Decyzja 2006/334/WE wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)

DECYZJA KOMISJI
z dnia 28 kwietnia 2006 r.
wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 1702)

(Jedynie teksty w językach hiszpańskim, niemieckim, greckim, angielskim, francuskim, włoskim, niderlandzkim, portugalskim, fińskim i szwedzkim są autentyczne)

(2006/334/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 11 maja 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 729/70 z dnia 21 kwietnia 1970 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(1), w szczególności jego art. 5 ust. 2 lit. c),

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(2), w szczególności jego art. 7 ust. 4,

po konsultacji z Komitetem Funduszu,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 5 rozporządzenia (EWG) nr 729/70 i art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999, a także art. 8 ust. 1 i 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1663/95 z dnia 7 lipca 1995 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 729/70 w odniesieniu do procedury rozliczania rachunków Sekcji Gwarancji EFOGR(3) stanowią, że Komisja przystępuje do niezbędnych weryfikacji, informuje państwa członkowskie o wynikach weryfikacji, zapoznaje się z ich uwagami, zwołuje dwustronne rozmowy w celu wypracowania porozumienia z danymi państwami członkowskimi i oficjalnie informuje je o swoich wnioskach, odwołując się do decyzji Komisji 94/442/WE z dnia 1 lipca 1994 r. w sprawie ustanowienia procedury pojednawczej w ramach rozliczania rachunków Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej(4).

(2) Państwa członkowskie miały możliwość złożenia wniosku o otwarcie procedury pojednawczej. W niektórych przypadkach możliwość ta została wykorzystana i Komisja przeanalizowała sprawozdanie sporządzone po zakończeniu tej procedury.

(3) Artykuł 2 i 3 rozporządzenia (EWG) nr 729/70, jak również art. 2 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999 stanowią, że finansowane mogą być jedynie refundacje wywozowe przy wywozie do państw trzecich oraz działania interwencyjne, mające na celu stabilizację rynków rolnych, odpowiednio przyznane lub przedsięwzięte zgodnie z zasadami wspólnotowymi w ramach wspólnej organizacji rynków rolnych.

(4) Po przeprowadzeniu weryfikacji wyniki rozmów dwustronnych i procedury pojednawcze wykazały, że część wydatków zadeklarowanych przez państwa członkowskie nie spełnia warunków i nie może być zatem finansowana przez Sekcję Gwarancji EFOGR.

(5) Należy wskazać, których kwot Sekcja Gwarancji EFOGR nie uznała jako kwalifikujące się do zwrotu. Kwoty te nie dotyczą wydatków poniesionych wcześniej niż dwadzieścia cztery miesiące przed pisemnym powiadomieniem państw członkowskich przez Komisję o wynikach weryfikacji.

(6) Dla przypadków objętych niniejszą decyzją szacunek kwot do wyłączenia z uwagi na ich niezgodność z zasadami wspólnotowymi został zakomunikowany państwom członkowskim przez Komisję w sprawozdaniu zbiorczym.

(7) Niniejsza decyzja nie przesądza o skutkach finansowych, wynikających dla Komisji z wyroków Trybunału Sprawiedliwości, w sprawach będących w toku w dniu 25 listopada 2005 r. i dotyczących kwestii z nią związanych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wydatki zatwierdzonych przez państwa członkowskie agencji płatniczych, zadeklarowane z tytułu Sekcji Gwarancji EFOGR, wskazane w Załączniku, wyłącza się z finansowania wspólnotowego z powodu ich niezgodności z zasadami wspólnotowymi.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Królestwa Belgii, Republiki Federalnej Niemiec, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Greckiej, Republiki Włoskiej, Królestwa Niderlandów, Republiki Portugalskiej, Republiki Finlandii, Królestwa Szwecji oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 kwietnia 2006 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 94 z 28.4.1970, str. 13. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1287/95 (Dz.U. L 125 z 8.6.1995, str. 1).

(2) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.

(3) Dz.U. L 158 z 8.7.1995, str. 6. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 465/2005 (Dz.U. L 77 z 23.3.2005, str. 6).

(4) Dz.U. L 182 z 16.7.1994, str. 45. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2001/535/WE (Dz.U. L 193 z 17.7.2001, str. 25).

