Dyrektywa 2004/95/WE zmieniająca dyrektywę Rady 90/642/EWG w sprawie ustalenia najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości bifentryny i famoksadonu

DYREKTYWA KOMISJI 2004/95/WE
z dnia 24 września 2004 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 90/642/EWG w sprawie ustalenia najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości bifentryny i famoksadonu

(Tekst mający znaczenie dla EOG

(Dz.U.UE L z dnia 28 września 2004 r.))

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalenia najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach oraz na ich powierzchni (1), w szczególności jej art. 7,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin (2), w szczególności jej art. 4 ust. 1 lit. f),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z przepisami dyrektywy 91/414/EWG Państwa Członkowskie są odpowiedzialne za udzielanie zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin wobec określonych upraw; takie zezwolenia muszą być udzielane na podstawie oceny wywoływanych przez nie skutków dla zdrowia ludzi i zwierząt oraz ich wpływu na środowisko; elementy, które należy uwzględnić podczas przeprowadzania ocen, obejmują narażenie użytkowników i osób postronnych oraz wpływ na środowisko lądowe, wodne i powietrzne, a także wpływ na ludzi i zwierzęta poprzez spożycie pozostałości zalegających w uprawach, wobec których je zastosowano.

(2) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości odzwierciedlają minimalne ilości pestycydów zużyte w celu zapewnienia skutecznej ochrony roślin, stosowane w taki sposób, aby pozostałości były możliwie jak najmniejsze i mieściły się w dopuszczalnych granicach z toksykologicznego punktu widzenia, zwłaszcza pod względem spożycia.

(3) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów powinny być poddawane przeglądowi; mogą one ulec zmianie w związku z nowymi zastosowaniami, informacjami i danymi.

(4) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości są ustalane na niższym poziomie oznaczania analitycznego, gdy dozwolone stosowanie środków ochrony roślin nie powoduje powstania wykrywalnych poziomów pozostałości pestycydów w produktach spożywczych lub na ich powierzchni lub gdy nie występują dozwolone przypadki stosowania lub gdy stosowanie, które zostało dozwolone przez Państwa Członkowskie, nie zostało poparte niezbędnymi danymi lub gdy stosowanie w państwach trzecich powodujące obecność pozostałości w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, które mogą zostać wprowadzone do obrotu we Wspólnocie, nie zostało poparte niezbędnymi danymi.

(5) Informacje o nowych lub zmienionych zastosowaniach niektórych pestycydów objętych dyrektywą 90/642/EWG zostały przekazane Komisji; dotyczy to bifentryny, której najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości zostały określone dyrektywą Komisji 2002/79/WE (3) oraz famoksadonu, którego najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości zostały określone dyrektywą Komisji 2003/60/WE (4).

(6) Długotrwałe narażenie konsumentów na te pestycydy za pośrednictwem środków spożywczych mogących zawierać pozostałości tych pestycydów, zostało ocenione i obliczone zgodnie ze wspólnotowymi procedurami i praktykami, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia (5); obliczono, że przy założonych najwyższych dopuszczalnych poziomach pozostałości spożycie dzienne nie przekroczy dopuszczalnego poziomu.

(7) W przypadku famoksadonu, dla którego istnieje określona dawka ostrego narażenia, ostre narażenie konsumentów na te pestycydy za pośrednictwem środków spożywczych mogących zawierać pozostałości tych pestycydów zostało ocenione i obliczone zgodnie ze wspólnotowymi procedurami i praktykami, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia. Uwzględniono opinie Komitetu Naukowego ds. Roślin, w szczególności rady i zalecenia dotyczące ochrony konsumentów środków spożywczych, wobec których stosowano środki ochrony roślin; ocena spożycia famoksadonu wykazała, że przy założonym najwyższym dopuszczalnym poziomie pozostałości dawka ostrego narażenia nie zostanie przekroczona; w przypadku bifentryny analiza dostępnych informacji wykazała, że nie jest konieczne określenie dawki ostrego narażenia i nie jest potrzebna ocena krótkoterminowa.

(8) Z tego względu należy ustalić nowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości tych pestycydów.

