Decyzja 2004/749/WE określająca ogólne podejście do ponownego rozdzielenia środków w ramach rozporządzenia (WE) nr 1267/1999 ustanawiającego Instrument Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej

DECYZJA RADY
z dnia 21 października 2004 r.
określająca ogólne podejście do ponownego rozdzielenia środków w ramach rozporządzenia (WE) nr 1267/1999 ustanawiającego Instrument Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej

(2004/749/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 6 listopada 2004 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady nr (WE) 1267/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające Instrument Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej(1), w szczególności jego art. 15 tiret drugie,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniach 12 i 13 grudnia 2002 r. na posiedzeniu w Kopenhadze Rada Europejska zatwierdziła wyniki negocjacji, które doprowadziły w 2004 r. do przyjęcia do Wspólnoty ośmiu krajów obecnie objętych postanowieniami rozporządzenia (WE) nr 1267/1999. W związku z powyższym, w okresie 2004-2006 zobowiązania tego rozporządzenia będą dotyczyć wyłącznie Bułgarii i Rumunii.

(2) Przyjmując przedstawione przez Komisję "wytyczne co do drogi jaką należy podążać" dla Bułgarii i Rumunii, Rada Europejska na posiedzeniu w Kopenhadze założyła, w drodze ogólnego sposobu podejścia do ponownego rozdzielenia środków, iż współczynnik ponownego rozdzielenia środków powinien wynosić odpowiednio 30/70, zgodnie z programem PHARE ustanowionym na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 3906/89 z dnia 18 grudnia 1989 r. w sprawie pomocy gospodarczej dla Republiki Węgierskiej i Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej(2), zgodnie ze Specjalnym Programem Akcesyjnym na rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) ustanowionym na mocy rozporządzenia (WE) nr 1268/1999(3) oraz z Instrumentem Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej (ISPA), utworzonym na mocy rozporządzenia nr 1267/1999.

(3) Zgodnie z art. 15 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1267/1999, przy ustaleniu współczynnika bierze się pod uwagę potrzeby Bułgarii i Rumunii oraz ich zdolność do przyjęcia pomocy, jak również kryteria określone w art. 4 tego rozporządzenia.

(4) Ponieważ współczynnik 30/70 ma zastosowanie w całym okresie od 2004 do 2006 r., właściwym jest dokonanie indykatywnego rocznego podziału ogółu środków przy zastosowaniu tego współczynnika.

(5) W związku z powyższym ogólny sposób podejścia do ponownego rozdzielenia środków pomiędzy pozostałe kraje beneficjentów, a mianowicie Bułgarię i Rumunię, powinien opierać się na zastosowaniu współczynnika 30/70 w ciągu całego trzyletniego okresu od 2004 do 2006 r., a indykatywny roczny podział ogółu środków powinien być określony zgodnie ze skalą odzwierciedlającą ten ogólny współczynnik,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przy zastosowaniu ogólnego sposobu podejścia na okres od 2004 do 2006 r. środki, o których mowa w rozporządzeniu (WE) nr 1267/1999, będą ponownie rozdzielone pomiędzy Bułgarię i Rumunię zgodnie ze współczynnikiem 30/70, odpowiednio, na ten okres jako całość.

Podczas trzyletniego okresu, o którym mowa w ust. 1, roczny podział środków określonych w rozporządzeniu (WE) nr 1267/1999 ustalony będzie przy zastosowaniu indykatywnego współczynnika 65 % do 75 % ogółu środków dla Rumunii i 25 % do 35 % ogółu środków dla Bułgarii.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 21 października 2004 r.

W imieniu Rady
G. ZALM
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 73. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 769/2004 (Dz.U. L 123 z 27.4.2004, str. 1).

(2) Dz.U. L 375 z 23.12.1989, str. 11. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 769/2004.

(3) Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 87. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 769/2004.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.332.14

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/749/WE określająca ogólne podejście do ponownego rozdzielenia środków w ramach rozporządzenia (WE) nr 1267/1999 ustanawiającego Instrument Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej
Data aktu: 21/10/2004
Data ogłoszenia: 06/11/2004
Data wejścia w życie: 21/10/2004