ZAŁĄCZNIK 

Total corrections

Sektor Państwo członkowskie Pozycja budżetowa Uzasadnienie Waluta krajowa Wydatki nieobjęte finansowaniem Dokonane odliczenia Skutki finansowe niniejszej decyzji Rok budżetowy
Mleko i przetwory mleczne BE 2040 Niedociągnięcia w zakresie kontroli: korekta zryczałtowana w wysokości 5 %. Nieprawidłowe traktowanie wyników kontroli fizycznej: korekta w konkretnych przypadkach EUR - 5 851 253,86 0,00 - 5 851 253,86 2001-2003
Ogółem BE - 5 851 253,86 0,00 - 5 851 253,86
Mleko i przetwory mleczne DE 2040 Nieprzestrzeganie zobowiązania dotyczącego niezapowiedzianych kontroli. Korekta zryczałtowana w wysokości 10 % (1 podmiot) EUR - 396 063,56 0,00 - 396 063,56 2002-2004
Ogółem DE - 396 063,56 0,00 - 396 063,56
Owoce i warzywa GR 1515 Częściowe unieważnienie decyzji Komisji 2002/881/WE, kwota do zwrotu Grecji EUR 623 385,74 0,00 623 385,74 1998-2000
Składowanie w magazynach państwowych GR 3231 Częściowe unieważnienie decyzji Komisji 2003/102/WE, kwota do zwrotu Grecji EUR 9 926 005,21 0,00 9 926 005,21 1999-2001
Nieprawidłowości GR Różne Częściowe unieważnienie decyzji Komisji 2003/481/WE, kwota do zwrotu Grecji EUR 41 884,90 0,00 41 884,90
Ogółem GR 10 591 275,85 0,00 10 591 275,85
Składowanie w magazynach państwowych ES 2111, 2112, 2113, 2114 Niedociągnięcia w zakresie kontroli: korekta zryczałtowana w wysokości 5 % EUR - 2 763 696,91 0,00 - 2 763 696,91 2001-2003
Premie za zwierzęta ES 2220, 2221, 2222 Premie wypłacone rolnikom niemającym najmniejszych uprawnień do premii. Korekta w konkretnych przypadkach EUR - 78 720,15 0,00 - 78 720,15 2003-2004
Rozwój obszarów wiejskich ES 4000, 4010 Różne braki w zarządzaniu i systemie kontroli. Korekta zryczałtowana w wysokości 2 % EUR - 135 394,00 0,00 - 135 394,00 2002-2003
Audyt finansowy ES Różne Częściowe unieważnienie decyzji Komisji 2002/461/WE, kwota do zwrotu Hiszpanii EUR 451 482,55 0,00 451 482,55 2001
Ogółem ES - 2 526 328,51 0,00 - 2 526 328,51
Mleko i przetwory mleczne FI 2040 Braki w zakresie kontroli. Korekta zryczałtowana w wysokości 5 % (1 podmiot) EUR - 65 903,93 0,00 - 65 903,93 2002-2003
Przekroczenie pułapu FI 2128 Przekroczenie pułapów finansowych EUR - 6 820,82 - 6 820,82 0,00 2003
Ogółem FI - 72 724,75 - 6 820,82 - 65 903,93
Owoce i warzywa FR 1508 Zbyt wysoko oszacowana pomoc (obliczona na podstawie ilości załadowanych a nie ilości wprowadzonych do obrotu), niezastosowanie sankcji w odniesieniu do wniosków złożonych po wyznaczonym terminie: korekta w konkretnych przypadkach. Nieprzeprowadzenie kilku kontroli mających kluczowe znaczenie: korekta zryczałtowana w wysokości 10 % EUR - 32 072 056,72 0,00 - 32 072 056,72 2002-2004
Składowanie w magazynach państwowych FR 2111, 2112, 2113, 2114 Niedociągnięcia w zakresie kontroli: korekta zryczałtowana w wysokości 5 %. Opóźnienia w płatnościach: korekta w konkretnych przypadkach EUR - 7 135 187,50 0,00 - 7 135 187,50 2001-2003
