Dyrektywa 2004/13/WE zmieniająca dyrektywę 2002/16/WE w sprawie wykorzystania niektórych pochodnych epoksydowych w materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi

DYREKTYWA KOMISJI 2004/13/WE
z dnia 29 stycznia 2004 r.
zmieniająca dyrektywę 2002/16/WE w sprawie wykorzystania niektórych pochodnych epoksydowych w materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROEPJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/109/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi(1), w szczególności jej art. 3,

po konsultacji z Europejskim Urzędem ds. Bezpieczeństwa Żywności,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) dyrektywa Komisji 2002/16/WE w sprawie wykorzystania niektórych pochodnych epoksydowych w materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi(2), ustanawia pewne zasady mające zastosowanie do wykorzystania/obecności 2,2-bis (4-hydroksyfenylo)propano bis(2,3-epoksypropylo) eteru ("BADGE"), bis(hydroksyfenylo)metano bis(2,3-epoksypropylo) eterów ("BFDGE") i eterów nowolakoglicydowych ("NOGE"), i niektórych ich pochodnych, w materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi.

(2) dyrektywa ta przewiduje, że wykorzystanie i/lub obecność BADGE w produkcji materiałów i wyrobów może być kontynuowana tylko do 31 grudnia 2004 r.

(3) Komitet Naukowy ds. Żywności (SCF) zażądał danych toksykologicznych, by umożliwić ocenę BADGE w ramach pewnych terminów. SCF zażądał, by dostarczono nowe dane toksykologiczne w celu oceny potencjalnej rakotwórczości pochodnych chlorowanych objętych ograniczeniami ilościowymi stosowanymi dla migracji BADGE przewidzianymi w załączniku I do dyrektywy 2002/16/WE.

(4) dnia 4 grudnia 2002 r., SCF zauważył negatywne wyniki potencjalnej rakotwórczości pochodnych chlorowanych BADGE i niską ekspozycję europejskiego konsumenta na BADGE, w wyniku znacznego zmniejszenia zawartości BADGE znalezionej w żywności w puszkach podczas ostatnich dochodzeń przeprowadzonych przez Państwa Członkowskie i przez Wspólne Centrum Badawcze Komisji Europejskiej. Dlatego, uważa się za dopuszczalne przedłużenie tymczasowego zezwolenia dla BADGE na jeden rok, zależnie od otrzymania nowych danych toksykologicznych i ich oceny przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności.

(5) dyrektywa 2002/16/WE przewiduje że jej wymagania dotyczące BADGE, BFDGE, NOGE nie stosują się do materiałów i wyrobów pokrytych powłokami powierzchniowymi i spoiwami, które weszły w kontakt ze środkami spożywczymi przed dniem 1 marca 2003 r. Wspomniane materiały i wyroby mogą być wprowadzane do obrotu, pod warunkiem że data wypełnienia jest podana na materiałach i wyrobach. W celu jednoznacznej interpretacji jak należy stosować datę wypełnienia na materiałach i wyrobach, właściwe jest uznanie, że ta data może być zastąpiona przez "datę przydatności do spożycia" jak przewidziano w dyrektywie 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(3), lub inny wskaźnik, taki jak numer partii wymagany dyrektywą Rady 89/396/EWG(4) dla środków spożywczych pakowanych w takie materiały i wyroby. Jednak konieczne jest ustanowienie związku między takim wskaźnikiem i datą wypełnienia, aby ta ostatnia mogła być zawsze określona.

(6) dyrektywę 2002/16/WE należy stosownie zmienić.

(7) środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt.

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 2002/16/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 2, akapit drugi, datę "31 grudnia 2004 r." zastępuje się datą "31 grudnia 2005 r.";

2) artykuł 5 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 5

1. Artykuły 2, 3 i 4 nie stosują się do materiałów i wyrobów, określonych w art. 1 ust. 1 akapit drugi lit. b) i c) które weszły w kontakt z środkami spożywczymi przed dniem 1 marca 2003 r.

Te materiały i wyroby mogą być wprowadzone do obrotu pod warunkiem że data wypełnienia jest podana na materiałach i wyrobach. Jednak data wypełnienia może być zastąpiona innym wskaźnikiem, pod warunkiem że wskaźnik ten umożliwia określenie daty wypełnienia. Na wniosek, data wypełnienia jest udostępniana właściwym organom i każdej osobie wypełniającej wymagania niniejszej dyrektywy.

2. Ustęp 1 stosuje się bez uszczerbku dla wymagań dyrektywy 2000/13/WE."

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 29 stycznia 2006 r. Niezwłocznie przekażą Komisji teksty tych przepisów i tabele korelacji pomiędzy tymi przepisami i niniejszą dyrektywą.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie 20 dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 29 stycznia 2004 r.
W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 38.

(2) Dz.U. L 51 z 22.2.2002, str. 27.

(3) Dz.U. L 109 z 6.5.2000, str. 29.

(4) Dz.U. L 186 z 30.6.1989, str. 21.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.27.46

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2004/13/WE zmieniająca dyrektywę 2002/16/WE w sprawie wykorzystania niektórych pochodnych epoksydowych w materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi
Data aktu: 29/01/2004
Data ogłoszenia: 30/01/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 19/02/2004