Dyrektywa 2004/15/WE zmieniająca dyrektywę nr 388/77/EWG w celu rozszerzenia możliwości stosowania przez Państwa Członkowskie obniżonej stawki podatku VAT do niektórych pracochłonnych usług

DYREKTYWA RADY 2004/15/WE
z dnia 10 lutego 2004 r.
zmieniająca dyrektywę nr 388/77/EWG w celu rozszerzenia możliwości stosowania przez Państwa Członkowskie obniżonej stawki podatku VAT do niektórych pracochłonnych usług

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 93,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 28 ust. 6 dyrektywy Rady (EWG) nr 388/77 z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: jednolita podstawa wymiaru podatku(3), dopuszcza stosowanie obniżonych stawek przewidzianych w art. 12, ust. 3 lit. a) akapit trzeci również do pracochłonnych usług wymienionych w kategoriach w ząłączniku K do tej dyrektywy na maksymalny okres czterech lat od dnia 1 stycznia 2000 r. do 31 grudnia 2003 r.

(2) Decyzja Rady nr 185/2000/WE z dnia 28 lutego 2000 r. upoważniająca Państwa Członkowskie do stosowania obniżonej stawki podatku VAT do niektórych pracochłonnych usług zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 28 ust. 6 dyrektywy nr 388/77/EWG(4), upoważniła niektóre Państwa Członkowskie do stosowania obniżonej stawki podatku VAT do tych pracochłonnych usług, dla których przedłożono wniosek do dnia 31 grudnia 2003 r.

(3) Na podstawie sprawozdań z oceny przedłożonych przez Państwa Członkowskie, które stosowały obniżoną stawkę, Komisja dnia 2 czerwca 2003 r. przedłożyła zbiorcze oszacowanie.

(4) Zgodnie ze strategią poprawy działania systemu podatku VAT w kontekście rynku wewnętrznego, Komisja przyjęła propozycję ogólnego przeglądu obniżonych stawek podatku VAT w celu ich uproszczenia i usprawnienia.

(5) Ponieważ Rada nie osiągnęła porozumienia w sprawie treści propozycji, należy określić dla niej termin jego osiągnięcia, aby zapobiec niepewności prawnej od dnia 1 stycznia 2004 r.; maksymalny okres składania wniosków ustanowiony dla tego środka w dyrektywie nr 388/77/EWG powinien zostać przedłużony.

(6) W celu zapewnienia ciągłości stosowania art. 28 ust. 6 dyrektywy nr 388/77/EWG, należy wprowadzić stosowanie niniejszej dyrektywy z mocą wsteczną.

(7) Wykonanie niniejszej dyrektywy w żadnym razie nie powoduje zmian w przepisach prawnych Państw Członkowskich.

(8) Decyzja nr 388/77/EWG powinna zostać odpowiednio zmieniona,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W art. 28 ust. 6 akapit pierwszy dyrektywy nr 388/77/EWG wyrazy "cztery lata między dniem 1 stycznia 2000 r. a dniem 31 grudnia 2003 r." zastępuje się wyrazami "sześć lat między dniem 1 stycznia 2000 r. a dniem 31 grudnia 2005".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Niniejszą dyrektywę stosuje się od dnia 1 stycznia 2004 r.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 lutego 2004 r.
W imieniu Rady
C. McCREEVY
Przewodniczący

______

(1) Opinia wydana dnia 15 stycznia 2004 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Opinia wydana dnia 28 stycznia 2004 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 145 z 13.6.1977, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą nr 7/2004/WE (Dz.U. L 27 z 30.1.2004, str. 44).

(4) Dz.U. L 59 z 4.3.2000, str. 10. Decyzja zmieniona decyzją nr 954/2002/WE (Dz.U. L 331 z 7.12.2002, str. 28).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.52.61

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2004/15/WE zmieniająca dyrektywę nr 388/77/EWG w celu rozszerzenia możliwości stosowania przez Państwa Członkowskie obniżonej stawki podatku VAT do niektórych pracochłonnych usług
Data aktu: 10/02/2004
Data ogłoszenia: 21/02/2004
Data wejścia w życie: 10/02/2004, 01/05/2004, 01/01/2004