Rozporządzenie 48/2003 ustanawiające zasady mające zastosowanie do mieszanek różnych rodzajów świeżych owoców i warzyw w tych samych opakowaniach przeznaczonych do sprzedaży

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 48/2003
z dnia 10 stycznia 2003 r.
ustanawiające zasady mające zastosowanie do mieszanek różnych rodzajów świeżych owoców i warzyw w tych samych opakowaniach przeznaczonych do sprzedaży

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(1) ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 545/2002(2), w szczególności jego art. 2 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Opakowania zawierające różne rodzaje owoców i warzyw, w odpowiedzi na zapotrzebowanie ze strony niektórych konsumentów, stają się coraz bardziej powszechne na rynku.

(2) Uczciwy handel wymaga, aby świeże owoce i warzywa sprzedawane w tym samym opakowaniu bezwzględnie charakteryzowały się jednorodną jakością. Może to zostać zapewnione przez odwołanie się do przepisów ogólnych, w przypadku produktów, w odniesieniu do których nie zostały przyjęte normy wspólnotowe.

(3) Normy handlowe zawierają przepisy w sprawie etykietowania opakowań zawierających owoce i warzywa. Powinny zostać ustanowione wymogi w zakresie etykietowania w przypadku mieszanek różnych rodzajów owoców i warzyw w tym samym opakowaniu, ale wymogi te powinny być mniej rygorystyczne niż wymogi przewidziane w normach, w celu uwzględnienia w szczególności wolnego miejsca dostępnego na etykiecie. Jednakże aby zapobiec wprowadzaniu konsumentów w błąd, takie same dane szczegółowe powinny zostać ustanowione w odniesieniu do produktów nieobjętych normami handlowymi, jak w przypadku produktów, które są nimi objęte.

(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Świeżych Owoców i Warzyw,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Opakowania detaliczne świeżych owoców i warzyw, o masie netto wynoszącej trzy kilogramy lub mniej, mogą zawierać mieszanki różnych rodzajów świeżych owoców i warzyw, pod warunkiem że:

a) produkty charakteryzują się jednorodną jakością i każdy rodzaj tych produktów odpowiada normom zgodnie z art. 2;

b) opakowanie posiada właściwe oznakowanie, zgodnie z art. 3; oraz

c) rodzaj mieszanki nie powoduje wprowadzania konsumenta w błąd.

Artykuł  2

Produkty wchodzące w skład mieszanek określonych w art. 1 muszą należeć do tej samej klasy handlowej (klasa I, klasa II lub klasa "ekstra", w przypadku gdy istnieje klasa "ekstra" w odniesieniu do wszystkich produktów występujących w mieszance).

W przypadku gdy mieszanka zawiera owoce i warzywa nieobjęte wspólnotowymi normami handlowymi, produkty te muszą być klasyfikowane w tej samej klasie, zgodnie z Załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Znakowanie na opakowaniach detalicznych, określonych w art. 1, i/lub na każdym opakowaniu, na którym się znajduje, zawiera co najmniej poniższe dane szczegółowe:

a) nazwę (nazwisko) i adres lub urzędowo ustanowione albo zatwierdzone oznaczenie kodowe pakującego i/lub wysyłającego. Jednakże w przypadku korzystania z oznaczenia kodowego odniesienie "pakujący i/lub wysyłający" (albo ich równoważny skrót) muszą być wskazane w pobliżu tego oznaczenia kodowego;

b) nazwę każdego z produktów/rodzajów produktu zawartych w opakowaniu;

c) nazwę odmiany lub rodzaju handlowego, w przypadku każdego produktu występującego w mieszance, w stosunku do którego we wspólnotowej normie handlowej istnieje taki wymóg w odniesieniu do produktów niestanowiących składnika mieszanki;

d) kraj pochodzenia każdego z produktów, którego to dotyczy, obok nazwy odnośnych produktów;

e) klasę.

W przypadku owoców i warzyw objętych wspólnotowymi normami handlowymi, wymienione dane szczegółowe zastępują dane szczegółowe określone w omawianych normach.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 stycznia 2003 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.

(2) Dz.U. L 84 z 28.3.2002, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

Warunki dotyczące jakości do spełnienia przez każdy produkt, w odniesieniu do którego brak jest wspólnotowej normy handlowej

Minimalne wymogi jakości

We wszystkich klasach, mając na uwadze dopuszczalne tolerancje (patrz poniżej), produkty muszą być:

- całe,

- w dobrym stanie; wyłączone są produkty zaczynające gnić lub psuć się w taki sposób, że nie nadają się do spożycia,

- czyste, praktycznie pozbawione jakichkolwiek widocznych ciał obcych,

- praktycznie wolne od szkodników,

- praktycznie wolne od szkód wyrządzonych przez szkodniki,

- wolne od nieprawidłowej wilgoci zewnętrznej,

- wolne od obcego zapachu i/lub smaku.

Klasa "ekstra"

Produkty w tej klasie muszą być najwyższej jakości. Muszą być charakterystyczne dla danej odmiany i/lub rodzaju handlowego.

Muszą one być wolne od wszelkich wad, z wyjątkiem bardzo niewielkich powierzchownych uszkodzeń, które nie mają wpływu na ogólny wygląd produktu, jakość, jej utrzymanie oraz prezentację w opakowaniu.

Klasa I

Produkty tej klasy muszą być dobrej jakości. Muszą być charakterystyczne dla danej odmiany i/lub rodzaju handlowego.

Dopuszcza się jednak nieznaczne wady, pod warunkiem że nie mają one wpływu na ogólny wygląd produktu, jakość, jej utrzymanie oraz prezentację w opakowaniu:

Klasa II

Do tej klasy zalicza się produkty, które nie odpowiadają wymaganiom klas wyższych, ale spełniają wyżej wymienione wymagania minimalne.

Produkty mogą wykazywać wady, pod warunkiem że zachowują podstawowe właściwości w odniesieniu do jakości, jej utrzymania oraz prezentacji.

Tolerancje w odniesieniu do jakości

Tolerancje w odniesieniu do jakości są dopuszczalne w każdym opakowaniu, w przypadku produktów niespełniających wymogów wskazanej klasy.

- Klasa "ekstra"

5 % liczby lub masy produktów niespełniających wymogów danej klasy, lecz spełniających wymogi klasy I lub, wyjątkowo, mieszczących się w przedziale tolerancji dla tej klasy.

- Klasa I

10 % liczby lub masy produktów niespełniających wymogów danej klasy, lecz spełniających wymogi klasy II lub, wyjątkowo, mieszczących się w przedziale tolerancji dla tej klasy.

- Klasa II

10 % liczby lub masy produktów niespełniających wymogów danej klasy ani też wymogów minimalnych, z wyjątkiem produktów zaczynających gnić lub z innym spadkiem jakości powodującym ich nieprzydatność do spożycia.

Jednorodność

Produkty muszą być tego samego pochodzenia, odmiany lub klasy i jakości handlowej.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.7.65

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 48/2003 ustanawiające zasady mające zastosowanie do mieszanek różnych rodzajów świeżych owoców i warzyw w tych samych opakowaniach przeznaczonych do sprzedaży
Data aktu: 10/01/2003
Data ogłoszenia: 11/01/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 31/01/2003