Decyzja 2004/10/WE ustanawiająca Europejski Komitet Bankowy

DECYZJA KOMISJI
z dnia 5 listopada 2003 r.
ustanawiająca Europejski Komitet Bankowy
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2004/10/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 7 stycznia 2004 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W czerwcu 2001 r. Komisja przyjęła decyzje 2001/527/WE(1) i 2001/528/WE(2) ustanawiające odpowiednio Komitet Europejskich Organów Nadzoru Papierów Wartościowych i Europejski Komitet Papierów Wartościowych.

(2) W rezolucjach z dnia 5 lutego i 21 listopada 2002 r. Parlament Europejski zatwierdził czterostopniowe podejście zalecane w sprawozdaniu końcowym Komitetu Mędrców do spraw regulacji europejskiego rynku papierów wartościowych i zażądał, by niektóre aspekty tego podejścia zostały rozszerzone na sektory bankowy i ubezpieczeń, z zastrzeżeniem wyraźnego zaangażowania się Rady w reformę w celu zagwarantowania właściwej równowagi instytucjonalnej.

(3) Dnia 3 grudnia 2002 r., Rada wezwała Komisję do dokonania takich uzgodnień w sektorach bankowym i ubezpieczeń, jak i emerytur oraz niezwłocznego ustanowienia nowych komitetów doradczych w tych dziedzinach.

(4) Dyrektywa 2000/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 marca 2000 r. odnosząca się do podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje kredytowe(3) ustanowiła Komitet Doradczy ds. Bankowości doradzający Komisji przy opracowywaniu przepisów prawnych i pomagający jej w wykonywaniu kompetencji wykonawczych w sektorze bankowym.

(5) Komisja zaproponowała dyrektywę zmieniającą między innymi dyrektywę 2000/12/WE, dyrektywę Rady 93/6/EWG z dnia 15 marca 1993 r. w sprawie adekwatności kapitałowej przedsiębiorstw inwestycyjnych i instytucji kredytowych(4), dyrektywę 94/19/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 1994 r. w sprawie systemów gwarancji depozytów(5) oraz dyrektywę 2002/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie dodatkowego nadzoru nad instytucjami kredytowymi, zakładami ubezpieczeń oraz przedsiębiorstwami inwestycyjnymi konglomeratu finansowego i zmieniająca dyrektywy Rady 73/239/EWG, 79/267/EWG, 92/49/EWG, 92/96/EWG, 93/6/EWG i 93/22/EWG oraz dyrektywy 98/78/WE i 2000/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(6), w celu uchylenia funkcji doradczych Komitetu Doradczego ds. Bankowości.

(6) Zmiany te wymagają odpowiedniego i jednoczesnego utworzenia nowej grupy doradczej, która będzie doradzała Komisji przy rozwijaniu wspólnotowych bankowych przepisów prawnych, zwanego "Europejskim Komitetem Bankowym".

(7) W celu uniknięcia dublowania prac niniejsza decyzja wchodzi w życie w tym samym czasie co dyrektywa uchylająca czysto doradcze funkcje Komitetu Doradczego ds. Bankowości.

(8) Kiedy Europejski Komitet Bankowy wyda opinię w sprawie przepisów mających zastosowanie jednocześnie do instytucji kredytowych i do przedsiębiorstw inwestycyjnych, jego skład powinien zagwarantować, że jest brana pod uwagę perspektywa przedsiębiorstw inwestycyjnych.

(9) Utworzenie Europejskiego Komitetu Bankowego nie powinno wykluczyć innych form współpracy pomiędzy różnymi organami mającymi swój udział przy regulowaniu i nadzorze instytucji kredytowych, zwłaszcza w ramach Komitetu Europejskich Kontrolerów Bankowych, ustanowionego decyzją Komisji 2004/5/WE(7),

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Niniejszym ustanawia się grupę doradczą w zakresie działalności bankowej we Wspólnocie, zwaną "Europejskim Komitetem Bankowym", dalej "Komitetem".

Artykuł  2

Na prośbę Komisji Komitet doradza Komisji w zakresie polityki odnoszącej się do działalności bankowej, jak również w zakresie objętym propozycjami Komisji w tej dziedzinie.

Artykuł  3

Komitet składa się z wysokich przedstawicieli Państw Członkowskich. Komitetowi przewodniczy przedstawiciel Komisji.

Przewodniczący Komitetu Europejskich Kontrolerów Bankowych ustanowionego decyzją Komisji 2004/5/WE uczestniczy w posiedzeniach Komitetu w charakterze obserwatora. Europejski Bank Centralny reprezentowany jest przez jednego obserwatora.

Na swoje posiedzenia Komitet może zapraszać ekspertów i obserwatorów

Komisja zapewnia obsługę sekretariatu Komitetu.

Artykuł  4

Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny. Posiedzenia Komitetu zwoływane są regularnie, jak również wtedy gdy wymaga tego sytuacja. Komisja może zarządzić zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia Komitetu, jeśli tylko uzna to za konieczne.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja wchodzi w życie w tym samym dniu co jakakolwiek dyrektywa uchylająca czysto doradcze funkcje Komitetu Doradczego ds. Bankowości.

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 listopada 2003 r.

W imieniu Komisji
Frederik BOLKESTEIN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 191 z 13.7.2001, str. 43.

(2) Dz.U. L 191 z 13.7.2001, str. 45.

(3) Dz.U. L 126 z 26.5.2000, str. 1.

(4) Dz.U. L 141 z 11.6.1993, str. 1.

(5) Dz.U. L 135 z 31.5.1994, str. 5.

(6) Dz.U. L 35 z 11.2.2003, str. 1.

(7) Dz.U. L 003 z 7.1.2004, str. 28.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024