Rozporządzenie 836/2004 ustanawiająca środki przejściowe, które powinny być stosowane przez Cypr w odniesieniu do trzęsawki owiec

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) nr 836/2004
z dnia 28 kwietnia 2004 r.
ustanawiająca środki przejściowe, które powinny być stosowane przez Cypr w odniesieniu do trzęsawki owiec
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 ustanawiające przepisy dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych encefalopatii gąbczastych(1) w szczególności jego art. 12 ust. 4 i art. 13 ust. 6,

uwzględniając Akt Przystąpienia Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji do Unii Europejskiej z 2003 r. i dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 42,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 999/2001 zawiera przepisy odnoszące się do zwalczania trzęsawki owiec i kóz i techniki diagnozowania stosowane w celu potwierdzenia choroby.

(2) 29 stycznia 2004 r. Cypr wystąpił z wnioskiem o przyznanie środków przejściowych w odniesieniu do środków zwalczania trzęsawki owiec w zakażonych gospodarstwach. Środki te są niezbędne z uwagi na wysoki poziom występowania trzęsawki wśród owiec i kóz, niski poziom genetycznie uwarunkowanej odporności w populacji owiec i kóz, a także typ gospodarstw rolnych na Cyprze. We wniosku występuje się także o środki przejściowe w odniesieniu do technik diagnozowania trzęsawki owiec, z uwzględnieniem ograniczonych możliwości laboratoryjnych.

(3) Cypr zobowiązał się do przedstawienia planu działań odnoszącego się do braków owiec hodowlanych o odpowiednim genotypie, w celu zwiększenia poziomu odporności w obrębie populacji owiec i w celu zapewnienia zastąpienia zwierząt z zarażonych gospodarstw. Plan ten będzie przedstawiony do 1 czerwca 2004 jako część jego wniosku o sfinansowanie przez Wspólnotę szczególnych środków weterynaryjnych zgodnych z przepisami decyzji Rady nr 90/424/EWG w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(2).

(4) Środki przejściowe przyznane Cyprowi powinny uwzględniać, że stosownie do inspekcji weterynaryjnych niektóre owce i kozy z zarażonych gospodarstw, w których dokonuje się uboju do spożycia przez ludzi w innych Państwach Członkowskich mogą nie podlegać ubojowi do spożycia przez ludzi. Wskazane jest zapewnienie w Państwach Członkowskich i państwach trzecich takich samych gwarancji zdrowotnych. Z tego względu w czasie stosowania środków przejściowych, biorąc pod uwagę wymagania kontrolne, powinien być zabroniony wywóz produktów pochodzących z owiec i kóz do innych Państw Członkowskich i do państw trzecich.

(5) Przyznane Cyprowi środki na przyjęcie i wykonanie rozporządzenia (WE) nr 999/2001 na okres przejściowy, powinny być skontrolowane tak szybko jak to możliwe i w każdym razie i zgodnie z Aktem Przystąpienia powinny być ograniczone do okresu nie dłuższego niż trzy lata.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Właściwy organ na Cyprze wprowadza w życie przepisy rozporządzenia (WE) nr 999/2001 zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia najpóźniej do 30 kwietnia 2007 r.

Artykuł  2

W drodze odstępstwa od art. 12.2 rozporządzenia (WE) nr 999/2001, po upływie okresu 12 miesięcy następujących po stwierdzeniu w gospodarstwie pierwszych przypadków zachorowań na trzęsawkę owiec przekazywanie tkanek mózgowych i innych tkanek do badań laboratoryjnych może być po tym okresie ograniczone do wyrywkowej rocznej próbki 10 % owiec i kóz podejrzanych o zarażenie TSE.

