uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 156,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno- Społecznego(2),
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Grupa wysokiego szczebla w sprawie transeuropejskiej sieci transportowej, której przewodniczy Karel Van Miert, wyraziła troskę, iż opóźnienia na etapach transgranicznej priorytetowych projektów dotyczących transeuropejskiej sieci transportowej (TST) wywarły negatywny skutek na rentowność inwestycji poczynionych przez Państwa Członkowskie na etapach w swoich krajach i pozbawiły je korzyści skali oraz zaleciła, by stawka finansowania przez Wspólnotę została zróznicowana zgodnie z korzyściami innych krajów, w szczególności państw ościennych, podkreślając, że taka modulacja powinna przede wszystkim być na rzecz projektów transgranicznych, z których korzystają długodystansowe usługi transportowe. Ponadto, stawka finansowania przez Wspólnotę powinna zostać zróżnicowana zgodnie z wielkością o jaką korzyści ekonomiczne projektów przekraczają ich rentowność finansową.
(2) W tym celu grupa wysokiego szczebla zaleciła wyższą stawkę pomocy wspólnotowej w celu wsparcia ukończenia połączeń transgranicznych w zakresie projektów priorytetowych oraz podkreśliła, że wpływ takiej zmiany na budżet będzie ograniczony. Powinno się to wykonać pamiętając o konieczności skoncentrowania zasobów TST wokół kluczomych projektów, jednocześnie uznając konieczność dalszego wsparcia finansowego dla projektów niepriorytetowych,
(3) Powinna istnieć możliwość wypełnienia zobowiązń budżetowych ratami rocznymi w oparciu o zobowiązanie prawne w globalnym i wieloletnim wymiarze.
(4) Tymczasowy wzrost stawki pomocy wspólnotowej może stanowić dla działających podmiotów zachętę do przyspieszenia i skutecznego wykonania priorytetowych projektów objętych niniejszym rozporządzeniem.
(5) Ustanowienie partnerstw publiczno-prywatnych (lub innych form współpracy między sektorami publicznym i prywatnym) wymaga zdecydowanego zaangażowania finansowego inwestorów instytucjonalnych wystarczająco atrakcyjnego, by zwiększyć kapitał prywatny. Przyznanie finansowej pomocy Wspólnoty w wymiarze wieloletnim pozwoliłoby na usunięcie niepewności, które spowalniają rozwój projektów. Dlatego należy podjąć środki w celu przyznania wsparcia finansowego projektom wybranym na podstawie wieloletniego zobowiązania prawnego.
(6) Połączenia transgraniczne między sieciami energetycznymi są ważne w celu zapewnienia należytego funkcjonowania rynku wewnętrznego, bezpieczeństwa dostaw i optymalnego użycia infrastruktury energetyki. Projekty priorytetowe w zakresie sieci energetycznych, które są niezbędne w interesie gospodarki europejskiej, ale nierentowne z biznesowego punktu widzenia, i które nie zniekształcają konkurencji między przedsiębiorstwami powinny również zostać zakwalifikowane do większej pomocy finansowej. Pomoc ta przeznacza jest dla projektów proirytetowych w zakresie sieci energetycznych.
(7) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2236/95(4) powinno zostać dostosowane w celu uwzględnienia decyzji Rady 1999/468/WE z 28 czerwca 1999 r. ustanawiającej warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(5).
(8) Rozporządzenie (WE) nr 2236/95 powinno zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Strasburgu, dnia 21 kwietnia 2004 r.
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| P. COX | D. ROCHE |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 75 E z 26.3.2002, str. 316 oraz
Dz.U. C 151E z 25.6.2002, str. 291.
(2) Dz.U. C 125 E z 27.5.2002, str. 13.
(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 2 lipca 2002 r. (Dz.U C 271 E z 12.11.2003, str. 163), wspólne stanowisko Rady z dnia 24 lutego 2004 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 30 marca 2004 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. L 228 z 23.9.1995, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1655/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 197 z 29.7.1999, str. 1).
(5) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.143.46 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 807/2004 zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2236/95 ustanawiające ogólne zasady przyznawania pomocy finansowej Wspólnoty w zakresie sieci transeuropejskich |
| Data aktu: | 21/04/2004 |
| Data ogłoszenia: | 30/04/2004 |
| Data wejścia w życie: | 20/05/2004 |