Rozporządzenie 1233/2004 ustanawiające środki przejściowe dla stosowania rozporządzenia (WE) nr 595/2004 w sprawie systemu opłat wyrównawczych w sektorze mleka i produktów mlecznych ze względu na przystąpienie Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji do Unii Europejskiej

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1233/2004
z dnia 2 lipca 2004 r.
ustanawiające środki przejściowe dla stosowania rozporządzenia (WE) nr 595/2004 w sprawie systemu opłat wyrównawczych w sektorze mleka i produktów mlecznych ze względu na przystąpienie Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji do Unii Europejskiej

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Traktat o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji, w szczególności jego art. 2 ust. 3,

uwzględniając Akt Przystąpienia Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji, w szczególności jego art. 41 akapit pierwszy,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konieczne jest ustanowienie środków przejściowych w celu umożliwienia Republice Czeskiej, Estonii, Cyprowi, Łotwie, Litwie, Węgrom, Malcie, Polsce, Słowenii i Słowacji (zwanym dalej "nowymi Państwami Członkowskimi") stosowania systemu opłat wyrównawczych ustanowionego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1788/2003 z 29 września 2003 r. ustanawiającym opłatę wyrównawczą w sektorze mleka i produktów mlecznych (1).

(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 595/2004 z 30 marca 2004 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1788/2003 ustanawiającego opłatę wyrównawczą w sektorze mleka i przetworów mlecznych (2) stanowi, że Państwa Członkowskie dostosowują indywidualną referencyjną zawartość tłuszczu w odniesieniu do poszczególnych producentów w przypadku przekroczenia krajowej referencyjnej zawartości tłuszczu. Właściwym jest ustanowienie zasady, zgodnie z którą nowe Państwa Członkowskie powinny dostosować indywidualne zawartości tłuszczu, dopiero począwszy od drugiego okresu dwunastomiesięcznego stosowania systemu opłat wyrównawczych w tych Państwach Członkowskich. Powinno to dać nowym Państwom Członkowskim wystarczający czas na wyliczenie występującego w nich przekroczenia krajowej referencyjnej zawartości tłuszczu.

(3) Zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 595/2004 względem produktów w obrocie innych niż mleko Państwa Członkowskie ustalają ilość mleka wykorzystaną do ich przetworzenia. W przypadkach, w których ustalenie tej ilości sprawia trudności na podstawie produktów w obrocie, Państwa Członkowskie mogą wyznaczyć ryczałtowo ilości ekwiwalentu mleka w odniesieniu do liczby krów mlecznych posiadanych przez producenta i średniej mleczności na reprezentatywną krowę dla danego stada. Jeżeli na początku wdrażania systemu opłat wyrównawczych wysoka liczba małych producentów będzie prowadziła do trudności administracyjnych, powinna istnieć możliwość upoważnienia Państw Członkowskich, na podstawie odpowiednio uzasadnionego wniosku, do posługiwania się krajową średnią mlecznością zamiast średnią mlecznością na krowę reprezentatywną dla danego stada przez ograniczony okres.

(4) Przydział indywidualnych ilości referencyjnych w odniesieniu do Polski i Słowenii będzie miał zastosowanie dopiero począwszy od okresu 2005/2006, zgodnie z postanowieniami Aktu Przystąpienia, z dostosowaniami zawartymi w decyzji Rady 2004/281/WE z dnia 22 marca 2004 r. dostosowującej Akt Przystąpienia Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej, w następstwie reformy wspólnej polityki rolnej (3). W związku z tym termin złożenia sprawozdania na temat systemu administrowania krajowymi ilościami referencyjnymi, o którym mowa w rozporządzeniu (WE) nr 595/2004, powinien zostać przesunięty dla tych dwóch krajów do 1 września 2005 r.

(5) Zgodnie z postanowieniami Aktu Przystąpienia z dostosowaniami zawartymi w decyzji Rady 2004/281/WE podstawy indywidualnych ilości referencyjnych dla nowych Państw Członkowskich określono w tabeli f) załącznika I do rozporządzenia Rady (WE) nr 1788/2003. Nie jest zatem konieczne, aby nowe Państwa Członkowskie informowały Komisję o podziale pomiędzy dostawy a sprzedaż bezpośrednią, wynikającym z pierwszego przydziału indywidualnego, zgodnie z art. 25 ust. 1 rozporządzenia (WE) 595/2004.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Mleka i Przetworów Mlecznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Republika Czeska, Estonia, Cypr, Łotwa, Litwa, Węgry, Malta, Polska, Słowenia i Słowacja stosują art. 9 rozporządzenia (WE) nr 595/2004, począwszy od drugiego okresu dwunastomiesięcznego stosowania systemu opłat wyrównawczych w tych Państwach Członkowskich, zgodnie z postanowieniami rozdziału 6.A, pkt 13 załącznika II do Aktu Przystąpienia.

Artykuł 2

W drodze odstępstwa od przepisów art. 12 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 595/2004 Komisja może upoważnić Republikę Czeską, Estonię, Cypr, Łotwę, Litwę, Węgry, Maltę, Polskę, Słowenię i Słowację, w okresie kończącym się nie później niż 31 marca 2007 r., na podstawie właściwie uzasadnionych wniosków, do korzystania z krajowej średniej mleczności zamiast średniej mleczności na krowę reprezentatywną dla stada.

Artykuł  3

W przypadku Polski i Słowenii sprawozdanie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 595/2004, zostanie złożone najpóźniej do dnia 1 września 2005 r.

Artykuł 4

Republika Czeska, Estonia, Cypr, Łotwa, Litwa, Węgry, Malta, Polska, Słowenia i Słowacja nie stosują przepisów art. 25 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 595/2004.

Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 2 lipca 2004 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 123.

(2) Dz.U. L 94 z 31.3.2004, str. 22.

(3) Dz.U. L 93 z 30.3.2004, str. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.234.7

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1233/2004 ustanawiające środki przejściowe dla stosowania rozporządzenia (WE) nr 595/2004 w sprawie systemu opłat wyrównawczych w sektorze mleka i produktów mlecznych ze względu na przystąpienie Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji do Unii Europejskiej
Data aktu: 02/07/2004
Data ogłoszenia: 03/07/2004
Data wejścia w życie: 06/07/2004