Decyzja 2004/224/WE ustanawiająca zasady składania informacji na temat planów i programów wymaganych na mocy dyrektywy Rady 96/62/WE w związku z wartościami dopuszczalnymi dla niektórych substancji zanieczyszczających otaczające powietrze

DECYZJA KOMISJI
z dnia 20 lutego 2004 r.
ustanawiająca zasady składania informacji na temat planów i programów wymaganych na mocy dyrektywy Rady 96/62/WE w związku z wartościami dopuszczalnymi dla niektórych substancji zanieczyszczających otaczające powietrze

(notyfikowana jako dokument nr C(2004) 491)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2004/224/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 6 marca 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 96/62/WE z dnia 27 września 1996 r. w sprawie oceny i zarządzania jakością otaczającego powietrza(1), w szczególności jej art. 12 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 8 ust. 3 dyrektywy 96/62/WE Państwa Członkowskie powinny przygotować plany i programy mające na celu osiągniecie wartości dopuszczalnych ustalonych przez dyrektywę Rady 1999/30/WE z dnia 22 kwietnia 1999 r. odnoszącą się do wartości dopuszczalnych dla dwutlenku siarki, dwutlenku azotu i tlenków azotu oraz pyłu i ołowiu w otaczającym powietrzu(2) i dyrektywę 2000/69/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 listopada 2000 r. dotyczącą wartości dopuszczalnych benzenu i tlenku węgla w otaczającym powietrzu,(3) dla stref i aglomeracji, w których przekraczane są wartości dopuszczalne oraz margines tolerancji. Odnośne plany i programy powinny zawierać co najmniej informacje wymienione w załączniku IV dyrektywy 96/62/WE. Komisja musi regularnie sprawdzać wprowadzanie w życie odnośnych planów i programów.

(2) Artykuł 11 dyrektywy 96/62/WE wymaga, by Państwa Członkowskie przesyłały Komisji plany i programy corocznie.

(3) Podczas gdy plany i programy sporządzane są zgodnie z wymogami administracyjnymi, obowiązującymi w poszczególnych Państwach Członkowskich, natomiast informacje dostarczane Komisji powinny zostać dostosowane i uporządkowane zgodnie z wyszczególnieniem przedstawionym w niniejszej decyzji.

(4) Środki przewidziane w niniejszej decyzji zgodne są z opinią Komitetu ustanowionego w art. 12 dyrektywy 96/62/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Dostarczając informacji na temat planów i programów wymienionych w art. 3 ust. 8 dyrektywy 96/62/WE zgodnie z wymogami jej art. 11 ust. 11 lit. a) ppkt iii), biorąc pod uwagę wartości dopuszczalne ustanowione przez dyrektywę 1999/30/WE i 2000/69/WE, Państwa Członkowskie przedstawiają informacje zgodnie z wyszczególnieniem ustalonym w załączniku do niniejszej decyzji.

Kompletne plany i programy udostępniane są Komisji na żądanie.

Artykuł  2

Decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 lutego 2004 r.

W imieniu Komisji
Margot WALLSTRÖM
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 296 z 21.11.1996, str. 55. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1882/2003 (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).

(2) Dz.U. L 163, 29.6.1999, str. 41. Dyrektywa zmieniona decyzją Komisji 2001/744/WE (Dz.U. L 278 z 23.10.2001, str. 35).

(3) Dz.U. L 313 z 13.12.2000, str. 12.

ZAŁĄCZNIK

WSTĘP

Sprawozdania dla Komisji sporządzane są na siedmiu formularzach wyszczególnionych poniżej. Należy wypełnić cały zestaw formularzy dla każdego planu lub programu. Formularz 1 zawiera ogólne informacje na temat odnośnego planu lub programu. W formularzach 2-6 poszczególne kolumny opisują przekroczenie sytuacji, której dotyczy plan lub program. Sytuacja przekroczenia określana jest przez strefę przekroczenia, wartość dopuszczalną oraz margines tolerancji (WD) plus margines tolerancji (WD + MT), który został przekroczony w danej strefie. Strefa przekroczenia to lokalizacja lub zbiór lokalizacji, w których stwierdzono przekroczenie poziomów WD + MT w roku sprawozdawczym. Rok sprawozdawczy to rok, w którym pojawiło się przekroczenie powodujące, zgodnie z art. 8 dyrektywy 96/62/WE, zobowiązanie do przygotowania lub zastosowania planu lub programu. Każdy zestaw formularzy 2-6 zawiera część opisową sytuacji przekroczenia.

