Decyzja 2006/427/WE ustanawiająca metody oceny wartości użytkowej i metody oceny wartości genetycznej zwierząt hodowlanych czystorasowych z gatunku bydła

DECYZJA KOMISJI
z dnia 20 czerwca 2006 r.
ustanawiająca metody oceny wartości użytkowej i metody oceny wartości genetycznej zwierząt hodowlanych czystorasowych z gatunku bydła

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 2376)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2006/427/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 22 czerwca 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 77/504/EWG z dnia 25 lipca 1977 r. w sprawie zwierząt hodowlanych czystorasowych z gatunku bydła(1), w szczególności jej art. 6 ust. 1 tiret pierwsze,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Komisji 86/130/EWG z dnia 11 marca 1986 r. ustanawiająca metody oceny wartości użytkowej i metody oceny wartości genetycznej zwierząt hodowlanych czystorasowych z gatunku bydła(2) została znacząco zmieniona(3). Dla zapewnienia jasności i zrozumiałości powinna zostać skodyfikowana.

(2) Określenie metod oceny wartości użytkowej i metod oceny genetycznej bydła należy do obowiązków Komisji.

(3) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zootechniki,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Metody oceny wartości użytkowej oraz metody oceny wartości genetycznej czystorasowych zwierząt hodowlanych gatunków bydła są ustanowione w załączniku I.

Artykuł  2

Decyzja 86/130/EWG zostaje uchylona.

Odesłania do uchylonej decyzji należy odczytywać jako odesłania do niniejszej decyzji, zgodnie z tabelą korelacji w załączniku III.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 czerwca 2006 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 206 z 12.8.1977, str. 8. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 807/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 36).

(2) Dz.U. L 101 z 17.4.1986, str. 37. Decyzja zmieniona decyzją 94/515/WE (Dz.U. L 207 z 10.8.1994, str. 30).

(3) Patrz: załącznik II.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

I. Właściwe władze państw członkowskich zobowiązane są zatwierdzić organy odpowiedzialne za ustanowienie zasad prowadzenia oceny wartości użytkowej i oceny wartości genetycznej oraz za publikację wyników oceny zwierząt hodowlanych czystorasowych z gatunku bydła. Nazwy zatwierdzonych organów muszą zostać podane do wiadomości Komisji i pozostałym państwom członkowskim.

Organy te powinny w szczególności uwzględniać metody rejestrowania wyników, sposoby określania użytkowości, statystyczne metody analizy i parametry genetyczne używane do oceny każdej cechy.

II. Rejestrowanie osiągnięć

Wszystkie dane muszą być rejestrowane pod nadzorem uprawnionego organu.

1. Cechy produkcyjne wołowiny

a) Ocena użytkowości własnej i/lub ocena potomstwa w stacji

i) Podaje się metodę oceny i liczbę zwierząt.

ii) W protokole z oceny podaje się następujące informacje:

– warunki przyjmowania do stacji,

– w stosownych przypadkach, wyniki oceny zwierząt w gospodarstwie, przed wprowadzeniem ich do stacji,

– tożsamość właściciela ocenianych zwierząt, do celów oceny użytkowości własnej,

– maksymalny wiek ocenianych zwierząt wprowadzanych do stacji i rozpiętość wieku zwierząt obecnie przebywających w stacji,

– długość czasu adaptacji i okresy prowadzenia oceny w stacji,

– rodzaj diety i system żywienia.

iii) Rejestrowane cechy: minimalne cechy, jakie należy rejestrować, obejmują przyrost żywej wagi i rozwój tkanek mięśniowych (struktura wołowiny) oraz, jeżeli to możliwe, inne cechy, takie jak przetwarzanie paszy w organizmie zwierzęcym oraz cechy tuszy po uboju.

Wyspecjalizowane jednostki mogą działać jako stacje pod nadzorem uprawnionego organu.

b) Ocena terenowa (w gospodarstwie)

Metoda oceny i metoda oceny wyników musi zostać podana przez uprawniony organ. Minimalne cechy, jakie należy rejestrować obejmują żywą wagę i wiek oraz, jeżeli to możliwe, inne cechy, takie jak struktura wołowiny.

c) Badanie poprzez dokonanie przeglądu danych z gospodarstw oraz punktów sprzedaży i uboju

W zależności od dostępności danych oraz możliwości, rejestracji podlegają następujące dane: żywa waga i waga tuszy po uboju, cena sprzedaży, klasa tuszy zgodnie ze wspólnotowym schematem klasyfikacji tusz, jakość mięsa i inne cechy wołowiny.

2. Ocena użytkowości mlecznej

Rejestrowanie danych dotyczących produkcji mlecznej musi być zgodne z zasadami ustalonymi przez kompetentne organy międzynarodowe [na przykład: Międzynarodowy Komitet ds. Rejestracji Zwierząt (ICAR)].

