Decyzja 2004/858/WE ustanawiająca agencję wykonawczą o nazwie "Agencja wykonawcza programu zdrowia publicznego" do zarządzania działaniem wspólnotowym w dziedzinie zdrowia publicznego, w zastosowaniu rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003

DECYZJA KOMISJI
z dnia 15 grudnia 2004 r.
ustanawiająca agencję wykonawczą o nazwie "Agencja wykonawcza programu zdrowia publicznego" do zarządzania działaniem wspólnotowym w dziedzinie zdrowia publicznego, w zastosowaniu rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003

(2004/858/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 16 grudnia 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie statusu agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi(1), w szczególności jego art. 3 ust 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 58/2003 przyznaje Komisji uprawnienia dotyczące podejmowania decyzji w sprawie tworzenia agencji wykonawczych zgodnych ze statutem ogólnym ustanowionym przez wymienione rozporządzenie oraz nakładania na nie pewnych obowiązków związanych z zarządzaniem jednym lub wieloma programami wspólnotowymi; niniejsza decyzja pozostaje bez wpływu na zakres stosowania tego rozporządzenia.

(2) Stworzenie agencji wykonawczej ma na celu umożliwienie Komisji skoncentrowanie się na swoich priorytetowych działaniach i funkcjach, których nie można zlecić podmiotom zewnętrznym, jednakże bez utraty kierowania, kontroli i ostatecznej odpowiedzialności za działania, którymi zarządzają agencje wykonawcze.

(3) Zarządzanie wspólnotowym programem działań w dziedzinie zdrowia publicznego, przyjętego decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1786/2002/WE(2) z dnia 23 września 2002 r., ma na celu realizację projektów o charakterze technicznym, z którymi nie wiąże się podejmowanie decyzji natury politycznej i wymaga wysokiego poziomu ekspertyz techniczno-finansowych przez cały czas trwania projektu.

(4) Oddelegowanie zadań związanych z realizacją tego programu agencji wykonawczej może nastąpić poprzez jasne rozdzielenie z jednej strony, etapów programowania, które będą leżały w gestii Komisji oraz, z drugiej strony, etapów wykonywania projektów, które zostaną powierzone agencji wykonawczej.

(5) Przeprowadzona w tym celu analiza kosztów/korzyści wykazała, że utworzenie agencji wykonawczej pozwoliłoby na zwiększenie efektywności i redukcję kosztów wdrażania programu zdrowia publicznego. Biorąc pod uwagę specyfikę tego programu, nacisk kładzie się na oddelegowanie zadań o charakterze technicznym, przy czym głównym celem jest wzmocnienie powiązań między wymienionym programem wspólnotowym a grupami ekspertów w Państwach Członkowskich.

(6) Agencja będzie również odpowiedzialna za zapewnienie wysokiego poziomu ekspertyz, służących celom określonym przez Komisję oraz pozostających pod jej kontrolą. Do zadań agencji będzie również należała optymalizacja realizacji programu, poprzez ułatwianie rekrutacji personelu wyspecjalizowanego w dziedzinie zdrowia publicznego.

(7) Oprócz realizacji długoterminowych zadań, agencja będzie miała za zadanie zapewnienie większej elastyczności we wdrażaniu programu. Roczny program pracy agencji pozwoli na zapewnienie jej wsparcia przy realizacji rocznych priorytetów w ramach wdrażania programu zdrowia publicznego, zaplanowanych i zatwierdzonych przez Komisję po konsultacji z komitetem ds. programu.

(8) Zarządzanie oparte na wynikach uzyskanych przez agencję wraz z wprowadzeniem niezbędnych procedur i systemów do celów kontroli i koordynacji pozwoli na uproszczenie sposobu wdrażania programu przez służby Komisji. Służby Komisji będą mogły wykorzystywać wyniki technicznych prac prowadzonych przez agencję, równolegle podejmując odpowiednie działania, które zakładają oceny natury politycznej. Służby Komisji będą również podejmowały te działania związane z wdrażaniem programu, których powierzenie agencji nie wydaje się stosowne.

(9) Współpraca pomiędzy agencją i służbami Komisji oraz wykonywanie zadań związanych z rozpowszechnianiem informacji i wspieraniem sieci informacyjnych, powinna przyczynić się do lepszej widoczności działalności wspólnotowej w dziedzinie zdrowia publicznego.

(10) Środki przewidziane przez niniejszą decyzję są zgodne z opinią Komitetu ds. Agencji Wykonawczych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Utworzenie agencji

1.
Niniejszym tworzy się agencję wykonawczą do zarządzania wspólnotowym programem działań w dziedzinie zdrowia publicznego (zwaną dalej "agencją"), której status określony jest rozporządzeniem (WE) nr 58/2003.
2. 1
Nazwa agencji brzmi "Agencja wykonawcza ds. zdrowia i konsumentów".
Artykuł  2

Umiejscowienie

Siedzibą agencji jest Luksemburg.

Artykuł  3 2

Czas trwania

Agencja wykonuje swoje zadania od dnia 1 stycznia 2005 r. do dnia 31 grudnia 2015 r.

