Decyzja 2006/277/WE zmieniająca decyzję 2006/115/WE dotycząca niektórych środków ochronnych w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków wśród dzikiego ptactwa we Wspólnocie

DECYZJA KOMISJI
z dnia 7 kwietnia 2006 r.
zmieniająca decyzję 2006/115/WE dotyczącą niektórych środków ochronnych w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków wśród dzikiego ptactwa we Wspólnocie

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 1480)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2006/277/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 12 kwietnia 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(1), w szczególności jej art. 9 ust. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(2), w szczególności jej art. 10 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 998/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie wymogów dotyczących zdrowia zwierząt, stosowanych do przemieszczania zwierząt domowych o charakterze niehandlowym, i zmieniające dyrektywę Rady 92/65/EWG(3), w szczególności jego art. 18,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Grypa ptaków jest zakaźną chorobą wirusową drobiu i ptaków, powodującą śmiertelność i zaburzenia, które w krótkim czasie mogą osiągnąć rozmiary epidemii i spowodować poważne zagrożenie dla zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego oraz znacznie obniżyć opłacalność hodowli drobiu. Istnieje niebezpieczeństwo rozprzestrzenienia się czynnika chorobotwórczego z dzikich ptaków na ptaki domowe, w szczególności drób, oraz rozprzestrzenienia się z jednego państwa członkowskiego do innych państw członkowskich i państw trzecich poprzez międzynarodowy handel żywymi ptakami lub otrzymanymi z nich produktami.

(2) W kilku państwach członkowskich podejrzewa się wystąpienie przypadków wirusa podtypu H5N1 wysoce zjadliwej grypy ptaków lub przypadki te są potwierdzone. Biorąc pod uwagę sytuację epidemiologiczną, Komisja przyjęła decyzję 2006/115/WE z dnia 17 lutego 2006 r. dotyczącą niektórych środków ochronnych w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków wśród dzikiego ptactwa we Wspólnocie oraz uchylającą decyzje 2006/86/WE, 2006/90/WE, 2006/91/WE, 2006/94/WE, 2006/104/WE i 2006/105/WE(4).

(3) Szczególne środki przewidziane w niniejszej decyzji powinny mieć zastosowanie bez uszczerbku dla środków, jakie mają być podjęte przez państwa członkowskie w ramach dyrektywy Rady 92/40/EWG z dnia 19 maja 1992 r. wprowadzającej wspólnotowe środki zwalczania influenzy drobiu(5).

(4) Środki przewidziane w dyrektywie 92/40/EWG stanowią jednak minimalne środki zwalczania choroby, które wymagają przepisów uzupełniających, w szczególności dotyczących przemieszczania niektórych ptaków oraz produktów otrzymywanych z drobiu i innych ptaków, pochodzących ze strefy dotkniętej chorobą występującą wśród dzikiego ptactwa.

(5) Należy wyjaśnić zależność miedzy środkami wspólnotowymi podjętymi w związku z wysoce zjadliwą grypą ptaków spowodowaną przez wirus grypy A podtyp H5N1 wśród dzikiego ptactwa a środkami, które mają zostać podjęte w przypadku choroby drobiu.

(6) Okazało się również, że konieczne jest określenie daty rozpoczęcia minimalnego okresu trwania środków przewidzianych w niniejszej dyrektywie.

(7) Należy kontrolować i ograniczać przemieszczanie w szczególności żywych ptaków i jaj wylęgowych, jednocześnie zezwalając pod pewnymi warunkami na kontrolowaną wysyłkę takich ptaków z danych sfer oraz produktów pochodzących od ptaków. Jednakże dozwolone są pewne zmiany, o ile są one zgodne z odpowiednimi przepisami wyżej wymienionej dyrektywy.

(8) Przewożenie jaj wylęgowych ze stref ochrony powinno być dozwolone na określonych warunkach. Należy zapewnić szczególne odstępstwa dla jaj wylęgowych lub jaj SPF wykorzystywanych w specjalistycznych laboratoriach lub instytutach dla celów naukowych, diagnostycznych lub farmaceutycznych.

