(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2004/452/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 30 kwietnia 2004 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk Wspólnoty(1), w szczególności jego art. 20 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 831/2002 z dnia 17 maja 2002 r. wykonujące rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 w sprawie statystyki Wspólnoty, dotyczące dostępu do poufnych danych do celów naukowych(2), zmierza do ustalenia, do celów przygotowania wniosków statystycznych w celach naukowych, warunków, na których może zostać przyznany dostęp do poufnych danych przekazywanych instytucji Wspólnoty, a także zasad współpracy pomiędzy Wspólnotą a organami krajowymi w celu ułatwienia takiego dostępu.
(2) Dotyczy to w szczególności czterech ważnych źródeł, którymi są: Panel Gospodarstw Domowych Wspólnoty Europejskiej (ECHP); Badania Siły Roboczej (LFS); Badania Innowacji Wspólnoty (CIS); badania ustawicznego kształcenia zawodowego (CVTS).
(3) Dostęp do poufnych danych może zostać przyznany przez organ Wspólnoty naukowcom z uniwersytetów i innych organizacji szkolnictwa wyższego, ustanowionych zgodnie z prawem wspólnotowym lub z prawem Państwa Członkowskiego, lub organizacji lub instytucji badań naukowych ustanowionych zgodnie z prawem wspólnotowym lub z prawem Państwa Członkowskiego.
(4) Dodatkowo i zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. c) tego rozporządzenia, dostęp może także zostać przyznany naukowcom z innych agencji, organizacji i instytucji, po uzyskaniu opinii z Komitetu ds. Poufności Informacji Statystycznych, zgodnie z procedurą określoną w art. 20 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 322/97.
(5) Dlatego konieczne jest ustanowienie wykazu takich instytucji do dalszej oceny, która uwzględnia liczne warunki, takie jak podstawowy cel instytucji, wewnętrzne organizacyjne ustalenia dotyczące badań, zabezpieczenia na miejscu lub ustalenia dotyczące rozpowszechniania wyników badań.
(6) Udokumentowany fakt lub renoma instytucji w zakresie prowadzenia badań wysokiej jakości oraz ich upowszechniania jest względem przemawiającym na korzyść przyznania dostępu. Wtórnym względem jest, czy ta instytucja ma doświadczenie i uznanie jako instytucja autorytatywna w swojej szczególnej sferze, prawdopodobnie za sprawą renomowanych sponsorów, partnerów, lub udziałowców.
(7) Wydział badań w tej instytucji musi być dobrze określoną jednostką bez powiązań organizacyjnych lub kierowniczych z obszarami polityki tej instytucji, a jednostka badawcza powinna być postrzegana jako odrębna, samodzielna jednostka zarządzana przez naczelnego kierownika niebędącego bezpośrednio odpowiedzialnym za politykę lub wykonywanie celów tej instytucji.
(8) Niezbędne są również właściwe gwarancje kierownika tej instytucji, obejmujące różnorodne aspekty, takie jak zapobieżenie przekazywaniu informacji przez pracowników jednostki badawczej uzyskanych na podstawie udostępnionych danych jakimkolwiek pracownikom spoza tej jednostki, poza skrótowymi i ogólnymi wynikami badań za zgodą kierownika jednostki badawczej, lub zapewnienie, że przewinieniem dyscyplinarnym najwyższej wagi będzie dla pracowników instytucji żądanie od członków jednostki badawczej jakichkolwiek informacji dotyczących pojedynczych zapisów z dostarczonych zestawów danych.
(9) Należy zaprojektować schemat fizycznych zabezpieczeń pomieszczeń tej instytucji oraz jej systemów komputerowych; należy przedstawić opisy zabezpieczeń danych w systemach komputerowych, włączając szczegóły wykonywania autoryzowanego dostępu oraz zapobiegania nieautoryzowanemu dostępowi, a także sposobu, w jaki te systemy są chronione przed nieautoryzowanym dostępem spoza tej instytucji; należy także opisać zabezpieczenie dokumentów, włączając dokumenty papierowe, zawierające informacje z zestawu danych.
(10) Uzasadnieniem dostępu są cele naukowe, co oznacza, że wyniki będą swobodnie i szybko udostępniane środowisku naukowemu. Wykorzystanie tych zestawów danych do czysto wewnętrznych sprawozdań lub celów wyglądałoby na sprzeczne z celem rozporządzenia Komisji (WE) nr 831/2002. Instytucja musi prowadzić otwartą politykę dotyczącą rozpowszechniania badań z jej jednostki badawczej, obejmującą zachęcanie do publikacji w odpowiedniej literaturze naukowej, oraz swobodnie udostępniać wyniki badań na stronie internetowej instytucji lub innej właściwej stronie internetowej.
(11) Europejski Bank Centralny (EBC) powinien być uznany za instytucję spełniającą warunki wymienione powyżej i dlatego jest dodany do wykazu agencji, organizacji i instytucji, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Komisji (WE) nr 831/2002.
(12) Wykaz ten będzie aktualizowany w miarę jak kolejne agencje, organizacje i instytucje będą uznawane za instytucje, które mogą być dopuszczone.
(13) Pozostaje, aby wnioski dotyczące szczególnego dostępu przedłożone przez te instytucje były opracowywane zgodnie z zasadami i procedurami ustanowionymi w rozporządzeniu Komisji 831/2002.
(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Poufności Danych Statystycznych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Dz.U. L 52, z 22.2.1997, str. 1.
(2) Dz.U. L 133, z 18.5.2002, str. 7.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2005/412/WE z dnia 25 maja 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.140.11) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji,
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2005/746/WE z dnia 20 października 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.280.16) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji,
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2006/429/WE z dnia 22 czerwca 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.172.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2006/699/WE z dnia 17 października 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.287.36) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2007/81/WE z dnia 2 lutego 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.28.23) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2007/229/WE z dnia 11 kwietnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.99.11) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2007/439/WE z dnia 25 czerwca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.164.30) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2007/678/WE z dnia 16 października 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.280.22) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2008/52/WE z dnia 20 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.08.13.29) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2008/291/WE z dnia 18 marca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.98.11) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2008/595/WE z dnia 25 czerwca 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.192.60) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2008/876/WE z dnia 6 listopada 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.310.28) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2009/411/WE z dnia 25 maja 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.132.16) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2010/373/UE z dnia 1 lipca 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.169.19) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2011/511/UE z dnia 17 sierpnia 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.214.19) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2012/200/UE z dnia 18 kwietnia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.108.37) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.156.1 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2004/452/WE określająca wykaz instytucji, których naukowcy mogą uzyskać dostęp do poufnych danych w celach naukowych |
| Data aktu: | 29/04/2004 |
| Data ogłoszenia: | 30/04/2004 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 30/04/2004 |