Dyrektywa 2004/51/WE zmieniająca dyrektywę Rady 91/440/EWG w sprawie rozwoju kolei wspólnotowych

DYREKTYWA 2004/51/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 29 kwietnia 2004 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 91/440/EWG w sprawie rozwoju kolei wspólnotowych

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 71 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Regionów(3),

stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(4) w świetle wspólnego tekstu zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w dniu 23 marca 2004 r.,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Rady 91/440/EWG z dnia 29 lipca 1991 r.(5) zapewnia koncesjonowanym przedsiębiorstwom kolejowym prawo dostępu do TERFN (Transeuropejska Kolejowa Sieć Towarowa), a najpóźniej od 2008 r. do całej sieci dla świadczenia usług międzynarodowych przewozów kolejowych.

(2) Rozszerzenie tego prawa dostępu do międzynarodowych przewozów kolejowych na całą sieć od 1 stycznia 2006 r. powinno prowadzić do większych niż się spodziewano korzyści w zakresie zamiany na inne formy transportu i rozwoju międzynarodowych przewozów kolejowych.

(3) Rozszerzenie tego prawa dostępu na wszystkie rodzaje kolejowych usług transportowych od dnia 1 stycznia 2007 r., zgodnie z zasadą swobody świadczenia usług, zwiększy efektywność kolei w stosunku do innych środków transportu. Ułatwi również zrównoważony transport w Państwach Członkowskich i pomiędzy nimi, poprzez wzrost konkurencyjności i umożliwienie napływu nowego kapitału i nowych przedsiębiorstw.

(4) Niniejsza dyrektywa jest częścią pakietu środków ogłoszonego w Białej Księdze w sprawie polityki transportowej i objętych dyrektywą 2004/49/WE w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych(6), dyrektywą 2004/50/WE zmieniającą dyrektywy w sprawie interoperacyjności(7) oraz rozporządzeniem (WE) nr 881/2004 ustanawiającym Europejską Agencję Kolejową(8). Te środki, zwane "drugim pakietem kolejowym", zostały przyjęte w celu dalszego rozwoju wspólnotowych ram regulacyjnych w dziedzinie kolei, ustanowione w szczególności dyrektywami 2001/12/WE(9), 2001/13/WE(10) i 2001/14/WE(11), zwane "pierwszym pakietem kolejowym". W celu ukończenia prac nad ramami regulacyjnymi oraz kontynuowania wysiłków nad stworzeniem zintegrowanego europejskiego obszaru kolejowego, Komisja zaproponowała w dniu 3 marca 2004 r. trzeci pakiet środków, które przyczynią się do realizacji celów niniejszej dyrektywy. Ten trzeci pakiet poświęcony jest kwestiom pozwoleń dla maszynistów, jakości usług kolejowego transportu towarowego, praw pasażerów w międzynarodowym transporcie kolejowym oraz otwarcia rynku dla międzynarodowych usług transportu pasażerów koleją. Parlament Europejski głosował w październiku 2003 r. w tej procedurze legislacyjnej zmianę mającą na celu otwarcie rynku dla wszystkich usług transportu pasażerskiego koleją do 2008 r. Parlament Europejski i Rada zgodziły się pilnie zbadać środki objęte trzecim pakietem. W odniesieniu do otwarcia rynku dla międzynarodowych usług transportu pasażerskiego, data 2010 rok zaproponowana przez Komisję ma zostać rozważona jako cel pozwalający wszystkim operatorom na przygotowanie się we właściwy sposób.

(5) Komisja powinna zbadać bieg spraw w zakresie ruchu, bezpieczeństwa, warunków pracy i sytuacji operatorów i wydać do 1 stycznia 2006 r. sprawozdanie w sprawie kierunków rozwoju tych zagadnień, dołączając tam gdzie to stosowne nowe propozycje stanowiące podstawę dla rozwoju najlepszych z możliwych warunków dla gospodarek Państw Członkowskich, przedsiębiorstw kolejowych i ich pracowników oraz dla użytkowników kolei.

(6) Kolejowy transport towarowy oferuje znaczne możliwości dla tworzenia nowych usług transportowych oraz usprawnienie już istniejących na poziomie krajowym i europejskim.

(7) Aby osiągnąć pełną konkurencyjność towarowy transport kolejowy wymaga w coraz większym stopniu zapewnienia usług kompleksowych, łącznie z transportem w i między Państwami Członkowskimi.

(8) Ponieważ zagadnienia bezpieczeństwa kolei są uregulowane dyrektywą 2004/49/WE jako część nowych spójnych ram regulacyjnych dla sektora kolejowego, przepisy dyrektywy 91/440/EWG dotyczące bezpieczeństwa powinny zostać uchylone.

