Rozporządzenie 808/2004 dotyczące statystyk Wspólnoty w sprawie społeczeństwa informacyjnego

ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 808/2004 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 21 kwietnia 2004 r.
dotyczące statystyk Wspólnoty w sprawie społeczeństwa informacyjnego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji,

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu 1 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rada Europejska w Lizbonie w marcu 2000 r. ustaliła cel dla Europy, którym jest stworzenie w ciągu dziesięciu lat najbardziej konkurencyjnej i dynamicznej gospodarki opartej na wiedzy na świecie.

(2) Plan Działań eEuropa 2002 - zatwierdzony w czasie Rady Europejskiej w Feira w czerwcu 2000 r. - przewidział proces określania celów i porównania z najlepszymi, aby stworzyć Europę on-line tak szybko, jak to możliwe.

(3) Rada Europejska w Sewilli w czerwcu 2002 r. ustaliła cele Planu działań eEuropa 2005, który wzywa do ustalenia podstaw prawnych, zapewniających regularne dostarczanie porównywalnych danych przez Państwa Członkowskie i umożliwia szersze wykorzystanie oficjalnych danych statystycznych w społeczeństwie informacyjnym.

(4) Wskaźniki strukturalne, które są wykorzystywane w corocznych Raportach Wiosennych Rady Europejskiej wymagają wskaźników opartych na spójnych informacjach statystycznych z dziedziny społeczeństwa informacyjnego.

(5) Proces porównania z najlepszymi eEuropy jako proces realizacji Planu Działań eEuropa wymaga wskaźników opartych na spójnych informacjach statystycznych z dziedziny społeczeństwa informacyjnego.

(6) Zharmonizowane statystyki dotyczące wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT) w przedsiębiorstwach są corocznie niezbędne służbom Komisji.

(7) Zharmonizowane statystyki dotyczące wykorzystania ICT przez użytkowników indywidualnych i gospodarstwa domowe są corocznie niezbędne służbom Komisji.

(8) Gwałtownie zmieniający się charakter dziedziny społeczeństwa informacyjnego wymaga, by statystyki, które są przygotowywane, były dostosowane do nowych zmian. Można tego dokonać przez moduły o stałej długości oraz zezwalając na modyfikację poprzez środki wykonawcze uwzględniające środki Państw Członkowskich i obciążenia respondentów, techniczną i metodologiczną wykonalność oraz wiarygodność wyników.

(9) Tworzenie poszczególnych statystyk Wspólnoty podlega zasadom określonym w rozporządzeniu Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk Wspólnoty 2 .

(10) Ponieważ cel proponowanych działań, a mianowicie zapewnienie zharmonizowanych ram dla systematycznego przygotowywania statystyk wspólnotowych dotyczących społeczeństwa informacyjnego, nie może być osiągnięty przez Państwa Członkowskie, a ze względu na zakres i skutki działań może zostać w wyższym stopniu osiągnięty na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może przyjąć metody, zgodne z zasadą pomocniczości, określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności, określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia tego celu.

(11) Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 3 .

(12) Przeprowadzono konsultacje z Komitetem ds. Programu Statystycznego, ustanowionym decyzją Komisji 89/382/EWG, Euratom 4 , zgodnie z art. 3 decyzji,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Cel

Celem niniejszego rozporządzenia jest ustanowienie wspólnych ram systematycznego przygotowywania statystyk Wspólnoty dotyczących społeczeństwa informacyjnego.

Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia:

a)
"statystyki Wspólnoty" oznaczają statystyki w rozumieniu art. 2 rozporządzenia (WE) nr 322/97;
b)
"tworzenie statystyk" oznacza tworzenie w rozumieniu art. 2 rozporządzenia (WE) nr 322/97;
c)
"okres odniesienia" oznacza okres, do którego odnoszą się dane;
d)
"rok odniesienia" oznacza okres odniesienia o długości jednego roku kalendarzowego;
e)
"okres zbierania" oznacza okres określony w środkach wykonawczych, w którym miało miejsce zbieranie danych.
Artykuł  3

Zakres

1.  5
 Statystyki, które mają być opracowane, uwzględniają informacje użyteczne w procesie tworzenia wskaźników strukturalnych i wymagane dla analizy porównawczej strategii politycznych Wspólnoty dotyczących rozwoju europejskiej przestrzeni informacyjnej, innowacji w działalności gospodarczej oraz europejskiego społeczeństwa informacyjnego, takich jak ramy analizy porównawczej i2010 i ich rozwój zgodnie ze strategią lizbońską, oraz inne informacje, które są niezbędne do dostarczenia jednolitej podstawy służącej do analiz społeczeństwa informacyjnego.
2.  6
 Statystyki są grupowane zgodnie z załącznikiem.
Artykuł  4  7  

Dziedzina

Niniejsze rozporządzenie obejmuje dziedzinę "przedsiębiorstwa i społeczeństwo informacyjne" określoną w załączniku.

