uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając Traktat o Przystąpieniu Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji, w szczególności jego art. 2 ust. 3,
uwzględniając Akt Przystąpienia Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji, w szczególności jego akapit pierwszy art. 41,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1432/2003 z dnia 11 sierpnia 2003 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 odnośnie do warunków uznawania organizacji producentów i wstępnego uznawania grup producentów(1) oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 1433/2003 z dnia 11 sierpnia 2003 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w odniesieniu do funduszy operacyjnych, programów operacyjnych i pomocy finansowej(2) ustalają daty i warunki wymagane do uznania grup producentów oraz do przyznawania im pomocy. Należy przyjąć środki przejściowe w celu umożliwienia organizacjom producentów i grupom producentów w Republice Czeskiej, Estonii, na Cyprze, Łotwie, Litwie, Węgrzech, Malcie, w Polsce, Słowenii i na Słowacji, (dalej zwanymi "nowymi Państwami Członkowskimi") wnioskowanie o pomoc przewidzianą w tych rozporządzeniach przed dniem 1 stycznia 2005 r.
(2) W kilku nowych Państwach Członkowskich, gdzie istnieją już organizacje producentów i grup producentów, przyjęto przepisy krajowe dotyczące uznawania tych jednostek i przyznawania im pomocy.
(3) Nowe Państwa Członkowskie powinny mieć możliwość tymczasowego traktowania organizacji producentów i grup producentów uznawanych zgodnie z przepisami ich odpowiednich ustawodawstw krajowych jako organizacje producentów uznawanych na mocy rozporządzenia (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(3), co pozwoli im na złożenie wniosku o pomoc wspólnotową. Nowe Państwa Członkowskie powinny przed końcem 2005 r. skontrolować, czy organizacje producentów i grupy producentów w istocie spełniają wymagania ustalone w rozporządzeniu (WE) nr 2200/96. Odpowiedzialność finansowa za pomoc tym organizacjom producentów i grupom producentów spoczywa na odnośnym nowym Państwie Członkowskim.
(4) Niektóre nowe Państwa Członkowskie nie wprowadziły do swojego ustawodawstwa krajowego uznawania organizacji producentów i grup producentów według kategorii produktów, o których mowa w art. 11 ust. 1 lit. a) pkt ii)-vii) rozporządzenia (WE) nr 2200/96. W trosce o jasność organizacje producentów lub grupy producentów, które zostały uznane przed dniem 1 maja 2004 r., zgodnie z ustawodawstwem krajowym, powinny być traktowane jako należące do kategorii "owoców i warzyw", o której mowa w art. 11 ust. 1 lit. a) pkt i) rozporządzenia (WE) nr 2200/96.
(5) Aby przyspieszyć ten proces, organizacje producentów i grupy producentów, które zostały uznane przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach ustawodawstwa krajowego, nie powinny przedkładać nowego wniosku. Nowe Państwa Członkowskie powinny powiadomić organizacje producentów i grupy producentów, czy na rok 2004 są one uznane czy nie z tytułu rozporządzenia (WE) nr 1432/2003.
(6) Ani organizacje producentów, ani nowe Państwa Członkowskie nie mają doświadczenia w zakresie programów operacyjnych. Organizacje producentów z nowych Państw Członkowskich powinny tymczasowo mieć możliwość przedstawienia programu operacyjnego na maksymalny okres półtora roku. Jeśli organizacje producentów opracują krótkie i proste programy, pozwoli to skrócić okres konieczny do ich przygotowania, jak też i termin ich oceny przez władze krajowe. Opracowanie, ocena, wprowadzenie i kontrola tych programów powinny pomóc zarówno organizacjom producentów, jak i władzom krajowym w zajęciu się tymi programami operacyjnymi w normalnym terminie po upłynięciu okresu przejściowego.
(7) Należy traktować datę 1 maja 2004 r. jako datę rozpoczęcia planów uznawania zatwierdzonych przez nowe Państwa Członkowskie przed tą datą w ramach ustawodawstwa krajowego.
(8) Nowe Państwa Członkowskie zobowiązane są do corocznego kontrolowania pewnej części organizacji producentów i grup producentów, aby mieć nadzór nad przestrzeganiem kryteriów uznawania oraz warunków przyznawania pomocy. Mając na uwadze odpowiedzialność, jaka spoczywa w tym względzie na administracjach nowych Państw Członkowskich, należy upoważnić je do zmniejszenia o połowę liczby kontroli organizacji producentów i grup producentów w roku 2005, zważywszy, że mogąc odwołać się do tej możliwości, powinny one zwiększyć kontrole w roku 2006 w takich samych proporcjach, aby osiągnąć normalny poziom biorąc pod uwagę średnią z dwóch lat.
(9) Podmioty gospodarcze w nowych Państwach Członkowskich mogą nie robić użytku z tych środków tymczasowych i zastosować normalne zasady ustanowione w rozporządzeniach (WE) nr 1432/2003 i (WE) nr 1433/2003 oraz w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1943/2003 z dnia 3 listopada 2003 r. ustanawiającego zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w odniesieniu do pomocy dla organizacji producentów, którym wstępnie udzielono uznania(4), jak też i w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 103/2004 z dnia 21 stycznia 2004 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96 w zakresie ustaleń interwencyjnych oraz wycofywania ich z rynku w sektorze owoców i warzyw(5).
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Świeżych Owoców i Warzyw,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, 14 kwietnia 2004 r.
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 203 z 12.8.2003, str. 18.
(2) Dz.U. L 203 z 12.8.2003, str. 25. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1582/2003 (Dz.U. L 227 z 11.9.2003, str. 3).
(3) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 47/2003 (Dz.U. L 7 z 11.1.2003, str. 64).
(4) Dz.U. L 286 z 4.11.2003, str. 5.
(5) Dz.U. L 16 z 23.1.2004, str. 3.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2004.106.10 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 686/2004 ustanawiające środki przejściowe mające zastosowanie do organizacji producentów świeżych owoców i warzyw ze względu na przystąpienie Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii, i Słowacji do Unii Europejskiej |
| Data aktu: | 14/04/2004 |
| Data ogłoszenia: | 15/04/2004 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004 |