Rozporządzenie 38/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 314/2002 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania systemu kwot w sektorze cukru

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 38/2004
z dnia 9 stycznia 2004 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 314/2002 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania systemu kwot w sektorze cukru

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 1260/2001 z dnia 19 czerwca 2001 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru(1), w szczególności jego art. 13 ust. 3, art. 14 ust. 4, art. 15 ust. 8, art. 16 ust. 5, art. 18 ust. 5 i art. 20, ust.2 oraz art. 41 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) 1 Produkty i produkty uboczne przemysłu cukrowniczego, które nie są częścią produktu końcowego, ale są niezbędne w procesie fermentacji w wyniku którego jest on wytwarzany, są wykorzystywane zarówno przy produkcji drożdży jak i alkoholu.

(2) Wzrastające ostatnio zapotrzebowanie producentów alkoholu na melasę oznacza, że gorszej jakości melasa z buraka cukrowego jest dostępna dla producentów drożdży, w związku z czym są oni coraz bardziej zainteresowani wykorzystaniem syropów cukrowych. Ich wykorzystywanie z kolei oznacza wyraźne zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska spowodowane wykorzystywaniem melasy do produkcji drożdży.

(3) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 314/2002(2) zastrzega że cukier inwertowany oraz syropy przetwarzane na alkohol albo rum są wyłączone z obliczenia produkcji cukru dla celów art. 13 - 18 rozporządzenia (WE) 1260/2001.

(4) W celu sprawiedliwego potraktowania producentów drożdży powyższe przepisy należy poszerzyć w celu objęcia nimi syropów przetwarzanych na żywe kultury drożdży.

(5) Aby zapobiec wszelkiemu nadużywaniu systemu kwot produkcyjnych, należy wprowadzić uzgodnienia w celu nadzorowania zarówno zakładów z przydzielonymi kwotami produkcyjnymi cukru jak i tych przetwarzających cukier na alkohol, rum lub drożdże. Powinno być wymagane urzędowe zatwierdzenie zakładów przetwórczych oraz wstępna deklaracja dostaw z zakładów z przydzielonymi kwotami tak, aby władze Państw Członkowskich mogły kontrolować ilości. Te uzgodnienia powinny mieć zastosowanie także do syropów do rozprowadzania oraz przeznaczonych do przetworzenia na "Rinse appelstroop", które na mocy art. 1 ust. 2 lit. h) rozporządzenia (WE) nr 314/2002 są wyłączone z obliczania produkcji cukru dla celów art. 13 do 18 rozporządzenia (WE) nr 1260/2001. W celu przyznania władzom czasu na wprowadzenie środków zarządzających oraz kontrolnych, nowe przepisy stosuje się począwszy od dnia1 lutego 2004 r.

(6) Dla umożliwienia prowadzenia monitoringu zużycia cukru inwertowanego oraz syropów i odpowiadającej produkcji alkoholu, rumu, drożdży, syropów do rozprowadzania oraz "Rinse appelstroop", Państwa Członkowskie powinny powiadomić Komisję o ilościach zużytych oraz wyprodukowanych.

(7) W trzecim akapicie art. 4b ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 314/2002 należy dokonać rozróżnienia pomiędzy ilościami izoglukozy wyrażonymi jako sucha masa a ilościami syropu inulinowego wyrażonego jako ekwiwalent cukru białego.

(8) W art. 6 ust. 5 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 314/2002 dotyczącym zobowiązań wywozowych, które mają być realizowane podczas bieżącego roku gospodarczego (zgodnie z przepisami art. 15 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 1260/2001) słowa "ilości takie rozkłada się równomiernie na cały rok gospodarczy" są zbędne i dla przejrzystości powinny być usunięte.

(9) Rozporządzenie (WE) nr 314/2002 należy stosownie zmienić.

(10) Komitet Zarządzający ds. Cukru nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez jego przewodniczącego.

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 314/2002 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 1 ust. 2 lit. f) otrzymuje brzmienie:

"f) ilości cukru inwertowanego i syropów przetworzonych na alkohol lub rum oraz ilości syropów wykorzystanych przy produkcji żywych kultur drożdży;"

2) dodaje się następujący art. 1a:

"Artykuł 1a

1. Jedynie ilości wykorzystywane przez przedsiębiorstwa zatwierdzone przez właściwe władze Państw Członkowskich są wliczane dla celów art. 1 ust. 2 lit. f) i h).

Niniejsze władze przyznają zatwierdzenie na wniosek przedsiębiorstw produkujących alkohol, rum, drożdże, syropy do rozprowadzania i »Rinse appelstroop«, które wyrażają zgodę na:

a) prowadzenie odrębnej dziennej ewidencji towarowej dla surowców i produktów przetworzonych wskazanych w art. 1 ust. 2 lit. f) i h),

b) dostarczenie na wniosek niniejszych władz wszelkich informacji lub dodatkowych dokumentów niezbędnych do weryfikacji pochodzenia i zużycia surowców wskazanych w lit. a),

c) umożliwienie niniejszym władzom przeprowadzenie odpowiednich kontroli administracyjnych i bezpośrednich.