Artykuł  5

Podręcznik metodologiczny

Komisja, w ścisłej współpracy z Państwami Członkowskimi, opracowuje i uaktualnia, zgodnie z wymogami nowych środków wykonawczych, podręcznik metodologiczny, który zawiera zalecane wskazówki dotyczące tworzenia statystyk Wspólnoty na mocy niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  6 8

Opracowywanie, przekazywanie i rozpowszechnianie danych

1. 
Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) dane i metadane wymagane zgodnie z niniejszym rozporządzeniem i środkami wykonawczymi do niego zgodnie z art. 21 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie statystyki europejskiej 9  w sprawie przekazywania poufnych danych.
2. 
Państwa członkowskie przekazują dane i metadane wymagane na mocy niniejszego rozporządzenia w formie elektronicznej, zgodnie ze standardem wymiany uzgodnionym między Komisją a państwami członkowskimi.
3. 
Rozdział V rozporządzenia (WE) nr 223/2009 ma zastosowanie do opracowywania i rozpowszechniania danych poufnych.
Artykuł  7 10

Jakość statystyczna i sprawozdania

1. 
Państwa członkowskie zapewniają odpowiednią jakość przekazywanych danych.
2. 
Na użytek niniejszego rozporządzenia stosuje się kryteria jakości określone w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 223/2009.
3. 
Każdego roku państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) sprawozdanie dotyczące jakości przekazywanych danych oraz dokonanych zmian metodologicznych. Sprawozdanie przedstawia się w terminie miesiąca od dnia przekazania danych.
Artykuł  8 11

Środki wykonawcze

1.  12
 Środki konieczne w celu wdrożenia działań w dziedzinie określonej w załączniku dotyczą wyboru i specyfikacji, dostosowania i modyfikacji tematów i ich cech, zakresu, okresów odniesienia i rozkładu cech, okresowości i terminu dostarczania danych oraz terminów przekazania wyników.
2. 
Komisja przyjmuje środki wykonawcze, łącznie ze środkami dostosowawczymi i uaktualniającymi, uwzględniającymi zmiany gospodarcze i techniczne. Środki te, mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia, między innymi poprzez jego uzupełnienie, przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 9 ust. 2, uwzględniając zasoby państw członkowskich i obciążenie respondentów, techniczną i metodologiczną wykonalność oraz wiarygodność wyników.
3. 
Środki wykonawcze są podejmowane przynajmniej 9 miesięcy przed rozpoczęciem okresu zbierania danych.
Artykuł  9 13

Procedura komitetu

1. 
Komisja jest wspierana przez Komitet ds. Programu Statystycznego.
2. 
W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5a ust. 1-4 oraz art. 7 decyzji 1999/468/WE, z uwzględnieniem przepisów jej art. 8.
Artykuł  10

Finansowanie

1. 
Przynajmniej przez pierwszy rok, w którym statystyki Wspólnoty przewidziane w środkach wykonawczych przyjętych na podstawie niniejszego rozporządzenia są przygotowywane przez Państwa Członkowskie, Komisja dostarcza pomoc finansową Państwom Członkowskim, aby pomóc im pokryć poniesione przez nie koszty przez tworzeniu, przetwarzaniu i przekazywaniu tych danych statystycznych. Kwoty takiej pomocy finansowej nie przekraczają 90 % takich kosztów.
2. 
Uzgodnienia dotyczące wspólnotowej pomocy finansowej dla działań podjętych w ramach niniejszego programu są ustanawiane zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w oparciu o rozporządzenie finansowe mające zastosowanie do ogólnego budżetu Wspólnot Europejskich 14 .
3. 
Jeśli warunki budżetowe na to pozwalają, Komisja kontynuuje pomoc finansową dla Państw Członkowskich, aby pomóc im zrównoważyć koszty dostarczania takich statystyk w następnych latach.
4. 
Władza budżetowa zatwierdza fundusze dostępne na taką pomoc w ramach rocznych procedur budżetowych Wspólnot Europejskich.
Artykuł  11

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.
Sporządzono w Strasburgu, dnia 21 kwietnia 2004 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX D. ROCHE
Przewodniczący Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  15

Moduł 1: Dziedzina: Przedsiębiorstwa i społeczeństwo informacyjne

1.
Cele

Celem zbierania danych w ramach niniejszej dziedziny jest terminowe dostarczanie statystyk dotyczących przedsiębiorstw i społeczeństwa informacyjnego. Zbieranie takich danych stanowi ramy dla wymagań dotyczących zakresu, czasu trwania i okresowości, tematów badania, podziału i rodzaju dostarczonych danych oraz wszelkich niezbędnych badań pilotażowych lub studiów wykonalności.

2.
Zakres

Niniejsza dziedzina obejmuje działalność gospodarczą w ramach sekcji od C do N, sekcji R oraz działu 95 statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (NACE REV. 2).

