Decyzja 2006/653/WE przyznająca Republice Cypryjskiej odstępstwo od niektórych przepisów dyrektywy 2003/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

DECYZJA KOMISJI
z dnia 25 września 2006 r.
przyznająca Republice Cypryjskiej odstępstwo od niektórych przepisów dyrektywy 2003/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 4177)

(Jedynie tekst w języku greckim jest autentyczny)

(2006/653/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 29 września 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 2003/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2003 r. dotyczącą wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej i uchylającą dyrektywę 96/92/WE(1), w szczególności jej art. 26 ust. 1,

uwzględniając wniosek złożony przez Republikę Cypryjską dnia 28 czerwca 2004 r.,

po uprzednim powiadomieniu państw członkowskich o złożonym wniosku,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 28 czerwca 2004 r. Republika Cypryjska przedłożyła Komisji wniosek o odstępstwo od przepisów art. 21 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2003/54/WE w odniesieniu do okresu, którego koniec przypada na dzień 31 grudnia 2008 r. oraz od art. 21 ust. 1 lit. c) w odniesieniu do okresu, którego koniec przypada na dzień 31 grudnia 2013 r. Wyraźne upoważnienie dotyczące złożenia takiego wniosku zawarte zostało w art. 26 ust. 1 wspomnianej dyrektywy.

(2) Ponieważ początkowo przekazano niewłaściwe informacje, nie można było przystąpić do oceny wniosku. Ponadto przedstawione dane dotyczące zużycia zawierały informacje dotyczące zużycia w północnej części Cypru. W świetle art. 1 ust. 1 protokołu nr 10 do traktatu o przystąpieniu Cypru, dane dotyczące tej części Cypru zostały uznane za nieistotne dla badania. Po otrzymaniu wniosku w tej sprawie Cypr przekazał dodatkowe informacje.

(3) Republika Cypryjska stanowi "mały system wydzielony" zgodnie z definicją określoną w art. 2 ust. 26 dyrektywy 2003/54/WE. Zgodnie z tym przepisem "mały system wydzielony" oznacza każdy system, który w 1996 r. osiągnął zużycie mniejsze niż 3 000 GWh, w którym mniej niż 5 % rocznego zużycia uzyskuje się poprzez połączenie z innymi systemami. W 1996 r. Republika Cypryjska zużyła 2 315,3 GWh. Republika Cypryjska stanowi wydzielony, niepołączony z innymi, system energetyczny.

(4) Dokumenty załączone do wniosku oraz dokumenty złożone w terminie późniejszym stanowią wystarczające dowody, że obecnie niemożliwe jest osiągnięcie celu konkurencyjnego rynku energii elektrycznej zważywszy na rozmiar i strukturę rynku energii elektrycznej na wyspie oraz fakt, że perspektywa połączenia tego systemu z główną siecią państwa członkowskiego jest odległa. Natychmiastowe otwarcie rynku spowodowałoby powstanie istotnych problemów związanych zwłaszcza z bezpieczeństwem dostaw energii elektrycznej.

(5) Cypryjski Urząd Energetyki (ECA) jest aktualnie jedynym licencjonowanym dostawcą energii elektrycznej na Cyprze. Decyzja rządu spowodowana względami środowiskowymi mająca na celu dywersyfikację paliw, które obecnie obejmują głównie paliwa ciężkie, wywarła znaczną presję na ECA. W związku z tym powstał wymóg wprowadzenia do produkcji energii gazu ziemnego. ECA zgodził się na budowę instalacji pracujących w cyklu kombinowanym, które będą wykorzystywać gaz ziemny w 2010 r. Wymagane inwestycje dodatkowo obciążą ECA stawiając go w sytuacji mniej korzystnej w porównaniu z sytuacją konkurentów.

(6) Ponadto rząd zapewnia bardzo korzystne bodźce dla potencjalnych inwestorów w odnawialne źródła energii, szczególnie energii wiatrowej, fotowoltaicznej i wytwarzanej z biomasy. Zainteresowanie sektora prywatnego jest znaczne. Energia elektryczna z odnawialnych źródeł energii ma preferencyjny dostęp do systemu. Jednak nieograniczone wprowadzanie i funkcjonowanie wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii mogłyby spowodować trudności w odniesieniu do stabilności i bezpieczeństwa dostaw.

(7) Z otwarciem rynku z pewnością wiązałoby się kosztowne wzmocnienie systemu przesyłowego w celu uniknięcia niekorzystnego wpływu na niezawodność i bezpieczeństwo sieci. Spowodowałoby to wzrost opłat, co z kolei wpłynęłoby na wzrost cen dla końcowych konsumentów. Obecnie znacząca konkurencja nie byłaby możliwa.

(8) Po zbadaniu uzasadnienia Republiki Cypryjskiej zawartego w złożonym wniosku Komisja ocenia, że odstępstwo i warunki stosowania go nie przeszkodzą w ewentualnym osiągnięciu celów dyrektywy 2003/54/WE.

(9) Należy zatem przyznać Republice Cypryjskiej odstępstwo, o które wystąpiła.

(10) Jednak chociaż wniosek zawiera właściwy opis aktualnej sytuacji, nie bierze pod uwagę możliwego rozwoju średnio- i długoterminowego, który może prowadzić do znacznych zmian. Zatem należy regularnie monitorować sytuację,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym przyznaje się Republice Cypryjskiej odstępstwo odpowiednio od lit. b) i c) art. 21 ust. 1 dyrektywy 2003/54/WE.

Odstępstwo od art. 21 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2003/54/WE stosuje się do dnia 31 grudnia 2008 r.

Odstępstwo od art. 21 ust. 1 lit. c) dyrektywy 2003/54/WE stosuje się do dnia 31 grudnia 2013 r.

Artykuł  2

Komisja może wycofać odstępstwo, jeżeli w sektorze energii elektrycznej Republiki Cypryjskiej nastąpią znaczące zmiany.

W tym celu Cypr monitoruje zmiany sektora energii elektrycznej i składa Komisji sprawozdania dotyczące znaczących zmian w tym sektorze, szczególnie w sprawie koncesji działalności gospodarczej z zakresu energetyki, nowych podmiotów gospodarczych na rynku, zmian cen oraz nowych planów dotyczących infrastruktury, które mogą wymagać przeglądu odstępstwa.

Ponadto Republika Cypryjska co dwa lata przedkłada Komisji ogólne sprawozdanie, zaczynając najpóźniej dnia 31 grudnia 2007 r. Sprawozdania obejmują politykę taryfikacyjną i cenową łącznie ze środkami podejmowanymi w celu ochrony interesów konsumentów w świetle odstępstwa.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Cypryjskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 września 2006 r.

W imieniu Komisji
Andris PIEBALGS
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 176 z 15.7.2003, str. 37. Dyrektywa zmieniona dyrektywą Rady 2004/85/WE Dz.U. L 236 z 7.7.2004, str. 10).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024