uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 865/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku oliwy z oliwek i oliwek stołowych oraz zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 827/68(1), w szczególności jego art. 9,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W celu zapewnienia, że zatwierdzone organizacje podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek są skuteczne, zatwierdzanie musi odnosić się do różnych kategorii podmiotów gospodarczych mających duży wpływ w sektorach oliwy z oliwek lub oliwek stołowych, z jednoczesnym zapewnieniem, że organizacje te będą w stanie spełniać pewne minimalne wymagania wystarczające do osiągania znaczących wyników ekonomicznych.
(2) W celu umożliwienia Państwom Członkowskim będącym producentami wprowadzenia skutecznego zarządzania administracyjnego systemem zatwierdzania organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek należy ustanowić procedury i nieprzekraczalne terminy zatwierdzania takich organizacji, kryteria selekcji ich programów działania i uzgodnienia dotyczące przekazywania i rozdzielania finansowania wspólnotowego.
(3) Artykuł 110i ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 rozporządzenia Rady(2) ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników przewiduje, że Państwa Członkowskie mogą zatrzymać do 10 % składnika oliwy z oliwek z pułapu krajowego określonego w art. 41 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 w celu zapewnienia finansowania wspólnotowego programów pracy przygotowanych przez organizacje podmiotów gospodarczych zatwierdzonych w jednym lub kilku obszarach działań określonych w art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 865/2004.
(4) Zgodnie ze wspólnymi zasadami finansowania pomocy bezpośredniej oraz w celu umożliwienia wykorzystania wspomnianej udostępnionej kwoty niezbędne jest, by roczne wydatki przeznaczone na wykonanie programów prac nie przewyższały kwot zatrzymywanych co roku przez Państwa Członkowskie zgodnie z art. 110i ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.
(5) W celu zapewnienia całkowitej spójności działań organizacji podmiotów gospodarczych zatwierdzonych w sektorze oliwek niezbędne jest ustalenie rodzajów działań kwalifikujących się i rodzajów działań niekwalifikujących się. Należy również określić warunki przedstawiania programów i kryteria ich selekcji. Zainteresowane Państwa Członkowskie powinny jednakże mieć możliwość ustanawiania dodatkowych warunków kwalifikacji, co pozwalałoby im na ściślejsze przystosowanie działań do krajowych realiów w sektorze oliwek.
(6) Biorąc pod uwagę nabyte doświadczenie, należy ustalić progi finansowania wspólnotowego przynajmniej w dziedzinach poprawy skutków środowiskowych uprawy oliwek i identyfikacji pochodzenia, certyfikacji i ochrony przez organy władzy krajowej jakości oliwy z oliwek i oliwek stołowych za pośrednictwem, między innymi, kontroli jakościowej oliwy z oliwek sprzedawanej konsumentowi końcowemu tak, aby zapewnić wykonywanie minimum działań w delikatnych i jednocześnie priorytetowych obszarach.
(7) W celu zapewnienia realizacji programów pracy w określonych terminach i zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 865/2004 oraz skutecznego zarządzania administracyjnego systemem zatwierdzania organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek należy określić warunki dotyczące selekcji i zatwierdzania programów pracy.
(8) W celu umożliwienia poprawnego wykorzystania przez Państwo Członkowskie dostępnego finansowania niezbędne jest ustanowienie procedury corocznej modyfikacji programów pracy zatwierdzanych na następny rok z uwzględnieniem możliwych zmian, odpowiednio uzasadnionych w stosunku do początkowych warunków. Niezbędne jest również, by Państwa Członkowskie mogły określić warunki konieczne do dokonania zmiany w programach pracy oraz redystrybucji przyznanych kwot w taki sposób, aby nie nastąpiło przekroczenie rocznych kwot zatrzymywanych przez Państwa Członkowskie będące producentami w zastosowaniu art. 110i ust. 4 rozporządzenia (WE) nr1782/2003.
(9) Aby umożliwić rozpoczęcie prac we właściwym czasie, organizacje podmiotów gospodarczych sektora oliwek mogą otrzymywać, poprzez ustanowienie gwarancji na warunkach przewidzianych w rozporządzeniu (EWG) nr 2220/85 Komisji z dnia 22 lipca 1985 r. ustanawiającym wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu zabezpieczeń w odniesieniu do produktów rolnych(3), maksymalną zaliczkę w wysokości 90 % rocznych wydatków kwalifikowanych zatwierdzonego programu pracy.
(10) Do celów zapewnienia właściwego zarządzania zasadami funkcjonowania organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek zainteresowane Państwa Członkowskie powinny sporządzić plan kontroli i określić system kar za wszelkie dokonane nieprawidłowości. Należy również ustanowić przepis w odniesieniu do organizacji podmiotów gospodarczych w celu powiadamiania władz krajowych w zainteresowanych Państwach Członkowskich o wynikach ich działalności oraz dalszego przekazywania tych wyników do Komisji.
(11) W trosce o zachowanie jasności i przejrzystości należy uchylić rozporządzenie Komisji (WE) nr 1334/2002 z dnia 23 lipca 2002 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1638/98 w zakresie programów działania podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek na lata gospodarcze 2002/03, 2003/04 i 2004/05(4) i zastąpić je nowym rozporządzeniem.
(12) Komitet Zarządzający ds. Oliwy z Oliwek i Oliwek Stołowych nie wydał opinii w terminie ustalonym przez przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 19 grudnia 2005 r.
| W imieniu Komisji | |
| Mariann FISCHER BOEL | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 161 z 30.4.2004, str. 97; sprostowanie w Dz.U. L 206 z 9.6.2004, str. 37.
(2) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 118/2005 (Dz.U. L 24 z 27.1.2005, str. 15).
(3) Dz.U. L 205 z 3.8.1985, str. 5. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 673/2004 (Dz.U. L 105 z 14.4.2004, str. 17).
(4) Dz.U. L 195 z 24.7.2002, str. 16. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1331/2004 (Dz.U. L 247 z 21.7.2004, str. 5).
(5) Dz.U. 172 z 30.9.1966, str. 3025/66.
(6) Dz.U. L 210 z 28.7.1998, str. 32.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2005.333.8 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2080/2005 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 865/2004 w odniesieniu do organizacji podmiotów gospodarczych w sektorze oliwek, ich programów pracy i ich finansowania |
| Data aktu: | 19/12/2005 |
| Data ogłoszenia: | 20/12/2005 |
| Data wejścia w życie: | 27/12/2005 |