uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 384/96 z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony przed dumpingowym przywozem z krajów niebędących członkami Wspólnoty Europejskiej (1) (zwane dalej "rozporządzeniem podstawowym"), w szczególności jego art. 9 ust. 5,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 963/2002 z dnia 3 czerwca 2002 r. ustanawiające przepisy przejściowe dotyczące środków antydumpingowych i antysubsydyjnych przyjętych na podstawie decyzji Komisji nr 2277/96/EWWiS i nr 1889/98/EWWiS oraz toczących się dochodzeń antydumpingowych i antysubsydyjnych, skarg i wniosków opartych na tych decyzjach (2),
uwzględniając wniosek przedstawiony przez Komisję po konsultacjach z Komitetem Doradczym,
a także mając na uwadze, co następuje:
A. PROCEDURA
1. Podstawa prawna
(1) Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Węgla i Stali (zwany dalej "Traktatem EWWiS") wygasł z dniem 23 lipca 2002 r. Produkty, które były uprzednio objęte Traktatem EWWiS, podlegają Traktatowi ustanawiającemu Wspólnotę Europejską od dnia 24 lipca 2002 r. Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 963/2002, wszystkie postępowania antydumpingowe będące w toku w tym terminie podlegają obecnie postanowieniom rozporządzenia podstawowego.
2. Obowiązujące środki i obecny przegląd
(2) W lutym 2000 r., na mocy decyzji Komisji nr 283/2000/EWWiS (3) Komisja nałożyła ostateczne cła antydumpingowe na przywóz określonych wyrobów walcowanych płaskich wykonanych z żelaza lub stali węglowej, o szerokości 600 mm lub większej, nieplaterowanych i niepokrytych innym materiałem, w zwojach, niepoddanych dalszej obróbce niż walcowanie na gorąco (zwanych dalej jako "blacha w zwojach walcowana na gorąco"), pochodzących z Bułgarii, Indii, Tajwanu, Republiki Południowej Afryki oraz Serbii i Czarnogóry oraz przyjęła minimalne zobowiązania cenowe zaproponowane przez niektórych producentów będących jednocześnie eksporterami z Bułgarii, Indii i Republiki Południowej Afryki.
(3) Zgodnie z art. 11 ust. 3 decyzji nr 2277/96/EWWiS (4) (zwanej dalej "decyzją EWWiS") oraz stosownie do skargi wniesionej w listopadzie 2001 r. przez Eurofer (Europejską Konfederację Przemysłu Żelaza i Stali) (zwaną dalej "skarżącym"), w dniu 20 grudnia 2001 r. Komisja ogłosiła poprzez zawiadomienie opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (5) rozpoczęcie przeglądu ostatecznych ceł antydumpingowych oraz zobowiązań nałożonych na mocy decyzji nr 283/2000/EWWiS, zmienionej decyzją Komisji nr 1043/2002/EWWiS (6) w sprawie przywozu blachy w zwojach walcowanej na gorąco pochodzącej z Bułgarii i Republiki Południowej Afryki.
3. Równoległe postępowanie antydumpingowe
(4) Po złożeniu skargi przez Eurofer, w dniu 20 grudnia 2001 r. Komisja ogłosiła poprzez zawiadomienie opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (7) o rozpoczęciu postępowania antydumpingowego zgodnie z art. 5 decyzji EWWiS w sprawie przywozu na obszar Wspólnoty takiego samego produktu (blacha w zwojach walcowana na gorąco) pochodzącego z Egiptu, Iranu, Libii, Słowacji, Turcji i Węgier.
