(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2004/159/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 20 lutego 2004 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 2002/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2), w szczególności jej art. 10 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(3), ostatnio zmienioną rozporządzeniem (WE) nr 806/2003(4), w szczególności jej art. 9 ust. 4,
uwzględniając dyrektywę Rady 92/40/EWG z dnia 22 stycznia 1980 r. wprowadzającą wspólnotowe środki zwalczania influenzy drobiu(5), ostatnio zmienioną rozporządzeniem (WE) nr 806/2003 z dnia 19 maja 1992 r., w szczególności jej art.16,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W październiku 2002 r., Włochy zawiadomiły Komisję, że zakażenia influenzą drobiu o niskiej zjadliwoście podtypu H7N3 pojawiły się w regionach Veneto i Lombardii oraz że choroba szybko się rozprzestrzeniała.
(2) Następnie, władze włoskie podjęły dynamiczne działanie włącznie z opanowaniem zakażonych stad w celu kontroli rozprzestrzeniania się zakażenia. Jako środek uzupełniający, władze włoskie zwróciły się także z wnioskiem o zatwierdzenie programu szczepień przeciwko influenzie drobiu na okres co najmniej 18 miesięcy w celu uniknięcia dalszego rozprzestrzeniania się zakażenia.
(3) Program szczepień został zatwierdzony decyzją Komisji 2002/975/WE(6), która ustanowiła zasady dotyczące szczepień przeciw influenzie drobiu na obszarze opisanym w załączniku. Decyzja obejmuje także szczególne środki kontroli takie jak ograniczenia obrotu drobiem żywym, jajami wylęgowymi i jajami konsumpcyjnymi w handlu wewnątrzwspólnotowym.
(4) Późniejsze doświadczenie sugeruje zmianę zatwierdzonego programu szczepień w celu włączenia możliwych szczepień drobiu hodowlanego oraz zmianę planów szczepień stosowanych do różnych kategorii drobiu, w szczególności do niosek. Ograniczenia w utrzymywaniu niektórych kategorii drobiu powyżej okerślonego limitu wieku należy poddać przeglądowi, biorąc pod uwagę sprzyjający rozwój epidemiologiczny rozprzestrzeniania się zakażeń influenzą drobiu w tych populacjach.
(5) Ograniczenia w handlu wewnątrzwspólnotowym obowiązujące obecnie dla produktów pochodzących z gospodarstw znajdujących się w określonym promieniu wokół fermy zakażonej influenzą drobiu o niskiej zjadliwości należy poddać przeglądowi i należy je znieść z zastrzeżeniem wprowadzenia niektórych środków ostrożności.
(6) "Test różnicujący" (test iIFA) zatwierdzony decyzją Komisji 2001/847/WE(7) do użycia w przypadku indyków został rozwinięty i jego stosowanie w odniesieniu do innych gatunków drobiu, w szczególności kurczaków, powinno zapewnić konieczne gwarancje zdrowotne dla zwierząt w handlu wewnątrzwspólnotowym świeżym mięsem pochodzącym ze szczepionych kurczaków.
(7) Występowanie zakażeń influenzy drobiu wirusem o niskiej zjadliwości zmniejszyło się znacząco w ciągu ostatnich kilku miesięcy; Jednakże wydaje się właściwe przedłużenie programu szczepień o następne sześć miesięcy, aby ochronić populację przed ponownym zakażeniem.
(8) Decyzja 2002/975/WE powinna zostać odpowiednio zmieniona.
(9) Ponadto należy podjąć skorzystać z możliwości uchylenia decyzji Komisji 2000/149/WE(8), 2003/153/WE(9), 2003/359/WE(10) i 2003/428/WE(11), przyjętych w odniesieniu do epidemii influenzy drobiu o wysokiej zjadliwości, która pojawiła się we Włoszech w roku 2000 oraz w Niderlandach i Belgii w roku 2003, a które nie mają dłużej zastosowania.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 16 lutego 2004 r.
| W imieniu Komisji | |
| David BYRNE | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 29.
(2) Dz.U. L 315 z 19.11.2002, str. 14.
(3) Dz.U. L 395 z 30.12.1989, str. 13.
(4) Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1.
(5) Dz.U. L 167 z 22.6.1992, str. 1.
(6) Dz.U. L 337 z 13.12.2003, str. 87. Decyzja zmieniona decyzją 2003/436/WE (Dz.U. L 149 z 17.6.2003, str. 33).
(7) Dz.U. L 50 z 23.2.2000, str. 22.
(8) Dz.U. L 50 z 23.2.2000, str. 22.
(9) Dz.U. L 59 z 4.3.2003, str. 32.
(10) Dz.U. L 123 z 17.5.2003, str. 59.
(11) Dz.U. L 144 z 12.6.2003, str. 15.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.50.63 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2004/159/WE zmieniająca po raz drugi decyzję 2002/975/WE w sprawie wprowadzenia szczepień w celu uzupełnienia środków zwalczania zakażeń influenzą drobiu o niskiej zjadliwości we Włoszech oraz w sprawie szczególnych środków kontroli przepływu |
| Data aktu: | 16/02/2004 |
| Data ogłoszenia: | 20/02/2004 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 20/02/2004 |