Rozporządzenie 1655/2004 ustanawiające zasady przejścia z opcjonalnego systemu modulacji ustanowionego art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1259/1999 na obowiązkowy system modulacji ustanowiony rozporządzeniem Rady (WE) nr 1782/2003

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1655/2004
z dnia 22 września 2004 r.
ustanawiające zasady przejścia z opcjonalnego systemu modulacji ustanowionego art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1259/1999 na obowiązkowy system modulacji ustanowiony rozporządzeniem Rady (WE) nr 1782/2003

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE) nr 1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 i (WE) nr 2529/2001(1), w szczególności jego art. 155,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 uchyliło i zastąpiło rozporządzenie Rady (WE) nr 1259/1999(2) z dniem 1 maja 2004 r. Państwa Członkowskie mogą nadal składać wnioski o modulację dobrowolną zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1259/1999 do dnia 31 grudnia 2004 r. System modulacji obowiązkowej wprowadzony zgodnie z nowym harmonogramem zaczyna obowiązywać w 2005 r.

(2) Stawka modulacji obowiązkowej zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 na początkowym etapie będzie niższa niż stawka modulacji opcjonalnej zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1259/1999 dla niektórych Państw Członkowskich. Może to spowodować deficyt funduszy towarzyszących środkom zgodnie z krajowymi lub regionalnymi programami rozwoju obszarów wiejskich finansowanymi z dodatkowej pomocy wspólnotowej, obecnie zapewnianej zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1259/1999.

(3) Zainteresowane Państwa Członkowskie powinny zatem być w stanie kontynuować stosowanie modulacji opcjonalnej po 31 grudnia 2004 r. w zakresie, w jakim jest to konieczne do pokrywania potrzeb finansowych wynikłych ze środków towarzyszących zatwierdzonych przed 1 stycznia 2006 r.

(4) Niezbędne są zatem przepisy przejściowe ułatwiające przejście z modulacji opcjonalnej na obowiązkową.

(5) W celu zapewnienia harmonijnego przejścia między okresami programowania ramy czasowe dostępności kwot wynikłych z modulacji opcjonalnej powinny zostać przedłużone do końca czwartego roku finansowego następującego po roku, w którym kwoty te zostały wstrzymane. W tym kontekście właściwe jest, dla celów przejrzystości prawnej, zmienienie art. 1 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 963/2001 z dnia 17 maja 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1259/1999 w zakresie dodatkowego wspólnotowego wsparcia oraz przekazywania informacji Komisji(3).

(6) Uwzględniając poprawkę do art. 1 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 963/2001, jest także konieczne zmienienie art. 6 rozporządzenia Komisji (WE) nr 296/96(4) w sprawie danych przekazywanych przez Państwa Członkowskie oraz miesięcznego księgowania wydatków finansowanych przez Sekcję Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) w celu zapewnienia pełnego stosowania niniejszego artykułu w przypadku środków wynikłych z modulacji opcjonalnej.

(7) Rozporządzenia (WE) nr 963/2001 i (WE) nr 296/96 powinny być zatem odpowiednio zmienione.

(8) Aby zapewnić możliwość śledzenia, źródło finansowania każdego działania wieloletniego powinno pozostać takie samo do chwili jego zakończenia. Jeśli jednak nastąpi wyczerpanie funduszy wynikłych z modulacji opcjonalnej, Państwo Członkowskie musi mieć możliwość finansowania nadal trwających akcji wieloletnich z innych funduszy.

(9) Aby zapewnić właściwe zarządzanie i nadzór nad funduszami wynikłymi z modulacji opcjonalnej, Państwa Członkowskie powinny prowadzić oddzielny rachunek dla wstrzymanych kwot i ich wykorzystania, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 296/96.

(10) Środki przewidziane niniejszym rozporządzeniem są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Płatności Bezpośrednich,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Państwa Członkowskie, które zastosowały redukcje płatności bezpośrednich zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1259/1999, mogą, niezależnie od redukcji zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, mstosować dodatkową redukcję do przewidywanej corocznie stawki, jaka ma być wymagana w celu pokrycia różnicy między kwotą dostępną wskutek redukcji zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 a kwotą niezbędną do finansowania wydatków na środki towarzyszące, zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1257/1999(5), dla których zatwierdzono alokację i wykorzystanie dodatkowej pomocy wspólnotowej do 31 grudnia 2005 r.
2.
Ogólna redukcja pomocy dla rolnika w danym roku kalendarzowym, będąca skutkiem zastosowania ust. 1, nie będzie przekraczać 20 % łącznej kwoty, która dla tego ustępu i art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 ma być udzielona rolnikowi w odniesieniu do rozpatrywanego roku kalendarzowego.
3.
Środki towarzyszące, o których mowa w ust. 1, będą środkami przewidzianymi w art. 10-12 (wcześniejsza emerytura), 13-21 (obszary o gorszych warunkach i obszary z ograniczeniami środowiskowymi), 21a-21d (przestrzeganie standardów), 22-24 (środowisko rolnicze i dobrostan zwierząt), 24a-24d (jakość żywności) i 31 (zalesianie) z rozporządzenia (WE) nr 1257/1999.
4.
Dodatkowa redukcja przewidziana w ust. 1 może być stosowana na poziomie regionalnym.
5.
Postanowienia określone w art. 48 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 817/2004(6) stosuje się mutatis mutandis dla zatwierdzenia alokacji i kwot wstrzymanych zgodnie z ust. 1.
Artykuł  2

