Rozporządzenie 2182/2004 dotyczące medali i żetonów podobnych do monet euro

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 2182/2004
z dnia 6 grudnia 2004 r.
dotyczące medali i żetonów podobnych do monet euro *

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 123 ust. 4 tiret trzecie,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 1 stycznia 1999 r. euro stało się legalną walutą uczestniczących Państw Członkowskich, zgodnie z wymogami rozporządzenia Rady (WE) nr 974/1998 z dnia 3 maja 1998 r. w sprawie wprowadzenia euro(2), oraz tych państw trzecich, które zawarły porozumienie ze Wspólnotą w sprawie wprowadzenia euro, a mianowicie Monako, San Marino i Watykanu.

(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 975/1998 z dnia 3 maja 1998 r. w sprawie nominałów i parametrów technicznych monet euro przeznaczonych do obiegu(3) określiło podstawowe parametry monet euro. Po ich wprowadzeniu w styczniu 2002 r. monety euro znajdują się w obrocie w strefie euro jako jedyny legalny środek płatniczy w formie metalowej.

(3) Zalecenie Komisji 2002/664/WE z dnia 19 sierpnia 2002 r. dotyczące medali i żetonów podobnych do monet euro(4) zaleca, by unikać niektórych wzorów przy sprzedaży i produkcji, składowaniu, przywozie i dystrybucji, celem sprzedaży lub do innych celów handlowych medali i żetonów, których rozmiar jest zbliżony do rozmiaru monet euro.

(4) W komunikacie Komisji z dnia 23 lipca 1997 r. w sprawie wykorzystywania symbolu euro ustalono symbol (€) i wezwano wszystkich użytkowników tej waluty do wykorzystywania symbolu przy określaniu kwot pieniężnych denominowanych w euro.

(5) W komunikacie Komisji z dnia 22 października 2001 r. w sprawie ochrony praw autorskich projektów wspólnych stron monet euro(5) określono przepisy, które należy stosować w przypadku reprodukcji wspólnych stron monet euro.

(6) Wizerunki monet euro zostały opublikowane przez Komisję 28 grudnia 2001 r.(6).

(7) Obywatele mogą być skłonni uwierzyć, że medale i żetony, na których widnieją określenia "euro" lub "eurocent", opatrzone symbolem euro lub wzorem podobnym do wspólnego awersu monety euro lub jednego z rewersów narodowych, mają status legalnego środka płatniczego w każdym z Państw Członkowskich, które przyjęły euro lub w uczestniczącym państwie trzecim.

(8) Istnieje narastające ryzyko, że medale i żetony o rozmiarach i właściwościach metalu podobnych do tych, jakimi charakteryzują się monety euro, mogą zostać bezprawnie wykorzystane w miejsce monet euro.

(9) Zatem odpowiednim jest, aby medale i żetony o wyglądzie, rozmiarach lub właściwościach metalu podobnych do tych, jakimi charakteryzują się monety euro, nie były sprzedawane, produkowane lub dystrybuowane celem sprzedaży lub w innych celach handlowych.

(10) Każde Państwo Członkowskie wprowadza sankcje w odniesieniu do naruszeń, mając na celu osiągnięcie równoważnej ochrony euro przed medalami i żetonami podobnymi do euro na terenie całej Wspólnoty,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

a) "euro" oznacza legalną walutę uczestniczących Państw Członkowskich, określonych w art. 1 rozporządzenia (WE) nr 974/98 oraz tych uczestniczących państw trzecich, które zawarły porozumienie ze Wspólnotą w sprawie wprowadzenia euro, zwanych dalej "uczestniczącymi państwami trzecimi";

b) "symbol euro" oznacza symbol przedstawiający euro (€), zgodnie z ilustracją i opisem zawartym w załączniku I;

c) "medale i żetony" oznaczają przedmioty metalowe inne niż krążki przeznaczone do bicia monet, których wygląd i/lub właściwości techniczne są zbliżone do monet, ale które nie zostały emitowane na mocy krajowych przepisów prawa lub przepisów uczestniczących państw trzecich lub przepisów innych państw, i które w związku z tym nie są ani legalnym środkiem płatniczym ani walutą;

d) "złoty", "srebrny" i "platynowy" oznaczają stopy zawierające złoto, srebro lub platynę, których próba wagowa wyrażona w promilach wynosi odpowiednio co najmniej 375, 500 i 800. Niniejsza definicja nie dotyczy norm w zakresie cechowania stosowanych w Państwach Członkowskich;

e) "Europejskie Centrum Techniczne i Naukowe" (zwane dalej "ECTN") oznacza podmiot ustanowiony decyzją Komisji z dnia 29 października 2004 r.;

f) "przedział referencyjny" ma znaczenie zawarte w sekcji 1 załącznika II.