Strefa przekroczenia może składać się z kilku lokalizacji, w których wykryto przekroczenie WD + MT w roku sprawozdawczym, pod warunkiem że części opisowe odnośnych lokalizacji są podobne lub identyczne. Części opisowe określone są w formularzach 2-6 kodem połączenia, wyszczególnionym w komórce; kody te określają jak należy łączyć poszczególne elementy.

Zbiorcze opisy poszczególnych środków przedstawiane są na formularzu 7.

POLE 1

Wyszczególnienie, jak lokalizacje, w których ustalono poziomy przewyższające WD + MT, mogą zostać połączone w jedną sytuację przekroczenia: kody połączenia dla poszczególnych pozycji poniższych formularzy

Kod połączenia Znaczenie kodu połączenia
NIE DOT. Nie stosuje się
S Ta pozycja powinna zawierać pojedynczy opis (nie listę, zakres, czy sumę) odnoszący się do wszystkich lokalizacji, które zostały połączone
L W przypadku połączenia pozycja stanowi listę(1) wszystkich pozycji dotyczących lokalizacji
LS W przypadku połączenia pozycja stanowi listę(1) wszystkich pozycji dotyczących lokalizacji lub jeden opis
R W przypadku połączenia pozycja zawiera zakres pozycji dla różnych lokalizacji: wartość minimalna - wartość maksymalna
T W przypadku połączenia pozycja stanowi sumę końcową wszystkich pozycji dotyczących lokalizacji
(1) We wszystkich wyszczególnieniach lokalizacje wymieniane są w tej samej

kolejności. Pozycje dla poszczególnych lokalizacji oddzielane są

podwójnym ukośnikiem "//".

FORMULARZ 1

Informacje ogólne na temat planu lub programu

a. Rok referencyjny NIE DOT.
b. Państwo Członkowskie NIE DOT.
c. Odniesienie do planu lub programu NIE DOT.
d. Wyszczególnienie numerów kodów sytuacji przekroczenia

opisanych w formularzach 2-6

NIE DOT.
e. Nazwa organu odpowiedzialnego za sporządzenie planu lub

programu odnoszącego się do sytuacji przekroczenia

NIE DOT.
f. Adres pocztowy organu odpowiedzialnego NIE DOT.
g. Nazwisko osoby kontaktowej NIE DOT.
h. Adres pocztowy osoby kontaktowej NIE DOT.
i. Numer telefonu osoby kontaktowej NIE DOT.
j. Faks osoby kontaktowej NIE DOT.
k. Adres e-mail: osoby kontaktowej NIE DOT.
l. Komentarz wyjaśniający, jeżeli potrzebny NIE DOT.
Uwagi do formularza 1:
1. ad b: Państwa Członkowskie należy oznaczyć, używając następujących

kodów: Austria: AT; Belgia: BE; Dania: DK; Finlandia: FI; Francja: FR;

Niemcy: DE; Grecja: EL; Irlandia: IE; Włochy: IT; Luksemburg: LU;

Niderlandy: NL; Portugalia: PT; Hiszpania: ES; Szwecja: SE; Zjednoczone

Królestwo: UK.

2. ad c: Odwołanie do planu lub programu jest pełnym i szczegółowym

odwołaniem do dokumentów, w których plan lub program jest dokładnie

opisany. Ponadto można podać adres internetowy.

3. ad g: Osoba kontaktowa to osoba, do której musi zgłosić się Komisja w

przypadku zapotrzebowania na dalsze informacje dotyczące dowolnego

aspektu niniejszego formularza.

