Rozporządzenie 573/2003 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania decyzji Rady 2003/18/WE w zakresie koncesji w formie wspólnotowych kontyngentów taryfowych na niektóre produkty zbożowe pochodzące z Rumunii i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2809/2000

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 573/2003
z dnia 28 marca 2003 r.
ustanawiające szczegółowe zasady stosowania decyzji Rady 2003/18/WE w zakresie koncesji w formie wspólnotowych kontyngentów taryfowych na niektóre produkty zbożowe pochodzące z Rumunii i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2809/2000

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję Rady 2003/18/WE z dnia 19 grudnia 2002 r. dotyczącą sfinalizowania Protokołu dostosowania handlowych aspektów Układu Europejskiego ustanawiającego stowarzyszenie między Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi, z jednej strony, a Rumunią, z drugiej strony, w celu uwzględnienia wyników negocjacji między stronami w sprawie nowych wzajemnych koncesji rolnych(1), w szczególności jej art. 3 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z decyzją 2003/18/WE, Wspólnota podejmuje środki w celu ustanowienia na każdy rok gospodarczy przywozowych kontyngentów taryfowych o zerowej stawce celnej na pszenicę, mieszankę żyta z pszenicą oraz kukurydzę pochodzące z Rumunii.

(2) W celu zapewnienia, że przywóz pszenicy i mieszanki żyta z pszenicą objętych tymi kontyngentami jest uporządkowany i niespekulacyjny, powinny one podlegać wydawaniu pozwoleń na przywóz. Pozwolenia należy wydawać w ramach ustalonych limitów, na wniosek zainteresowanych stron, pod warunkiem, gdzie właściwe, ustalenia współczynnika redukcji w odniesieniu do wnioskowanych ilości.

(3) W celu zapewnienia właściwego zarządzania tymi kontyngentami, powinno się ustanowić ostateczne terminy składania wniosków o pozwolenie oraz powinno się określić informacje, jakie należy zamieścić we wnioskach oraz w pozwoleniach.

(4) W celu uwzględnienia warunków dostawy, pozwolenia na przywóz powinny być ważne od dnia ich wydania do końca miesiąca następującego po miesiącu ich wydania.

(5) Mając na względzie należyte zarządzanie kontyngentami, należy ustanowić przepis zawierający odstępstwo od rozporządzenia Komisji (WE) nr 1291/2000 z dnia 9 czerwca 2000 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu pozwoleń na wywóz i przywóz oraz świadectw o wcześniejszym ustaleniu refundacji dla produktów rolnych(2), zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2299/2001(3), w odniesieniu do zbywalnego charakteru pozwoleń i tolerancji odnoszącej się do ilości dopuszczonych do swobodnego obrotu.

(6) W celu zapewnienia należytego zarządzania kontyngentami, zabezpieczenia dotyczące pozwoleń na przywóz powinno się ustalić na stosunkowo wysokim poziomie, w drodze odstępstwa od art. 10 rozporządzenia Komisji (WE) 1162/95 z dnia 23 maja 1995 r. ustanawiającego specjalne szczegółowe zasady stosowania systemu pozwoleń na przywóz i wywóz zbóż i ryżu(4), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2305/2002(5).

(7) Szybkie, dwustronne przekazywanie informacji w odniesieniu do ilości wnioskowanych oraz przywiezionych powinno zostać ustanowione między Komisją a Państwami Członkowskimi.

(8) Jako, że rozporządzenie Rady (WE) nr 2435/2000 z dnia 17 października 2000 r. ustanawiające niektóre koncesje w formie wspólnotowych kontyngentów taryfowych na niektóre produkty rolne i przewidujące dostosowanie, jako środka autonomicznego i przejściowego, niektórych koncesji rolnych przewidzianych w Układzie Europejskim z Rumunią(6) zostało uchylone decyzją 2003/18/WE, rozporządzenie Komisji (WE) nr 2809/2000 z dnia 20 grudnia 2000 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania w odniesieniu do sektora produktów zbożowych rozporządzeń (WE) nr 2290/2000, (WE) nr 2433/2000, (WE) nr 2434/2000, (WE) nr 2435/2000 i (WE) nr 2851/2000 ustanawiających niektóre koncesje w formie wspólnotowych kontyngentów taryfowych na niektóre produkty rolne pochodzące z Republiki Bułgarii, Republiki Słowackiej, Republiki Czeskiej, Rumunii i odpowiednio Rzeczypospolitej Polskiej i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1218/96(7), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2864/2000(8), powinno zostać zmienione.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Zbóż,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Przywóz pszenicy i mieszanki żyta z pszenicą objętych kodem CN 1001 i określonych w załączniku I pochodzące z Rumunii i korzystające z zerowej stawki należności przywozowych, na mocy kontyngentu taryfowego noszącego numer porządkowy 09.4766, zgodnie z decyzją 2003/18/WE, podlega wydawaniu, zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, pozwolenia na przywóz.
2.
Przywóz kukurydzy objętej kodem CN 1005 90 00 i określonej w załączniku I pochodzącej z Rumunii i korzystającej z zerowej stawki należności przywozowych, na mocy kontyngentu taryfowego noszącego numer porządkowy 09.4767, zgodnie z decyzją 2003/18/WE, podlega wydawaniu, zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, pozwolenia na przywóz.
3.
Produkty określone w ust. 1 i 2 zostają dopuszczone do swobodnego obrotu po przedstawieniu jednego z następujących dokumentów:

