uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając Traktat o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji, w szczególności jego art. 2 ust. 3,
uwzględniając Akt Przystąpienia Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji, w szczególności jego art. 41 akapit pierwszy,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Konieczne jest ustanowienie środków przejściowych w celu umożliwienia Republice Czeskiej, Estonii, Cyprowi, Łotwie, Litwie, Węgrom, Malcie, Polsce, Słowenii i Słowacji (zwanym dalej "nowymi Państwami Członkowskimi") stosowania systemu opłat wyrównawczych ustanowionego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1788/2003 z 29 września 2003 r. ustanawiającym opłatę wyrównawczą w sektorze mleka i produktów mlecznych (1).
(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 595/2004 z 30 marca 2004 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1788/2003 ustanawiającego opłatę wyrównawczą w sektorze mleka i przetworów mlecznych (2) stanowi, że Państwa Członkowskie dostosowują indywidualną referencyjną zawartość tłuszczu w odniesieniu do poszczególnych producentów w przypadku przekroczenia krajowej referencyjnej zawartości tłuszczu. Właściwym jest ustanowienie zasady, zgodnie z którą nowe Państwa Członkowskie powinny dostosować indywidualne zawartości tłuszczu, dopiero począwszy od drugiego okresu dwunastomiesięcznego stosowania systemu opłat wyrównawczych w tych Państwach Członkowskich. Powinno to dać nowym Państwom Członkowskim wystarczający czas na wyliczenie występującego w nich przekroczenia krajowej referencyjnej zawartości tłuszczu.
(3) Zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 595/2004 względem produktów w obrocie innych niż mleko Państwa Członkowskie ustalają ilość mleka wykorzystaną do ich przetworzenia. W przypadkach, w których ustalenie tej ilości sprawia trudności na podstawie produktów w obrocie, Państwa Członkowskie mogą wyznaczyć ryczałtowo ilości ekwiwalentu mleka w odniesieniu do liczby krów mlecznych posiadanych przez producenta i średniej mleczności na reprezentatywną krowę dla danego stada. Jeżeli na początku wdrażania systemu opłat wyrównawczych wysoka liczba małych producentów będzie prowadziła do trudności administracyjnych, powinna istnieć możliwość upoważnienia Państw Członkowskich, na podstawie odpowiednio uzasadnionego wniosku, do posługiwania się krajową średnią mlecznością zamiast średnią mlecznością na krowę reprezentatywną dla danego stada przez ograniczony okres.
(4) Przydział indywidualnych ilości referencyjnych w odniesieniu do Polski i Słowenii będzie miał zastosowanie dopiero począwszy od okresu 2005/2006, zgodnie z postanowieniami Aktu Przystąpienia, z dostosowaniami zawartymi w decyzji Rady 2004/281/WE z dnia 22 marca 2004 r. dostosowującej Akt Przystąpienia Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej, w następstwie reformy wspólnej polityki rolnej (3). W związku z tym termin złożenia sprawozdania na temat systemu administrowania krajowymi ilościami referencyjnymi, o którym mowa w rozporządzeniu (WE) nr 595/2004, powinien zostać przesunięty dla tych dwóch krajów do 1 września 2005 r.
(5) Zgodnie z postanowieniami Aktu Przystąpienia z dostosowaniami zawartymi w decyzji Rady 2004/281/WE podstawy indywidualnych ilości referencyjnych dla nowych Państw Członkowskich określono w tabeli f) załącznika I do rozporządzenia Rady (WE) nr 1788/2003. Nie jest zatem konieczne, aby nowe Państwa Członkowskie informowały Komisję o podziale pomiędzy dostawy a sprzedaż bezpośrednią, wynikającym z pierwszego przydziału indywidualnego, zgodnie z art. 25 ust. 1 rozporządzenia (WE) 595/2004.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Mleka i Przetworów Mlecznych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 2 lipca 2004 r.
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 123.
(2) Dz.U. L 94 z 31.3.2004, str. 22.
(3) Dz.U. L 93 z 30.3.2004, str. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.234.7 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1233/2004 ustanawiające środki przejściowe dla stosowania rozporządzenia (WE) nr 595/2004 w sprawie systemu opłat wyrównawczych w sektorze mleka i produktów mlecznych ze względu na przystąpienie Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji do Unii Europejskiej |
| Data aktu: | 02/07/2004 |
| Data ogłoszenia: | 03/07/2004 |
| Data wejścia w życie: | 06/07/2004 |