3.
Czas trwania oraz okresowość dostarczania danych

Statystyki będą dostarczane corocznie przez okres do 15 lat referencyjnych od dnia 20 maja 2004 r. Nie wszystkie cechy będą koniecznie dostarczane w każdym roku; okresowość dostarczania każdej z cech będzie określona i uzgodniona w ramach środków wykonawczych, o których mowa w art. 8.

4.
Tematy badań

Cechy, które mają być dostarczone, będą pochodziły z poniższej listy tematów:

systemy ICT i ich wykorzystanie w przedsiębiorstwach,
wykorzystanie przez przedsiębiorstwa Internetu i innych sieci elektronicznych,
handel elektroniczny,
procesy i aspekty organizacyjne e-biznesu,
wykorzystanie ICT przez przedsiębiorstwa w celu wymiany informacji i usług z rządami i administracjami publicznymi (e-administracja),
umiejętności z zakresu ICT w pojedynczym przedsiębiorstwie i zapotrzebowanie na umiejętności ICT,
przeszkody w wykorzystaniu ICT, Internetu i innych sieci elektronicznych, procesów handlu elektronicznego i e-biznesu,
wydatki i inwestycje w zakresie ICT,
bezpieczeństwo ICT i zaufanie wobec ICT,
zastosowanie ICT oraz ich wpływ na środowisko (tzw. zielone ICT),
dostępność i wykorzystanie Internetu i innych technologii sieciowych do łączenia przedmiotów i urządzeń (Internet przedmiotów),
dostępność i wykorzystanie technologii umożliwiających połączenie z Internetem lub innymi sieciami z dowolnego miejsca w dowolnym czasie (powszechny dostęp).

Nie wszystkie z tych tematów będą badane w każdym roku.

5.
Podział dostarczanych danych

Nie wszystkie podziały muszą być dostarczane w każdym roku; wymagane podziały będą pochodziły z poniższej listy, będą uwzględniały charakter jednostek statystycznych, oczekiwaną jakość danych statystycznych oraz całkowitą wielkość próbki. Podziały będą uzgadniane w ramach środków wykonawczych:

podział według klasy wielkości,
podział według pozycji statystycznej klasyfikacji NACE,
podział według regionu: podziały regionalne będą ograniczone do maksymalnie trzech grup.
6.
Rodzaj dostarczanych danych

Państwa członkowskie będą przekazywać Komisji (Eurostatowi) dane zagregowane.

7.
Studia wykonalności i badania pilotażowe

W każdym przypadku, gdy zostaną określone znaczące nowe wymagania w stosunku do danych lub wymagane będą nowe wskaźniki o dużym stopniu złożoności, Komisja rozpocznie studia wykonalności albo badania pilotażowe, prowadzone na zasadzie dobrowolności przez państwa członkowskie przed zbieraniem danych. Badania te mają na celu ocenę możliwości uzyskiwania danych, biorąc pod uwagę korzyści z dostępności danych w stosunku do kosztów ich zebrania i obciążenia respondentów. Wyniki studiów wykonalności, badań pilotażowych lub testów przyczynią się do zdefiniowania nowych wskaźników.

ZAŁĄCZNIK  II  16

(uchylony)

1 Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 29 stycznia 2004 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 16 kwietnia 2004 r.
2 Dz.U. L 52 z 22.2.1997, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).
3 Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
4 Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.
5 Art. 3 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1006/2009 z dnia 16 września 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.286.31) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 listopada 2009 r.
6 Art. 3 ust. 2 zmieniony przez art. 20 pkt 1 rozporządzenia nr 1700/2019 z dnia 10 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.261I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2021 r.
7 Art. 4 zmieniony przez art. 20 pkt 2 rozporządzenia nr 1700/2019 z dnia 10 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.261I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2021 r.
8 Art. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1006/2009 z dnia 16 września 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.286.31) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 listopada 2009 r.
9 Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164.
10 Art. 7 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1006/2009 z dnia 16 września 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.286.31) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 listopada 2009 r.
11 Art. 8 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1137/2008 z dnia 22 października 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.311.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 grudnia 2008 r.
12 Art. 8 ust. 1 zmieniony przez art. 20 pkt 3 rozporządzenia nr 1700/2019 z dnia 10 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.261I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2021 r.
13 Art. 9 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1137/2008 z dnia 22 października 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.311.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 grudnia 2008 r.
14 Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.
15 Załącznik:

- zmieniony przez art. 18 rozporządzenia nr 1893/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.393.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2008 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 1006/2009 z dnia 16 września 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.286.31) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 listopada 2009 r.

- zmieniony i według numeracji ustalonej przez art. 20 pkt 4 rozporządzenia nr 1700/2019 z dnia 10 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.261I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2021 r.

16 Załącznik II uchylony przez art. 20 pkt 4 rozporządzenia nr 1700/2019 z dnia 10 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.261I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2021 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024