i (WE) nr 2042/2003(7).

(11) W związku z niewykonaniem przez Bułgarię jej zobowiązań w zakresie zapewnienia zgodności z rozporządzeniem (WE) nr 1592/2002 i jego przepisami wykonawczymi na dzień wejścia w życie Traktatu o przystąpieniu, należy postanowić, że certyfikaty wydane przez bułgarski CAA nie będą podlegały wzajemnemu uznawaniu, o którym mowa w art. 8 i 57 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002.

(12) Niewykonanie przez Bułgarię jej zobowiązań w zakresie zapewnienia zgodności z rozporządzeniem (WE) nr 1592/2002 i jego przepisami wykonawczymi na dzień wejścia w życie Traktatu o przystąpieniu może prowadzić do zakłócenia warunków konkurencji pomiędzy przewoźnikami posiadającymi koncesję wydaną przez inne państwo członkowskie a przewoźnikami posiadającymi koncesję wydaną przez Bułgarię, jeśli ta ostatnia otrzymałaby nieograniczony dostęp do rynku wewnętrznego Wspólnoty. Zakłócenie warunków konkurencji może w szczególności wynikać z faktu, że przewoźnicy lotniczy, którym koncesję wydał bułgarski CAA, uzyskaliby nieograniczony dostęp do tras na terytorium Wspólnoty bez spełnienia wszystkich wymogów określonych przepisami ustanawiającymi rynek wewnętrzny usług lotniczych, zwłaszcza w zakresie bezpieczeństwa, natomiast ich konkurenci nadal podlegaliby takim wymogom. Ponadto przyznanie takiego dostępu przewoźnikom lotniczym posiadającym koncesję wydaną przez bułgarski CAA mogłoby prowadzić do rozszerzenia operacji lotniczych wykonywanych przez tych przewoźników do i z innych państw członkowskich lub na ich terytorium, powodując tym samym dodatkowe zagrożenia dla bezpieczeństwa.

(13) Dlatego też w celu zapobieżenia takim zagrożeniom należy ustanowić, by przewoźnicy posiadający koncesję wydaną przez bułgarski CAA nie byli traktowani jako "wspólnotowi przewoźnicy lotniczy" dla celów rozporządzenia (EWG) nr 2408/92.

(14) Środek ten nie przesądza o możliwości nałożenia przez Komisję dalszych środków zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2111/2005(8),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Artykuły 8 i 57 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002 stosuje się do certyfikatów wydanych przez właściwe organy Bułgarii.

Artykuł  2

Niezależnie od art. 2 lit. b) rozporządzenia (EWG) nr 2408/92, przewoźnicy lotniczy posiadający koncesję wydaną przez właściwe władze Bułgarii nie są traktowani jako "wspólnotowi przewoźnicy lotniczy" dla celów tego rozporządzenia.

Artykuł  3

Przynajmniej raz na dwanaście miesięcy od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, po otrzymaniu uzasadnionej prośby Bułgarii lub z własnej inicjatywy, Komisja sprawdza, czy stosowanie niniejszego rozporządzenia jest nadal konieczne.

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie w dniu wejścia w życie Traktatu o przystąpieniu Bułgarii i jedynie pod warunkiem jego wejścia w życie.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 grudnia 2006 r.

W imieniu Komisji
Jacques BARROT
Wiceprzewodniczący

______

(1)Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2407/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie przyznawania licencji przewoźnikom lotniczym (Dz.U. L 240 z 24.8.1992, str. 1), rozporządzenie Rady (EWG) nr 2408/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie dostępu przewoźników lotniczych Wspólnoty do wewnątrzwspólnotowych tras lotniczych (Dz.U. L 240 z 24.8.1992, str. 8) oraz rozporządzenie Rady (EWG) nr 2409/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie taryf i stawek za usługi lotnicze (Dz.U. L 240 z 24.8.1992, str. 15).

(2)Rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lipca 2002 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Transportu Lotniczego (Dz.U. L 240 z 7.9.2002, str. 1). Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1701/2003 (Dz.U. L 243 z 27.9.2003, str. 5).

(3)Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2407/92, rozporządzenie (EWG) nr 2408/92 oraz rozporządzenie (EWG) nr 2409/92.

(4)Rozporządzenie (WE) nr 1592/2002.

(5) Komunikat Komisji COM(2006) 549 z dnia 26 września 2006 r.

(6)Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1702/2003 z dnia 24 września 2003 r. ustanawiające zasady wykonawcze dla certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i wyposażenia w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dla certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz.U. L 243 z 27.9.2003, str. 6). Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji nr (WE) nr 706/2006 (Dz.U. L 122 z 9.5.2006, str. 16).

(7)Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2042/2003 z dnia 20 listopada 2003 r. sprawie nieprzerwanej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zezwoleń udzielanych instytucjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz.U. L 315 z 28.11.2003, str. 1). Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 707/2006 (Dz.U. L 122 z 9.5.2006, str. 17).

(8)Rozporządzenie (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 grudnia 2005 r. w sprawie ustanowienia wspólnotowego wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty i informowania pasażerów korzystających z transportu lotniczego o tożsamości przewoźnika lotniczego wykonującego przewóz oraz uchylające art. 9 dyrektywy 2004/36/WE (Dz.U. L 344 z 27.12.2005, str. 15).

* Tekst pierwotny niniejszego rozporządzenia został zastąpiony przez tekst opublikowany w sprostowaniu z dnia 16 lutego 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.47.8).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.408.9

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1962/2006 w zastosowaniu art. 37 Aktu przystąpienia Bułgarii do Unii Europejskiej
Data aktu: 21/12/2006
Data ogłoszenia: 30/12/2006
Data wejścia w życie: 01/01/2007