uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 866/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie systemu na podstawie art. 2 Protokołu 10 do Aktu Przystąpienia(1), w szczególności jego art. 4 ust. 2 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 4 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 866/2004 stanowi, iż towary, które są w całości uzyskane na obszarach Republiki Cypryjskiej, na których Rząd Republiki Cypryjskiej nie sprawuje efektywnej kontroli lub zostały poddane ostatniej istotnej, ekonomicznie uzasadnionej obróbce lub przetworzeniu w wyposażonym w tym celu zakładzie na obszarach, na których Rząd Republiki Cypryjskiej nie sprawuje efektywnej kontroli, nie podlegają opłatom celnym, zgłoszeniu celnemu ani opłatom o skutku równoważnym, kiedy są wprowadzane na obszary, na których Rząd Republiki Cypryjskiej sprawuje efektywną kontrolę, pod warunkiem że nie kwalifikują się do refundacji wywozowych lub środków interwencyjnych.
(2) Artykuł 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 866/2004 został zmieniony rozporządzeniem Rady (WE) nr 293/2005(2) w celu rozszerzenia dostępu do wymienionego powyżej systemu bezcłowego, w odniesieniu do poszczególnych przypadków, na pewne produkty z rodzaju kwalifikujących się do objęcia refundacjami wywozowymi lub środkami interwencyjnymi, jeśli warunki i ustalenia tego dostępu zapewniają skuteczną ochronę interesów finansowych Wspólnoty.
(3) Ułatwienie swobodnego przepływu owoców cytrusowych przyczyni się do rozwoju gospodarczego obszarów, na których Rząd Republiki Cypryjskiej nie sprawuje efektywnej kontroli, wziąwszy pod uwagę zainteresowanie podmiotów gospodarczych na Cyprze wprowadzaniem do obrotu owoców cytrusowych produkowanych na tych obszarach na rynku wspólnotowym.
(4) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(3), rozporządzenie Rady (WE) nr 2202/96 z dnia 28 października 1996 r. wprowadzające program pomocy wspólnotowej dla producentów niektórych owoców cytrusowych(4) i rozporządzenie Komisji (WE) nr 2111/2003 z dnia 1 grudnia 2003 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2202/96 wprowadzającego program pomocy wspólnotowej dla producentów niektórych owoców cytrusowych(5) przewidują kontrole w celu zapewnienia zgodności z zasadami wspólnotowymi w sektorze owoców i warzyw. Zgodnie z tymi rozporządzeniami Rząd Republiki Cypryjskiej powinien zapewnić, za pomocą odpowiednich kontroli, że produkty objęte niniejszym rozporządzeniem nie są przedmiotem refundacji wywozowych i środków interwencyjnych.
(5) W związku z tym, że poziom refundacji za wywóz ze Wspólnoty owoców cytrusowych jest niski, ryzyko nadużyć związanych ze środkami przewidzianymi w niniejszym rozporządzeniu jest ograniczone. Niemniej jednak Rząd Republiki Cypryjskiej powinien zapewnić przestrzeganie zasady pochodzenia wspólnotowego zgodnie z art. 35 ust. 9 tiret drugie rozporządzenia (WE) nr 2200/96 i art. 11 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/1999 z dnia 15 kwietnia 1999 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu refundacji wywozowych do produktów rolnych(6).
(6) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1480/2004 z dnia 10 sierpnia 2004 r. określającego szczegółowe zasady dotyczące towarów pochodzących z obszarów niepodlegających skutecznej kontroli Rządu Cypru na obszary, na których Rząd sprawuje efektywną kontrolę(7), Izba Handlowa tureckiej części Cypru oraz władze Republiki Cypryjskiej przekazują Komisji informacje umożliwiające Komisji monitorowanie obrotu handlowego przez "zieloną linię".
(7) W związku z powyższym ustanawianie dodatkowych warunków dla bezcłowego dostępu owoców cytrusowych pochodzących z obszarów, na których Rząd Republiki Cypryjskiej nie sprawuje efektywnej kontroli nie wydaje się konieczne.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Świeżych Owoców i Warzyw,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 4 października 2005 r.
| W imieniu Komisji, | |
| Mariann FISCHER BOEL | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 161 z 30.4.2004, str. 128. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1283/2005 (Dz.U. L 203 z 4.8.2005, str. 8).
(2) Dz.U. L 50 z 23.2.2005, str. 1.
(3) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 47/2003 (Dz.U. L 7 z 11.1.2003, str. 64).
(4) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 49. Rozporządzenie ostatnio zmienione Aktem Przystąpienia z 2003 r.
(5) Dz.U. L 317 z 2.12.2003, str. 5.
(6) Dz.U. L 102 z 17.4.1999, str. 11. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 671/2004 (Dz.U. L 105 z 14.4.2004, str. 5).
(7) Dz.U. L 272 z 20.8.2004, str. 3.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2005.259.17 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1624/2005 wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia Rady (WE) nr 866/2004 w odniesieniu do owoców cytrusowych przekraczających linię demarkacyjną na Cyprze |
| Data aktu: | 04/10/2005 |
| Data ogłoszenia: | 05/10/2005 |
| Data wejścia w życie: | 08/10/2005 |