Rozporządzenie 416/2004 ustanawiające środki przejściowe dla stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 i rozporządzenia (WE) nr 1535/2003 ze względu na przystąpienie Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji do Unii Europejskiej

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 416/2004
z dnia 5 marca 2004 r.
ustanawiające środki przejściowe dla stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 i rozporządzenia (WE) nr 1535/2003 ze względu na przystąpienie Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji do Unii Europejskiej

KOMISJIA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Traktat o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji, w szczególności jego art. 2 ust. 3,

uwzględniając Akt Przystąpienia Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji, w szczególności art. 41 akapit pierwszy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy przyjąć środki przejściowe w celu umożliwienia producentom i przetwórcom w Republice Czeskiej, Estonii, Cyprze, Łotwie, Litwie, Węgrzech, Malcie, Polsce, Słowenii i Słowacji (dalej zwane nowymi Państwami Członkowskimi) korzystania z przepisów rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków przetworów owocowych i warzywnych(1).

(2) Na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1535/2003 z dnia 29 sierpnia 2003 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 w zakresie systemu pomocy dla przetworów owocowych i warzywnych(2) umowy muszą być zawarte dla pomidorów, brzoskwiń i gruszek pomiędzy przetwórcami zatwierdzonymi przez właściwe władze a organizacjami producentów, którym przyznano uznanie lub wstępne uznanie. Należy wprowadzić tymczasowe odstępstwo od harmonogramu zawierania umów ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 1535/2003. W szczególności, w przypadku pomidorów, dla których umowy muszą być zawarte przed dniem 15 lutego, zainteresowane strony nie mogą korzystać z systemu pomocy podczas pierwszego roku gospodarczego.

(3) Mechanizm badania zgodności z krajowymi progami przetworzenia, przewidzianymi w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 2201/96 nie ma zastosowania bezpośrednio do nowych Państw Członkowskich. Dlatego należy ustanowić środki przejściowe w celu jego stosowania. W pierwszym roku gospodarczym jego stosowania, dla którego nie ma danych do obliczeń, pomoc powinna być wypłacona w całości. Jednakże jako środek ostrożnościowy należy pomniejszyć pomoc o pewną sumę, która będzie zwracana, jeśli nie nastąpi przekroczenie na koniec roku gospodarczego. Dla następnych lat gospodarczych należy przygotować przepisy w celu stopniowego wprowadzania systemu badania zgodności z progiem.

(4) Ponieważ pomoc dla pomidorów jest publikowana w styczniu poprzedzającym dany rok gospodarczy, należy także ustanowić środki przejściowe dla badania zgodności z progiem w celu ustalenia poziomu pomocy na rok gospodarczy 2007/2008.

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Przetworów Owocowych i Warzywnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Nie naruszając przepisów art. 6 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1535/2003, w przypadku pomidorów w Republice Czeskiej, Estonii, Cyprze, Łotwie, Litwie, Węgrach, Malcie, Polsce, Słowenii i Słowacji (dalej zwane nowymi Państwami Członkowskimi) podczas roku gospodarczego 2004/05, umowy pomiędzy uznanymi organizacjami producentów w rozumieniu ust. 1 pkt 1 lit. a) wspomnianego rozporządzenia i zatwierdzonymi przetwórcami są zawierane przed dniem 15 lipca i przynajmniej 10 dni przed rozpoczęciem dostaw.

Artykuł  2

Pomoc przewidziana art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2201/96 w roku gospodarczym 2004/05 dla nowych Państw Członkowskich, wynosi:

– 25,88 EUR/tonę pomidorów,

– 35,78 EUR/tonę brzoskwiń,

– 121,28 EUR/tonę gruszek.

Artykuł  3 1
1.
Gdy badanie zgodności z progiem w celu ustalenia pomocy na rok gospodarczy 2005/2006 wykaże, że próg wspólnotowy nie został przekroczony, dodatkowa kwota równa 25 % pomocy określonej w art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2201/96 wypłacana jest we wszystkich nowych Państwach Członkowskich na rok gospodarczy 2004/2005, z wyjątkiem przypadku pomidorów, w odniesieniu do których dodatkowa kwota wypłacana jest po stwierdzeniu, że nowe Państwa Członkowskie nie przekroczyły swoich progów krajowych.
2.
Gdy badanie zgodności z progiem w celu ustalenia pomocy na rok gospodarczy 2005/2006 wykaże, że próg wspólnotowy został przekroczony, w tych nowych Państwach Członkowskich, w których próg nie został przekroczony lub w których próg został przekroczony mniej niż 25 %, wypłacana jest dodatkowa kwota na rok gospodarczy 2004/2005, z wyjątkiem przypadku pomidorów, w odniesieniu do których dodatkowa kwota wypłacana jest po stwierdzeniu, że nowe Państwa Członkowskie nie przekroczyły swoich progów krajowych.

Dodatkowa kwota określona w akapicie pierwszym oparta jest na kwocie, o którą krajowy próg został przekroczony, maksymalnie do 25 % pomocy ustanowionej art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2201/96.

Artykuł  4

Podczas badania zgodności z krajowymi progami przetworzenia dla pomidorów, brzoskwiń i gruszek w nowych Państwach Członkowskich, obliczenia opierają się:

a) w roku gospodarczym 2005/2006:

i) w przypadku pomidorów, na ilościach, dla których złożono wnioski o przyznawanie pomocy na rok gospodarczy 2004/2005;

ii) w przypadku brzoskwiń i gruszek, na ilościach, dla których pomoc została rzeczywiście wypłacona podczas roku gospodarczego 2004/2005;

b) w roku gospodarczym 2006/2007:

i) w przypadku pomidorów, na średnich ilościach dla których pomoc została rzeczywiście wypłacona podczas roku gospodarczego 2004/2005 i ilościach dla których złożono wnioski o przyznanie pomocy na rok gospodarczy 2005/2006;

ii) w przypadku brzoskwiń i gruszek, na średnich ilościach dla których pomoc została rzeczywiście wypłacona podczas roku gospodarczego 2004/2005 i 2005/2006;

c) w roku gospodarczym 2007/2008 w przypadku pomidorów, na średnich ilościach dla których pomoc została rzeczywiście wypłacona podczas roku gospodarczego 2004/2005 i 2005/2006 i ilościach dla których złożono wnioski o przyznanie pomocy na rok gospodarczy 2006/07.

Ilość otrzymana podczas badania zgodności z krajowym progiem jest dodana do kwot dla wszystkich pozostałych Państw Członkowskich w celu badania zgodności z progiem wspólnotowym.

Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z zastrzeżeniem i z dniem wejścia w życie Traktatu o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 marca 2004 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 29. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 453/2002 (Dz.U. L 72 z 14.3.2002, str. 9).

(2) Dz.U. L 218 z 30.8.2003, str. 14.

1 Art. 3 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 550/2005 z dnia 7 kwietnia 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.93.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 kwietnia 2005 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.68.12

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 416/2004 ustanawiające środki przejściowe dla stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 i rozporządzenia (WE) nr 1535/2003 ze względu na przystąpienie Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji do Unii Europejskiej
Data aktu: 05/03/2004
Data ogłoszenia: 06/03/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004