Rozporządzenie 1010/2006 dotyczące niektórych nadzwyczajnych środków wsparcia rynku w sektorze jaj i drobiu w niektórych państwach członkowskich

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1010/2006
z dnia 3 lipca 2006 r.
dotyczące niektórych nadzwyczajnych środków wsparcia rynku w sektorze jaj i drobiu w niektórych państwach członkowskich

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2771/75 z dnia 29 października 1975 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze jaj(1), w szczególności jego art. 14 ust. 1 akapit pierwszy lit. b),

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2777/75 z dnia 29 października 1975 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze mięsa drobiowego(2), w szczególności jego art. 14 ust. 1 akapit pierwszy lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W wyniku zaistnienia przypadków wysoce zjadliwej ptasiej grypy (H5N1), które występowały od 2005 r. na obszarach znajdujących się w pobliżu terytorium Wspólnoty i od lutego 2006 r. na terenie kilku państw członkowskich, spożycie mięsa drobiowego i, w mniejszym stopniu, jaj znacznie spadło w niektórych państwach członkowskich.

(2) Znaczny i szybki spadek spożycia mięsa drobiowego spowodował spadek cen. Rynek mięsa drobiowego jest z tego powodu poważnie zakłócony.

(3) Ponieważ poważne zakłócenia rynku związane są z utratą zaufania konsumenta wynikającą z istnienia zagrożeń dla zdrowia zwierząt, właściwe jest zatem podjęcie, na wniosek zainteresowanych państw członkowskich, nadzwyczajnych środków wsparcia rynku w rozumieniu art. 14 rozporządzenia (EWG) nr 2771/75 i art. 14 rozporządzenia (EWG) nr 2777/75 i przyznanie pomocy mogącej zrekompensować część strat finansowych spowodowanych zniszczeniem jaj wylęgowych lub likwidacją piskląt, przedwczesnym ubojem części stad hodowlanych, czasowym zmniejszeniem produkcji lub ubojem młodych kur niosek, wziąwszy pod uwagę środki bezpieczeństwa biologicznego wymagane zapobiegawczo przez niektóre państwa członkowskie.

(4) Wyprodukowane jaja wylęgowe przetworzone na przetwory jajeczne muszą podlegać rekompensacie niższej niż rekompensata, którą objęte są zniszczone jaja wylęgowe.

(5) Maksymalne ilości, które mogą zostać objęte rekompensatą finansową w odniesieniu do każdego z nadzwyczajnych środków wsparcia rynku, są ustalane przez Komisję po rozpatrzeniu wniosków państw członkowskich.

(6) Przepisy art. 14 rozporządzenia (EWG) nr 2771/75 i art. 14 rozporządzenia (EWG) nr 2777/75 przewidujące przyjęcie przedmiotowych środków obowiązują od dnia 11 maja 2006 r. Należy zatem także przewidzieć stosowanie niniejszego rozporządzenia od tego dnia.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Mięsa Drobiowego i Jaj,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Zniszczenie jaj wylęgowych objętych kodami CN 0407 00 11 i 0407 00 19 jest uznane za nadzwyczajny środek wsparcia rynku zgodnie z art. 14 rozporządzenia (EWG) nr 2771/75.
2.
Rekompensata za zniszczenie przewidziane w ust. 1 przyznawana jest każdemu zainteresowanemu państwu członkowskiemu, w granicach maksymalnej liczby sztuk określonej w załączniku I i w okresie ustalonym we wspomnianym załączniku.

Maksymalna kwota rekompensaty jest ustalona ryczałtowo w wysokości:

a) 0,15 EUR za jajo wylęgowe "kurcząt standardowych" objęte kodem CN 0407 00 19;

b) 0,23 EUR za jajo wylęgowe "kurcząt z chowu z wolnym wybiegiem" objęte kodem CN 0407 00 19;

c) 0,23 EUR za jajo wylęgowe "perliczki" objęte kodem CN 0407 00 19;

d) 0,35 EUR za jajo wylęgowe "kaczki" objęte kodem CN 0407 00 19;

e) 0,66 EUR za jajo wylęgowe "indyczki" objęte kodem CN 0407 00 11;

f) 1,20 EUR za jajo wylęgowe "gęsi" objęte kodem CN 0407 00 11.

