Decyzja 2006/944/WE ustalająca odpowiednie poziomy emisji przyznane Wspólnocie i każdemu z jej państw członkowskich w ramach Protokołu z Kioto na mocy decyzji Rady 2002/358/WE

DECYZJA KOMISJI
z dnia 14 grudnia 2006 r.
ustalająca odpowiednie poziomy emisji przyznane Wspólnocie i każdemu z jej państw członkowskich w ramach Protokołu z Kioto na mocy decyzji Rady 2002/358/WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 6468)

(2006/944/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 16 grudnia 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję Rady 2002/358/WE z dnia 25 kwietnia 2002 r. dotyczącą zatwierdzenia przez Wspólnotę Europejską Protokołu z Kioto do Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie Zmian Klimatu i wspólnej realizacji wynikających z niego zobowiązań 1 , w szczególności jej art. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Załącznik II do decyzji 2002/358/WE ustanawia ilościowo określone zobowiązania do ograniczenia lub redukcji emisji w celu ustalenia odpowiednich poziomów emisji przydzielonych Wspólnocie i jej państwom członkowskim z zastrzeżeniem art. 4 Protokołu z Kioto. Załącznik B do Protokołu z Kioto ustanawia ilościowo określone zobowiązania do ograniczenia lub redukcji emisji w celu ustalenia poziomów emisji przyznanych państwom członkowskim, które przystąpiły do Wspólnoty po dniu 25 kwietnia 2002 r., z wyjątkiem Cypru i Malty, które jeszcze nie mają ilościowo określonych zobowiązań do ograniczenia lub redukcji emisji w ramach Protokołu z Kioto.

(2) Odpowiednie poziomy emisji przyznane Wspólnocie i państwom członkowskim, wyrażone w tonach równoważnika dwutlenku węgla, ustalono w załączniku do niniejszej decyzji. Te poziomy emisji obliczono na podstawie zweryfikowanych danych dotyczących emisji w roku referencyjnym przedstawionych przez państwa członkowskie na mocy art. 23 decyzji Komisji 2005/166/WE z dnia 10 lutego 2005 r. ustanawiającej zasady wykonania decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady 280/2004/WE dotyczącej mechanizmu monitorowania emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie i wykonania Protokołu z Kioto 2 , pomnożonych przez ilościowo określone zobowiązania do ograniczenia lub redukcji emisji ustanowione w załączniku II do decyzji 2002/358/WE oraz w załączniku B do Protokołu z Kioto, a następnie pomnożonych przez pięć, tak aby odzwierciedlały pięć lat pierwszego okresu zobowiązań w ramach protokołu.

(3) Zgodnie z art. 3 decyzji 2002/358/WE ilość przyznana Wspólnocie Europejskiej i każdemu państwu członkowskiemu jest równa jego odpowiedniemu poziomowi emisji ustalonemu w załączniku do niniejszej decyzji.

(4) Weryfikacja danych dotyczących emisji w roku referencyjnym w ramach Protokołu z Kioto, przedstawionych przez państwa członkowskie na mocy art. 23 decyzji 2005/166/WE, wymagała ponownego obliczenia, w wyniku którego otrzymano różnicę arytmetyczną 11.403.608 ton równoważnika dwutlenku węgla między ilością przyznaną Wspólnocie Europejskiej a sumą ilości przyznanych państwom członkowskim i wymienionych w załączniku II do decyzji 2002/358/WE. Różnica ta powinna zostać rozdysponowana przez Wspólnotę jako przyznane jednostki emisji.

(5) Wszelkie zmiany w ostatecznych poziomach emisji Wspólnoty i jej państw członkowskich wynikające z weryfikacji poziomów emisji na mocy art. 8 Protokołu z Kioto należy wprowadzać poprzez zmiany niniejszej decyzji.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatycznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Odpowiednie poziomy emisji w odniesieniu do ton równoważnika dwutlenku węgla przyznane Wspólnocie i państwom członkowskim w pierwszym okresie ilościowo określonych zobowiązań do ograniczenia i redukcji emisji w ramach Protokołu z Kioto określono w załączniku.

Artykuł  2 3

Różnica 19 357 532 ton równoważnika dwutlenku węgla między poziomami emisji Unii a sumą poziomów emisji państw członkowskich wymienionych w załączniku II do decyzji 2002/358/WE jest rozdysponowana przez Unię jako przyznane jednostki emisji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 grudnia 2006 r.

W imieniu Komisji

Stavros DIMAS

Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK  4

Odpowiednie poziomy emisji przyznane Unii i państwom członkowskim w odniesieniu do ton równoważnika dwutlenku węgla w pierwszym okresie ilościowo określonych zobowiązań do ograniczenia i redukcji emisji w ramach Protokołu z Kioto

Unia Europejska(1) 19 621 381 509
Belgia 673 995 528
Dania 273 827 177
Niemcy 4 868 096 694
Irlandia 314 184 272
Grecja 668 669 806
Hiszpania 1 666 195 929
Francja 2 819 626 640
Włochy 2 416 277 898
Luksemburg 47 402 996
Niderlandy 1 001 262 141
Austria 343 866 009
Portugalia 381 937 527
Finlandia 355 017 545
Szwecja 375 188 561
Zjednoczone Królestwo 3 396 475 254
Bułgaria 610 045 827
Republika Czeska 893 541 801
Estonia 196 062 637
Chorwacja 148 778 503
Cypr Nie dotyczy
Łotwa 119 182 130
Litwa 227 306 177
Węgry 542 366 600
Malta Nie dotyczy
Polska 2 648 181 038
Rumunia 1 279 835 099
Słowenia 93 628 593
Słowacja 331 433 516
(1) Dla celów wspólnej realizacji zobowiązań podjętych na mocy art. 3 ust. 1 Protokołu z Kioto zgodnie z przepisami jego art. 4, na mocy decyzji 2002/358/WE i mając zastosowanie do państw członkowskich wymienionych w załączniku II do tej decyzji.
1 Dz.U. L 130 z 15.5.2002, str. 1.
2 Dz.U. L 55 z 1.3.2005, str. 57.
3 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2010/778/UE z dnia 15 grudnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.332.41) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
4 Załącznik:

- zmieniony przez sprostowanie z dnia 22 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.367.80).

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2010/778/UE z dnia 15 grudnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.332.41) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2013/644/UE z dnia 8 listopada 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.301.5) zmieniającej nin. decyzję z dniem 12 listopada 2013 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024