KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICHuwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 96/96/WE z dnia 20 grudnia 1996 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich dotyczących badań przydatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2001/11/WE(2), w szczególności jej art. 7 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Programy dotyczące paliw samochodowych, zapoczątkowane w 1992 r. w celu zapewnienia podstaw analitycznych dla ustanowienia, w roku 2000 i w latach późniejszych, norm emisji zanieczyszczeń i jakości paliwa, których założeniem jest osiągnięcie celów w zakresie poprawy jakości powietrza ze szczególnym skupieniem się na ograniczeniu emisji zanieczyszczeń powodowanych przez pojazdy transportu drogowego, określiły normę obsługi pojazdu silnikowego jako najistotniejszy czynnik decydujący o wpływie ruchu drogowego na jakość powietrza.
(2) Dyrektywa 96/96/WE określa badania, jakie należy przeprowadzić podczas okresowych kontroli w celu sprawdzenia, czy poziom emisji zanieczyszczeń przez pojazdy napędzane silnikami benzynowymi, jak również silnikami Diesla, znajduje się nadal w dopuszczalnych granicach.
(3) Komisja ustanowiła roboczą grupę ekspertów, z Międzynarodowego Komitetu Kontroli Pojazdów Silnikowych (CITA) i z innych właściwych organizacji, która spotykała się w roku 2000. Grupa dokonała przeglądu rozwiązań dotyczących zmiany wartości dopuszczalnych w zakresie kontroli emisji określonych w dyrektywie 96/96/WE i w dyrektywie 2000/30/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 czerwca 2000 r. w sprawie drogowej kontroli przydatności do ruchu pojazdów użytkowych poruszających się we Wspólnocie(3), w celu ustalenia, czy można uzyskać wyniki bardziej korzystne dla środowiska naturalnego. Grupa doszła do wniosku, że ustanowione obecnie wartości dopuszczalne są zawsze wyższe od poziomu, który pojazd jest w stanie osiągnąć w praktyce, pod warunkiem że jest on właściwie obsługiwany; dlatego obecne wartości dopuszczalne nie są skuteczne w takim stopniu, w jakim mogłyby być w łatwiejszym wykrywaniu pojazdów powodujących dużą emisję, to znaczy pojazdów, których emisja spalin jest co najmniej o 50 % większa od emisji, której można by oczekiwać w przypadku właściwie obsługiwanego pojazdu.
(4) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego dyrektywy dotyczącej badań przydatności do ruchu pojazdów silnikowych i ich przyczep, ustanowionego na podstawie art. 8 dyrektywy 96/96/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 3 kwietnia 2003 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Loyola DE PALACIO |
|
Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 46 z 17.2.1997, str. 1.
(2) Dz.U. L 350 z 28.12.1998, str. 1.
(3) Dz.U. L 190 z 20.8.1972, str. 1.