(9) Dyrektywa Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiająca przepisy sanitarne regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi(6) ustanawia wykaz zabiegów mających na celu wyeliminowanie zagrożeń dla zdrowia, jakie stanowi mięso pochodzące z obszarów objętych ograniczeniami i przewiduje możliwość stworzenia specjalnego znaku jakości zdrowotnej i znaku jakości zdrowotnej wymaganego w przypadku mięsa niedopuszczonego do wprowadzenia do obrotu ze względu na zdrowie zwierząt. Należy zezwolić na wysyłkę ze stref ochrony mięsa posiadającego znak jakości zdrowotnej przewidziany w tej dyrektywie oraz produktów mięsnych poddanych zabiegom w niej określonych.

(10) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2076/2005 z dnia 5 grudnia 2005 r. ustanawiające środki przejściowe do celów wdrożenia rozporządzeń (WE) nr 853/2004, (WE) nr 854/2004 oraz (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz zmieniające rozporządzenia (WE) nr 853/2004 oraz (WE) nr 854/2004(7) ustanawia środki przejściowe zezwalające na użycie krajowego znaku identyfikacyjnego dla produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi, dopuszczonych do obrotu wyłącznie na terytorium państwa członkowskiego, w którym zostały wyprodukowane.

(11) Na mocy rozporządzenia (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 października 2002 r. ustanawiającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi(8) zezwala się na wprowadzanie na rynek szerokiej gamy produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, takich jak żelatyna do użytku technicznego, preparaty do użytku farmaceutycznego i innych, pochodzących z obszarów Wspólnoty objętych ograniczeniami dotyczącymi zdrowia zwierząt, ponieważ produkty te uznaje się za bezpieczne z uwagi na specjalne warunki produkcji, przetwarzania i wykorzystania, które skutecznie unieszkodliwiają możliwe czynniki chorobotwórcze lub wykluczają kontakt ze zwierzętami podatnymi na chorobę. Niemniej jednak należy również zezwolić na przewożenie takich produktów ubocznych do wyznaczonych zakładów przetwórczych w celu ich przetworzenia, tak aby spełniły wyżej wymienione normy lub na skorzystanie z odstępstw określonych w art. 23 tego rozporządzenia.

(12) Decyzja Komisji 2006/115/WE powinna zostać odpowiednio zmieniona.

(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji 2006/115/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) W art. 2 dodaje się dodaje się ustęp w następującym brzmieniu:

"5. Środki określone w niniejszej decyzji mają zastosowanie bez uszczerbku dla środków, które w przypadku wybuchu grypy ptaków u drobiu należy wprowadzić zgodnie z dyrektywą 92/40/EWG lub, w stosownych przypadkach, dla bardziej surowych wspólnotowych środków ochronnych w związku z wysoce zjadliwą grypą ptaków u drobiu spowodowaną przez wirus grypy typu H5N1.".

2) W art. 5 akapit drugi otrzymuje następujące brzmienie:

"W przypadku potwierdzenia wystąpienia wirusa A wysoce zjadliwej grypy, w szczególności podtyp H5N1, u dzikiego ptactwa, środki określone w art. 3 i 4 stosuje się tak długo, jak jest to konieczne, mając na uwadze czynniki geograficzne, administracyjne, ekologiczne i epizootiologiczne związane z grypą ptaków, przez co najmniej 21 dni w przypadku strefy ochrony i 30 dni w przypadku strefy nadzoru, od daty zebrania spośród dzikiego ptactwa próbek, w przypadku których potwierdzono wystąpienie wirusa H5N1 wysoce zjadliwej grypy ptaków.".

3) W art. 6 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W drodze odstępstwa od art. 3 ust. 2 lit. a) państwo członkowskie dotknięte chorobą zezwala na przewożenie:

a) drobiu i dzikiego ptactwa hodowlanego do gospodarstw objętych urzędową kontrolą znajdujących się w strefie ochrony albo w strefie nadzoru;

b) młodych niosek do gospodarstw objętych urzędową kontrolą w tym samym państwie członkowskim, zaś drób pozostanie w gospodarstwie przeznaczenia przez okres 21 dni po dostarczeniu niosek.".

