Decyzja 2005/820/WE,Euratom upoważniająca Republikę Słowacką do wykorzystywania danych statystycznych za lata poprzedzające rok przedostatni oraz do wykorzystywania pewnych przybliżonych danych szacunkowych w obliczaniu podstawy zasobów własnych opartych na VAT

DECYZJA KOMISJI
z dnia 21 listopada 2005 r.
upoważniająca Republikę Słowacką do wykorzystywania danych statystycznych za lata poprzedzające rok przedostatni oraz do wykorzystywania pewnych przybliżonych danych szacunkowych w obliczaniu podstawy zasobów własnych opartych na VAT

(notyfikowana jako dokument nr C(2005) 4430)

(Jedynie tekst w języku słowackim jest autentyczny)

(2005/820/WE, Euratom)

(Dz.U.UE L z dnia 24 listopada 2005 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 z dnia 29 maja 1989 r. w sprawie ostatecznych jednolitych warunków poboru środków własnych pochodzących z podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jego art. 13,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy art. 28 ust. 3 szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku 2 , zwanej dalej "szóstą dyrektywą", Państwa Członkowskie mogą nadal zwalniać z podatku lub opodatkowywać określone transakcje; transakcje te muszą być uwzględniane w celu określenia podstawy zasobów opartych na VAT.

(2) Do celów stosowania przepisów art. 28 ust. 3 szóstej dyrektywy, ust. 1 sekcji 7 (Podatki) załącznika XIV do Aktu Przystąpienia Republiki Słowackiej do Wspólnot Europejskich 3  upoważnia Republikę Słowacką do zwolnienia z podatku określonych transakcji wymienionych w ałączniku F do szóstej dyrektywy.

(3) Republika Słowacka nie może dokonać dokładnego obliczenia podstawy zasobów własnych opartych na VAT dla określonych kategorii transakcji wymienionych w załączniku F pkt 17 do szóstej dyrektywy; takie obliczenie prawdopodobnie pociągnęłoby za sobą obciążenia administracyjne, niewspółmierne do skutków tych transakcji dla łącznej podstawy zasobów opartych na VAT Republiki Słowackiej; Republika Słowacka jest w stanie dokonać obliczenia przy użyciu przybliżonych danych szacunkowych dla tej kategorii transakcji wymienionych w załączniku F do szóstej dyrektywy; Republika Słowacka powinna zatem zostać upoważniona do oparcia się w obliczeniach podstawy VAT na przybliżonych danych szacunkowych zgodnie z drugim tiret art. 6 ust. 3 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89.

(4) Do celów podziału transakcji według kategorii statystycznych przewidzianego w art. 4 ust. 4 rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 1553/89, Republika Słowacka nie jest w stanie wykorzystywać rachunków narodowych dotyczących roku przedostatniego przed rokiem budżetowym, dla którego podstawa zasobów opartych na VAT ma być obliczona; w związku z tym należy upoważnić Republikę Słowacką do wykorzystywania rachunków narodowych dotyczących lat poprzedzających rok przedostatni.

(5) Komitet Doradczy ds. Zasobów Własnych zatwierdził sprawozdanie, w którym odnotowano opinie jego członków na temat niniejszej decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Do celów rozbicia na poszczególne stawki VAT, o którym mowa w art. 4 ust. 4 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89, niniejszym upoważnia się Republikę Słowacką do wykorzystywania danych uzyskanych z rachunków narodowych dotyczących 2001 r. dla roku budżetowego 2004, dla którego ma być obliczona podstawa zasobów opartych na VAT.

Artykuł  2

Do celów obliczenia podstawy zasobów własnych opartych na VAT od dnia 1 maja 2004 r. upoważnia się Republikę Słowacką zgodnie z drugim tiret art. 6 ust. 3 rozporządzenia Rady (EWG, Euratom) do wykorzystywania przybliżonych danych szacunkowych odnośnie do następującej kategorii transakcji, o których mowa w załączniku F do szóstej dyrektywy:

1)
przewozy pasażerskie (załącznik F pkt 17).
Artykuł  2a  4

(skreślony)

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Słowackiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 listopada 2005 r.
W imieniu Komisji
Dalia GRYBAUSKAITĖ
Członek Komisji
1 Dz.U. L 155 z 7.6.1989, str. 9. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 807/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 36).
2 Dz.U. L 145 z 13.6.1977, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2004/66/WE (Dz.U. L 168 z 1.5.2004, str. 35).
3 Dz.U. L 236 z 23.9.2003, str. 920.
4 Art. 2a skreślony przez art. 1 decyzji nr (UE, Euratom) 2017/2221 z dnia 30 listopada 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.318.31) zmieniającej nin. decyzję z dniem 27 listopada 2014 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2005.305.41

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2005/820/WE,Euratom upoważniająca Republikę Słowacką do wykorzystywania danych statystycznych za lata poprzedzające rok przedostatni oraz do wykorzystywania pewnych przybliżonych danych szacunkowych w obliczaniu podstawy zasobów własnych opartych na VAT
Data aktu: 21/11/2005
Data ogłoszenia: 24/11/2005