Artykuł  2 1

Przepisy ochronne

1.
Z zastrzeżeniem art. 3 i 4, produkcja i sprzedaż medali i żetonów oraz ich przywóz i dystrybucja do celów sprzedaży lub do innych celów handlowych są zabronione w następujących okolicznościach:

a) gdy na ich powierzchni widnieje określenie "euro", "eurocent" lub symbol euro;

b) gdy ich rozmiar mieści się w przedziale referencyjnym; lub

c) gdy wzór widniejący na powierzchni medali i żetonów jest podobny do:

(i) wzoru lub elementów wzoru widniejącego na powierzchni monet euro, takich jak określenia "euro" i "eurocent", dwanaście gwiazd Unii Europejskiej, kontury geograficzne oraz cyfry występujące na monetach euro;

(ii) symboli suwerenności narodowej państwa członkowskiego w formie, w jakiej występują na monetach euro, takich jak podobizna głowy państwa, herb, znak mennicy, znak mincerski, nazwa państwa członkowskiego;

(iii) kształtu krawędzi lub wzoru na krawędzi monet euro; lub

(iv) symbolu euro.

2.
Komisja stwierdza, czy:

a) dany przedmiot metalowy może być uznany za medal lub żeton w rozumieniu art. 1 lit. c);

b) dany medal lub żeton podlega zakazowi, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu.

Z zastrzeżeniem ust. 1 niniejszego artykułu, Komisja uwzględnia między innymi liczbę wytwarzanych medali i żetonów, cenę sprzedaży, opakowanie, napisy na medalach i żetonach oraz sposób ich reklamowania.

Artykuł  3

Wyłączenia

1. 2
Medale i żetony, na których widnieje określenie "euro" lub "eurocent" lub symbol euro bez podania wartości nominalnej, nie są zabronione, jeżeli ich rozmiar wykracza poza przedział referencyjny, chyba że na ich powierzchni znajduje się wzór podobny do jednego z elementów, o których mowa w art. 2 ust. 1 lit. c).
2.
Medale i żetony, których rozmiar mieści się w przedziale referencyjnym, nie są zakazane w przypadku, gdy:

a) są one przedziurkowane, a otwór jest większy niż 6 milimetrów, lub gdy są w kształcie wieloboku o mniej niż 6 krawędziach, o ile warunek zawarty w lit. c) pkt ii) został spełniony; lub

b) są wykonane ze złota, srebra lub platyny; lub

c) spełniają następujące warunki:

i) kombinacje wymiarów średnicy i wysokości krawędzi medali i żetonów zawsze znajdują się poza przedziałami określonymi dla każdego przypadku w sekcji 2 załącznika II; oraz

ii) kombinacje wymiarów średnicy i właściwości metalu medali i żetonów zawsze znajdują się poza przedziałami określonymi dla każdego przypadku w sekcji 3 załącznika II.

Artykuł  4 3

Odstępstwa przyznane w drodze upoważnienia

W przypadku gdy nie istnieje ryzyko pomyłki, Komisja może udzielić specjalnego upoważnienia do wykorzystania na powierzchni medali lub żetonów określenia "euro" lub "eurocent" lub symbolu euro w kontrolowanych warunkach użytkowania. W takich przypadkach nazwa danego podmiotu gospodarczego w państwie członkowskim musi być wyraźnie widoczna na powierzchni medalu lub żetonu, a jeśli na medalu lub żetonie widnieje jego wartość nominalna, określenie "nie stanowi legalnego środka płatniczego" musi być wybite na awersie lub rewersie medalu lub żetonu.

Artykuł  5

Istniejące medale i żetony

Medale i żetony emitowane przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia, które nie spełniają warunków określonych w art. 2, 3 i 4, mogą być nadal używane najpóźniej do końca roku 2009, jeżeli nie ma możliwości, by były używane w miejsce monet euro. Takie medale i żetony są rejestrowane, w stosownych przypadkach, zgodnie z procedurami stosowanymi w Państwach Członkowskich a informację o nich przekazuje się do ECTN.

