Rozporządzenie 797/2004 w sprawie środków mających na celu poprawę warunków produkcji i wprowadzania do obrotu produktów pszczelarskich

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 797/2004
z dnia 26 kwietnia 2004 r.
w sprawie środków mających na celu poprawę warunków produkcji i wprowadzania do obrotu produktów pszczelarskich

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 36 i 37,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego,(1)

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego,(2)

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W następstwie Komunikatu Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie pszczelarstwa europejskiego w 1994 r., Rada doszła do wniosku, że należy przedstawić propozycję ramowego rozporządzenia w sprawie pszczelarstwa.

(2) W konsekwencji w rozporządzeniu (WE) nr 1221/97(3), Rada ustanowiła ogólne zasady stosowania środków usprawniających produkcję i obrót miodem.

(3) Od tego momentu, w lutym 2001 r. i styczniu 2004 r. Komisja przesłała do Rady i Parlamentu Europejskiego sprawozdania na temat wykonania rozporządzenia (WE) nr 1221/97. Wnioski płynące z tych sprawozdań wykazują, że środki przewidziane w rozporządzeniu (WE) nr 1221/97 powinny zostać dostosowane do obecnej sytuacji we wspólnotowym sektorze pszczelarskim. Należy zatem uchylić wspomniane rozporządzenie i zastąpić je nowym aktem.

(4) Pszczelarstwo to sektor rolnictwa, którego główne funkcje skupiają się na działalności gospodarczej i rozwoju obszarów wiejskich, produkcji miodu i innych wyrobów pszczelarskich oraz zachowanie równowagi ekologicznej.

(5) Sektor charakteryzuje się różnorodnością warunków produkcji i plonów oraz rozproszeniem i zróżnicowaniem podmiotów gospodarczych, zarówno na etapie produkcji, jak i wprowadzania do obrotu.

(6) W związku z rozprzestrzenieniem się warrozy w wielu Państwach Członkowskich w ostatnich latach oraz problemami, które choroba ta stwarza dla produkcji miodu, niezbędne jest podjęcie działania wspólnotowego, gdyż choroby tej nie można całkowicie wykorzenić, a do jej zwalczania należy stosować zatwierdzone produkty.

(7) Zważywszy na powyższe okoliczności oraz konieczność usprawnienia produkcji i wprowadzania do obrotu produktów pszczelarskich we Wspólnocie, co trzy lata powinny być sporządzane programy krajowe obejmujące pomoc techniczną, kontrolę warrozy, racjonalizację sezonowego przenoszenia uli, zarządzanie zasiedlaniem uli we Wspólnocie, współpracę w zakresie programów badawczych dotyczących pszczelarstwa i produktów pszczelarskich.

(8) W celu uzupełnienia danych statystycznych na temat pszczelarstwa, Państwa Członkowskie powinny przeprowadzić analizy struktury sektora pszczelarskiego, obejmujące produkcję, wprowadzanie do obrotu i kształtowanie cen.

(9) Zgodnie z art. 2 ust. 2 i 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(4), Wspólnota powinna zostać obciążona wydatkami poniesionymi przez Państwa Członkowskie w celu wypełnienia zobowiązań wynikających z niniejszego rozporządzenia.

(10) Należy stosować zasady konkurencji regulujące pomoc państwową w dziedzinie pszczelarstwa. Jednakże należy wprowadzić wyjątek od zasad stosowania pomocy państwowej w odniesieniu do wkładu finansowego Państw Członkowskich w środki podlegające wsparciu wspólnotowemu zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, oraz w odniesieniu do szczególnych rodzajów pomocy państwowej w zakresie ochrony pasiek o niekorzystnych warunkach strukturalnych lub naturalnych, lub w ramach programów rozwoju gospodarczego, z wyjątkiem pomocy przyznanej na cele związane z produkcją lub handlem; należy ustanowić specjalne zasady stosowania pomocy państwowej tego typu.

(11) Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia powinny być przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(5),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Niniejsze rozporządzenie ustanawia środki mające na celu poprawę ogólnych warunków produkcji i wprowadzania do obrotu produktów pszczelarskich.

W tym celu każde Państwo Członkowskie może sporządzić program krajowy na okres trzech lat, zwany dalej "programem pszczelarskim"

2.
Dla celów niniejszego rozporządzenia:

a) "miód" oznacza produkt odpowiadający przepisom załącznika I do dyrektywy Rady 2001/110/WE z dnia 20 grudnia 2001 r. dotyczącej miodu(6);

b) "produkty pszczelarskie" oznaczają produkty określone w załączniku I pkt 1 do rozporządzenia (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 października 2002 r. ustanawiającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi(7).

