uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 37,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Biologiczna i genetyczna różnorodność w rolnictwie stanowi istotny element zrównoważonego rozwoju produkcji rolnej i terenów wiejskich. Należy zatem podjąć środki konieczne celem ochrony, opisu, zbierania i wykorzystania potencjału tej różnorodności w sposób zrównoważony, celem propagowania celów wspólnej polityki rolnej (WPR).
(2) Ochrona i zrównoważone wykorzystanie zasobów genetycznych w rolnictwie przyczynia się również do realizacji celów Konwencji o różnorodności biologicznej zatwierdzonej przez Wspólnotę decyzją Rady 93/626/EWG(1) i odpowiednich strategii wspólnotowych dotyczących zachowania bioróżnorodności i ochrony zasobów genetycznych w rolnictwie. Ochrona i zrównoważone wykorzystanie zasobów genetycznych w rolnictwie stanowi również jeden z głównych celów globalnego planu działań na rzecz ochrony i zrównoważonego wykorzystania genetycznych zasobów roślinnych w żywieniu i rolnictwie oraz Międzynarodowego traktatu o genetycznych zasobach roślinnych w żywieniu i rolnictwie, podpisanego przez Komisję i Państwa Członkowskie dnia 6 czerwca 2002 r.
(3) Szeroki zakres działań realizowanych w Państwach Członkowskich (przez instytucje sektora publicznego, bądź osoby fizyczne lub prawne) oraz w ramach różnych organizacji i programów międzynarodowych takich jak FAO, Europejski program ochrony genetycznych zasobów roślin uprawnych ECP/GR (ECP/GR), Grupa konsultacyjna międzynarodowych badań nad rolnictwem (CGIAR), Światowe forum ds. badań na rolnictwem (GFAR), Badania nad rolnictwem na rzecz rozwoju (ARD) regionalne i subregionalne organizacje wspierane przez Wspólnotę, Europejska regionalna grupa (ERFP) krajowych koordynatorów gospodarki genetycznymi zasobami zwierząt gospodarczych, Europejski program genetycznych zasobów leśnych (Euforgen) oraz zobowiązania odbywającej się obecnie Konferencji Ministerialnej na temat ochrony lasów w Europie (MCPFE), której sygnatariuszem jest Wspólnota, wymaga efektywnej wymiany informacji i ścisłej koordynacji działań wśród głównych zainteresowanych osób i instytucji we Wspólnocie oraz z odpowiednimi organizacjami na całym świecie, w zakresie ochrony, opisu, zbierania i wykorzystania zasobów genetycznych w rolnictwie, celem wzmacniania pozytywnego wpływu tych działań na rolnictwo.
(4) Prace podjęte w zakresie ochrony, opisu, zbierania i wykorzystywania zasobów genetycznych w rolnictwie mogą pomóc w zachowaniu różnorodności biologicznej i poprawie jakości produktów rolnych, a także przyczynić się do zwiększenia różnorodności na terenach wiejskich i ograniczyć nakłady i koszty produkcji rolnej poprzez propagowanie zrównoważonej produkcji rolnej i przyczynianie się do zrównoważonego rozwoju terenów wiejskich.
(5) Należy propagować ochronę ex situ oraz in situ zasobów genetycznych w rolnictwie (włączając ochronę i udoskonalanie zasobów in situ/w gospodarstwie). Ochrona ta powinna obejmować wszystkie zasoby roślinne, bakteryjne i zwierzęce, które są lub mogą okazać się przydatne w rolnictwie i w rozwoju wsi, włączając genetyczne zasoby leśne, zgodnie z potrzebami WPR oraz z myślą o zachowaniu zasobów genetycznych i zwiększeniu wykorzystania słabo wykorzystywanych ras i odmian w produkcji rolnej.
(6) Wiedza na temat dostępnych we Wspólnocie zasobów genetycznych, ich pochodzenia i cech nadal wymaga poszerzenia. Właściwe informacje na temat istniejących instrumentów i działań realizowanych na szczeblu krajowym i regionalnym w zakresie ochrony, opisu, zbierania i wykorzystania zasobów genetycznych w rolnictwie w każdym Państwie Członkowskim powinny zostać zebrane i udostępnione na szczeblu wspólnotowym innym Państwom Członkowskim, a na szczeblu międzynarodowym, w szczególności krajom rozwijającym się, zgodnie z postanowieniami traktatów i porozumień międzynarodowych.
(7) Należy propagować opracowywanie - szczególnie w nawiązaniu do bieżących wysiłków stworzenia wykazu zbiorów ex situ znajdujących się w europejskich bankach genów - zdecentralizowanych, stałych, szeroko dostępnych i opartych na stronie www wykazów gromadzących wiedzę na ten temat, i zapewniających ich dostępność na szczeblu Wspólnoty i międzynarodowym (EPGRIS - Infrastruktura informacji na temat genetycznych zasobów roślinnych "EURISCO", finansowana ze środków piątego programu ramowego).
(8) Wspólnota powinna uzupełniać i propagować wysiłki podejmowane w Państwach Członkowskich na rzecz ochrony i zrównoważonego wykorzystania różnorodności biologicznej w rolnictwie. Istnieje konieczność tworzenia wartości dodanej na szczeblu Wspólnoty poprzez koordynacje istniejących działań i wspieranie opracowywania nowych inicjatyw transgranicznych obejmujących ochronę, opis, zbieranie i wykorzystanie zasobów genetycznych w rolnictwie.