(9) W związku z tym należy wprowadzić odpowiednie zmiany do dyrektywy 90/642/EWG.

(10) Ustalenie lub zmiana tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości na poziomie Wspólnoty nie wyklucza ustalania przez Państwa Członkowskie tymczasowych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości famoksadonu zgodnie z art. 4. ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG i załącznika VI do niej; uznaje się, że okres czterech lat jest wystarczający na dopuszczenie dalszych zastosowań przedmiotowych substancji czynnych; po upływie tego okresu tymczasowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości staną się definitywne.

(11) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości pestycydów bifentryny i famoksadonu określone w załączniku II do dyrektywy 90/642/EWG zastępuje się poziomami określonymi w załączniku do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie przyjmują i publikują przepisy ustawodawcze, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy nie później niż do dnia 25 marca 2005 r. Państwa Członkowskie niezwłocznie przekazują Komisji teksty tych przepisów oraz tabelę korelacji pomiędzy tymi przepisami a niniejszą dyrektywą.

Państwa Członkowskie stosują te przepisy począwszy od dnia 26 marca 2005 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty głównych przepisów prawa krajowego przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 24 września 2004 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2004/61/WE (Dz.U. L 127 z 29.4.2004, str. 81).

(2) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2004/71/WE (Dz.U. L 127 z 29.4.2004, str. 104).

(3) Dz.U. L 291 z 28.10.2002 str. 1.

(4) Dz.U. L 155 z 24.06.2003 str. 15.

(5) Wytyczne w sprawie spożycia pozostałości pestycydów (zmienione), opracowane w ramach Programu GEMS/Food we współpracy z Komitetem Codex ds. Pozostałości Pestycydów, opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia w 1997 r. (WHO/FSF/FOS/97.7).

ZAŁĄCZNIK

"Grupy i przykłady indywidualnych produktów, do których stosują się najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości Pozostałości pestycydów i najwyższy poziom pozostałości (mg/kg)
Bifentryna Famoksadon
1. Owoce świeże, suszone lub surowe, mrożone,

bez dodatku cukru; orzechy

i) OWOCE CYTRUSOWE 0,1 0,02 (*)(P)
Grejpfruty
Cytryny
Limy
Mandarynki (w tym klementynki i inne

hybrydy)

Pomarańcze
Pomele
Inne
ii) ORZECHY DRZEWNE (łuskane lub

niełuskane)

0,05 (*) 0,02 (*)(P)
Migdały
Orzechy brazylijskie
Orzechy nerkowca
Kasztany jadalne
Orzechy kokosowe
Orzechy laskowe
Orzechy makadamia
Orzeszki pekan
Orzeszki sosnowe
Pistacje
Orzechy włoskie
Inne
iii) OWOCE ZIARNKOWE 0,3 0,02 (*)(P)
Jabłka
Gruszki
Pigwy
Inne
iv) OWOCE PESTKOWE 0,2 0,02 (*)(P)
Morele
Wiśnie
Brzoskwinie (w tym nektarynki

i podobne hybrydy)

Śliwki
Inne
v) OWOCE JAGODOWE I INNE OWOCE
a) Winogrona stołowe i do produkcji

wina

0,2 2 (P)
Winogrona stołowe
Winogrona do produkcji wina
b) truskawki (inne niż dziko rosnące) 0,5 0,02 (*)(P)
c) Owoce roślin z rodziny różowatych

(inne niż dziko rosnące)

0,02 (*)(P)
Jeżyny 0,3
Jeżyny popielice
Skrzyżowanie jeżyny z maliną
Maliny 0,3
Inne 0,05 (*)
d) Inne drobne owoce i owoce jagodowe

(inne niż dziko rosnące)

0,05 (*) 0,02 (*)(P)
Czarne jagody
Żurawina błotna
Porzeczki (czerwone, czarne

i białe)

