(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2006/704/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 21 października 2006 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę 98/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do maszyn(1), w szczególności jej art. 6 ust. 1,
uwzględniając opinię stałego komitetu ustanowionego na mocy art. 5 dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Jeśli norma krajowa stanowiąca transpozycję normy zharmonizowanej, do której odniesienie zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, obejmuje jeden lub więcej podstawowych wymogów dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa określonych w załączniku I do dyrektywy 98/37/WE, maszynę zbudowaną zgodnie z tą normą uważa się za spełniającą podstawowe wymogi.
(2) Odniesienie do normy EN 848-3:1999 dotyczącej bezpieczeństwa obrabiarek do drewna, przyjęte przez Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN) dnia 1 lipca 1999 r. zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej(3).
(3) W następstwie formalnego sprzeciwu wniesionego przez Szwecję, Komisja postanowiła w decyzji 2002/1002/WE(4) nie usuwać odniesienia do normy EN 848-3:1999 z Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej. W związku z tym normie EN 848-3:1999 nadal przyznawano domniemanie zgodności z podstawowymi wymogami bezpieczeństwa określonymi w dyrektywie 98/37/WE.
(4) W związku z formalnym sprzeciwem wniesionym przez Szwecję, Komisja zleciła Europejskiemu Komitetowi Normalizacyjnemu (CEN) wprowadzenie zmian w normie EN 848-3:1999 do dnia 1 stycznia 2005 r., aby zwrócić szczególną uwagę na ryzyko odrzutu części narzędzi i montaż elementów zabezpieczających, zapewniających dodatkową ochronę.
(5) Na mocy art. 6 ust. 1 dyrektywy 98/37/WE w dniu 28 lipca 2005 r. Niemcy wniosły formalny sprzeciw w odniesieniu do normy EN 848-3:1999.
(6) Po zbadaniu normy EN 848-3:1999, Komisja ustaliła, że nie spełnia ona podstawowych wymogów dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa zawartych w pkt 1.1.2. a) (zasada bezpieczeństwa kompleksowego), 1.3.2 (ryzyko wystąpienia uszkodzenia podczas pracy), 1.3.3 (ryzyko powodowane przez przedmioty spadające lub odrzucane) i 1.4.1 (wymogi ogólne dotyczące osłony i urządzeń ochronnych) załącznika I do dyrektywy 98/37/WE. Specyfikacje normy EN 848-3:1999 w pkt 5.2.7.1.2 b), ust. 1 do 6, dotyczące właściwości i wyboru materiałów na kurtyny, zwłaszcza na pasy kurtyn, są niewystarczające, aby powstrzymać możliwe odrzuty części narzędzi.
(7) Europejski Komitet Normalizacyjny do tej pory nie wprowadził zmian do normy EN 848-3:1999, zgodnie z wymaganiami mandatu standaryzacyjnego nr 311 udzielonego mu w odniesieniu do dyrektywy 98/37/WE.
(8) W oczekiwaniu na zmianę normy EN 848-3:1999, w interesie bezpieczeństwa i pewności prawnej jest, aby publikacji odniesienia do normy EN 848-3:1999 w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej towarzyszyło właściwe ostrzeżenie. Państwa członkowskie powinny dodać identyczne ostrzeżenie do swoich krajowych norm stanowiących transpozycję normy EN 848-3:1999.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić odniesienie do normy EN 848-3:1999,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 20 października 2006 r.
| W imieniu Komisji | |
| Günter VERHEUGEN | |
| Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 207 z 23.7.1998, str. 1. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 98/79/WE (Dz.U. L 331 z 7.12.1998, str. 1).
(2) Dz.U. L 204 z 21.7.1998, str. 37. Dyrektywa ostatnio zmieniona Aktem Przystąpienia z 2003 r.
(3) Dz.U. C 110 z 15.4.2000, str. 38.
(4) Dz.U. L 349 z 24.12.2002, str. 103.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2006.291.35 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2006/704/WE o publikacji z zastrzeżeniem odniesienia do normy EN 848-3:1999 "Bezpieczeństwo obrabiarek do drewna - Frezarki jednostronne - Część 3: Wiertarki i frezarki górnowrzecionowe sterowane numerycznie (NC)" zgodnie z dyrektywą 98/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady |
| Data aktu: | 20/10/2006 |
| Data ogłoszenia: | 21/10/2006 |
| Data wejścia w życie: | 21/10/2006 |