B. UMORZENIE POSTĘPOWANIA
(5) W toku równoległego postępowania antydumpingowego dotyczącego przywozu na obszar Wspólnoty blachy w zwojach walcowanej na gorąco pochodzącej z Egiptu, Iranu, Libii, Słowacji, Turcji i Węgier, Komisja po przeprowadzeniu dochodzenia zaproponowała, by Rada nałożyła ostateczne środki antydumpingowe na przywóz blachy w zwojach walcowanej na gorąco pochodzącej z Egiptu, Słowacji i Turcji. Rada jednak nie przyjęła wniosku w terminach określonych w rozporządzeniu podstawowym. W rezultacie nie wprowadzono ostatecznych środków w sprawie przywozu omawianych produktów z Egiptu, Słowacji i Turcji.
(6) Ogólną, fundamentalną zasadą prawa wspólnotowego jest traktowanie podobnych sytuacji w sposób niedyskryminujący. Zasadę tę odzwierciedla art. 9 ust. 5 rozporządzenia podstawowego, który stanowi, iż cło antydumpingowe nakłada się w sposób niedyskryminujący na towary przywożone ze wszystkich źródeł po cenach dumpingowych i powodujące szkody.
(7) Dlatego też należy uznać, iż w świetle braku odpowiednich środków wobec Egiptu, Słowacji i Turcji, wprowadzenie jakichkolwiek środków dotyczących przywozu produktów pochodzących z Bułgarii i Republiki Południowej Afryki w następstwie obecnego postępowania stanowiłoby dyskryminację tych dwóch państw.
(8) Zważając na powyższe, w celu zapewnienia spójnego podejścia oraz przestrzegania zasady niedyskryminacji określonej w art. 9 ust. 5 rozporządzenia podstawowego, niezbędne jest umorzenie postępowania w sprawie przywozu blachy w zwojach walcowanej na gorąco pochodzącej z Bułgarii i Republiki Południowej Afryki, bez nakładania ceł antydumpingowych.
(9) Nowe postępowanie dotyczące Egiptu, Słowacji i Turcji musiało zostać zakończone do dnia 20 marca 2003 r. poprzez wprowadzenie odpowiednich środków lub umorzenie postępowania. Dochodzenie dotyczące przywozu produktów pochodzących z Bułgarii oraz Republiki Południowej Afryki doprowadziło do podobnych wniosków i tym samym należy je traktować w analogiczny sposób. W rezultacie postępowanie dotyczące blachy w zwojach walcowanej na gorąco pochodzącej z Bułgarii i Republiki Południowej Afryki należy umorzyć bez ponownego wprowadzania środków antydumpingowych, z mocą wsteczną z dniem 20 marca 2003 r,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 13 września 2004 r.
| W imieniu Rady | |
| B. R. BOT | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 56 z 6.3.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 461/2004 (Dz.U. L 77 z 13.3.2004, str. 12).
(2) Dz.U. L 149 z 7.6.2002, str. 3. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1310/2002 (Dz.U. L 192 z 20.7.2002, str. 9).
(3) Dz.U. L 31 z 5.2.2000, str. 15. Decyzja ostatnio zmieniona rozporządzeniem Rady (WE) nr 778/2003 (Dz.U. L 114 z 8.5.2003, str. 1).
(4) Dz.U. L 308 z 29.11.1996, str. 11. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją nr 435/2001/EWWiS (Dz.U. L 63 z 3.3.2001, str. 14).
(5) Dz.U. C 364 z 20.12.2001, str. 8.
(6) Dz.U. L 157 z 15.6.2002, str. 45.
(7) Dz.U. C 364 z 20.12.2001, str. 5.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.294.3 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1616/2004 w sprawie umorzenia postępowania antydumpingowego dotyczącego przywozu określonych wyrobów walcowanych płaskich wykonanych z żelaza lub stali węglowej, o szerokości 600 mm lub większej, nieplaterowanych i niepokrytych innym materiałem, w zwojach, niepoddanych dalszej obróbce niż walcowanie na gorąco, pochodzących z Bułgarii i Republiki Południowej Afryki |
| Data aktu: | 13/09/2004 |
| Data ogłoszenia: | 17/09/2004 |