Decyzja 2006/921/WE w sprawie mianowania Specjalnego Koordynatora Paktu Stabilizacji dla Europy Południowo-Wschodniej

DECYZJA RADY
z dnia 11 grudnia 2006 r.
w sprawie mianowania Specjalnego Koordynatora Paktu Stabilizacji dla Europy Południowo-Wschodniej

(2006/921/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 13 grudnia 2006 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1080/2000 z dnia 22 maja 2000 r. w sprawie wsparcia Misji Tymczasowej ONZ w Kosowie (UNMIK) oraz Biura Wysokiego Przedstawiciela w Bośni i Hercegowinie (OHR) i Paktu stabilizacji dla południowo-wschodniej Europy (PS)(1), w szczególności jego art. 1a,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 10 czerwca 1999 r. ministrowie spraw zagranicznych państw członkowskich Unii Europejskiej i Komisja Wspólnot Europejskich, wraz z innymi uczestnikami Paktu stabilizacji dla południowo-wschodniej Europy, uzgodnili ustanowienie Paktu stabilizacji dla południowo- wschodniej Europy, zwanego dalej "Paktem stabilizacji".

(2) Zgodnie z art. 1a rozporządzenia (WE) nr 1080/2000 corocznie mianuje się Specjalnego Koordynatora Paktu Stabilizacji.

(3) Wraz z mianowaniem należy określić mandat Specjalnego Koordynatora. Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że mandat ustanowiony na mocy decyzji Rady 2005/912/WE z dnia 12 grudnia 2005 r. w sprawie mianowania Specjalnego Koordynatora Paktu Stabilizacji dla Europy Południowo-Wschodniej(2) na rok 2006 jest właściwy. Zgodnie z konkluzjami regionalnego okrągłego stołu Europy Południowo-Wschodniej, w trakcie obrad którego w dniu 30 maja 2006 r. w Belgradzie zatwierdzony został plan przejścia do zaangażowania na poziomie regionalnym, i zgodnie z konkluzjami Rady z dnia 12 czerwca 2006 r. mandat ten powinien obejmować w szczególności zadania związane z wymogami dotyczącymi wspomnianego przejścia.

(4) Wskazane jest wyraźne wyznaczenie zakresu kompetencji, jak również ustanowienie wytycznych dotyczących koordynacji i składania sprawozdań,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Dr Erhard BUSEK zostaje niniejszym mianowany na Specjalnego Koordynatora Paktu Stabilizacji dla Europy Południowo- Wschodniej ("Pakt stabilizacji").

Artykuł  2

Specjalny Koordynator pełni funkcje przewidziane w pkt 13 Paktu stabilizacji z dnia 10 czerwca 1999 r.

Artykuł  3

Aby zrealizować cele, o których mowa w art. 2, mandat Specjalnego Koordynatora obejmuje następujące zadania:

a) wspieranie osiągania celów Paktu stabilizacji w obrębie poszczególnych krajów oraz między nimi, jak i tam, gdzie Pakt stabilizacji stanowi rzeczywistą wartość dodaną;

b) przewodniczenie obradom regionalnego okrągłego stołu Europy Południowo-Wschodniej;

c) utrzymywanie ścisłych kontaktów ze wszystkimi uczestnikami Paktu stabilizacji oraz wspomagającymi go państwami, organizacjami i instytucjami oraz odpowiednimi inicjatywami i organizacjami regionalnymi w celu wspierania współpracy regionalnej oraz wzmocnienia zaangażowania na poziomie regionalnym;

d) ścisła współpraca ze wszystkimi instytucjami Unii Europejskiej i państwami członkowskimi w celu promowania roli Unii Europejskiej w Pakcie stabilizacji zgodnie z pkt 18, 19 i 20 Paktu stabilizacji oraz zapewnienie komplementarności pomiędzy działaniem Paktu stabilizacji a procesem stabilizacji i stowarzyszenia;

e) w stosownych przypadkach spotkania o charakterze okresowym i zbiorczym z przewodniczącymi grup roboczych w celu zapewnienia ogólnej strategicznej koordynacji oraz pełnienie roli sekretariatu regionalnego okrągłego stołu Europy Południowo-Wschodniej i jego instrumentów;

f) ustalenie na podstawie wcześniej uzgodnionego w toku konsultacji z uczestnikami Paktu stabilizacji wykazu działań priorytetowych dla Paktu stabilizacji, jakie mają zostać zrealizowane w ciągu 2007 r., oraz dostosowanie metod pracy i struktur Paktu stabilizacji do celu, jakim jest przejście do zaangażowania na poziomie regionalnym, tak aby zapewnić spójność i efektywne wykorzystanie zasobów;

g) ułatwianie przejścia do zaangażowania na poziomie regionalnym zgodnie z konkluzjami okrągłego stołu Europy Południowo-Wschodniej z dnia 30 maja 2006 r. i w tym celu ścisłe współdziałanie w ramach procesu współpracy w Europie Południowo-Wschodniej oraz z jego Sekretarzem Generalnym po jego mianowaniu. Szczególna uwaga jest poświęcana ustanowieniu regionalnej Rady Współpracy oraz regionalnego sekretariatu współpracy, jak również optymalizacji różnych zespołów zadaniowych i inicjatyw w ramach Paktu stabilizacji.

Artykuł  4

Specjalny Koordynator zawiera porozumienie finansowe z Komisją.

Artykuł  5

Działania Specjalnego Koordynatora są skoordynowane z działaniami Sekretarza Generalnego Rady/Wysokiego Przedstawiciela ds. WPZiB, Prezydencji Rady oraz Komisji, szczególnie w ramach nieformalnego komitetu konsultacyjnego. Na miejscu utrzymuje on ścisłe kontakty z Prezydencją Rady, Komisją, szefami misji państw członkowskich, specjalnymi przedstawicielami Unii Europejskiej, jak również Biurem Wysokiego Przedstawiciela w Bośni i Hercegowinie oraz z administracją cywilną Narodów Zjednoczonych w Kosowie.

Artykuł  6

Specjalny Koordynator składa sprawozdania odpowiednio Radzie i Komisji. Będzie on nadal regularnie informował Parlament Europejski o swoich działaniach.

Artykuł  7

Niniejsza decyzja staje się skuteczna następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2007 r.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 grudnia 2006 r.

W imieniu Rady
E. TUOMIOJA
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 122 z 24.5.2000, str. 27. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2098/2003 (Dz.U. L 316 z 29.11.2003, str. 1).

(2) Dz.U. L 331 z 17.12.2005, str. 32.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024