Artykuł  2
1.
Przetworzenie jaj wylęgowych objętych kodem CN 0407 00 19 jest uznane za nadzwyczajny środek wsparcia rynku zgodnie z art. 14 rozporządzenia (EWG) nr 2771/75.
2.
Rekompensata za przetworzenie przewidziane w ust. 1 przyznawana jest każdemu zainteresowanemu państwu członkowskiemu, w granicach maksymalnej liczby sztuk określonej w załączniku II i w okresie ustalonym we wspomnianym załączniku.

Maksymalna kwota rekompensaty równa jest kwocie, o której mowa w art. 1 ust. 2, pomniejszonej przynajmniej o 0,03 EUR za jajo wylęgowe lub o cenę sprzedaży, jeśli przekracza ona 0,03 EUR.

Artykuł  3
1.
Likwidacja piskląt objętych kodami CN 0105 11, 0105 12 i 0105 19 jest uznana za nadzwyczajny środek wsparcia rynku zgodnie z art. 14 rozporządzenia (EWG) nr 2777/75.
2.
Rekompensata za likwidację przewidzianą w ust. 1 przyznawana jest każdemu zainteresowanemu państwu członkowskiemu, w granicach maksymalnej liczby sztuk określonej w załączniku III i w okresie ustalonym we wspomnianym załączniku.

Maksymalna kwota rekompensaty jest ustalona ryczałtowo w wysokości:

a) 0,24 EUR za pisklę "kurczaka";

b) 0,40 EUR za pisklę "perliczki";

c) 0,54 EUR za pisklę "kaczki";

d) 0,85 EUR za pisklę "indyczki";

e) 1,50 EUR za pisklę "gęsi".

Artykuł  4 1
1.
Przedwczesny ubój i przedwczesne zabijanie przyśpieszone o 6 tygodni, obejmujące co najmniej część stada hodowlanego i mające na celu zmniejszenie produkcji jaj wylęgowych objętych kodami CN 0105 92 00, 0105 93 00, 0105 99 10, 0105 99 20, 0105 99 30 i 0105 99 50, uznaje się za nadzwyczajne środki wsparcia rynku zgodnie z art. 14 rozporządzenia (EWG) nr 2777/75, pod warunkiem jednak, że przez ten okres żaden ptak nie zostanie wprowadzony ponownie do produkcji w objętych środkiem obiektach.
2.
Rekompensata za przedwczesny ubój i przedwczesne zabijanie przewidziane w ust. 1 przyznawana jest każdemu zainteresowanemu państwu członkowskiemu, w granicach maksymalnej liczby sztuk określonej w załączniku IV i w okresie ustalonym we wspomnianym załączniku.

Maksymalna kwota rekompensaty jest ustalona ryczałtowo w wysokości:

a) 3,2 EUR za kurę hodowlaną objętą kodami CN 0105 92 00 i 0105 93 00;

b) 3,2 EUR za kaczkę hodowlaną objętą kodem CN 0105 99 10;

c) 30 EUR za gęś reprodukcyjną objętą kodem CN 0105 99 20;

d) 15 EUR za indyczkę hodowlaną objętą kodem CN 0105 99 30;

e) 5 EUR za perliczkę hodowlaną objętą kodem CN 0105 99 50.

Artykuł  5
1.
Dobrowolne przedłużenie trzytygodniowego okresu przerwy sanitarnej jest uznawane za nadzwyczajny środek wsparcia rynku zgodnie z art. 14 rozporządzenia (EWG) nr 2777/75, pod warunkiem jednak, że przez ten okres żaden ptak nie zostanie wprowadzony ponownie do produkcji.
2.
Rekompensata za wspomniane przedłużenie przewidziane w ust. 1, w zależności od liczby m2 i tygodni trwania przerwy sanitarnej przekraczającej trzytygodniowy okres standardowy ustalony dla hodowli drobiu, jest przyznawana zainteresowanemu państwu członkowskiemu w granicach powierzchni maksymalnej określonej w załączniku V i w okresie ustalonym we wspomnianym załączniku.

Maksymalna kwota rekompensaty jest ustalona ryczałtowo w wysokości:

a) 0,46 EUR za m2 i za tydzień dla hodowli brojlerów;

b) 0,41 EUR za m2 i za tydzień dla hodowli indyków;

c) 0,62 EUR za m2 i za tydzień dla hodowli kaczek;

d) 0,41 EUR za m2 i za tydzień dla hodowli perliczek.