Artykuł  3
1.
W drodze odstępstwa od przepisów załącznika VII do rozporządzenia (WE) nr 999/2001:

a) wyjątek przewidziany w ust.2, lit. b) podpunkt ii) rozszerza się na owce i kozy w wieku poniżej sześciu miesięcy przeznaczone wyłącznie do uboju;

b) nie mają zastosowania warunki wprowadzenia owiec i kóz przewidziane w ust. 3.1, lit. c) do gospodarstwa, w którym nastąpiło zniszczenie zgodnie z pkt 2 lit. b) podpunkt i) lub ii);

c) w pkt 5 załącznika VII do rozporządzenia (WE) nr 999/2001, oprócz lit. a) - c) stosuje się lit. d) w brzmieniu:

"d) jakkolwiek, w przypadku zwierząt w wieku poniżej sześciu miesięcy, zarówno owce o nieznanym genotypie jak i kozy mogą być bezpośrednio kierowane do uboju z przeznaczeniem do spożycia przez ludzi w ubojniach na terenie Cypru pod następującymi warunkami:

i) zwierzęta podlegają kontroli w gospodarstwie pochodzenia przez urzędowego lekarza weterynarii, który potwierdza niewystępowanie wszelkich objawów klinicznych trzęsawki owiec przed wysyłką do ubojni;

ii) całej głowy i organów klatki piersiowej oraz jamy brzusznej takich zwierząt należy się pozbyć zgodnie z art.4 ust. 2 lit. a), b) i c) rozporządzenia (WE) nr 1774/2002."

d) w pkt 6 załącznika VII do rozporządzenia (WE) nr 999/2001, nie stosuje się lit. c).

2.
W drodze odstępstwa od pkt 3.2 rozdziału C załącznika X do rozporządzenia (WE) nr 999/2001 ma zastosowania następujący pkt:

"3.2 Laboratorium badające na obecność trzęsawki u owiec i kóz.

a) Przypadki podejrzane

Tkanki bydła przesłane do badań laboratoryjnych zgodnie z art. 12 ust. 2 należy poddać badaniu histopatologicznemu, ustalonemu w ostatnim wydaniu Podręcznika, z wyjątkiem przypadków, w których materiał uległ autolizie. W przypadku gdy wynik badania histopatologicznego jest niejednoznaczny lub ujemny lub gdy materiał uległ autolizie, tkanki należy poddać badaniu z zastosowaniem jednej z pozostałych metod ustalonych we wspomnianym Podręczniku (immunocytochemicznych, znakowania immunologicznego lub wykazania charakterystycznych włókien w mikroskopie elektronowym) lub szybki test. Jeśli wyniki jednego z badań będą pozytywne zwierzę powinno być traktowane jako jednoznaczny przypadek trzęsawki owiec.

b) monitorowanie trzęsawki owiec

Tkanki bydła przesłane do badań laboratoryjnych zgodnie z przepisami załącznika III, rozdział A, sekcja II (Kontrola owiec i kóz) są badane metodą szybkiego testu.

W przypadku gdy rezultat szybkiego testu jest niejednoznaczny tkanka mózgowa jest niezwłocznie przesyłana do urzędowego laboratorium w celu potwierdzenia badania metodą immunocytochemiczną lub znakowania immunologicznego jak określono w lit. a).

Jeśli wyniki jednego z badań będą pozytywne zwierzę powinno być traktowane jako jednoznaczny przypadek trzęsawki owiec."

Artykuł  4

Zabroniona jest wysyłka z Cypru do innych państw Członkowskich lub do państw trzecich następujących produktów pochodzących od owiec i kóz przeznaczonych do spożycia przez ludzi:

i) świeżego mięsa jak określono w dyrektywie 64/433/EWG(3)

ii) mięsa mielonego i przetworów mięsnych jak określono w dyrektywie 94/65/WE(4)

iii) produktów mięsnych jak określono w dyrektywie 77/99/EWG(5).

Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Stosuje się je zgodnie z i z dniem wejścia w życie Traktatu o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji.

Stosuje się je do dnia 30 kwietnia 2007 r.

Niniejsze rozporządzenie obowiązuje w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 kwietnia 2004 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 147 z 31.5.2001, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2245/2003 (Dz.U. L 333 z 20.12.2003, str. 28).

(2) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 19. Decyzja ostatnio zmieniona rozporządzeniem Rady (WE) nr 806/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1).

(3) Dz.U. L 121 z 29.7.1964, str. 2012/64.

(4) Dz.U. L 368 z 31.12.1994, str. 10.

(5) Dz.U. L 26 z 31.1.1977, str. 85.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.127.48

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 836/2004 ustanawiająca środki przejściowe, które powinny być stosowane przez Cypr w odniesieniu do trzęsawki owiec
Data aktu: 28/04/2004
Data ogłoszenia: 29/04/2004
Data wejścia w życie: 02/05/2004, 01/05/2004