a także mając na uwadze, co następuje:(1) Wstępny etap wprowadzenia w życie Domeny Najwyższego Poziomu .eu, jaka ma zostać utworzona na mocy rozporządzenia (WE) nr 733/2002, został zakończony wyznaczeniem jednostki posiadającej osobowość prawną, prowadzącą działalność we Wspólnocie, do celów administrowania i zarządzania funkcją Rejestru .eu TLD. Zgodnie z wymogami, Rejestr wyznaczony na mocy decyzji Komisji 2003/375/WE 2 ma być organizacją o celu niezarobkowym, działającą i świadczącą usługi na zasadzie pokrycia kosztów oraz w przystępnej cenie.
(2) Wywołanie nazwy domeny powinno być możliwe za pomocą środków elektronicznych w prosty, szybki i skuteczny sposób, we wszystkich językach urzędowych Wspólnoty, poprzez akredytowanych rejestratorów.
(3) Rejestr powinien dokonać akredytacji rejestratorów z zastosowaniem procedury zapewniającej uczciwą i otwartą konkurencję między Rejestratorami. Proces akredytacji powinien być prowadzony w sposób obiektywny, przejrzysty i niedyskryminacyjny. Do akredytacji powinny kwalifikować się wyłącznie strony spełniające określone podstawowe wymagania techniczne, jakie mają zostać określone przez Rejestr.
(4) Rejestratorzy powinni przyjmować wyłącznie wnioski o rejestrację nazw domen sporządzone po uzyskaniu akredytacji oraz powinni przesyłać je w porządku chronologicznym, według jakiego wnioski te do nich wpływają.
(5) W celu zapewnienia lepszej ochrony praw konsumentów, oraz bez uszczerbku dla jakichkolwiek przepisów wspólnotowych dotyczących jurysdykcji i właściwego prawa, wszelkie spory między rejestratorami a podmiotami dokonującymi rejestracji w kwestiach dotyczących tytułów wspólnotowych powinny podlegać właściwemu prawu jednego z Państw Członkowskich.
(6) Rejestratorzy powinni wymagać od swoich klientów udzielenia dokładnych informacji dotyczących kontaktu, takich jak pełne nazwisko, adres miejsca stałego zamieszkania, numer telefonu i adres poczty elektronicznej, oraz informacji dotyczących osoby fizycznej lub prawnej odpowiedzialnej za funkcjonowanie nazwy domeny od strony technicznej.
(7) Rejestr, w ramach swojej polityki, powinien promować wykorzystanie wszystkich języków urzędowych Wspólnoty.
(8) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 733/2002, Państwa Członkowskie mogą zażądać, aby ich nazwa oficjalna oraz ta, pod którą są powszechnie znane, nie były bezpośrednio rejestrowane w .eu TLD inaczej niż przez ich rząd krajowy. Kraje oczekujące na przystąpienie do Unii Europejskiej później niż w maju 2004 r. powinny posiadać możliwość zablokowania swoich nazw oficjalnych i tych pod którymi są powszechnie znane, aby można je było zarejestrować w późniejszym terminie.
(9) Państwo Członkowskie powinno być uprawnione do wyznaczenia operatora, który dokona rejestracji nazwy oficjalnej i tej, pod którą jest powszechnie znane w formie nazwy domeny. Podobnie Komisja powinna być uprawniona do wyboru nazw domen stosowanych przez instytucje wspólnotowe, a także do wyznaczenia operatora przedmiotowych nazw domen. Rejestr powinien posiadać prawo zastrzeżenia sobie niektórych określonych nazw domen do swoich funkcji operacyjnych.
(10) Zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 733/2002, szereg Państw Członkowskich notyfikowało Komisji i pozostałym Państwom Członkowskim ograniczoną listę szeroko uznanych nazw w odniesieniu do pojęć geograficznych i/lub geopolitycznych, jakie mają wpływ na ich organizację polityczną lub terytorialną. Przedmiotowe listy zawierają nazwy, które albo nie mogą być rejestrowane, albo mogą być rejestrowane tylko w domenie drugiego poziomu zgodnie z regułami porządku publicznego. Nazwy znajdujące się na przedmiotowych listach nie podlegają zasadzie "kto pierwszy, ten lepszy".
(11) Zasada "kto pierwszy, ten lepszy" powinna stanowić podstawową zasadę przy rozstrzyganiu sporu między posiadaczami praw pierwszeństwa podczas stopniowej rejestracji. Po zakończeniu stopniowej rejestracji, zasada "kto pierwszy, ten lepszy" powinna być stosowana przy alokacji nazw domen.
