Dyrektywa 2004/11/WE zmieniająca dyrektywę Rady 92/24/EWG odnoszącą się do urządzeń ograniczenia prędkości lub podobnych wewnętrznych systemów ograniczenia prędkości niektórych kategorii pojazdów silnikowych

DYREKTYWA 2004/11/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 11 lutego 2004 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 92/24/EWG odnoszącą się do urządzeń ograniczenia prędkości lub podobnych wewnętrznych systemów ograniczenia prędkości niektórych kategorii pojazdów silnikowych

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego,

stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego powinny zostać przyjęte odpowiednie środki.

(2) Dyrektywa Rady 92/24/EWG(2) jest jedną z oddzielnych dyrektyw odnoszących się do procedury homologacji typu, przewidzianej w dyrektywie Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(3). W związku z powyższym przepisy i definicje ustanowione dyrektywą 70/156/EWG odnoszące się do układów, części składowych i oddzielnych zespołów technicznych pojazdu stosuje się do niniejszej dyrektywy.

(3) Urządzenie ograniczenia prędkości pojazdów używanych do przewozu pasażerów oraz do przewozów towarów o masie całkowitej powyżej 10 ton wykazuje pozytywny wpływ na bezpieczeństwo drogowe i zmniejszenie dotkliwości szkód wypadków, jak również zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza oraz zużycie paliwa.

(4) Dyrektywa Rady 92/6/EWG z dnia 10 lutego 1992 r. w sprawie montowania i zastosowania urządzeń ograniczenia prędkości w niektórych kategoriach pojazdów silnikowych we Wspólnocie(4) została rozszerzona o lekkie pojazdy silnikowe kategorii M2 I N2. Konieczne jest wprowadzenie zmian w zakresie dyrektywy 92/24/EWG odnoszącej się do urządzeń ograniczenia prędkości lub podobnych wewnętrznych systemów ograniczenia prędkości niektórych kategorii pojazdów silnikowych.

(5) Dlatego należy odpowiednio zmienić dyrektywę 92/24/EWG,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 92/24/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) artykuł 1 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 1

Do celów niniejszej dyrektywy:

- »pojazdy« oznaczają wszystkie pojazdy silnikowe należące do kategorii M2, M3, N2 lub N3, jak określono w załączniku II do dyrektywy 70/156/EWG, przeznaczone do użytkowania na drodze, mające co najmniej cztery koła i maksymalną prędkość konstrukcyjną przekraczającą 25 km/h,

- »urządzenie ograniczenia prędkości« oznacza urządzenie ograniczenia prędkości przeznaczone do użytkowania przez pojazdy w zakresie zastosowania niniejszej dyrektywy, którym zostanie przyznana homologacja dla poszczególnych technicznych elementów w rozumieniu dyrektywy 70/156/EWG. Wbudowany największy możliwy system ograniczenia pojazdów, od początku włączony do modelu pojazdu, spełnia podobne wymagania jako urządzenie ograniczenia prędkości.";

2) pierwsze zdanie trzeciego akapitu poz. 1.1. załącznika I otrzymuje brzmienie:

"Cel niniejszej dyrektywy ogranicza wskazane wartości maksymalnej prędkości pojazdów ciężarowych kategorii N2 i N3 oraz pojazdów przeznaczonych do transportu osób kategorii M2 i M3.".

Artykuł  2
1.
Z mocą od dnia 17 listopada 2004 r. Państwa Członkowskie nie mogą, ze względów związanych z urządzeniami ograniczenia prędkości lub podobnymi systemami:

– odmawiać dotacji WE do homologacji lub krajowej homologacji pojazdów, urządzeń ograniczenia prędkości lub systemu pokładowego ograniczenie prędkości,

– zakazywać wpisu do rejestru, sprzedawać lub wprowadzać do użytkowania pojazdów lub odmawiać sprzedaży lub wprowadzania do użytkowania urządzeń ograniczenia prędkości lub systemu pokładowego ograniczenia prędkości,

jeżeli pojazdy, urządzenia ograniczenia prędkości lub systemy pokładowego ograniczenia prędkości są zgodne z postanowieniami dyrektywy 92/24/EWG.

2.
Z mocą od dnia 1 stycznia 2005 r. Państwa Członkowskie, ze względów związanych z urządzeniami ograniczenia prędkości lub systemami pokładowego ograniczenia prędkości, zakazują sprzedaży, wpisu do rejestru lub wprowadzania do użytkowania pojazdów, urządzeń ograniczenia prędkości lub systemów pokładowego ograniczenia prędkości, które nie są zgodne z postanowieniami dyrektywy 92/24/EWG.
Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie przyjmują i publikują najpóźniej do dnia 17 listopada 2004 r. przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy i niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję. Państwa Członkowskie stosują niniejsze środki od dnia 18 listopada 2004 r.
2.
W przypadku przyjęcia przez Państwa Członkowskie tych środków, zawierają one odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszący ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.
3.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4

Niniejsza Dyrektywa wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu, dnia 11 lutego 2004 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX M. McDOWELL
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 9 października 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 20 stycznia 2004 r.

(2) Dz.U. L 129 z 14.5.1992, str. 154.

(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 807/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 36).

(4) Dz.U. L 57 z 2.3.1992, str. 27. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2002/85/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 327 z 4.12.2002, str. 8).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.44.19

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2004/11/WE zmieniająca dyrektywę Rady 92/24/EWG odnoszącą się do urządzeń ograniczenia prędkości lub podobnych wewnętrznych systemów ograniczenia prędkości niektórych kategorii pojazdów silnikowych
Data aktu: 11/02/2004
Data ogłoszenia: 14/02/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 17/02/2004