Rozporządzenie 849/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 ustanawiające wspólne zasady w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego

ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 849/2004 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 29 kwietnia 2004 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 ustanawiające wspólne zasady w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 80 ust. 2,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniają opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),

po konsultacji z Komitetem Regionów,

stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 2320/2002(3) ustanawia wspólne zharmonizowane zasady w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego.

(2) Stosowanie rozporządzenia (WE) nr 2320/2002 pokazało, że potrzebne są zmiany natury technicznej. Celem niniejszych zmian nie jest zmiana zakresu stosowania tego rozporządzenia i w żadnym stopniu nie naruszają one bezpieczeństwa pasażerów lotnictwa cywilnego.

(3) Rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 pozwala na przyjęcie różnych, ale odpowiednich, poziomów bezpieczeństwa w najmniejszych portach lotniczych. Zgodnie z logiką należy zapewnić takie same adekwatne poziomy bezpieczeństwa przy wylocie i przy przylocie.

(4) Rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 powinno zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 2320/2002 wprowadza się następujące zmiany:

1) do art. 2 dodaje się następującą definicję:

"(4) »strefa ograniczona« oznacza strefę, która jest oddzielona od innych stref bezpieczeństwa ograniczonego dostępu portu lotniczego za pomocą środków kontroli dostępu.";

2) w art. 4 wprowadza się następujące zmiany:

– ustęp 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Właściwe władze Państwa Członkowskiego, na podstawie lokalnej oceny ryzyka oraz tam, gdzie zastosowanie środków bezpieczeństwa określonych w Załączniku może być niewspółmierne lub gdzie nie mogą być one wykonywane z obiektywnych praktycznych przyczyn, mogą przyjąć krajowe środki bezpieczeństwa w celu zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa w portach lotniczych:

a) o średniej rocznej liczbie lotów handlowych dziennie nie większej niż 2; lub

b) obsługujących wyłącznie loty nieregularnego lotnictwa ogólnego; lub

c) których działalność handlowa jest ograniczona do statków powietrznych poniżej 10 ton maksymalnej masy startowej (MTOW) lub posiadających mniej niż 20 siedzeń,

uwzględniając szczegółowe dane małych portów lotniczych.

Zainteresowane Państwa Członkowskie powiadamiają Komisję o tych środkach.",

– dodaje się następujący ustęp:

"3.a Ustęp 3 może mieć również zastosowanie do ograniczonych stref portów lotniczych:

a) obsługujących wyłącznie loty nieregularnego lotnictwa ogólnego; lub

b) których działalność handlowa jest ograniczona do statków powietrznych poniżej 10 ton maksymalnej masy startowej (MTOW) lub posiadających mniej niż 20 siedzeń.

Ograniczona strefa wskazana jest w programie bezpieczeństwa portu lotniczego.

Jeżeli lot rozpoczyna się w ograniczonej strefie portu lotniczego to zawsze przed przylotem należy powiadamiać o tym port lotniczy przeznaczenia.";

3) w art. 7 wyrażenie "audyt" zastępuje się wyrażeniem "monitoring zgodności", wyrażenie "audytorzy" wyrażeniem "osoby" a wyrażenie "sprawozdania z audytów" wyrażeniem "sprawozdania z monitoringu zgodności";

4) w Załączniku wprowadza się następujące zmiany:

– do pkt 5.2 dodaje się następujący podpunkt:

"3. Wyjątki

Bagaż zarejestrowany osób wymienionych w pkt 4.1. ppkt 3 może być poddany specjalnym procedurom kontrolnym lub być z nich zwolniony.",

– w pkt 7.3. ppkt 1 lit. b) zdanie ostatnie otrzymuje brzmienie:

"tak aby w sposób rozsądny zapewnić, że przesyłka nie zawiera żadnych przedmiotów zakazanych wymienionych w ppkt iv) i v) dodatku, chyba że przesyłka została zgłoszona i w odpowiedni sposób poddana obowiązującym środkom bezpieczeństwa; oraz".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu, dnia 29 kwietnia 2004 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX M. McDOWELL
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Opinia wydana w dniu 28 stycznia 2004 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 11 marca 2004 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r.

(3) Dz.U. L 355 z 30.12.2002, str. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.158.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 849/2004 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2320/2002 ustanawiające wspólne zasady w dziedzinie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego
Data aktu: 29/04/2004
Data ogłoszenia: 30/04/2004
Data wejścia w życie: 20/05/2004