FORMULARZ 2

Opis przekroczenia wartości dopuszczalnej

a. Kod sytuacji przekroczenia NIE DOT.
b. Substancja zanieczyszczająca S
c. Kod strefy L
d. Nazwa miasta(miast) lub miejscowości L
e. Wypełniać tylko w przypadku gdy substancją zanieczyszczającą

jest SO2, NO2 lub PM10: wartości dopuszczalne, dla których

WD + MT zostało przekroczone [h/d/a]

S
f. Poziom stężenia w roku referencyjnym:
- Stężenie w μg/m3, jeśli właściwe

lub

R
- Maksymalne 8-godzinne średnie stężenie CO w mg/m3, jeśli

właściwe,

lub

R
- Całkowita liczba przekroczeń wyrażonych w stosunku do WD +

MT, jeśli właściwe

R
g. Wypełniać tylko w przypadku gdy wartości dopuszczalne

wyrażone są przez liczbę przekroczeń stężenia liczbowego:

całkowita liczba przekroczeń w roku sprawozdawczym w

stosunku do wartości dopuszczalnej.

R
h. Poziom stężenia w roku sprawozdawczym wyrażony w stosunku do

innych związanych ze zdrowotnością wartości dopuszczalnych

odnośnej substancji zanieczyszczającej, o ile takie WD

istnieją:

- Stężenie w μg/m3, jeśli właściwe,

lub

R
- Całkowita liczba przekroczeń wyrażona w stosunku do

wartości dopuszczalnych, jeśli właściwe

R
i. Stężenia obserwowane w poprzednich latach, o ile są one

dostępne i nie zostały uprzednio przekazane Komisji

- Rok i stężenia w μg/m3, jeśli właściwe,

lub

L
- Rok i maksymalne 8-godzinna średnia stężenia CO w mg/m3,

jeśli właściwe,

lub

L
- Rok i całkowita liczba przekroczeń wyrażona w stosunku do

WD + MT, jeśli właściwe

L
j. Jeżeli przekroczenie zostało wykryte przy pomocy pomiarów:
- Kod stacji, w której zaobserwowano przekroczenie L
- Współrzędne geograficzne stacji L
- Klasyfikacja stacji S
k. Jeżeli przekroczenie zostało wykryte przy pomocy obliczeń

wzorcowych:

- Wskazanie lokalizacji strefy przekroczenia LS
- Klasyfikacja strefy S
l. Szacunkowa wielkość powierzchni (km2), na której poziom

przekroczył wartość dopuszczalną w roku sprawozdawczym

T
m. Szacunkowa długość drogi (km), na której poziom przekroczył

wartość dopuszczalną w roku sprawozdawczym

T
n. Szacunkowa wielkość całkowitej populacji, narażonej na

poziom, przekraczający wartość dopuszczalną w roku

sprawozdawczym

T
o. Uwagi i wyjaśnienia, gdzie właściwe NIE DOT.
Uwagi do formularza 2:
1. ad a: Każdej sytuacji przekroczenia przydziela się kod, specyficzny dla

danego Państwa Członkowskiego.

2. ad b: Substancja zanieczyszczająca określana jest jako "SO2", "NO2",

"PM10", "Pb" dla ołowiu, "C6H6" dla benzenu i "CO".

3. ad c: Kod strefy jest taki sam jak kod podany w corocznym

kwestionariuszu 2001/839/WE dla roku sprawozdawczego.

4. ad d: Jeżeli obszar przekroczenia obejmuje więcej niż jedno miasto lub

miejscowość, należy wymienić wszystkie miasta i miejscowości, w których

wykryto przekroczenie, oddzielając je średnikami.

5. ad e: Wartość dopuszczalna, dla której WD + MT zostało przekroczone

określa się jako "h" (na podstawie średnich godzinowych), "d" (średnie

dzienne) lub "a" (średnie roczne).

6. ad f i h: Jeżeli przekroczenie zostało ustalone przy pomocy modelowania,

najwyższy poziom podaje się w tym i następnych formularzach

7. ad i: Informacje podaje się w postaci "rok: stężenia". Pozycje dla kilku

lat powinny być oddzielone średnikami. Brak danych określa się jako "nie

dot.", zawarte we wcześniejszych komunikatach jako "com.".

8. ad j: Jako "kod stacji, w której zaobserwowano przekroczenie" podaje się

kod użyty w corocznym kwestionariuszu za dany rok sprawozdawczy (decyzja

Komisji 2001/839/WE).