Niezależnie od art. 77 rozporządzenia Komisji (WE) nr 796/2004(7), kwota dodatkowej redukcji przewidziana w art. 1 zostanie obliczona w oparciu o kwotę płatności bezpośrednich, do których rolnik będzie uprawniony przed zastosowaniem jakichkolwiek redukcji czy wyłączeń zgodnie z art. 6 i 24 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 lub, w przypadku programów pomocowych wymienionych w załączniku I tego rozporządzenia, lecz nieprzewidzianych tytułami III i IV tego rozporządzenia, w ramach stosowanej odnośnej legislacji.

Artykuł  3
1.
Kwoty wstrzymane zgodnie z art. 1 niniejszego rozporządzenia i art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1259/1999 stosuje się dla płatności dokonywanych w ramach dodatkowej pomocy wspólnotowej najpóźniej do końca czwartego roku finansowego po roku, w którym zostały wstrzymane.
2.
Procent wkładu Wspólnoty w środki finansowane z kwot wstrzymanych zgodnie z art. 1 będzie taki sam, jak przewidziany dokumentem programu rozwoju obszarów wiejskich dla danego środka.
3.
Działania wieloletnie nie będą finansowane na przemian z pomocy Wspólnoty przewidzianej w art. 48 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 817/2004, a w kolejnym roku z funduszy powstałych wskutek dodatkowej redukcji zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.

Jednakże w przypadkach, w których środki uzyskane wskutek redukcji zgodnie z niniejszym rozporządzeniem ulegną wyczerpaniu, Państwo Członkowskie może sfinansować działania wieloletnie do chwili ich zakończenia zgodnie z Sekcją Gwarancji EFOGR, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1257/1999.

Artykuł  4

Postanowienia określone w art. 2 i art. 3 ust. 6a lit. b) rozporządzenia (WE) nr 296/96 stosuje się mutatis mutandis do rozliczenia kwot wstrzymanych i wydatków wygenerowanych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.

Artykuł  5

Do 30 września każdego roku Państwa Członkowskie przedłożą Komisji aktualizację alokacji kwot wstrzymanych zgodnie z art. 1 wraz z zestawieniem wydatków, o którym mowa w art. 55 rozporządzenia (WE) nr 817/2004.

Artykuł  6

Artykuł 1 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 963/2001 otrzymuje brzmienie:

"1. Kwoty wstrzymane zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1259/1999 zostaną wykorzystane na płatności w ramach dodatkowej pomocy Wspólnoty zapewnianej zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia najpóźniej do końca trzeciego roku finansowego następującego po roku, w którym zostały wstrzymane."

Artykuł  7

Artykuł 6 rozporządzenia (WE) nr 296/96 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 6

Kwoty wstrzymane zgodnie z art. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 1259/1999 lub art. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1655/2004(*) i ewentualne odsetki od nich, które nie zostały wypłacone zgodnie z art. 1 rozporządzenia (WE) nr 963/2001 lub art. 3 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1655/2004 będą odliczane od zaliczek związanych z październikowymi wydatkami danego roku finansowego.

______

(*) Dz.U. L 298 z 23.9.2004, str. 3.".

Artykuł  8

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2005 r. Artykuł 3 ust. 1 i 6 obowiązują jednak od dnia 15 października 2004 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 września 2004 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 864/2004 (Dz.U. L 161 z 30.4.2004, str. 48).

(2) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 113. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 41/2004 (Dz.U. L 6 z 10.1.2004, str. 19).

(3) Dz.U. L 136 z 18.5.2001, str. 4.

(4) Dz.U. L 39 z 17.2.1996, str. 5. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2035/2003 (Dz.U. 302 z 20.11.2003, str. 6).

(5) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 583/2004 (Dz.U. L 91 z 30.3.2004, str. 1).

(6) Dz.U. L 153 z 30.4.2004, str. 30.

(7) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, str. 18.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.298.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1655/2004 ustanawiające zasady przejścia z opcjonalnego systemu modulacji ustanowionego art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1259/1999 na obowiązkowy system modulacji ustanowiony rozporządzeniem Rady (WE) nr 1782/2003
Data aktu: 22/09/2004
Data ogłoszenia: 23/09/2004
Data wejścia w życie: 01/01/2005, 26/09/2004, 15/10/2004