a) świadectwo przewozowe EUR1 wydane przez właściwe organy w Rumunii zgodnie z protokołem 4 Układu Europejskiego między Wspólnotą a Rumunią(9);

b) deklaracja na fakturze dostarczona przez eksportera zgodnie z tym protokołem.

Artykuł  1a 1

Zgodnie z art. 2 ust. 1 podmiot gospodarczy może złożyć tylko jeden wniosek o wydanie pozwolenia na import obejmującego dany okres. Jeżeli podmiot gospodarczy składa więcej niż jeden wniosek, wszystkie wnioski zostają odrzucone, a zabezpieczenia wniesione w dniu złożenia wniosków zostają przejęte przez zainteresowane państwo członkowskie.

Artykuł  2
1. 2
Wnioski o pozwolenia na przywóz składane są właściwym organom państw członkowskich najpóźniej do godziny 13.00 czasu brukselskiego w drugi poniedziałek każdego miesiąca.

Wnioskodawca składa swój wniosek we właściwym organie państwa członkowskiego, w którym jest on zarejestrowany do celów podatku VAT.

Każdy wniosek o pozwolenie odnosi się do ilości nieprzekraczającej ilości dostępnej na przywóz właściwego produktu w ciągu danego roku gospodarczego.

2.
Najpóźniej do godziny 18.00 czasu brukselskiego tego samego dnia, właściwe organy Państw Członkowskich przekazują Komisji za pośrednictwem faksu (nr (32-2) 295-25-15), zgodnie ze wzorem w załączniku II, całkowitą ilość wynikającą ze zsumowania wszystkich ilości podanych na wnioskach o pozwolenia na przywóz.

Ta informacja jest przekazywana odrębnie od informacji dotyczących innych wniosków o pozwolenie na przywóz odnoszących się do zboża.

3. 3
Jeżeli całkowite ilości dla każdego z danych produktów od początku roku gospodarczego oraz ilość określona w ust. 2 przekraczają limit kontyngentu na dany rok gospodarczy, Komisja ustala, nie później niż trzeciego dnia roboczego od daty złożenia wniosków, pojedynczy wskaźnik przydziału, który stosuje się do ilości, o jakie wnioskowano.
4. 4
Po ewentualnym zastosowaniu współczynników przydziału, ustalonych zgodnie z ust. 3, właściwe władze państw członkowskich wydają, czwartego dnia roboczego po dniu złożenia wniosku, pozwolenia na przywóz odpowiadające wnioskom przesłanym Komisji zgodnie z ust. 2.

Najpóźniej do godziny 18.00 czasu brukselskiego w dniu wydawania pozwoleń na przywóz właściwe władze przekazują Komisji drogą elektroniczną, w oparciu o wzór wskazany w Załączniku, całkowitą ilość wynikającą z sumowania ilości, na które tego samego dnia wydano pozwolenia na przywóz.

Artykuł  3

Zgodnie z art. 23 ust. 2 rozporządzenia (EW) nr 1291/2000, okres ważności pozwolenia liczy się od daty faktycznego wystawienia.

Pozwolenia na przywóz są ważne do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały wydane.

Artykuł  4

Prawa wynikające z pozwolenia na przywóz nie są zbywalne.

Artykuł  5

Ilości dopuszczone do swobodnego obrotu nie mogą przekraczać tych podanych w sekcjach 17 i 18 pozwolenia na przywóz. Cyfra "0" jest umieszczana w tym celu w sekcji 19 pozwolenia.