9. ad j: Jako "współrzędne geograficzne stacji" i "Klasyfikacja stacji"

podaje się określenia użyte wcześniej przy na mocy decyzji 97/101/WE o

wymianie informacji.

10. ad k: Kody "Klasyfikacja stacji" używane są również jako "Klasyfikacja

obszaru". Jeżeli obszar przekroczenia ustalony przy pomocy modelowania

zawiera więcej niż jedną klasę, to przy podawaniu kodów klas należy je

oddzielać średnikiem.

11. ad l i m "Obszar powierzchni (km2) powyżej wartości dopuszczalnej"

oznacza wielkość odnośnego obszaru przekroczenia. Może nie zostać

wypełniony dla stacji ruchu lub obszarów ruchu. "Długość drogi (km), na

której poziom przekroczył wartość dopuszczalną" podaje się tylko dla

przekroczeń na stacjach ruchu, lub w przypadku modelowania, obszarach

ruchu. Określa on całkowitą długość odcinków drogi, na której wystąpiło

przekroczenie po jednej lub obu stronach.

12. ad n: "Narażenie ludności powyżej wartości dopuszczalnej" określa

szacunkową średnią liczbę osób obecnych podczas przekroczenia wartości

dopuszczalnej.

FORMULARZ 3

Analiza przyczyn przekroczenia wartości dopuszczalnej w roku sprawozdawczym

a. Kod sytuacji przekroczenia NIE DOT.
b. Szacunkowa ocena regionalnej wartości tła
- Średnie roczne stężenia w μg/m3, jeśli właściwe,

lub

R
- Maksymalna 8-godzinna średnia stężenia CO w mg/m3, jeśli

właściwe,

lub

R
- Całkowita liczba przekroczeń wyrażona w stosunku do

wartości dopuszczalnych, jeśli właściwe

R
c. Szacunkowa ocena całkowitej wartości tła
- Średnie roczne stężenia w μg/m3, jeśli właściwe,

lub

R
- Maksymalna 8-godzinna średnia stężenia CO w mg/m3, jeśli

właściwe,

lub

R
- Całkowita liczba przekroczeń wyrażona w stosunku do

wartości dopuszczalnych, jeśli właściwe

R
d. Wskazanie stopnia, w jakim lokalne źródła przyczyniają się do

przekroczenia wartości dopuszczalnej:

- Ruch S
- Przemysł, w tym wytwarzanie energii cieplnej i elektrycznej S
- Rolnictwo S
- Źródła związane z handlem i mieszkalnictwem S
- Źródła naturalne S
- Inne S
e. Odniesienie do spisu emisji używanego podczas analizy NIE DOT.
f. Jeżeli wyjątkowe: informacja o lokalnym klimacie S
g. Jeżeli wyjątkowe: informacja o lokalnej topografii S
h. Uwagi i wyjaśnienia, gdzie właściwe NIE DOT.
Uwagi do formularza 3:
1. ad b i c: Wartość tła jest to stężenie substancji zanieczyszczającej o

szerszym zasięgu niż przekroczenia. Regionalna wartość tła jest to

wartość szacunkowa, która powinna wystąpić przy braku źródeł w

odległości w granicach 30 km. Dla lokalizacji w miastach jest to poziom

tła, gdy w pobliżu nie znajduje się miasto. Dla przekroczeń wynikających

z dalekosiężnego transportu zanieczyszczeń powietrza, regionalne tło

może równać się przekroczeniu zgłoszonemu w formularzu 2. Tło całkowite

to wartość szacunkowa, która powinna wystąpić, gdy w pobliżu nie

znajdują się źródła lokalne (o wysokich kominach w odległości do ok.

5 km i niskich źródłach w odległości ok. 0,3 km. Odległość ta może być

mniejsza, np. dla ogrzewania dzielnic mieszkaniowych lub większa, np.

dla huty stali). Całkowita wartość tła zawiera regionalną wartość tła. W

mieście całkowite tło to tło miejskie, tzn. poziom, który wystąpiłby w

braku znaczących źródeł w najbliższej okolicy. Na terenach wiejskich

całkowita wartość tła jest prawie równa regionalnej wartości tła.

