uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 1260/2001 z dnia 19 czerwca 2001 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru(1), w szczególności jego art. 13 ust. 3, art. 14 ust. 4, art. 15 ust. 8, art. 16 ust. 5, art. 18 ust. 5 i art. 20, ust.2 oraz art. 41 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) 1 Produkty i produkty uboczne przemysłu cukrowniczego, które nie są częścią produktu końcowego, ale są niezbędne w procesie fermentacji w wyniku którego jest on wytwarzany, są wykorzystywane zarówno przy produkcji drożdży jak i alkoholu.
(2) Wzrastające ostatnio zapotrzebowanie producentów alkoholu na melasę oznacza, że gorszej jakości melasa z buraka cukrowego jest dostępna dla producentów drożdży, w związku z czym są oni coraz bardziej zainteresowani wykorzystaniem syropów cukrowych. Ich wykorzystywanie z kolei oznacza wyraźne zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska spowodowane wykorzystywaniem melasy do produkcji drożdży.
(3) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 314/2002(2) zastrzega że cukier inwertowany oraz syropy przetwarzane na alkohol albo rum są wyłączone z obliczenia produkcji cukru dla celów art. 13 - 18 rozporządzenia (WE) 1260/2001.
(4) W celu sprawiedliwego potraktowania producentów drożdży powyższe przepisy należy poszerzyć w celu objęcia nimi syropów przetwarzanych na żywe kultury drożdży.
(5) Aby zapobiec wszelkiemu nadużywaniu systemu kwot produkcyjnych, należy wprowadzić uzgodnienia w celu nadzorowania zarówno zakładów z przydzielonymi kwotami produkcyjnymi cukru jak i tych przetwarzających cukier na alkohol, rum lub drożdże. Powinno być wymagane urzędowe zatwierdzenie zakładów przetwórczych oraz wstępna deklaracja dostaw z zakładów z przydzielonymi kwotami tak, aby władze Państw Członkowskich mogły kontrolować ilości. Te uzgodnienia powinny mieć zastosowanie także do syropów do rozprowadzania oraz przeznaczonych do przetworzenia na "Rinse appelstroop", które na mocy art. 1 ust. 2 lit. h) rozporządzenia (WE) nr 314/2002 są wyłączone z obliczania produkcji cukru dla celów art. 13 do 18 rozporządzenia (WE) nr 1260/2001. W celu przyznania władzom czasu na wprowadzenie środków zarządzających oraz kontrolnych, nowe przepisy stosuje się począwszy od dnia1 lutego 2004 r.
(6) Dla umożliwienia prowadzenia monitoringu zużycia cukru inwertowanego oraz syropów i odpowiadającej produkcji alkoholu, rumu, drożdży, syropów do rozprowadzania oraz "Rinse appelstroop", Państwa Członkowskie powinny powiadomić Komisję o ilościach zużytych oraz wyprodukowanych.
(7) W trzecim akapicie art. 4b ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 314/2002 należy dokonać rozróżnienia pomiędzy ilościami izoglukozy wyrażonymi jako sucha masa a ilościami syropu inulinowego wyrażonego jako ekwiwalent cukru białego.
(8) W art. 6 ust. 5 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 314/2002 dotyczącym zobowiązań wywozowych, które mają być realizowane podczas bieżącego roku gospodarczego (zgodnie z przepisami art. 15 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 1260/2001) słowa "ilości takie rozkłada się równomiernie na cały rok gospodarczy" są zbędne i dla przejrzystości powinny być usunięte.
(9) Rozporządzenie (WE) nr 314/2002 należy stosownie zmienić.
(10) Komitet Zarządzający ds. Cukru nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez jego przewodniczącego.
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 9 stycznia 2004 r.
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 178 z 30.6.2001, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2196/2003 (Dz.U. L 328 z 17.12.2003, str. 26).
(2) Dz.U. L 50 z 21.2.2002, str. 40. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem nr 1140/2003 (Dz.U. L 160 z 28.6.2003, str. 33).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.6.13 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 38/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 314/2002 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania systemu kwot w sektorze cukru |
| Data aktu: | 09/01/2004 |
| Data ogłoszenia: | 10/01/2004 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 01/02/2004, 13/01/2004 |