3.
W odniesieniu do pomocy dotyczącej miodu i sektora produktów otrzymanych z miodu stosuje się art. 87, 88 i 89 Traktatu. Jednakże art. 87 - 89 Traktatu nie stosuje się w odniesieniu do:

a) do wkładu finansowego Państw Członkowskich w środki objęte wsparciem wspólnotowym zgodnie z niniejszym rozporządzeniem;

b) do szczególnych rodzajów pomocy krajowej w zakresie ochrony pasiek o niekorzystnych warunkach strukturalnych lub naturalnych, lub w ramach programów rozwoju gospodarczego, z wyjątkiem pomocy na cele związane z produkcją i handlem.

O pomocy określonej w lit. b) oraz o programach pszczelarskich przewidzianych w art. 5 Państwa Członkowskie muszą powiadomić Komisję.

Artykuł  2

Środki, które mogą zostać włączone do programów pszczelarskich są następujące:

a) pomoc techniczna skierowana do pszczelarzy i zgrupowań pszczelarzy;

b) kontrola warrozy;

c) racjonalizacja sezonowego przenoszenia uli;

d) środki mające na celu wsparcie laboratoriów przeprowadzających analizy fizyko-chemicznych właściwości miodu;

e) środki mające na celu wsparcie zasiedlania uli we Wspólnocie;

f) współpraca z wyspecjalizowanymi organami w zakresie wdrażania stosowanych programów badawczych w dziedzinie pszczelarstwa i produktów pszczelarskich.

Z programów pszczelarskich należy wyłączyć środki finansowane na mocy rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)(8).

Artykuł  3

Aby kwalifikować się do częściowego finansowania przewidzianego w art. 4 ust. 2, Państwa Członkowskie przeprowadzają analizę struktur produkcji i wprowadzania do obrotu w sektorze pszczelarstwa na ich terytorium. Wspomniana analiza zostaje przedłożona wraz z programem pszczelarskim.

Artykuł  4
1.
Wydatki poniesione zgodnie z niniejszym rozporządzeniem są uważane za interwencję w rozumieniu art. 2 ust. 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999.
2.
Wspólnota zapewnia częściowe finansowanie programów pszczelarskich w wysokości 50 % wydatków poniesionych przez Państwa Członkowskie.
3.
Państwa Członkowskie muszą ponieść wydatki związane ze środkami podjętymi w ramach programów pszczelarskich do 15 października każdego roku.
Artykuł  5

Programy pszczelarskie są sporządzane w ścisłej współpracy z przedstawicielami organizacji i spółdzielni pszczelarskich. Są one przedkładane Komisji, która zatwierdza je zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 17 rozporządzenia (EWG) nr 2771/75 z dnia 29 października 1975 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku jaj(9).

Artykuł  6
1.
Komisja jest wspomagana przez Komitet Zarządzający ds. Mięsa Drobiowego i Jaj (zwany dalej "Komitetem"), ustanowionym na mocy art. 16 rozporządzenia (EWG) nr 2771/75.
2.
W przypadku odniesienia do niniejszego ustępu stosuje się art. 4 i 7 decyzji 1999/468/WE. Okres ustanowiony w art. 4 ust. 3 decyzji 1999/468/WE ustala się na jeden miesiąc.
3.
Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  7

Co trzy lata Komisja przedstawia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie na temat wykonania niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  8

Rozporządzenie (WE) nr 1221/97 traci moc.

Artykuł  9

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie w dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 26 kwietnia 2004 r.

W imieniu Rady
J. WALSH
Przewodniczący

______

(1) Opinia wydana w dniu 22 kwietnia 2004 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Opinia wydana w dniu 1 kwietnia 2004 r. (dotychczas niepublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3)Rozporządzenie Rady (WE) nr 1221/97 z dnia 25 czerwca 1997 r. ustanawiające ogólne zasady stosowania środków usprawniających produkcję i obrót miodem (Dz.U. L 173 z 1.7.1997, str. 1). Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2070/98 (Dz.U. L 265 z 30.9.1998, str. 1).

(4) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 103.

(5) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

(6) Dz.U. L 10 z 12.1.2002, str. 47.

(7) Dz.U. L 273 z 10.10.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 813/2003 (Dz.U. L 117 z 13.5.2003, str. 22).

(8) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 583/2004 (Dz.U. L 91 z 30.3.2004, str. 1).

(9) Dz.U. L 282 z 1.11.1975, str. 49. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 806/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.125.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 797/2004 w sprawie środków mających na celu poprawę warunków produkcji i wprowadzania do obrotu produktów pszczelarskich
Data aktu: 26/04/2004
Data ogłoszenia: 28/04/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 28/04/2004