2. ad d: Wkład źródeł lokalnych wyraża się w numeracji ciągłej, używając

"1" dla największego źródła, "2" dla drugiego co do wielkości źródła

itd. Źródła, które nie mają znaczącego wkładu określane są jako "-".

3. ad d: Jeżeli wkład "innych" źródeł został uznany jako znaczący, typ(-y)

źródła(-eł) zostaną określone w pozycji "Uwagi i wyjaśnienia".

4. ad f: Wyjątkowe lokalne warunki klimatyczne określa się jako "+".
5. ad g: Wyjątkowe lokalne warunki topograficzne określa się jako "+".

FORMULARZ 4

Wartość podstawowa

a. Kod sytuacji przekroczenia NIE DOT.
b. Krótki opis scenariusza emisji użytego do analizy

podstawowej:

- Źródła tworzące regionalną wartość tła S
- Źródła regionalne tworzące wartość tła całkowitego, ale

nietworzące regionalnej wartości tła

S
- Źródła lokalne, o ile mają znaczący wkład S
c. Oczekiwane wartości w pierwszym roku, w którym ma zostać

osiągnięta wartość dopuszczalna:

- Regionalna wartość tła podstawowego:
Średnie roczne stężenia w μg/m3, jeśli właściwe,

lub

R
Maksymalna 8-godzinna średnia stężenia CO w mg/m3, jeśli

właściwe,

lub

R
Całkowita liczba przekroczeń wyrażona w stosunku do wartości

dopuszczalnych, jeśli właściwe

R
- Całkowita wartość tła podstawowego:
Średnie roczne stężenia w μg/m3, jeśli właściwe,

lub

R
Maksymalna 8-godzinna średnia stężenia CO w mg/m3, jeśli

właściwe,

lub

R
Całkowita liczba przekroczeń wyrażona w stosunku do wartości

dopuszczalnych, jeśli właściwe

R
- Wartość podstawowa w miejscu przekroczenia:
Średnie roczne stężenia w μg/m3, jeśli właściwe,

lub

R
Maksymalna 8-godzinna średnia stężenia CO w mg/m3, jeśli

właściwe,

lub

R
Całkowita liczba przekroczeń wyrażona w stosunku do wartości

dopuszczalnych, jeśli właściwe

R
d. Czy potrzebne są jakieś środki inne niż przewidziane

istniejącymi przepisami prawa w celu osiągnięcia wartości

dopuszczalnej w uzgodnionym terminie? [t/n]

S
e. Uwagi i wyjaśnienia, gdzie właściwe NIE DOT.
Uwagi do formularza 4:
1. Formularz 4 wypełnia się dla wartości dopuszczalnej(-ych), dla których

WD + MT zostały przekroczone.

2. Wartość tła jest to stężenie, jakie powinno zaistnieć w roku, w którym

wartość dopuszczalna wchodzi w moc, bez stosowania innych środków niż

wcześniej uzgodnione lub przewidziane przez istniejące przepisy.

FORMULARZ 5

Informacje na temat środków innych niż przewidziane przez istniejące przepisy

a. Kod sytuacji przekroczenia NIE DOT.
b. Kod(-y) środka(-ów) S
c. Przewidywane terminy wprowadzania L
d. Wskaźnik(-i) monitorowania postępu S
e. Przydzielone fundusze (lata, wysokość w EUR) T
f. Szacunkowa wysokość całkowita kosztów (wysokość w EUR) T
g. Szacunkowa wartość w latach, w których osiągnięta ma zostać

wartość dopuszczalna przy zastosowaniu środków dodatkowych

R
h. Uwagi i wyjaśnienia, gdzie właściwe NIE DOT.
Uwaga do Formularza 5:
1. Formularz 5 wypełnia się tylko wtedy, gdy analiza wymagana w formularzu

4 wykazała, że nie należy się spodziewać, iż wartości dopuszczalne

zostaną osiągnięte przy pomocy środków przewidzianych przez istniejące

przepisy.

2. ad b: Każdy środek musi zostać określony kodem, odnoszącym się do środka

opisanego w formularzu 7.

3. ad c: Po słowach kluczowych dotyczących różnych kroków wdrożeniowych

należy podać datę lub okres wyrażony jako "mm/rr".