2. Dla celów stosowania przepisów art. 1 ust. 2 lit. f) i h) przedsiębiorstwa z przydzielonymi kwotami zgłaszają przed dostawami właściwym władzom zainteresowanych Państw Członkowskich:

a) charakter i ilość dostarczanych produktów wyrażone zarówno jako waga netto jak i równoważnik cukru białego,

b) szczegółowe informacje dotyczące zatwierdzonego przetwórcy oraz miejsca w którym produkty dostarczone będą przetworzone,

c) harmonogram dostaw do miejsca przetwarzania.

3. Właściwe władze Państw Członkowskich, jeżeli to konieczne ustalają dodatkowe wymagania dotyczące przyznania zatwierdzenia jak wskazano w drugim akapicie ust. 1, oraz dodatkowe wymagania w związku ze zgłoszeniami wskazanymi w ust. 2, takie jak data przed upływem której zgłoszenia mają być złożone i okres ich ważności. Przeprowadzają one kontrolę administracyjną i bezpośrednią pochodzenia i przetwarzania tych dostaw.

Wykorzystując analizę ryzyka każdego roku gospodarczego władze przeprowadzą bez uprzedzenia bezpośrednie kontrole na miejscu.

Analiza ryzyka wykorzystuje, między innymi:

a) ustalenia z kontroli przeprowadzonych w poprzednich latach,

b) zmiany z zeszłego roku,

c) produkt przetworzony uzyskany z surowca.

Kontrole obejmują przynajmniej 10 % cukru inwertowanego i syropów. Jeśli napotka się nieprawidłowości i anomalie, Państwa Członkowskie zwiększą częstotliwość kontroli w zależności od wagi wyników.

4. Pod koniec każdego roku gospodarczego Państwa Członkowskie określają dla każdego przedsiębiorstwa przydzielone kwoty i każdemu zatwierdzonemu przedsiębiorstwu odpowiednie ilości syropu, cukru inwertowanego i odpowiadającą produkcję alkoholu, rumu, drożdży, syropów do rozprowadzania i »Rinse appelstroop«.

5. Zatwierdzenia należy wycofać, w trwającym roku gospodarczym i następnym, w każdym zakładzie nie przestrzegającym warunków zatwierdzenia. Należy złożyć później nowy wniosek o zatwierdzenie.

6. Przed 5 września każde Państwo Członkowskie zgłasza Komisji za poprzedni rok gospodarczy:

a) całkowite ilości, wyrażone jako równoważnik białego cukru, cukru inwertowanego i syropów i odpowiadającą produkcję:

- alkoholu, wyrażonego jako czysty alkohol, w rozbiciu na paliwo na bazie alkoholu, rum i pozostałe alkohole,

- żywe kultury drożdży, wyrażone jako drożdże prasowane, i

- syropy do rozprowadzania i »Rinse appelstroop«.

b) wyniki kontroli przeprowadzonych na mocy ust. 3 i podjęte na ich podstawie działania,

c) przypadki wycofania zatwierdzenia na mocy ust. 5.",

3) W pierwszym akapicie art. 4b ust. 3 pierwsze zdanie zastępuje się:

"Każde przedsiębiorstwo, któremu przyznano kwotę produkcji izoglukozy lub syropu inulinowego powiadomi właściwe władze Państwa Członkowskiego, w którym prowadzona była produkcja, przed 1 sierpnia, o ilości izoglukozy (wyrażonej jako sucha masa) i syropu inulinowego (wyrażonego jako równoważnik cukru białego) jakie posiadał i przechowywał w swobodnym obrocie na terytorium Wspólnoty na koniec poprzedniego roku gospodarczego, rozbite w następujący sposób:";

4) W pierwszym akapicie art. 6 ust. 5, lit. c) zastępuje się:

"c) całość przewidywanego wywozu cukru, izoglukozy i syropu inulinowego w formie produktów przetworzonych z zwrotami wywozowymi lub opłatami wyrównawczymi ustalonymi w tym celu podczas roku gospodarczego."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Przepisy pkt 1 i 2 art. 1 stosuje się od dnia 1 lutego 2004 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 9 stycznia 2004 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 178 z 30.6.2001, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2196/2003 (Dz.U. L 328 z 17.12.2003, str. 26).

(2) Dz.U. L 50 z 21.2.2002, str. 40. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem nr 1140/2003 (Dz.U. L 160 z 28.6.2003, str. 33).

1 Motyw 1 zmieniony przez sprostowanie z dnia 16 kwietnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.04.6.13/1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.6.13

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 38/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 314/2002 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania systemu kwot w sektorze cukru
Data aktu: 09/01/2004
Data ogłoszenia: 10/01/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/02/2004, 13/01/2004