uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając decyzję Rady 2003/18/WE z dnia 19 grudnia 2002 r. dotyczącą sfinalizowania Protokołu dostosowania handlowych aspektów Układu Europejskiego ustanawiającego stowarzyszenie między Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi, z jednej strony, a Rumunią, z drugiej strony, w celu uwzględnienia wyników negocjacji między stronami w sprawie nowych wzajemnych koncesji rolnych(1), w szczególności jej art. 3 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z decyzją 2003/18/WE, Wspólnota podejmuje środki w celu ustanowienia na każdy rok gospodarczy przywozowych kontyngentów taryfowych o zerowej stawce celnej na pszenicę, mieszankę żyta z pszenicą oraz kukurydzę pochodzące z Rumunii.
(2) W celu zapewnienia, że przywóz pszenicy i mieszanki żyta z pszenicą objętych tymi kontyngentami jest uporządkowany i niespekulacyjny, powinny one podlegać wydawaniu pozwoleń na przywóz. Pozwolenia należy wydawać w ramach ustalonych limitów, na wniosek zainteresowanych stron, pod warunkiem, gdzie właściwe, ustalenia współczynnika redukcji w odniesieniu do wnioskowanych ilości.
(3) W celu zapewnienia właściwego zarządzania tymi kontyngentami, powinno się ustanowić ostateczne terminy składania wniosków o pozwolenie oraz powinno się określić informacje, jakie należy zamieścić we wnioskach oraz w pozwoleniach.
(4) W celu uwzględnienia warunków dostawy, pozwolenia na przywóz powinny być ważne od dnia ich wydania do końca miesiąca następującego po miesiącu ich wydania.
(5) Mając na względzie należyte zarządzanie kontyngentami, należy ustanowić przepis zawierający odstępstwo od rozporządzenia Komisji (WE) nr 1291/2000 z dnia 9 czerwca 2000 r. ustanawiającego wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu pozwoleń na wywóz i przywóz oraz świadectw o wcześniejszym ustaleniu refundacji dla produktów rolnych(2), zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2299/2001(3), w odniesieniu do zbywalnego charakteru pozwoleń i tolerancji odnoszącej się do ilości dopuszczonych do swobodnego obrotu.
(6) W celu zapewnienia należytego zarządzania kontyngentami, zabezpieczenia dotyczące pozwoleń na przywóz powinno się ustalić na stosunkowo wysokim poziomie, w drodze odstępstwa od art. 10 rozporządzenia Komisji (WE) 1162/95 z dnia 23 maja 1995 r. ustanawiającego specjalne szczegółowe zasady stosowania systemu pozwoleń na przywóz i wywóz zbóż i ryżu(4), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2305/2002(5).
(7) Szybkie, dwustronne przekazywanie informacji w odniesieniu do ilości wnioskowanych oraz przywiezionych powinno zostać ustanowione między Komisją a Państwami Członkowskimi.
(8) Jako, że rozporządzenie Rady (WE) nr 2435/2000 z dnia 17 października 2000 r. ustanawiające niektóre koncesje w formie wspólnotowych kontyngentów taryfowych na niektóre produkty rolne i przewidujące dostosowanie, jako środka autonomicznego i przejściowego, niektórych koncesji rolnych przewidzianych w Układzie Europejskim z Rumunią(6) zostało uchylone decyzją 2003/18/WE, rozporządzenie Komisji (WE) nr 2809/2000 z dnia 20 grudnia 2000 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania w odniesieniu do sektora produktów zbożowych rozporządzeń (WE) nr 2290/2000, (WE) nr 2433/2000, (WE) nr 2434/2000, (WE) nr 2435/2000 i (WE) nr 2851/2000 ustanawiających niektóre koncesje w formie wspólnotowych kontyngentów taryfowych na niektóre produkty rolne pochodzące z Republiki Bułgarii, Republiki Słowackiej, Republiki Czeskiej, Rumunii i odpowiednio Rzeczypospolitej Polskiej i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1218/96(7), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2864/2000(8), powinno zostać zmienione.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Zbóż,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 28 marca 2003 r.
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 8 z 14.1.2003, str. 18.
(2) Dz.U. L 152 z 24.6.2000, str. 1.
(3) Dz.U. L 308 z 27.11.2001, str. 19.
(4) Dz.U. L 117 z 24.5.1995, str. 2.
(5) Dz.U. L 348 z 21.12.2002, str. 92.
(6) Dz.U. L 280 z 4.11.2000, str. 17.
(7) Dz.U. L 326 z 22.12.2000, str. 16.
(8) Dz.U. L 333 z 29.12.2000, str. 3.
(9) Dz.U. L 357 z 31.12.1994, str. 2.
ZAŁĄCZNIKI
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.82.25 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 573/2003 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania decyzji Rady 2003/18/WE w zakresie koncesji w formie wspólnotowych kontyngentów taryfowych na niektóre produkty zbożowe pochodzące z Rumunii i zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2809/2000 |
| Data aktu: | 28/03/2003 |
| Data ogłoszenia: | 29/03/2003 |
| Data wejścia w życie: | 01/04/2003, 30/03/2003, 01/05/2004 |