(9) Dyrektywa 91/440/EWG powinna zostać odpowiednio zmieniona,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Do dyrektywy 91/440/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 7 skreśla się ust. 2 z dniem wejścia w życie dyrektywy 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych;

2) w art. 10 wprowadza się następujące zmiany:

a) ustęp 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Przedsiębiorstwom kolejowym, w rozumieniu art. 2, przyznaje się, na sprawiedliwych warunkach, dostęp do Transeuropejskiej Kolejowej Sieci Towarowej (TERFN) określonej w art. 10a i w załączniku I, a najpóźniej od 1 stycznia 2006 r., do całej sieci kolejowej, w celu wykonywania międzynarodowych usług transportowych.

Dodatkowo, najpóźniej od 1 stycznia 2007 r., przedsiębiorstwom kolejowym, w rozumieniu art. 2, przyznaje się na sprawiedliwych warunkach, dostęp do infrastruktury we wszystkich Państwach Członkowskich w celu wykonywania wszystkich kolejowych usług transportowych.";

b) ustęp 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Każde przedsiębiorstwo kolejowe zajmujące się kolejowymi usługami transportowymi zawiera niezbędne umowy w oparciu o prawo publiczne lub prywatne z instytucjami zarządzającymi infrastrukturą kolejową. Warunki takich umów będą niedyskryminacyjne i przejrzyste, zgodnie z przepisami dyrektywy 2001/14/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 lutego 2001 r. w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej oraz pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej oraz przyznawania świadectw bezpieczeństwa(*).

______

(*) Dz.U. L 75 z 15.3.2001, str.29. Dyrektywa zmieniona decyzją Komisji 2002/844/WE (Dz.U. L 289 z 26.10.2002, str.30).";

c) ustęp 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Dostęp do torów i świadczenie usług w terminalach i portach związanych z działalnością kolejową, o której mowa w ust. 1, 2 i 3, służące lub potencjalnie mogące służyć więcej niż jednemu klientowi końcowemu, będą udostępnione wszystkim przedsiębiorstwom kolejowym w sposób niedyskryminacyjny i przejrzysty, a wnioski składane przez przedsiębiorstwa kolejowe mogą podlegać ograniczeniom tylko wtedy, jeśli istnieją realne alternatywy stosownie dla przewozu transportem kolejowym na warunkach rynkowych.";

d) ustęp 8 otrzymuje brzmienie:

"8. Do 1 stycznia 2006 r. Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu, Europejskiemu Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu, Komitetowi Regionów i Radzie sprawozdanie w sprawie wykonania niniejszej dyrektywy.

Sprawozdanie to dotyczy:

- wykonania niniejszej dyrektywy przez Państwa Członkowskie i skuteczności pracy różnych zaangażowanych jednostek,

- rozwoju rynku, w szczególności tendencji rozwojowych w ruchu międzynarodowym, działalności i udziałów w rynku wszystkich podmiotów w nim występujących, w tym nowych uczestników,

- wpływu na cały sektor transportowy, w szczególności w odniesieniu do zamiany na inne formy transportu,

- wpływu na poziom bezpieczeństwa w każdym Państwie Członkowskim,

- warunków pracy w sektorze w każdym Państwie Członkowskim.

Jeśli to konieczne, do sprawozdania należy dołączyć stosowne wnioski lub zalecenia w sprawie kontynuacji działań Wspólnoty, w celu rozwoju rynku kolejowego i ram prawnych regulujących go.";

3) w art. 10b ust. 4, lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) stan europejskiej sieci kolejowej";

4) skreśla się art. 14.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do 31 grudnia 2005 r. i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przyjęte przez Państwa Członkowskie środki zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia są określane przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu, dnia 29 kwietnia 2004 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX M. McDOWELL
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 291 z 26.11.2002, str. 1.

(2) Dz.U. C 61 z 14.3.2003, str. 131.

(3) Dz.U. C 66 z 19.3.2003, str. 5.

(4) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 14 stycznia 2003 r. (Dz.U. C 38 E z 12.2.2004, str. 89), wspólne stanowisko Rady z dnia 26 czerwca 2003 r. (Dz.U. C 270 E z 11.11.2003, str. 1) i stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 23 października 2003 r. (dotychczas nieopublikowane). Rezolucja prawodawcza z dnia 22 kwietnia 2004 r. i decyzja Rady z dnia 26 kwietnia 2004 r.

(5) Dz.U. L 237 z 24.8.1991, str. 25. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 2001/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 75 z 15.3.2001, str. 1).

(6) Dz.U. L 164 z 30.4.2004, str. 16.

(7) Dz.U. L 164 z 30.4.2004, str. 40.

(8) Dz.U. L 164 z 30.4.2004, str. 3.

(9) Dz.U. L 75 z 15.3.2001, str. 1.

(10) Dz.U. L 75 z 15.3.2001, str. 26.

(11) Dz.U. L 75 z 15.3.2001, str. 29. Dyrektywa zmieniona decyzją Komisji 2002/844/WE (Dz.U. L 289 z 26.10.2002, str. 30)

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.164.164

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2004/51/WE zmieniająca dyrektywę Rady 91/440/EWG w sprawie rozwoju kolei wspólnotowych
Data aktu: 29/04/2004
Data ogłoszenia: 30/04/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 30/04/2004