(12) W celu ochrony praw pierwszeństwa uznanych przez ustawodawstwo wspólnotowe lub krajowe powinna zostać wprowadzona procedura stopniowej rejestracji. Na stopniową rejestrację powinny się składać dwa etapy, ukierunkowane na zapewnienie posiadaczom praw pierwszeństwa odpowiedniej możliwości zarejestrowania nazw, do których posiadają prawo pierwszeństwa. Rejestr powinien zapewnić, aby zatwierdzania przedmiotowych praw dokonywali powołani do tego celu agenci ds. legalizacji. Na podstawie dowodów przedstawionych przez wnioskodawców, agenci ds. legalizacji powinni dokonać oceny zgłoszonego prawa do określonej nazwy. Alokacja nazwy powinna być następnie dokonywana na zasadzie "kto pierwszy, ten lepszy", w przypadku gdy o nazwę domeny ubiega się dwóch lub więcej wnioskodawców będących posiadaczami prawa pierwszeństwa.
(13) W celu zapewnienia kontynuacji usług, a zwłaszcza dla zapewnienia, aby w przypadku ponownego przekazania uprawnień czy innych nieprzewidzianych okoliczności istniała możliwość dalszego świadczenia usług dla lokalnej społeczności internetowej z ograniczeniem do minimum wszelkich zakłóceń, Rejestr powinien podpisać odpowiednią umowę powierniczą. Rejestr powinien przestrzegać także odpowiednich przepisów, zasad, wytycznych i najlepszych praktyk w odniesieniu do ochrony danych, przede wszystkim tych dotyczących ilości i rodzaju danych, jakie ukazują się w bazie danych WHOIS. Nazwy domen uznane przez sąd Państwa Członkowskiego za obelżywe, rasistowskie lub sprzeczne z regułami porządku publicznego powinny zostać zablokowane i ewentualnie wycofane po uprawomocnieniu się orzeczenia sądu. Przyszła rejestracja takich nazw domen powinna zostać zablokowana.
(14) W przypadku śmierci lub niewypłacalności właściciela nazwy domeny, jeżeli procedura przekazania nie została wszczęta w dniu wygaśnięcia okresu rejestracji, nazwa domeny powinna zostać zawieszona na 40 dni kalendarzowych. Jeżeli spadkobiercy lub zainteresowani administratorzy nie dokonają w tym okresie rejestracji nazwy, powinna ona zostać udostępniona do rejestracji ogólnej.
(15) Nazwy domen powinny podlegać możliwości wycofania ich przez Rejestr na podstawie ograniczonej liczby określonych przyczyn, po umożliwieniu danemu właścicielowi nazwy domeny podjęcia właściwych środków. Powinna także istnieć możliwość wycofania nazw domen za pomocą procedury alternatywnego rozwiązywania sporów (ADR).
(16) W odniesieniu do procedury ADR, która uwzględnia najlepsze praktyki międzynarodowe w danej dziedzinie, a zwłaszcza odpowiednie zalecenia Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO), Rejestr powinien zapewnić, aby unikano rejestracji o charakterze spekulacyjnym i antykonkurencyjnym.
(17) Rejestr powinien dokonywać doboru usługodawców posiadających odpowiednią wiedzę fachową, na podstawie obiektywnych, przejrzystych i niedyskryminacyjnych kryteriów. Procedura ADR powinna przestrzegać minimalnych jednolitych zasad proceduralnych, zbliżonych do tych określonych w Jednolitych Zasadach Rozwiązywania Sporów przyjętych przez Internetową Korporację ds. Przydzielonych Nazw i Numerów (ICANN).
(18) W świetle zbliżającego się rozszerzenia Unii konieczne jest niezwłoczne wprowadzenie w życie systemu reguł porządku publicznego ustanowionego na mocy niniejszego rozporządzenia.
(19) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Łączności powołanego na mocy art. 22 ust. 1 dyrektywy 2002/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 113 z 30.4.2002, str. 1.
2 Dz.U. L 128 z 24.5.2003, str. 29.
3 Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 33.
4 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2015/516 z dnia 26 marca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.82.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 kwietnia 2015 r.
5 Art. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 560/2009 z dnia 26 czerwca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.166.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 czerwca 2009 r.
6 Art. 6a dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2015/516 z dnia 26 marca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.82.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 kwietnia 2015 r.
7 Art. 8 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1654/2005 z dnia 10 października 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.266.35) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 października 2005 r.
8 Art. 9 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 560/2009 z dnia 26 czerwca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.166.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 czerwca 2009 r.
9 Art. 11 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 560/2009 z dnia 26 czerwca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.166.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 czerwca 2009 r.
10 Art. 12 ust. 1:- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1654/2005 z dnia 10 października 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.266.35) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 października 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 560/2009 z dnia 26 czerwca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.166.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 czerwca 2009 r.
11 Art. 17 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2015/516 z dnia 26 marca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.82.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 kwietnia 2015 r.
12 Załącznik:- dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1654/2005 z dnia 10 października 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.266.35) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 października 2005 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1255/2007 z dnia 25 października 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.282.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 27 października 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 560/2009 z dnia 26 czerwca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.166.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 czerwca 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr (UE) 2015/516 z dnia 26 marca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.82.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 kwietnia 2015 r.