3.
Państwa członkowskie, które przyznały już rekompensatę odpowiadającą określonej powierzchni, czuwają, aby kwoty przekazane już na poziomie krajowym zostały odliczone od rekompensat przewidzianych w ust. 2.
Artykuł  6
1.
Dobrowolne obniżenie produkcji polegające na zmniejszeniu liczby wprowadzonych do hodowli piskląt w celu zmniejszenia gęstości obsady jest uznawane za nadzwyczajny środek wsparcia rynku zgodnie z art. 14 rozporządzenia (EWG) nr 2777/75.
2.
Przewidziana w ust. 1 rekompensata za zmniejszenie produkcji, o każdego ptaka mniej w stosunku do normalnego cyklu produkcji w każdym specjalistycznym zakładzie produkcyjnym, przyznawana jest każdemu zainteresowanemu państwu członkowskiemu, w granicach maksymalnej liczby ptaków określonej w załączniku VI i w okresie ustalonym we wspomnianym załączniku.

Maksymalna kwota rekompensaty jest ustalona ryczałtowo w wysokości:

a) 0,20 EUR za ptaka dla hodowli bojlerów;

b) 1,24 EUR za ptaka dla hodowli indyków;

c) 0,75 EUR za ptaka dla hodowli kaczek;

d) 0,40 EUR za ptaka dla hodowli perliczek.

Artykuł  7 2
1.
Przedwczesny ubój i przedwczesne zabijanie młodych "kur niosek" uznaje się za nadzwyczajne środki wsparcia rynku zgodnie z art. 14 rozporządzenia (EWG) nr 2777/75.
2.
Rekompensata za ubój i zabijanie przewidziane w ust. 1 przyznawana jest każdemu zainteresowanemu państwu członkowskiemu, w granicach maksymalnej liczby ptaków określonej w załączniku VII i w okresie ustalonym we wspomnianym załączniku.

Maksymalna kwota rekompensaty jest ustalona ryczałtowo w wysokości 3,2 EUR za młodą "kurę nioskę".

Artykuł  8

Ponieważ państwa członkowskie przekazały Komisji informację o kwotach rekompensat częściowych, których wysokość była niższa od maksymalnych kwot przewidzianych w art. 1 do 7, powinny ograniczyć się do wysokości kwot, które były przedmiotem informacji.

Artykuł  9

Terminem operacyjnym dla kursu wymiany w odniesieniu do pomocy, o której mowa w niniejszym rozporządzeniu, jest pierwszy roboczy dzień maja 2006 r.

Kurs przeliczeniowy, który należy zastosować, to ostatni kurs przeliczeniowy ustalony przez Europejski Bank Centralny przed dniem terminu operacyjnego.

Artykuł  10 3

Wydatki poniesione przez państwo członkowskie z tytułu płatności, o których mowa w art. 1 do 7, są kwalifikowane do finansowania wspólnotowego na warunkach przewidzianych w art. 14 rozporządzenia (EWG) nr 2771/75 i w art. 14 rozporządzenia (EWG) nr 2777/75 wyłącznie, jeśli państwa członkowskie dokonają płatności na rzecz beneficjentów przed dniem 31 maja 2007 r.

Artykuł  11

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 11 maja 2006 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 lipca 2006 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 282 z 1.11.1975, str. 49. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 679/2006 (Dz.U. L 119 z 4.5.2006, str. 1).

(2) Dz.U. L 282 z 1.11.1975, str. 77. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 679/2006.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I 4

Maksymalna liczba jaj wylęgowych przypadająca na państwo członkowskie

Kurczę standardowe Kurczę z etykietą "label" Perliczka Indyczka Kaczka Gęś Okres stosowania (do 8.2006 w przypadku gęsi)
BE 368.600 18.000 - - 1.400 - 1.2006-4.2006
CZ 9.522.600 - - 126.515 587.034 25.181 2.2006-4.2006
DK - - - - - - -
DE - - - - - 1.000.000 1.2006-8.2006
EE - - - - - - -
EL 7.704.000 4.105.000 - 200.000 - - 10.2005-4.2006
ES 7.800.000 - - - - - 10.2005-4.2006
FR 60.000.000 21.450.000 4.166.000 4.960.000 2.663.000 450.000 12.2005-4.2006
IE - - - 360.000 170.000 - 1.2006-4.2006
IT 5.990.000 - 465.000 220.000 35.000 25.000 9.2005-4.2006
CY 442.000 - - - - - 10.2005-4.2006
LV - - - - - - -
LT - - - - - - -
LU - - - - - - -
HU 11.119.968 500.000 - 144.915 1.835.000 805.117 11.2005-8.2006
MT - - - - - - -
NL - - - - - - -
AT 2.000.000 50.000 - - 50.000 40.000 10.2005-4.2006
PL 2.141.098 - - - 621.586 77.029 10.2005-4.2006
PT 6.000.000 - - - - - 10.2005-4.2006
SI 200.000 - - - - - 11.2005-4.2006
SK - - - - 80.000 13.000 10.2005-4.2006
FI - - - - - - -
SE - - - - - - -
UK - - - - - - -