Poszczególne pozycje należy oddzielać średnikami.
4. ad e i f: Przydzielone fundusze odnoszą się do wyłącznie do funduszy

publicznych; szacunkowa wartość całkowita kosztów obejmuje także koszta

poniesione przez obciążony(-e) sektor(-y).

FORMULARZ 6

Środki możliwe do zastosowania, które jeszcze nie zostały wykorzystane oraz środki długoterminowe (nieobowiązkowe)

a. Kod przekroczenia NIE DOT.
b. Kod(-y) środka(-ów) możliwego(-ych) do zastosowania, które

jeszcze nie zostały wykorzystane

LS
c. Dla środków, które jeszcze nie zostały wykorzystane:
szczebel administracyjny, na którym można podjąć środek LS
przyczyna, dla której nie podjęto środka LS
d. Kod(-y) środka(-ów) długoterminowego(-ych) LS
e. Uwagi i wyjaśnienia, gdzie właściwe NIE DOT.
Uwagi do formularza 6:
1. ad b i d: Każdy środek musi być określony kodem, który odnosi się do

środka opisanego w formularzu 7. Jeżeli określa się więcej niż jeden

środek, kody muszą być oddzielone średnikami.

2. ad c: Do określania szczebla administracyjnego, na którym podejmuje się

dany środek stosuje się następujące kody: A: lokalny; B: regionalny; C:

krajowy; D: Unia Europejska; E: międzynarodowy, poza Unią Europejską.

Jeżeli odpowiedni jest więcej niż jeden kod, należy je oddzielać

średnikami.

FORMULARZ 7

Zestawienie środków

a. Kod środka NIE DOT.
b. Tytuł NIE DOT.
c. Opis NIE DOT.
d. Szczebel administracyjny, na którym można podjąć dany środek. LS
e. Rodzaj środka NIE DOT.
f. Czy środek ma charakter regulacyjny? [t/n] NIE DOT.
g. Czas redukcji NIE DOT.
h. Sektor(-y) źródłowy(-e) poddany(-e) działaniu NIE DOT.
i. Skala przestrzenna źródeł poddanych działaniu NIE DOT.
j. Uwagi i wyjaśnienia, gdzie właściwe NIE DOT.
Uwagi do formularza 7:
1. Formularza 7 używa się do opisywania środków wymienionych w formularzu

5 lub 6. Dla każdego środka należy wypełnić jedną kolumnę formularza 7.

2. ad a: Każdy środek otrzymuje własny kod.
3. ad c: Opis środka ma postać tekstu o długości od 100 do 200 słów.
4. ad d: Do określania poziomu administracyjnego, na którym można podjąć

dany środek stosuje się następujące kody: A: lokalny; B: regionalny; C:

krajowy.

5. ad e: Do określania rodzaju środka stosuje się następujące kody: A:

gospodarczy/fiskalny; B: techniczny; C: oświatowy/informacyjny; D:

inny.

6. ad g: Do określania czasokresu redukcji stężenia osiąganego przy pomocy

środka stosuje się następujące kody: A: krótkoterminowa;

B: średniookresowa (około roku); C: długoterminowa.

7. ad h: Do określania sektora źródłowego, poddanego działaniu środka

stosuje się następujące kody: A: transport; B: przemysł, w tym

wytwarzanie ciepła i energii elektrycznej; C: rolnictwo: D: źródła

związane z handlem i mieszkalnictwem; E: inne.

8. ad e i h: Jeżeli zostanie zastosowany kod "inne", należy go objaśnić w

pozycji: "Uwagi i wyjaśnienia".

9. ad i: Do określania skali przestrzennej źródeł poddanych działaniu

danego środka, stosuje się następujące kody:

10. ad d-i: W przypadku zastosowania więcej niż jednego kodu, należy je

oddzielić średnikami.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.68.27

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/224/WE ustanawiająca zasady składania informacji na temat planów i programów wymaganych na mocy dyrektywy Rady 96/62/WE w związku z wartościami dopuszczalnymi dla niektórych substancji zanieczyszczających otaczające powietrze
Data aktu: 20/02/2004
Data ogłoszenia: 06/03/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/1970