Dyrektywa 2004/11/WE zmieniająca dyrektywę Rady 92/24/EWG odnoszącą się do urządzeń ograniczenia prędkości lub podobnych wewnętrznych systemów ograniczenia prędkości niektórych kategorii pojazdów silnikowych

DYREKTYWA 2004/11/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 11 lutego 2004 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 92/24/EWG odnoszącą się do urządzeń ograniczenia prędkości lub podobnych wewnętrznych systemów ograniczenia prędkości niektórych kategorii pojazdów silnikowych

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego,

stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego powinny zostać przyjęte odpowiednie środki.

(2) Dyrektywa Rady 92/24/EWG(2) jest jedną z oddzielnych dyrektyw odnoszących się do procedury homologacji typu, przewidzianej w dyrektywie Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(3). W związku z powyższym przepisy i definicje ustanowione dyrektywą 70/156/EWG odnoszące się do układów, części składowych i oddzielnych zespołów technicznych pojazdu stosuje się do niniejszej dyrektywy.

(3) Urządzenie ograniczenia prędkości pojazdów używanych do przewozu pasażerów oraz do przewozów towarów o masie całkowitej powyżej 10 ton wykazuje pozytywny wpływ na bezpieczeństwo drogowe i zmniejszenie dotkliwości szkód wypadków, jak również zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza oraz zużycie paliwa.

(4) Dyrektywa Rady 92/6/EWG z dnia 10 lutego 1992 r. w sprawie montowania i zastosowania urządzeń ograniczenia prędkości w niektórych kategoriach pojazdów silnikowych we Wspólnocie(4) została rozszerzona o lekkie pojazdy silnikowe kategorii M2 I N2. Konieczne jest wprowadzenie zmian w zakresie dyrektywy 92/24/EWG odnoszącej się do urządzeń ograniczenia prędkości lub podobnych wewnętrznych systemów ograniczenia prędkości niektórych kategorii pojazdów silnikowych.

(5) Dlatego należy odpowiednio zmienić dyrektywę 92/24/EWG,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 92/24/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) artykuł 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

Do celów niniejszej dyrektywy:

- »pojazdy« oznaczają wszystkie pojazdy silnikowe należące do kategorii M2, M3, N2 lub N3, jak określono w załączniku II do dyrektywy 70/156/EWG, przeznaczone do użytkowania na drodze, mające co najmniej cztery koła i maksymalną prędkość konstrukcyjną przekraczającą 25 km/h,

- »urządzenie ograniczenia prędkości« oznacza urządzenie ograniczenia prędkości przeznaczone do użytkowania przez pojazdy w zakresie zastosowania niniejszej dyrektywy, którym zostanie przyznana homologacja dla poszczególnych technicznych elementów w rozumieniu dyrektywy 70/156/EWG. Wbudowany największy możliwy system ograniczenia pojazdów, od początku włączony do modelu pojazdu, spełnia podobne wymagania jako urządzenie ograniczenia prędkości.";

2) pierwsze zdanie trzeciego akapitu poz. 1.1. załącznika I otrzymuje brzmienie:

"Cel niniejszej dyrektywy ogranicza wskazane wartości maksymalnej prędkości pojazdów ciężarowych kategorii N2 i N3 oraz pojazdów przeznaczonych do transportu osób kategorii M2 i M3.".

Artykuł  2
1.
Z mocą od dnia 17 listopada 2004 r. Państwa Członkowskie nie mogą, ze względów związanych z urządzeniami ograniczenia prędkości lub podobnymi systemami:

– odmawiać dotacji WE do homologacji lub krajowej homologacji pojazdów, urządzeń ograniczenia prędkości lub systemu pokładowego ograniczenie prędkości,

– zakazywać wpisu do rejestru, sprzedawać lub wprowadzać do użytkowania pojazdów lub odmawiać sprzedaży lub wprowadzania do użytkowania urządzeń ograniczenia prędkości lub systemu pokładowego ograniczenia prędkości,

jeżeli pojazdy, urządzenia ograniczenia prędkości lub systemy pokładowego ograniczenia prędkości są zgodne z postanowieniami dyrektywy 92/24/EWG.

2.
Z mocą od dnia 1 stycznia 2005 r. Państwa Członkowskie, ze względów związanych z urządzeniami ograniczenia prędkości lub systemami pokładowego ograniczenia prędkości, zakazują sprzedaży, wpisu do rejestru lub wprowadzania do użytkowania pojazdów, urządzeń ograniczenia prędkości lub systemów pokładowego ograniczenia prędkości, które nie są zgodne z postanowieniami dyrektywy 92/24/EWG.
Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie przyjmują i publikują najpóźniej do dnia 17 listopada 2004 r. przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy i niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję. Państwa Członkowskie stosują niniejsze środki od dnia 18 listopada 2004 r.
2.
W przypadku przyjęcia przez Państwa Członkowskie tych środków, zawierają one odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszący ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.
3.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4

Niniejsza Dyrektywa wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu, dnia 11 lutego 2004 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX M. McDOWELL
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 9 października 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 20 stycznia 2004 r.

(2) Dz.U. L 129 z 14.5.1992, str. 154.

(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 807/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 36).

(4) Dz.U. L 57 z 2.3.1992, str. 27. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2002/85/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 327 z 4.12.2002, str. 8).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.44.19

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2004/11/WE zmieniająca dyrektywę Rady 92/24/EWG odnoszącą się do urządzeń ograniczenia prędkości lub podobnych wewnętrznych systemów ograniczenia prędkości niektórych kategorii pojazdów silnikowych
Data aktu: 11/02/2004
Data ogłoszenia: 14/02/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 17/02/2004