Rozporządzenie 1222/2004 dotyczące opracowywania i przekazywania kwartalnych danych dotyczących długu publicznego

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 1222/2004
z dnia 28 czerwca 2004 r.
dotyczące opracowywania i przekazywania kwartalnych danych dotyczących długu publicznego

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 104 ust. 14 akapit trzeci,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (1),

uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego (2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 3605/93 z 22 listopada 1993 r. w sprawie stosowania Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (3) zawiera definicję długu publicznego niespłaconego na koniec roku, która jest istotna do celów procedury dotyczącej nadmiernego deficytu, i określającego harmonogram przekazywania rocznych danych o długu publicznym i innych rocznych danych dotyczących instytucji rządowych i samorządowych.

(2) Dostępność danych kwartalnych dotyczących instytucji rządowych i samorządowych, włącznie z danymi o długu publicznym, ma bardzo istotne znaczenie dla analiz ekonomicznych i właściwego monitorowania sytuacji budżetowej w Państwach Członkowskich. Rozporządzenie Komisji (WE) nr 264/2000 z dnia 3 lutego 2000 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2223/96 w zakresie krótkoterminowych statystyk finansów publicznych (4), rozporządzenia (WE) nr 1221/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie kwartalnych niefinansowych rachunków sektora instytucji rządowych i samorządowych (5) oraz rozporządzenie (WE) nr 501/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie kwartalnych rachunków sektora instytucji rządowych i samorządowych (6) obejmuje opracowanie i przekazywanie kwartalnych niefinansowych i finansowych rachunków sektora instytucji rządowych i samorządowych, ale nie obejmuje kwartalnych danych o długu publicznym.

(3) Dla celów przejrzystości oraz uwzględniając szczególną rolę rozporządzenia (WE) nr 3605/93 w wykonywaniu procedury dotyczącej nadmiernego deficytu, opracowywanie i przekazywanie danych kwartalnych dotyczących długu publicznego powinny być regulowane odrębnym aktem prawnym.

(4) Dług publiczny w ujęciu kwartalnym powinien zostać zdefiniowany w sposób, który zapewnia spójność z definicją długu publicznego nie spłaconego na koniec roku określoną w rozporządzeniu (WE) nr 3605/93. Taka spójność powinna być zachowana w przypadku, gdy Rada zmieni rozporządzenie (WE) nr 3605/93 lub gdy Komisja wprowadzi nową metodologię europejskiego systemu rachunków ("ESA 95") ustanowionego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie (7) do rozporządzenia (WE) nr 3605/93.

(5) Rozporządzenia (WE) nr 264/2000, nr 1221/2002 i nr 501/2004 określają, że dane kwartalne dotyczące rachunków niefinansowych i finansowych sektora instytucji rządowych i samorządowych powinny być przekazywane trzy miesiące po kwartale odniesienia. Ten termin jest również odpowiedni dla danych dotyczących długu publicznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia:

"instytucje rządowe i samorządowe" oznacza sektor instytucji rządowych i samorządowych zgodnie z definicją europejskiego systemu rachunków krajowych i regionalnych we Wspólnocie (zwanym dalej "ESA 95"), przyjętego rozporządzeniem (WE) nr 2223/96. Kody w nawiasach odnoszą się do ESA 95.

"Kwartalny dług publiczny" oznacza całkowity dług brutto w wartości nominalnej nie spłacony na koniec danego kwartału przez sektor instytucji rządowych i samorządowych (S.13), z wyjątkiem tych pasywów, dla których sektor instytucji rządowych i samorządowych (S.13) posiada odpowiednie aktywa finansowe.

Kwartalny dług publiczny tworzą pasywa sektora instytucji rządowych i samorządowych w następujących kategoriach: gotówka i depozyty (AF.2); papiery wartościowe inne niż akcje, z wyłączeniem pochodnych instrumentów finansowych (AF.33) i pożyczek (AF.4), zgodnie z definicjami ESA 95.

Ustawowa wartość pasywów pozostających na koniec danego kwartału jest wartością nominalną.

Wartość nominalna powiązanych z indeksem pasywów odpowiada ich wartości nominalnej skorygowanej o zmianę wartości indeksu w wysokości kapitału skumulowanego na koniec danego kwartału.

Pasywa wyrażone w walutach obcych lub wymienione z jednej waluty obcej w ramach umów ustanawiających kurs wymiany walut na jedną lub więcej walut obcych przelicza się na inne waluty obce po kursie uzgodnionym w tych umowach i przelicza się na walutę krajową według reprezentatywnego rynkowego kursu wymiany obowiązującego w ostatnim dniu roboczym danego kwartału.