ZAŁĄCZNIK  II 5

Maksymalna liczba przetworzonych jaj wylęgowych przypadająca na państwo członkowskie

Kurczę Kurczę z etykietą "label" Okres stosowania
BE 3.140.000 60.000 1.2006-4.2006
CZ 10.000.000 2.2006-4.2006
DK 15.214.440 1.2006-8.2006
DE - -
EE - -
EL 4.166.000 10.2005-4.2006
ES 1.800.000 10.2005-4.2006
FR - -
IE - -
IT 18.760.000 9.2005-4.2006
CY - -
LV - -
LT - -
LU - -
HU 8.390.000 11.2005-8.2006
MT - -
NL 25.000.000 12.2005-4.2006
AT 700.000 90.000 10.2005-4.2006
PL 64.594.006 10.2005-4.2006
PT - -
SI 5.000.000 11.2005-4.2006
SK 1.145.000 10.2005-4.2006
FI - -
SE - -
UK - -

ZAŁĄCZNIK  III 6

Maksymalna liczba piskląt przypadająca na państwo członkowskie

Kurczę Perliczka Indyczka Kaczka Gęś Okres stosowania (do 8.2006 w przypadku gęsi)
BE 50.000 - - - - 1.2006-4.2006
CZ 2.000.000 - 90.000 150.000 5.000 2.2006-4.2006
DK - - - - - -
DE - - - - - -
EE - - - - - -
EL 4.138.440 - 10.000 - - 10.2005-4.2006
ES - - - - - -
FR - - - - - -
IE - - - - - -
IT 15.230.000 1.005.900 165.600 137.000 13.000 9.2005-4.2006
CY 143.725 - - - - 10.2005-4.2006
LV - - - - - -
LT - - - - - -
LU - - - - - -
HU 2.000.000 - - 1.200.000 100.000 11.2005-8.2006
MT - - - - - -
NL - - - - - -
AT 350.000 - 25.000 50.000 25.000 10.2005-4.2006
PL - - - - - -
PT 4.000.000 - - - - 10.2005-4.2006
SI 260.000 - - - - 11.2005-4.2006
SK - - - - - -
FI - - - - - -
SE - - - - - -
UK - - - - - -

ZAŁĄCZNIK  IV 7

Maksymalna liczba ptaków hodowlanych poddanych ubojowi przypadająca na państwo członkowskie

Kurczę Perliczka Indyczka Kaczka Gęś Okres stosowania (do 8.2006 w przypadku gęsi)
BE 164.000 - - - - 1.2006-4.2006
CZ 635.000 - 11.000 15.000 20.000 2.2006-4.2006
DK 244.000 - - - - 1.2006-8.2006
DE - - - - 20.000 1.2006-8.2006
EE - - - - - -
EL 454.300 - 16.000 - - 10.2005-4.2006
ES 151.000 - - - - 10.2005-4.2006
FR 1.400.000 60.000 130.000 60.000 12.000 1.2006-4.2006
IE 32.000 - - 4.000 - 1.2006-4.2006
IT 1.957.000 12.000 47.000 1.500 2.400 9.2005-4.2006
CY - - - - - -
LV - - - - - -
LT - - - - - -
LU - - - - - -
HU 50.300 - 4.700 45.000 18.000 11.2005-8.2006
MT - - - - - -
NL 1.293.750 - - - - 12.2005-4.2006
AT 140.000 - - - 500 10.2005-4.2006
PL 1.060.109 - - - - 10.2005-4.2006
PT 300.000 - - - - 10.2005-4.2006
SI 252.268 - - - - 11.2005-4.2006
SK 49.000 - - - - 10.2005-4.2006
FI - - - - - -
SE - - - - - -
UK - - - - - -

