Decyzja 2004/545/WE w sprawie harmonizacji widma radiowego w paśmie 79 GHz dla celów użycia samochodowych urządzeń radarowych bliskiego zasięgu we Wspólnocie

DECYZJA KOMISJI
z dnia 8 lipca 2004 r.
w sprawie harmonizacji widma radiowego w paśmie 79 GHz dla celów użycia samochodowych urządzeń radarowych bliskiego zasięgu we Wspólnocie
(notyfikowana jako dokument nr K(2004) 2591)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2004/545/WE)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) (1), zwłaszcza jej art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W komunikacie Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego z dnia 15 września 2003 r. w sprawie "Technologii Informatycznych i Komunikacyjnych stosowanych dla pojazdów bezpiecznych i inteligentnych" (2), Komisja wyraziła zamiar poprawy stanu bezpieczeństwa drogowego w Europie, co zostało określone mianem inicjatywy eSafety. Poprawa może w szczególności zostać osiągnięta poprzez wykorzystanie nowych informatycznych technologii komunikacyjnych oraz inteligentnych systemów bezpieczeństwa drogowego, takich jak radarowe urządzenia samochodowe bliskiego zasięgu (ang. automotive Short-Range Radar equipment, SRR). We wnioskach Rady na temat bezpieczeństwa drogowego (3) z dnia 5 grudnia 2003 r. Rada wezwała także do poprawy bezpieczeństwa pojazdów poprzez promocję nowych technologii, takich jak systemy bezpieczeństwa elektronicznego.

(2) Szybki i skoordynowany rozwój oraz wprowadzanie radarów o bliskim zasięgu są uzależnione od bezzwłocznego i trwałego udostępnienia zharmonizowanych pasm częstotliwości radiowych, tak aby stanowiło to zachętę dla producentów do dokonywania niezbędnych inwestycji.

(3) Mając na względzie taką harmonizację, zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji 676/2002/WE, dnia 5 sierpnia 2003 r. Komisja udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) mandatu (4) na dokonanie harmonizacji widma radiowego oraz ułatwienie skoordynowanego wprowadzenia systemów samochodowych urządzeń radarowych bliskiego zasięgu.

(4) W wyniku tego mandatu, CEPT za pośrednictwem Komitetu Komunikacji Elektronicznej (ECC) zidentyfikowała pasmo 79 GHz jako najbardziej odpowiednie dla długotrwałego i nieustannego rozwoju i wprowadzenia radarów bliskiego zasięgu. Konkluzje ECC stanowią, że praca w tym paśmie powinna przebiegać na zasadzie niepowodowania zakłóceń oraz braku żądania ochrony przed zakłóceniami, zgodnie z Regulaminem Radiokomunikacyjnym przyjętym przez Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny (ITU) i specyfikacjami technicznymi określonymi przez ECC w decyzji z 19 marca 2004 r.

(5) Wyniki pracy prowadzonej zgodnie z udzielonym CEPT mandatem odnośnie określenia długoterminowego i stałego pasma dla radaru bliskiego zasięgu są możliwe do zaakceptowania i powinny być zastosowane we Wspólnocie w celu zapewnienia dostępności i skutecznego wykorzystania widma radiowego, koniecznego do ustanowienia i funkcjonowania rynku wewnętrznego. Udostępnienie pasma 79 GHz dla radaru bliskiego zasięgu powinno nastąpić tak szybko, jak jest to możliwe i najpóźniej do dnia 1 stycznia 2005 r., tak aby zachęcić przemysł do opracowywania, produkowania i wprowadzania na rynek radarowych urządzeń bliskiego zasięgu funkcjonujących w tym paśmie.

(6) Radary bliskiego zasięgu powinny być używane z należytą troską o zdrowie i bezpieczeństwo zarówno użytkownika, jak i wszystkich innych osób, ze szczególnym uwzględnieniem zalecenia Rady z dnia 12 lipca 1999 r. w sprawie ograniczenia stopnia narażenia ogółu społeczeństwa na oddziaływanie pól elektromagnetycznych (0 Hz do 300 GHz) (5) oraz art. 3 ust. 1 lit. a) dyrektywy 1999/5/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 9 marca 1999 r. w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności (6).

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Widma Radiowego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Celem niniejszej decyzji jest harmonizacja warunków dostępności i skutecznego wykorzystania pasma 79 GHz dla samochodowych urządzeń radarowych bliskiego zasięgu.

Artykuł 2

Do celów niniejszej decyzji mają zastosowanie następujące definicje:

a) "pasmo 79 GHz" oznacza zakres częstotliwości między 77 a 81 GHz;

b) "samochodowe urządzenia radarowe bliskiego zasięgu", oznaczają urządzenia spełniające w pojazdach samochodowych funkcje radaru, których przeznaczeniem jest unikanie kolizji i podniesienie bezpieczeństwa ruchu;

c) "zasada niepowodowania zakłóceń oraz braku żądania ochrony przed zakłóceniami" oznacza, że nie mogą być powodowane żadne zakłócenia w stosunku do innych użytkowników pasma, oraz że nie pojawi się żadne żądanie, mające na celu ochronę przed zakłóceniami ze strony innych systemów lub operatorów działających w tym paśmie.

Artykuł  3

Pasmo 79 GHz powinno być wyznaczone i udostępnione dla samochodowych urządzeń radarowych bliskiego zasięgu tak szybko, jak jest to możliwe i nie później niż 1 stycznia 2005 r., przy uwzględnieniu zasady niepowodowania zakłóceń oraz braku żądania ochrony przed zakłóceniami.

Maksymalna średnia gęstość mocy wynosi - 3 dBm/MHz zastępczej mocy promieniowanej izotropowo (e.i.r.p.) z wartością szczytową 55 dBm e.i.r.p.

Maksymalna średnia gęstość mocy na zewnątrz pojazdu, wytworzona na skutek funkcjonowania jednego radaru bliskiego zasięgu, nie może przekraczać - 9 dBm/MHz e.i.r.p.

Artykuł 4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 lipca 2004 r.
W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 1.

(2) KOM(2003) 542.

(3) 15058/03 TRANS 307.

(4) Mandat dla CEPT na dokonanie harmonizacji widma radiowego oraz ułatwienie skoordynowanego wprowadzenia we Wspólnocie systemów samochodowych urządzeń radarowych bliskiego zasięgu.

(5) Dz.U. L 199 z 30.7.1999, str. 59.

(6) Dz.U. L 91 z 7.4.1999, str. 10. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.241.66

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2004/545/WE w sprawie harmonizacji widma radiowego w paśmie 79 GHz dla celów użycia samochodowych urządzeń radarowych bliskiego zasięgu we Wspólnocie
Data aktu: 08/07/2004
Data ogłoszenia: 13/07/2004
Data wejścia w życie: 13/07/2004