Artykuł  6

Sankcje

1.
Państwa Członkowskie ustanawiają zasady dotyczące sankcji stosowanych wobec naruszeń przepisów niniejszego rozporządzenia i podejmują wszystkie niezbędne środki mające na celu zapewnienie, że będą one wprowadzone w życie. Przewidziane sankcje muszą być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.
2.
Państwa Członkowskie przyjmują do dnia 1 lipca 2005 r. przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne w celu stosowania niniejszego artykułu. Państwa Członkowskie niezwłocznie powiadamiają o tym Komisję.
Artykuł  7

Zastosowanie

Niniejsze rozporządzenie stosuje się w uczestniczących Państwach Członkowskich określonych w rozporządzeniu (WE) nr 974/98.

Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w Państwach Członkowskich, zgodnie z Traktatem ustanawiającym Wspólnotę Europejską.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 grudnia 2004 r.

W imieniu Rady
H. HOOGERVORST
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 134 z 12.5.2004, str. 11.

(2) Dz.U. L 139 z 11.5.1998, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2596/2000 (Dz.U. L 300 z 29.11.2000, str. 2).

(3) Dz.U. L 139 z 11.5.1998, str. 6. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 423/1999 (Dz.U. L 52 z 27.2.1999, str. 2).

(4) Dz.U. L 225 z 22.8.2002, str. 34.

(5) Dz.U. C 318 z 13.11.2001, str. 3.

(6) Dz.U. L 373 z 28.12.2001, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

SYMBOL EURO WYMIENIONY W ART. 1

grafika

ZAŁĄCZNIK  II

1. Definicja przedziału referencyjnego, o którym mowa w art. 1

a) Przedział referencyjny dla rozmiaru medali i żetonów jest zbiorem kombinacji wartości średnicy i wysokości krawędzi zawartych w przedziale referencyjnym odpowiednio dla średnicy i wysokości krawędzi.

b) Przedział referencyjny dla średnicy zawiera się między 19,00 a 28,00 milimetrami.

c) Przedział referencyjny dla wysokości krawędzi zawiera się między 7,00 % a 12,00 % każdej wartości mieszczącej się w przedziale referencyjnym dla średnicy.

2. Przedziały, o których mowa w art. 3 ust. 2 lit. c) pkt i)

Określone przedziały
Średnica (mm) Wysokość krawędzi (mm)
1. 19,45-20,05 1,63-2,23
2. 21,95-22,55 1,84-2,44
3. 22,95-23,55 2,03-2,63
4. 23,95-24,55 2,08-2,68
5. 25,45-26,05 1,90-2,50

3. Przedziały, o których mowa w art. 3 ust. 2 lit. c) pkt ii

Średnica (mm) Właściwości metali
1. 19,00-21,94 Przewodnictwo elektryczne między 14,00 a 18,00 % IACS
2. 21,95-24,55 Przewodnictwo elektryczne między:
- 14,00 a 18,00 % IACS; lub
- 4,50 a 6,50% IACS, z wyjątkiem medali lub żetonów

składających się z jednego stopu, którego moment

magnetyczny znajduje się poza przedziałem 1,0-7,0

μVs.cm

3. 24,56-26,05 Przewodnictwo elektryczne między:
- 14,00 a 18,00 % IACS; lub
- 13,00 a 15,00% IACS, z wyjątkiem medali lub żetonów

składających się z jednego stopu, którego moment

magnetyczny znajduje się poza przedziałem 1,0-7,0

μVs.cm

4. 26,06-28,00 Przewodnictwo elektryczne między 13,00 a 15,00 % IACS, z wyjątkiem medali lub żetonów składających się z jednego stopu, którego moment magnetyczny znajduje się poza przedziałem 1,0-7,0 μVs.cm

4. Odwzorowanie graficzne

Następujący wykres stanowi ilustrację definicji zawartych w niniejszym załączniku:

grafika

*Z dniem 21 grudnia 2004 r. stosowanie nin. rozporządzenia zostało rozszerzone na Państwa Członkowskie inne niż uczestniczące Państwa Członkowskie, określone w rozporządzeniu (WE) nr 974/98 (Dz.U.UE.L.98.139.1), zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2183/2004 z dnia 6 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.373.7).
1 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 46/2009 z dnia 18 grudnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.09.17.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lutego 2009 r.
2 Art. 3 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 46/2009 z dnia 18 grudnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.09.17.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lutego 2009 r.
3 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 46/2009 z dnia 18 grudnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.09.17.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 lutego 2009 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.373.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2182/2004 dotyczące medali i żetonów podobnych do monet euro
Data aktu: 06/12/2004
Data ogłoszenia: 21/12/2004
Data wejścia w życie: 21/12/2004