KOMISJA WSPÓLNOT EUROEPJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 89/109/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi(1), w szczególności jej art. 3,
po konsultacji z Europejskim Urzędem ds. Bezpieczeństwa Żywności,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) dyrektywa Komisji 2002/16/WE w sprawie wykorzystania niektórych pochodnych epoksydowych w materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi(2), ustanawia pewne zasady mające zastosowanie do wykorzystania/obecności 2,2-bis (4-hydroksyfenylo)propano bis(2,3-epoksypropylo) eteru ("BADGE"), bis(hydroksyfenylo)metano bis(2,3-epoksypropylo) eterów ("BFDGE") i eterów nowolakoglicydowych ("NOGE"), i niektórych ich pochodnych, w materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu ze środkami spożywczymi.
(2) dyrektywa ta przewiduje, że wykorzystanie i/lub obecność BADGE w produkcji materiałów i wyrobów może być kontynuowana tylko do 31 grudnia 2004 r.
(3) Komitet Naukowy ds. Żywności (SCF) zażądał danych toksykologicznych, by umożliwić ocenę BADGE w ramach pewnych terminów. SCF zażądał, by dostarczono nowe dane toksykologiczne w celu oceny potencjalnej rakotwórczości pochodnych chlorowanych objętych ograniczeniami ilościowymi stosowanymi dla migracji BADGE przewidzianymi w załączniku I do dyrektywy 2002/16/WE.
(4) dnia 4 grudnia 2002 r., SCF zauważył negatywne wyniki potencjalnej rakotwórczości pochodnych chlorowanych BADGE i niską ekspozycję europejskiego konsumenta na BADGE, w wyniku znacznego zmniejszenia zawartości BADGE znalezionej w żywności w puszkach podczas ostatnich dochodzeń przeprowadzonych przez Państwa Członkowskie i przez Wspólne Centrum Badawcze Komisji Europejskiej. Dlatego, uważa się za dopuszczalne przedłużenie tymczasowego zezwolenia dla BADGE na jeden rok, zależnie od otrzymania nowych danych toksykologicznych i ich oceny przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności.
(5) dyrektywa 2002/16/WE przewiduje że jej wymagania dotyczące BADGE, BFDGE, NOGE nie stosują się do materiałów i wyrobów pokrytych powłokami powierzchniowymi i spoiwami, które weszły w kontakt ze środkami spożywczymi przed dniem 1 marca 2003 r. Wspomniane materiały i wyroby mogą być wprowadzane do obrotu, pod warunkiem że data wypełnienia jest podana na materiałach i wyrobach. W celu jednoznacznej interpretacji jak należy stosować datę wypełnienia na materiałach i wyrobach, właściwe jest uznanie, że ta data może być zastąpiona przez "datę przydatności do spożycia" jak przewidziano w dyrektywie 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(3), lub inny wskaźnik, taki jak numer partii wymagany dyrektywą Rady 89/396/EWG(4) dla środków spożywczych pakowanych w takie materiały i wyroby. Jednak konieczne jest ustanowienie związku między takim wskaźnikiem i datą wypełnienia, aby ta ostatnia mogła być zawsze określona.
(6) dyrektywę 2002/16/WE należy stosownie zmienić.
(7) środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt.
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 stycznia 2004 r.
|
W imieniu Komisji |
|
David BYRNE |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, str. 38.
(2) Dz.U. L 51 z 22.2.2002, str. 27.
(3) Dz.U. L 109 z 6.5.2000, str. 29.
(4) Dz.U. L 186 z 30.6.1989, str. 21.