Artykuł  6

Wniosek o wydanie pozwolenia na przywóz i pozwolenie na przywóz zawierają następujące informacje:

a) w sekcji 8, nazwę kraju pochodzenia.

b) 5 w sekcji 20 jeden z następujących wpisów:

– Reglamento (CE) no 573/2003

– Nařízení (ES) č. 573/2003

– Forordning (EF) nr. 573/2003

– Verordnung (EG) Nr. 573/2003

– Määrus (EÜ) nr 573/2003

– Kανονισµός (EK) αριθ. 573/2003

– Regulation (EC) No 573/2003

– Règlement (CE) no 573/2003

– 573/2003/EK rendelet

– Regolamento (CE) n. 573/2003

– Reglamentas (EB) Nr. 573/2003

– Regula (EK) Nr. 573/2003

– Regolament (KE) Nru 573/2003

– Verordening (EG) nr. 573/2003

Rozporządzenie (WE) nr 573/2003

– Regulamento (CE) n.o 573/2003

– Nariadenie (ES) č. 573/2003

– Uredba (ES) št. 573/2003

– Asetus (EY) N:o 573/2003

– Förordning (EG) nr 573/2003

c) w sekcji 24, wyrazy "stawka zerowa".

Artykuł  7

Zabezpieczenie na pozwolenia na przywóz przewidziane w niniejszym rozporządzeniu wynosi 30 EUR na tonę.

Artykuł  8

W rozporządzeniu (WE) nr 2809/2000 wprowadza się następujące zmiany:

1) tytuł otrzymuje brzmienie:

"Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2809/2000 z dnia 20 grudnia 2000 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania, w sektorze produktów zbożowych, rozporządzeń (WE) nr 2290/2000, (WE) nr 2433/2000, (WE) nr 2434/2000 oraz (WE) nr 2851/2000 ustanawiających niektóre koncesje w formie wspólnotowych kontyngentów taryfowych na niektóre produkty rolne pochodzące z Republiki Bułgarii, Republiki Czeskiej, Republiki Słowackiej i Rzeczypospolitej Polskiej odpowiednio oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1218/96.";

2) artykuł 2 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 2

Przywóz produktów wymienionych w załączniku I do niniejszego rozporządzenia pochodzących z Republiki Czeskiej, Republiki Słowackiej oraz Rzeczypospolitej Polskiej i kwalifikujących się do częściowego lub całkowitego zwolnienia z ceł w przywozie na ilości i według stawek redukcji lub poziomu cła określonego tam, podlega obowiązkowi przedstawienia pozwolenia na przywóz wydanego zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.";

3) W załączniku I skreśla się wiersz dotyczący Rumunii.

Artykuł  9

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 kwietnia 2003 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 marca 2003 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 8 z 14.1.2003, str. 18.

(2) Dz.U. L 152 z 24.6.2000, str. 1.

(3) Dz.U. L 308 z 27.11.2001, str. 19.

(4) Dz.U. L 117 z 24.5.1995, str. 2.

(5) Dz.U. L 348 z 21.12.2002, str. 92.

(6) Dz.U. L 280 z 4.11.2000, str. 17.

(7) Dz.U. L 326 z 22.12.2000, str. 16.

(8) Dz.U. L 333 z 29.12.2000, str. 3.

(9) Dz.U. L 357 z 31.12.1994, str. 2.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Kod CN Kwota numeru porządkowego Wyszczególnienie Stawka celna Ilość od 1.7.2002 r. do 30.6.2003 r. (w tonach) Roczna ilość od 1.7.2003 r. do 30.6.2004 r. i kolejne lata (w tonach)
1001 09.4766 Pszenica i mieszanka żyta z pszenicą Wolne 130.000 230.000
1005 90 00 09.4767 Kukurydza, nieprzeznaczona do siewu Wolne 74.500 149.000

ZAŁĄCZNIK  II

WZÓR POWIADOMIENIA OKREŚLONY W ART. 2 UST. 2

Kontyngent przywozowy na zboże i kukurydzę z Rumunii otwarty decyzją Rady 2003/18/WE
Kontyngent Produkt Kod CN Ilość, o jaką się wnioskuje (w tonach)
Pszenica Pszenica i mieszanka żyta z pszenicą 1001
Kukurydza Kukurydza, nieprzeznaczona do siewu 1005 90 00
1 Art. 1a dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1024/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.184.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 lipca 2006 r.
2 Art. 2 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia nr 1024/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.184.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 lipca 2006 r.
3 Art. 2 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia nr 1024/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.184.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 lipca 2006 r.
4 Art. 2 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. c) rozporządzenia nr 1024/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.184.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 lipca 2006 r.
5 Art. 6 lit. b) zmieniona przez art. 14 rozporządzenia nr 777/2004 z dnia 26 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.123.50) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2004 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.82.25

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 573/2003 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania decyzji Rady 2003/18/WE w zakresie koncesji w formie wspólnotowych kontyngentów taryfowych na niektóre produkty zbożowe pochodzące z Rumunii i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2809/2000
Data aktu: 28/03/2003
Data ogłoszenia: 29/03/2003
Data wejścia w życie: 01/04/2003, 30/03/2003, 01/05/2004