Artykuł  4 3

Cele i zadania

1. 4
Agencja jest odpowiedzialna za realizację poniższych zadań wdrożeniowych w ramach zarządzania drugim programem w dziedzinie zdrowia publicznego na lata 2008-2013 przyjętym decyzją nr 1350/2007/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(3), programem ochrony konsumentów na lata 2007-2013 przyjętym decyzją nr 1926/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(4) oraz za wykonanie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie normalizacji europejskiej i za realizację środków szkoleniowych w zakresie bezpieczeństwa żywności objętych rozporządzeniem (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady(5), dyrektywą 2000/29/WE(6), decyzją C(2012) 1548 i rozporządzeniem (WE) nr 1905/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady(7):
a)
zarządzanie etapami realizacji specjalnych projektów, które zostaną określone przez Komisję w dokumencie przekazania uprawnień w rozumieniu art. 6 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 58/2003 w kontekście realizacji wyżej wymienionych programów i środków wspólnotowych, jak również przeprowadzanie niezbędnych w tym celu kontroli, przez podejmowanie odpowiednich decyzji, na podstawie upoważnienia Komisji;
b)
przyjęcie instrumentów wykonania budżetu w zakresie przychodów i wydatków oraz przeprowadzenie, na podstawie upoważnienia Komisji, wszystkich działań niezbędnych do realizacji wyżej wymienionych programów i środków wspólnotowych, w szczególności tych związanych z przyznawaniem umów i dotacji;
c)
gromadzenie, analiza i przekazywanie Komisji wszystkich informacji niezbędnych do prowadzenia i oceny realizacji wyżej wymienionych programów i środków wspólnotowych.
2.
Agencja jest także odpowiedzialna za zarządzanie etapami realizacji środków, przekazanych jej w ramach programu działań wspólnotowych w dziedzinie zdrowia publicznego na lata 2003-2008, przyjętego decyzją 1786/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 września 2002 r.
3.
Decyzja o przekazaniu uprawnień szczegółowo określa zadania, których wykonywanie powierzone jest agencji. Decyzja Komisji zostanie przekazana, w celach informacyjnych, komitetowi ustanowionemu na mocy art. 24 rozporządzenia (WE) nr 58/2003.
Artykuł  5

Struktura organizacyjna

1.
Agencją zarządzają komitet sterujący oraz dyrektor, wyznaczani przez Komisję.
2.
Członkowie komitetu sterującego mianowani są na 2 lata.
3.
Dyrektor agencji mianowany jest na 4 lata.
Artykuł  6 5

Dotacje

Agencja otrzymuje dotacje, które są uwzględnione w ogólnym budżecie Wspólnot Europejskich, z funduszy przeznaczonych na drugi program w dziedzinie zdrowia publicznego na lata 2008-2013 przyjęty decyzją nr 1350/2007/WE, program ochrony konsumentów na lata 2007-2013 przyjęty decyzją nr 1926/2006/WE, wykonanie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie normalizacji europejskiej oraz realizację środków szkoleniowych w zakresie bezpieczeństwa żywności określonych w rozporządzeniu (WE) nr 882/2004, w dyrektywie 2000/29/WE, w decyzji C(2012) 1548 i w rozporządzeniu (WE) nr 1905/2006.

Artykuł  7

Kontrola i sprawozdanie z wykonania

Agencja podlega kontroli Komisji i musi regularnie przedstawiać sprawozdania z wykonania programów, które są jej powierzone, zgodnie z trybem i częstotliwością określonymi w akcie o przekazaniu uprawnień.

Artykuł  8

Wykonywanie budżetu operacyjnego

Agencja wykonuje swój budżet operacyjny zgodnie z postanowieniami typowego rozporządzenia finansowego(8).

Sporządzono w Brukseli, dnia 15 grudnia 2004 r.

W imieniu Komisji

Markos KYPRIANOU

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, str. 1.

(2) Dz.U. L 271 z 9.10.2002, str. 1.

(3) Dz.U. L 301 z 20.11.2007, s. 3.

(4) Dz.U. L 404 z 30.12.2006, s. 39.

(5) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1.

(6) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1.

(7) Dz.U. L 378 z 27.12.2006, s. 41.

(8)Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1653/2004 z dnia 21 września 2004 r. w sprawie typowego rozporządzenia finansowego dla agencji wykonawczych, na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 określającego status agencji wykonawczych, odpowiedzialnych za niektóre czynności dotyczące obsługi programów wspólnotowych (Dz.U. L 297 z 22.09.2004, str. 6).

1 Art. 1 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2008/544/WE z dnia 20 czerwca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.173.27) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 czerwca 2008 r.
2 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2008/544/WE z dnia 20 czerwca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.173.27) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 czerwca 2008 r.
3 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2008/544/WE z dnia 20 czerwca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.173.27) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 czerwca 2008 r.
4 Art. 4 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2012/740/UE z dnia 29 listopada 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.331.50) zmieniającej nin. decyzję z dniem 2 grudnia 2012 r.
5 Art. 6:

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2008/544/WE z dnia 20 czerwca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.173.27) zmieniającej nin. decyzję z dniem 20 czerwca 2008 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2012/740/UE z dnia 29 listopada 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.331.50) zmieniającej nin. decyzję z dniem 2 grudnia 2012 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.369.73

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/858/WE ustanawiająca agencję wykonawczą o nazwie "Agencja wykonawcza programu zdrowia publicznego" do zarządzania działaniem wspólnotowym w dziedzinie zdrowia publicznego, w zastosowaniu rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003
Data aktu: 15/12/2004
Data ogłoszenia: 16/12/2004
Data wejścia w życie: 15/12/2004, 01/01/2005