Decyzja EBC/2004/10

DECYZJA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 23 kwietnia 2004 r.
określająca środki niezbędne do opłacenia kapitału Europejskiego Banku Centralnego przez nieuczestniczące krajowe banki centralne
(EBC/2004/10)
(2004/507/WE)

RADA ZARZĄDZAJĄCA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 48,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja EBC/2003/19 z dnia 18 grudnia 2003 r. w sprawie określenia środków niezbędnych do opłacenia kapitału Europejskiego Banku Centralnego przez nieuczestniczące krajowe banki centralne (1) określiła procentowe udziały w subskrybowanym kapitale Europejskiego Banku Centralnego (EBC), jaki krajowe banki centralne Państw Członkowskich, które nie wprowadziły waluty euro w dniu 1 stycznia 2004 r., obowiązane są opłacić na dzień 1 stycznia 2004 r. jako swój udział w kosztach operacyjnych EBC.

(2) W związku z następującym w dniu 1 maja 2004 r. przystąpieniem Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej do Unii Europejskiej oraz rozpoczęciem uczestnictwa krajowych banków centralnych tych państw w Europejskim Systemie Banków Centralnych (ESBC) decyzja EBC/2004/5 z dnia 22 kwietnia 2004 r. dotycząca procentowych udziałów krajowych banków centralnych w kluczu subskrypcji kapitału Europejskiego Banku Centralnego (2) określa z mocą obowiązującą od dnia 1 maja 2004 r. wagi w kluczu subskrypcji kapitału EBC, przypisane każdemu krajowemu bankowi centralnemu wchodzącemu w skład ESBC w dniu 1 maja 2004 r. (poniżej określane, odpowiednio, jako "wagi klucza kapitałowego" oraz "klucz kapitałowy").

(3) Subskrybowany kapitał EBC od dnia 1 maja 2004 r. wynosił będzie 5.564.669.247,19 EUR.

(4) W związku z rozszerzonym kluczem kapitałowym niezbędne jest przyjęcie nowej decyzji EBC, uchylającej decyzję EBC/2003/19 z dniem 1 maja 2004 r. oraz określającej procentowe udziały w subskrybowanym kapitale EBC, które krajowe banki centralne Państw Członkowskich, które nie wprowadzą waluty euro z dniem 1 maja 2004 r. (poniżej określane jako "nieuczestniczące krajowe banki centralne"), obowiązane będą opłacić na dzień 1 maja 2004 r.

(5) Uwzględniając art. 3 ust. 3 Regulaminu Rady Ogólnej Europejskiego Banku Centralnego, Prezesi Česká národní banka, Eesti Pank, Central Bank of Cyprus, Latvijas Banka, Lietuvos bankas, Magyar Nemzeti Bank, Bank Ċentrali ta' Malta/Central Bank of Malta, Narodowego Banku Polskiego, Banka Slovenije oraz Národná banka Slovenska uzyskali możliwość przedłożenia uwag dotyczących niniejszej decyzji przed jej przyjęciem,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zakres i forma opłaconego kapitału

Każdy z nieuczestniczących krajowych banków centralnych powinien dokonać opłacenia 7 % subskrybowanego przez siebie kapitału EBC na dzień 1 maja 2004 r. Biorąc pod uwagę wagi klucza kapitałowego, określone w art. 2 decyzji EBC/2004/5, każdy z nieuczestniczących krajowych banków centralnych powinien w związku z tym na dzień 1 maja 2004 r. dokonać opłacenia kwoty wskazanej obok nazwy odpowiedniego banku w poniższej tabeli:

(EUR)

Nieuczestniczący krajowy bank centralny

Česká národní banka

5.680.859,54

Danmarks Nationalbank

6.101.159,01

Eesti Pank

694.915,90

Central Bank of Cyprus

506.384,90

Latvijas Banka

1.160.010,95

Lietuvos bankas

1.723.656,30

Magyar Nemzeti Bank

5.408.190,75

Bank Ċentrali ta' Malta/Central Bank

of Malta

252.023,87

Narodowy Bank Polski

20.013.889,41

Banka Slovenije

1.302.967,30

Národná banka Slovenska

2.783.948,38

Sveriges Riksbank

9.400.451,41

Bank of England

56.022.530,23

Artykuł 2

Dostosowanie opłaconego kapitału

1.
Danmarks Nationalbank, Sveriges Riksbank oraz Bank of England opłaciły już 5 % swojego udziału w subskrybowanym kapitale EBC, obowiązującego do dnia 30 kwietnia 2004 r. zgodnie z decyzją EBC/2003/19. Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, każdy ze wskazanych krajowych banków centralnych dokona przekazania dodatkowych kwot na rzecz EBC albo też, odpowiednio, EBC dokona zwrotnego przekazania odpowiednich kwot na rzecz danego nieuczestniczącego krajowego banku centralnego - w celu osiągnięcia kwot wskazanych w tabeli zawartej w art. 1.
2.
Każdy z pozostałych nieuczestniczących krajowych banków centralnych dokona przekazania na rzecz EBC kwoty wskazanej obok nazwy odpowiedniego banku w tabeli zawartej w artykule 1.
3.
Wszelkie przekazy na podstawie niniejszego artykułu zostaną dokonane zgodnie z warunkami decyzji EBC/2004/7 z dnia 22 kwietnia 2004 r. określającej warunki przekazywania udziałów kapitałowych w Europejskim Banku Centralnym pomiędzy krajowymi bankami centralnymi oraz dostosowania opłaconego kapitału (3).
Artykuł  3

Postanowienia końcowe

1.
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 23 kwietnia 2004 r.
2.
Decyzja EBC/2003/19 zostaje niniejszym uchylona z dniem 1 maja 2004 r.
Sporządzono we Frankfucie nad Menem, dnia 23 kwietnia 2004 r.
Prezes EBC
Jean-Claude TRICHET

______

(1) Dz.U. L 9 z 15.1.2004, str. 31.

(2) Patrz: str. 5 niniejszego Dziennika Urzędowego.

(3) Patrz: str. 9 niniejszego Dziennika Urzędowego.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.205.19

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja EBC/2004/10
Data aktu: 23/04/2004
Data ogłoszenia: 09/06/2004
Data wejścia w życie: 23/04/2004