Rozporządzenie 1803/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 94/2002 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2826/2000 w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych na rynku wewnętrznym

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1803/2004
z dnia 15 października 2004 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 94/2002 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2826/2000 w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych na rynku wewnętrznym

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2826/2000 z dnia 19 grudnia 2000 r. w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych na rynku wewnętrznym(1), w szczególności jego art. 12,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Doświadczenie wykazało, że potrzebna jest dalsza poprawa wdrażania zasad informacji i promocji na rynku wewnętrzny, zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 94/2002(2).

(2) Załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 94/2002 podaje spis władz krajowych odpowiednich do wdrażania tego rozporządzenia. Istnieje potrzeba opracowania bardziej elastycznego sposobu spisywania wyznaczonych przez każde Państwo Członkowskie odpowiednich organów lub organu, tak aby zapewnić dostępność i ciągłe uaktualnianie spisu udostępnianego wszystkim zainteresowanym stronom za pośrednictwem Internetu.

(3) W celu oceny i porównania programów działań informacyjnych i promocyjnych wnioski te należy składać w takim samym formacie we wszystkich Państwach Członkowskich.

(4) Aby uniknąć ryzyka podwójnego finansowania, działania informacyjne i promocyjne otrzymujące wsparcie zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1257/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR), zmieniające i uchylające niektóre rozporządzenia(3) nie kwalifikują się do wsparcia zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2826/2000.

(5) Doświadczenie wykazało, że terminy, w których Państwa Członkowskie mają zawrzeć umowy z wybranymi organizacjami zawodowymi lub wielozawodowymi, są zbyt krótkie, zwłaszcza w przypadkach zaangażowania kilku takich organizacji w więcej niż jednym Państwie Członkowskim. Terminy te należy zatem przedłużyć.

(6) Stosowanie modeli umów zapewnia przeprowadzanie wybranych programów na takich samych warunkach we wszystkich Państwach Członkowskich. W razie potrzeby należy jednak zezwolić Państwom Członkowskim na zróżnicowanie niektórych warunków umów w taki sposób, aby uwzględnić przepisy krajowe.

(7) Należy wyjaśnić, że dla programów wieloletnich trzeba przedkładać sprawozdanie wewnętrzne po zakończeniu każdej fazy rocznej, także w przypadkach niewnoszenia wniosku o płatności.

(8) Doświadczenie wykazało, że obecne wymagania przesyłania między Państwami Członkowskimi a Komisją sprawozdań kwartalnych cztery razy w roku są zbyt kłopotliwe. Państwa Członkowskie powinny być zobowiązane do przesyłania tych sprawozdań tylko dwa razy w roku.

(9) Odsetki, które ma zapłacić beneficjent nienależnych płatności, powinny być dostosowane do odsetek za należności niezwrócone w terminie ustanowionych w art. 86 rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego stosowanego do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4).

(10) Należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 94/2002.

(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią wyrażoną na wspólnym posiedzeniu komitetów zarządzających w sprawie promocji produktów rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Rozporządzenie (WE) nr 94/2002 zmienia się następująco:

1) W art. 3 skreśla się akapit drugi.

2) Dodaje się następujący art. 3a:

"Artykuł 3a

Państwa Członkowskie wyznaczają odpowiedni organ lub organy do stosowania rozporządzenia (WE) nr 2826/2000.

Podają Komisji nazwę lub nazwisko oraz wszystkie dane kontaktowe wyznaczonemu organowi lub organom, a także wszelkie zmiany tych danych. Komisja upublicznia te informacje w odpowiedniej formie.".

3) W art. 5 ust. 1 dodaje się następujący akapit:

"Programy składane są na formularzach opracowanych przez Komisję i dostarczonych do Państw Członkowskich."

4) W art. 9 dodaje się następujący ust. 3:

"3. Działania informacyjne i promocyjne uzyskujące wsparcie na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999(*) nie kwalifikują się do wsparcia na mocy rozporządzenia (WE) nr 2826/2000.

______

(*) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80.".

5) W art. 10 ust. 1 i ust. 2 otrzymują brzmienie:

"1. Zaraz po opracowaniu ostatecznej listy programów wybranych przez Państwa Członkowskie, określonej w art. 6 ust. 3 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 2826/2000, Państwa Członkowskie informują organizacje, których to dotyczy, czy ich wnioski zostały przyjęte. Państwa Członkowskie zawierają umowy z wybranymi organizacjami w ciągu 60 dni kalendarzowych od notyfikacji decyzji Komisji.

W wypadku programów przedstawianych łącznie przez kilka organizacji zawodowych lub wielozawodowych w więcej niż jednym Państwie Członkowskim umowy zawierane są w ciągu 90 dni kalendarzowych. Po tym terminie nie można zawierać umów bez wcześniejszego upoważnienia Komisji.

2. Państwa Członkowskie stosują wzory umów dostarczone przez Komisję. Państwa Członkowskie mogą w razie potrzeby różnicować niektóre warunki modeli umów w taki sposób, aby uwzględnić przepisy krajowe, ale tylko w stopniu nieuchybiającym prawu wspólnotowemu.".

6) Artykuł 12 zmienia się w następujący sposób:

a) w ust. 2 dodaje się następujący ust. 2a:

"2a. Dla programów wieloletnich sprawozdanie wewnętrzne określone w ust. 2 lit. c) przedkłada się po zakończeniu każdej fazy rocznej, także w przypadkach niewnoszenia wniosku o płatność salda.";

b) ustęp 7 otrzymuje brzmienie:

"7. W ciągu 60 dni od otrzymania dokumentów Państwa Członkowskie przesyłają do Komisji podsumowania określone w ust. 2 lit. a) i lit. b) oraz sprawozdanie z oceny wewnętrznej określone w ust. 2 lit. c).

Dwa razy w roku przesyłają do Komisji kwartalne sprawozdania tymczasowe wymagane zgodnie z ust. 1 do płatności pośrednich: pierwsze i drugie sprawozdanie kwartalne wysyłane jest w ciągu 60 dni kalendarzowych od otrzymania drugiego sprawozdania kwartalnego, a trzecie i czwarte sprawozdanie kwartalne razem z podsumowaniami i sprawozdaniem określonymi w pierwszym akapicie niniejszego ustępu.".

7) W art. 14 ust. 1 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Wykorzystuje się stopę procentową stosowaną przez Europejski Bank Centralny w głównych operacjach finansowych w euro, opublikowaną w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, obowiązującą pierwszego dnia kalendarzowego miesiąca, w którym przypada termin, zwiększoną o trzy i pół punktu procentowego."

8) Skreśla się załącznik II.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Jednakże art. 1 ust. 3 stosuje się do wniosków w sprawie programów przedłożonych Komisji od 1 stycznia 2005 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 15 października 2004 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 328 z 23.12.2000, str. 2.

(2) Dz.U. L 17 z 19.1.2002, str. 20. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 185/2004 (Dz.U. L 29 z 3.2.2004, str. 4).

(3) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 583/2004 (Dz.U. L 91 z 30.3.2004, str. 1).

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.318.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1803/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 94/2002 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2826/2000 w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych na rynku wewnętrznym
Data aktu: 15/10/2004
Data ogłoszenia: 19/10/2004
Data wejścia w życie: 22/10/2004, 01/01/2005