ZAŁĄCZNIK  V 8

Maksymalna liczba m2 i tygodni przypadająca na państwo członkowskie

Kurczę Perliczka Indyczka Kaczka Okres stosowania
BE 75.000 - - 10.000 4/7 tygodni/kurczę - 5 tygodni/kaczki w okresie między 1.2006 a 4.2006
CZ 155.000 - 55.000 60.000 8 tygodni/kurczę - 14 tygodni/indyki - 10 tygodni kaczki w okresie między 2.2006 a 4.2006
DK - - - - -
DE - - - - -
EE - - - - -
EL 2.350.000 - - - 7 tygodni w okresie między 10.2005 a 4.2006
ES - - - - -
FR 2.200.000 - - - 16 tygodni w okresie między 10.2005 a 4.2006
IE 400.000 - 400.000 3.000 4 tygodnie w okresie między 10.2005 a 4.2006
IT 7.035.000 178 000 3.812.000 77.000 7 tygodni/kurczę - 4 tygodnie/pozostałe ptaki w okresie między 10.2005 a 4.2006
CY - - - - -
LV - - - - -
LT - - - - -
LU - - - - -
HU 183.178 - 30.000 135.000 16 tygodni w okresie między 11.2005 a 8.2006
MT - - - - -
NL - - 100 000 - 1 tydzień w okresie między 11.2005 a 4.2006
AT 450.000 - 5.000 5.000 3 tygodnie/kurczę - pozostałe 10 tygodni w okresie między 10.2005 a 4.2006
PL 2.600.000 - 700.000 - 6 tygodni/kurczę - 4 tygodnie/indyczki w okresie między 10.2005 a 4.2006
PT 489.130 - - - 4 tygodnie w okresie między 10.2005 a 4.2006
SI 300.000 - 100.000 - 3 tygodnie/kurczę - 2 tygodnie/indyczki w okresie między 11.2005 a 4.2006
SK 11.000 - - - 16 tygodni w okresie między 10.2005 a 4.2006
FI - - - - -
SE - - - - -
UK - - - - -

ZAŁĄCZNIK  VI 9

Maksymalna liczba ptaków przypadająca na państwo członkowskie

Kurczę Perliczka Indyczka Kaczka Okres stosowania
BE 4.602.000 - - 20.000 1.2006-4.2006
CZ 9.180.000 - 70.000 300.000 2.2006-4.2006
DK 8.500.000 - - - 1.2006-8.2006
DE - - - - -
EE - - - - -
EL - - - - -
ES 15.000.000 - - - 10.2005-4.2006
FR - - - - -
IE - - - 25.000 1.2006-4.2006
IT 5.500.000 - 350.000 - 9.2005-4.2006
CY 2.626.075 - - - 11.2005-4.2006
LV - - - - -
LT - - - - -
LU - - - - -
HU - - - 180.000 11.2005-8.2006
MT - - - - -
NL 23.000.000 - 200.000 - 12.2005-4.2006
AT 200.000 - 10.000 30.000 10.2005-4.2006
PL - - - - -
PT - - - - -
SI 3.000.000 - 50.000 - 11.2005-4.2006
SK 4.734.800 - - - 10.2005-4.2006
FI - - - - -
SE - - - - -
UK - - - - -

ZAŁĄCZNIK  VII 10

Maksymalna liczba "młodych kur niosek" przypadająca na państwo członkowskie

"Młode kury nioski" Okres stosowania
BE 12.000 1.2006-4.2006
CZ - -
DK - -
DE 500.000 1.2006-4.2006
EE - -
EL 1.550.000 10.2005-4.2006
ES - -
FR - -
IE - -
IT 7.000 10.2005-4.2006
CY - -
LV - -
LT - -
LU - -
HU - -
MT - -
NL - -
AT 70.000 10.2005-4.2006
PL - -
PT - -
SI - -
SK - -
FI - -
SE - -
UK - -
1 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1629/2006 z dnia 31 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.302.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 maja 2006 r.
2 Art. 7 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1629/2006 z dnia 31 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.302.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 maja 2006 r.
3 Art. 10:

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1629/2006 z dnia 31 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.302.41) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 maja 2006 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 435/2007 z dnia 20 kwietnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.104.13) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 2007 r.

4 Załącznik I zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1256/2006 z dnia 21 sierpnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.228.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
5 Załącznik II zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1256/2006 z dnia 21 sierpnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.228.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
6 Załącznik III zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1256/2006 z dnia 21 sierpnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.228.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
7 Załącznik IV zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1256/2006 z dnia 21 sierpnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.228.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
8 Załącznik V zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1256/2006 z dnia 21 sierpnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.228.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
9 Załącznik VI zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1256/2006 z dnia 21 sierpnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.228.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.
10 Załącznik VII zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1256/2006 z dnia 21 sierpnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.228.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 sierpnia 2006 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024