Agrest
Inne
e) Dzikie owoce jagodowe i dzikie

owoce

0,05 (*) 0,02 (*)(P)
vi) OWOCE RÓŻNE 0,02 (*)(P)
Awokado
Banany 0,1
Daktyle
Figi
Kiwi
Kumkwat
Liczi
Mango
Oliwki
Marakuja
Ananasy
Granaty
Inne 0,05 (*)
2. Warzywa świeże lub surowe, mrożone lub

suszone

i) WARZYWA KORZENIOWE I BULWIASTE 0,05 (*) 0,02 (*)(P)
Buraki
Marchewka
Seler
Chrzan
Karczochy jerozolimskie
Pasternak
Korzeń pietruszki
Rzodkiewka
Skorzonera
Słodkie ziemniaki
Brukiew
Rzepa
Pochrzyn
Inne
ii) WARZYWA CEBULOWE 0,05 (*) 0,02 (*)(P)
Czosnek
Cebula
Cebula szalotka
Cebula dymka
Inne
iii) WARZYWA OWOCOWE
a) Psiankowate 0,2
Pomidory 1 (P)
Papryka
Oberżyna 0,2 (P)
Inne 0,02 (*)(P)
b) Dyniowate z jadalną skórką 0,1 0,2 (P)
Ogórki
Korniszony
Cukinia
Inne
c) Dyniowate z niejadalną skórką 0,05 (*)
Melony 0,3 (P)
Dynie
Arbuzy
Inne 0,02 (*)(P)
d) Kukurydza słodka 0,05 (*) 0,02 (*)(P)
iv) WARZYWA KAPUSTNE 0,02 (*)(P)
a) Kwiatostanowe 0,2
Brokuły (w tym Calabrese)
Kalafior
Inne
b) Głowiaste 1
Brukselka
Kapusta głowiasta
Inne
c) Liściaste 0,05 (*)
Kapusta pekińska
Jarmuż
Inne
d) Kalarepa 0,05 (*)
v) WARZYWA LIŚCIOWE I ŚWIEŻE ZIOŁA 0,02 (*)(P)
a) Sałata i podobne 2
Rzeżucha ogrodowa
Roszpunka warzywna
Sałata
Skarola (endywia szerokolistna)
Inne
b) Szpinak i podobne 0,05 (*)
Szpinak
Burak liściowy (boćwina)
Inne
c) Rzeżucha 0,05 (*)
d) Cykoria 0,05 (*)
e) Zioła 0,05(*)
Trybula ogrodowa
Szczypiorek
Pietruszka
Seler liściasty
Inne
vi) WARZYWA STRĄCZKOWE (świeże) 0,02 (*)(P)
Fasola (ze strąkami) 0,5
Fasola (bez strąków)
Groch (ze strąkami) 0,1
Groch (bez strąków)
Inne 0,05 (*)
vii) WARZYWA ŁODYGOWE (świeże) 0,05 (*) 0,02 (*)(P)
Szparagi
Karczochy hiszpańskie
Seler
Koper włoski
Karczochy
Pory
Rabarbar
Inne
viii) GRZYBY 0,05 (*) 0,02 (*)(P)
a) Grzyby hodowlane
b) Grzyby dziko rosnące
3. Rośliny strączkowe 0,05 (*) 0,02 (*)(P)
Fasolka
Soczewica
Groch
Inne
4. Nasiona roślin oleistych 0,1 (*) 0,05 (*)(P)
Siemię lniane
Orzeszki ziemne
Ziarna maku
Ziarna sezamu
Ziarna słonecznika
Nasiona rzepaku
Ziarna soi
Ziarna gorczycy
Nasiona bawełny
Inne
5. Ziemniaki 0,05 (*) 0,02 (*)(P)
Ziemniaki wczesne
Ziemniaki towarowe
6. Herbata (liście i łodygi suszone,

fermentowane lub przetwarzane w inny sposób,

Camellia sinensis)

5 0,05 (*)(P)
7. Chmiel (suszony), w tym granulat

i nłeskoncentrowany proszek

10 0,05 (*)(P)
(*) Wskazuje niższy próg oznaczenia analitycznego.
(P) Wskazuje najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości określony tymczasowo

zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG."

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.301.42

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2004/95/WE zmieniająca dyrektywę Rady 90/642/EWG w sprawie ustalenia najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości bifentryny i famoksadonu
Data aktu: 24/09/2004
Data ogłoszenia: 28/09/2004
Data wejścia w życie: 18/10/2004