3. Reprodukcja (cechy drugorzędne)

Ocena płodności, zdolności cielenia się i długowieczności musi zostać oparta na danych dotyczących zapłodnienia (na przykład: wskaźnik niepowtarzalności), wyników w zakresie ocieleń i wieku produkcyjnego (na przykład: wiek, w jakim dokonuje się uboju, długości życia produkcyjnego).

4. Ocena morfologiczna (ocena budowy)

Oceny budowy dokonuje się przy użyciu zatwierdzonego systemu oceny.

III. Ocena genetyczna

1. Zasady

Ocena genetyczna zwierząt hodowlanych musi zostać przeprowadzona pod nadzorem uprawnionych organów i musi obejmować następujące cechy użytkowości, zgodnie z celami selekcji:

– cechy produkcji mlecznej dla zwierząt ras mlecznych,

– cechy produkcji wołowiny dla zwierząt ras bydła,

– cechy produkcji mlecznej i wołowiny dla ras o podwójnym przeznaczeniu.

Ponadto zaleca się, by ocena genetyczna obejmowała także cechy użytkowości rozpłodowej i morfologicznych dla ras, u których praktykuje się rejestrowanie tych cech.

Wartość hodowlaną zwierząt oblicza się na podstawie wyników oceny użytkowości własnej jednostki i/lub jej krewnych.

Metody statystyczne stosowane w ocenie genetycznej muszą być zgodne z zasadami ustalonymi przez kompetentne międzynarodowe organy (na przykład ICAR) i gwarantować ocenę genetyczną wolną od wpływów podstawowych czynników środowiskowych i struktury danych.

Wiarygodność oceny genetycznej musi być mierzona jako współczynnik determinacji, zgodnie z zasadami przyjętymi przez właściwe organy międzynarodowe (na przykład ICAR). Przy publikowaniu wyników oceny podaje się dane dotyczące oceny oraz jej wiarygodność.

Cechy genetyczne i genetyczne wady zwierzęcia, stwierdzone przez urzędowe organy wyznaczone do ich określania, muszą być opublikowane w porozumieniu z organizacjami lub stowarzyszeniami hodowców, uznanymi zgodnie z decyzją Komisji 84/247/EWG(1).

2. Ocena genetyczna buhajów do celów sztucznego unasieniania

Buhaje muszą zostać poddane ocenie genetycznej obowiązkowych cech i wartości rozrodczych, która to ocena podlega publikacji. Inne dostępne wartości rozrodcze także muszą zostać opublikowane.

Przepisy te nie mają zastosowania do ras zagrożonych wyginięciem.

a) Ocena genetyczna buhajów do celów sztucznego zapłodnienia w odniesieniu do cech produkcji mlecznej

Ocena genetyczna cech dotyczących mleczności musi obejmować ocenę wydajności mlecznej oraz składu mleka (zawartość procentowa tłuszczu i białka), a także pozostałe dostępne dane dotyczące genetycznych cech mogących mieć pozytywny wpływ na cechy związane z mlecznością.

Minimalna wiarygodność oceny genetycznej buhajów AI z ras mlecznych musi wynosić przynajmniej 0,5 dla głównych cech produkcyjnych, zgodnie z zasadami ICAR, z uwzględnieniem wszystkich informacji dotyczących krewnych.

b) Ocena genetyczna buhajów do celów sztucznej inseminacji w odniesieniu do cech produkcji wołowiny

Oceny genetycznej przedmiotowych buhajów dokonuje się na podstawie jednej z podanych niżej metod oceny użytkowości:

i) ocena użytkowości własnej;

ii) ocena potomstwa i/lub rodzeństwa w stacji lub w wyspecjalizowanych jednostkach;

iii) ocena potomstwa i/lub rodzeństwa w gospodarstwie; w sposób polegający na rozprowadzeniu potomstwa do zarejestrowanych stad, w celu umożliwienia oceny porównawczej buhajów;

iv) ocena potomstwa i/lub rodzeństwa poprzez zbieranie danych w gospodarstwach, na licytacjach lub w rzeźniach, w sposób umożliwiający dokonanie oceny porównawczej buhajów.

W przypadku rejestrowania wagi tusz oraz, w odpowiednim przypadku, cech dotyczących jakości mięsa, oceny wyrostowości oraz wyników w zakresie ocieleń, cechy te, podobnie jak inne istotne cechy, muszą zostać włączone do oceny genetycznej buhaja.

______

(1) Dz.U. L 125 z 12.5.1984, str. 58.

ZAŁĄCZNIK  II

Uchylona decyzja i jej kolejne zmiany

Decyzja Komisji 86/130/EWG (Dz.U. L 101 z 17.4.1986, str. 37)

Decyzja Komisji 94/515/WE (Dz.U. L 207 z 10.8.1994, str. 30)

ZAŁĄCZNIK  III

Tabela korelacji

Decyzja 86/130/EWG Niniejsza decyzja
Artykuł 1 Artykuł 1
- Artykuł 2
Artykuł 2 Artykuł 3
Załącznik Załącznik I
- Załączniki II i III

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024