Rozwój obszarów wiejskich FR 4040 Nieprawidłowe stosowanie procedury weryfikacji w odniesieniu do jednego z warunków kwalifikowalności. Korekta w konkretnych przypadkach EUR - 870 374,00 0,00 - 870 374,00 2002
Ogółem FR - 40 077 618,22 0,00 - 40 077 618,22
Owoce i warzywa IT 1501, 1502, 1515 Niezastosowanie sankcji, braki w zakresie kontroli dotyczących kompostowania i biodegradacji. Korekta zryczałtowana w wysokości 10 % oraz korekta w konkretnych przypadkach EUR - 30 021 060,00 0,00 - 30 021 060,00 1999-2002
Owoce i warzywa IT 1512 Nieprzestrzeganie terminów płatności. Korekta w konkretnych przypadkach EUR - 4 414 265,04 0,00 - 4 414 265,04 2002
Owoce i warzywa IT 1502 Niewystarczająca ilość, częstotliwość lub zakres kontroli mających kluczowe znaczenie wymaganych w przepisach. Korekta zryczałtowana w wysokości 5 % EUR - 7 708 059,40 0,00 - 7 708 059,40 2000-2003
Mleko i przetwory mleczne IT 2040 Nieprzestrzeganie przepisów: korekta w konkretnych przypadkach. Niedociągnięcia w zakresie kontroli: korekta zryczałtowana w wysokości 5 %; nieprzestrzeganie minimalnego poziomu kontroli: korekta zryczałtowana w wysokości 10 % (1 podmiot) EUR - 297 002,44 0,00 - 297 002,44 2002-2004
Rośliny uprawne IT 1040-1062, 1310, 1858 Niezastosowanie sankcji. Korekta zryczałtowana w wysokości 3 % EUR - 7 975 231,00 0,00 - 7 975 231,00 2002
Rośliny uprawne IT 1040-1060, 1310, 1858 Niska jakość tradycyjnych kontroli na miejscu. Korekta zryczałtowana w wysokości 5 % EUR - 603 692,00 - 36 829,00 - 566 863,00 2001-2003
Rozwój obszarów wiejskich IT 4000, 4010, 4040 Słabe punkty systemu zarządzania, kontroli i sankcji. Korekta zryczałtowana w wysokości 2 % EUR - 3 748 761,00 0,00 - 3 748 761,00 2001-2002
Termin płatności IT Różne Nieprzestrzeganie terminów płatności EUR - 30 938 245,66 - 31 631 666,68 693 421,02 2003
Ogółem IT - 85 706 316,54 - 31 668 495,68 - 54 037 820,86
Mleko i przetwory mleczne NL 2040 Nieprawidłowa procedura pobierania próbek: korekta zryczałtowana w wysokości 10 % (1 podmiot). Nieprawidłowe traktowanie wyników kontroli fizycznej: korekta w konkretnych przypadkach EUR - 158 235,60 0,00 - 158 235,60 2002-2003
Ogółem NL - 158 235,60 0,00 - 158 235,60
Tłuszcze PT 1400, 1402 Stosowany system kontroli nie pozwolił skutecznie zapobiegać stosowaniu nieprawidłowych praktyk wśród wszystkich zainteresowanych podmiotów sektora lnu. Korekta finansowa w wysokości 100 % EUR - 3 135 348,71 0,00 - 3 135 348,71 2001
Ogółem PT - 3 135 348,71 0,00 - 3 135 348,71
Rośliny uprawne SE 1040, 1062, 1310 Braki w zakresie stosowania zasad dotyczących odłogowania, nieprawidłowe stosowanie tolerancji technicznych, oczywiste błędy nadmiernie stosowane. Korekta w konkretnych przypadkach SEK - 1 308 192,00 0,00 - 1 308 192,00 2001-2002
Ogółem SE - 1 308 192,00 0,00 - 1 308 192,00
Audyt finansowy UK Różne Nieokreślone korekty do wypłaty na rzecz EFOGR. Korekta w konkretnych przypadkach GBP - 497 130,69 0,00 - 497 130,69 2004
Ogółem UK - 497 130,69 0,00 - 497 130,69

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024