Pasywa wyrażone w walucie krajowej i wymienione w ramach umów ustanawiających kurs wymiany walut walutę obcą, wymienia się na walutę obcą po kursie uzgodnionym w tych umowach i przelicza się na walutę krajową według reprezentatywnego rynkowego kursu wymiany obowiązującego w ostatnim dniu roboczym danego kwartału.

Pasywa wyrażone w walucie obcej i wymienione w ramach umów ustanawiających kurs wymiany walut na walutę krajową, przelicza się na walutę krajową według kursu uzgodnionego w tych porozumieniach.

Artykuł  2

Harmonogram

1.
Państwa Członkowskie opracowują i przekazują Komisji dane kwartalne dotyczące długu publicznego najpóźniej w ciągu trzech miesięcy po kwartale odniesienia.

Wszelkie korekty danych kwartalnych dla poprzednich kwartałów są przesyłane w tym samym czasie.

2. 1
Pierwsze przekazanie danych kwartalnych dotyczących długu publicznego będzie miało miejsce najpóźniej do 31 grudnia 2004 r. 2

W przypadku Republiki Chorwacji pierwsze przekazanie danych kwartalnych dotyczących długu publicznego odnosi się do danych za okres rozpoczynający się w pierwszym kwartale 2012 r. i będzie miało miejsce przed końcem pierwszego kwartału następującego po dniu przystąpienia.

3.
Komisja może dopuścić uchylenie tego terminu, nie przekraczające jednego roku, dla początkowej daty przesłania danych kwartalnych, o ile krajowe systemy statystyczne wymagać będą zasadniczego dostosowania.
Artykuł  3 3

Wcześniejsze dane

Dane wcześniejsze odnoszące się do pierwszego kwartału 2000 r. i późniejsze są przekazywane 31 grudnia 2004 r. Tam gdzie to konieczne takie dane mogą być danymi szacunkowymi.

Republika Chorwacji przekazuje dane wcześniejsze odnoszące się do okresu od pierwszego kwartału 2002 r. do czwartego kwartału 2011 r. do końca 2015 r.

Artykuł  4

Zmiany

1.
Jeżeli Rada zdecyduje się zmienić rozporządzenie (WE) nr 3605/93, zgodnie z zasadami kompetencji i procedurą określoną w Traktacie, Rada jednocześnie zmienia art. 1 niniejszego rozporządzenia, tak aby zawarte w nim definicje były spójne.
2.
Jeżeli Komisja wprowadza nowe odniesienia do ESA 95 w art. 1 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 3605/93 zgodnie z jego art. 7, Komisja wprowadza jednocześnie takie same nowe odniesienia w art. 1 niniejszego rozporządzenia, tak aby zawarte w nim definicje były spójne.
Artykuł  5

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, 28 czerwca 2004 r.

W imieniu Rady
M. CULLEN
Przewodniczący
______

(1) Opinia wydana 30 marca 2004 r. (jeszcze nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Opinia wydana 19 kwietnia 2004 r.

(3) Dz.U. L 332 z 31.12.1993, str. 7. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 351/2002 (Dz.U. L 55 z 26.2.2002, str. 23).

(4) Dz.U. L 29 z 4.2.2000, str. 4.

(5) Dz.U. L 179 z 9.7.2002, str. 1.

(6) Dz.U. L 81, z 19.3.2004, str. 1.

(7) Dz.U. L 310 z 30.11.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1267/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 180 z 18.7.2003, str. 1).

1 Art. 2 ust. 2 zmieniony przez art. 1 ust. 1 lit. i) rozporządzenia nr 517/2013 z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2013 r.
2 Data nieaktualna. Z dniem 8 lipca 2005 r. termin dla pierwszego przekazania kwartalnych danych długu publicznego został przedłużony do dnia 31 grudnia 2005 r., zgodnie z decyzją nr 2005/489/WE z dnia 6 lipca 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.175.20).
3 Art. 3 zmieniony przez art. 1 ust. 1 lit. i) rozporządzenia nr 517/2013 z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2013 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.233.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1222/2004 dotyczące opracowywania i przekazywania kwartalnych danych dotyczących długu publicznego
Data aktu: 28/06/2004
Data ogłoszenia: 02/07/2004
Data wejścia w życie: 22/07/2004