(9) Należy zatem przyjąć środki uzupełniające lub wychodzące poza zakres - pod względem beneficjentów oraz/lub działań kwalifikujących się do finansowania - rozporządzenia Rady (WE) nr 1257/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)(2).
(10) Celem przyczynienia się do osiągnięcia tych celów, na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/94 z dnia 20 czerwca 1994 r. w sprawie ochrony, opisu, zbierania i wykorzystania zasobów genetycznych w rolnictwie(3) ustanowiono program wspólnotowy przewidziany na okres pięciu lat. Program ten został zakończony dnia 31 grudnia 1999 r., co za tym idzie, powinien być zastąpiony nowym programem wspólnotowym. Należy zatem uchylić rozporządzenie (WE) nr 1467/94.
(11) W wyborze i realizacji środków w ramach nowego programu wspólnotowego należy uwzględnić badania, rozwój technologiczny i działania demonstracyjne wspierane bądź na szczeblu krajowym, bądź w ramach ramowych programów wspólnotowych Wspólnoty Europejskiej na rzecz badań, rozwoju technologicznego i działań demonstracyjnych. Obrót nasionami i roślinnym materiałem rozmnożeniowym wykorzystanym w ramach nowego programu wspólnotowego powinien odbywać się bez uszczerbku dla przepisów dyrektywy Rady 66/401/EWG z dnia 14 czerwca 1966 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym roślin pastewnych(4), 66/402/EWG z dnia 14 czerwca 1966 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym zbóż(5), 68/193/EWG z dnia 9 kwietnia 1968 r. sprawie obrotu materiałem do wegetatywnego rozmnażania winorośli(6), 92/33/EWG z dnia 28 kwietnia 1992 r. w sprawie obrotu materiałem rozmnożeniowym oraz nasadzeniowym warzyw, innym niż materiał siewny(7), 92/34/EWG z dnia 28 kwietnia 1992 r. w sprawie obrotu materiałem rozmnożeniowym roślin owocowych oraz roślinami owocowymi przeznaczonymi do produkcji owoców(8), 98/56/WE z dnia 20 lipca 1998 r. w sprawie obrotu materiałem rozmnożeniowym roślin ozdobnych(9), 1999/105/WE z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie obrotu leśnym materiałem rozmnożeniowym(10), 2002/53/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie wspólnego katalogu odmian gatunków roślin rolniczych(11), 2002/54/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym buraka(12), 2002/55/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym warzyw(13), 2002/56/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie obrotu sadzeniakami ziemniaków(14), 2002/57/WE z dnia 13 czerwca 2002 w sprawie obrotu materiałem siewnym roślin oleistych i włóknistych(15).
(12) Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym (Porozumienie EOG) stanowi, że państwa Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (kraje EFTA/EOG) powinny, między innymi, wzmacniać i poszerzać współpracę w ramach działań Wspólnoty w dziedzinie ochrony, opisu, zbierania i wykorzystania zasobów genetycznych w rolnictwie.
(13) Celem lepszej realizacji programu wspólnotowego, należy ustanowić program prac na okres między 2004 a 2006 r., określający odnośne przepisy finansowe, które powinny zostać zastosowane.
(14) Dla celów realizacji i monitorowania programu wspólnotowego, Komisja powinna skorzystać z pomocy doradców naukowych i technicznych.
(15) Wkład wspólnotowy powinien być finansowany w całości w ramach pozycji 3 (Polityki wewnętrzne) perspektywy finansowej.
(16) Środki konieczne dla realizacji niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z przepisami decyzji Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającej warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(16),
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 24 kwietnia 2004 r.
| W imieniu Rady | |
| J. WALSH | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 309 z 13.12.1993, str. 1.
(2) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 583/2004 (Dz.U. 91 z 30.3.2004, str. 1).
(3) Dz.U. L 159 z 28.6.1994, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 806/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1).
(4) Dz.U. P 125 z 11.7.1966, str. 2298/66. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/61/WE (Dz.U. L 165 z 3.7.2003, str. 23).
(5) Dz.U. P 125 11.7.1966, str. 2309/66. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/61/WE.
(6) Dz.U. L 93 z 17.4.1968, str. 15. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 268 z 18.10.2003, str. 1).
(7) Dz.U. L 157 z 10.6.1992, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003 (Dz.U. 122 z 16.5.2003, str. 1).
(8) Dz.U. L 157 z 10.6.1992, str. 10. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003.
(9) Dz.U. L 226 z 13.8.1998, str. 16. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003.
(10) Dz.U. L 11 z 15.11.2000, str. 17.
(11) Dz.U. L 193 z 20.7.2002, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady.
(12) Dz.U. L 193 z 20.7.2002, str. 12. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/61/WE.
(13) Dz.U. L 193 z 20.7.2002, str. 33. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady.
(14) Dz.U. L 193 z 20.7.2002, str. 60. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/61/WE.
(15) Dz.U. L 193 z 20.7.2002, str. 74. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2003/61/WE.
(16) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
(17) Dz.U. L 74 z 15.3.2002, str. 2. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 963/2003 (Dz.U. L 138 z 5.6.2003, str. 32).
(18) Dz.U. L 248 z 10.9.2002, str. 1.
(19) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 1.
ZAŁĄCZNIKI
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.162.18 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 870/2004 ustanawiające wspólnotowy program w sprawie ochrony, opisu, zbierania i wykorzystania zasobów genetycznych w rolnictwie i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1467/94 |
| Data aktu: | 24/04/2004 |
| Data ogłoszenia: | 30/04/2004 |
| Data wejścia w życie: | 07/05/2004 |