4) W art. 6 ust. 2 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) jednodniowych kurcząt ze strefy ochrony do gospodarstw objętych urzędową kontrolą na jego terytorium pod warunkiem, że w gospodarstwie przeznaczenia nie występuje inny drób lub ptaki żyjące w niewoli, poza ptakami domowymi wymienionymi w art. 1 ust. 2 lit. c) ppkt i), które są hodowane oddzielnie od drobiu, lub przewożenie odbywa się w warunkach określonych w art. 24 ust. 1 lit. a) i b) dyrektywy 2005/94/WE, oraz że drób pozostaje w gospodarstwie przeznaczenia przez okres 21 dni po dostarczeniu kurcząt;".

5) W art. 7 ust. 1 dodaje się literę w następującym brzmieniu:

"c) wysyłkę jaj wylęgowych lub jaj SPF ze strefy ochrony do wyznaczonych laboratoriów lub instytutów dla celów naukowych, diagnostycznych lub farmaceutycznych.".

6) W art. 8 ust. 1 dodaje się się literę w następującym brzmieniu:

"g) świeżego mięsa drobiowego lub mięsa hodowlanych ptaków łownych, mięsa mielonego, przetworów mięsnych i mięsa odkostnionego mechanicznie zawierających takie mięso uzyskane z ubitego drobiu lub hodowlanych ptaków łownych pochodzących z tej strefy lub spoza niej do pozostałej części terytorium kraju, jeżeli mięso to:

i) zostało, zgodnie z art. 4 dyrektywy 2002/99/WE, oznaczone znakiem określonym w załączniku II do dyrektywy 2002/99/WE lub znakiem krajowym ustanowionym zgodnie z art. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2076/2005;

ii) było pozyskane, krojone, składowane i przewożone oddzielnie od innego świeżego mięsa drobiowego lub mięsa hodowlanych ptaków łownych przeznaczonego do wysyłki do pozostałych państw członkowskich lub do wywozu do państw trzecich; oraz

iii) jest wykorzystywane w sposób pozwalający uniknąć wprowadzenia go do produktów mięsnych lub przetworów mięsnych przeznaczonych do wprowadzenia do obrotu w pozostałych państwach członkowskich lub do wywozu do państw trzecich, chyba że zostało poddane przetworzeniu wymaganemu w przypadku grypy ptaków, określonemu w tabeli 1 pozycje a), b) lub c) w załączniku III do dyrektywy 2002/99/WE.".

7) Skreśla się art. 8 ust. 2.

8) W art. 9 ust. 1 lit. a) otrzymuje następujące brzmienie:

"a) produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego:

i) spełniających warunki określone w rozdziale II sekcja A, rozdziale III sekcja B, rozdziale IV sekcja A, rozdziale VI sekcje A i B, rozdziale VII sekcja A, rozdziale VIII sekcja A, rozdziale IX sekcja A i rozdziale X sekcja A załącznika VII oraz w rozdziale II sekcja B i rozdziale III część II sekcja A załącznika VIII do rozporządzenia (WE) nr 1774/2002; lub

ii) przewożonych w biologicznie bezpiecznych warunkach do wyznaczonych zakładów przetwórczych zatwierdzonych zgodnie z rozdziałem III lub IV rozporządzenia (WE) nr 1774/2002 do przetworzenia w celu zapewnienia co najmniej unieszkodliwienia wirusa grypy ptaków; lub

iii) przewożonych w biologicznie bezpiecznych warunkach w celu przetworzenia na paszę zwierzęcą zgodnie z odstępstwem przewidzianym w art. 23 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1774/2002;".

Artykuł  2

Państwa członkowskie niezwłocznie przyjmują i publikują środki w celu zastosowania się do niniejszej decyzji. Niezwłocznie informują o nich Komisję.

Artykuł  3

Adresat

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 7 kwietnia 2006 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 395 z 30.12.1989, str. 13. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2004/41/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 157 z 30.4.2004, str. 33).

(2) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 29. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2002/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 315 z 19.11.2002, str. 14).

(3) Dz.U. L 146 z 13.6.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 18/2006 (Dz.U. L 4 z 7.1.2006, str. 3).

(4) Dz.U. L 48 z 18.2.2006, str. 28.

(5) Dz.U. L 167 z 22.6.1992, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1).

(6) Dz.U. L 18 z 23.1.2003, str. 11.

(7) Dz.U. L 338 z 22.12.2005, str. 83.

(8) Dz.U. L 273 z 10.10.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 208/2006 (Dz.U. L 36 z 8.2.2006, str. 25).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024