(Dz.U.UE L z dnia 23 grudnia 2003 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 61 lit. c), art. 67 ust. 5 w powiązaniu z art. 300 ust. 2 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Protokół zmieniający Konwencję o odpowiedzialności osób trzecich w dziedzinie energii jądrowej z dnia 29 lipca 1960 r., zmienioną Protokołem dodatkowym z dnia 28 stycznia 1964 r. oraz Protokołem z dnia 16 listopada 1982 r. (dalej zwana "Konwencją paryską") negocjowano w celu poprawy odszkodowań dla ofiar szkód wywołanych wypadkami jądrowymi. Przewiduje wzrost kwot odpowiedzialności i rozszerzenie systemu odpowiedzialności jądrowej osób trzecich za szkody wyrządzone środowisku naturalnemu.
(2) Komisja negocjowała Protokół zmian do Konwencji paryskiej zgodnie z dyrektywami negocjacyjnymi Rady z dnia 13 września 2002 r. Jednakże dyrektywy negocjacyjne Rady nie przewidują negocjacji klauzuli pozwalającej na przystąpienie Wspólnoty do Protokołu.
(3) Protokół został przyjęty przez Umawiające się Strony Konwencji paryskiej. Tekst Protokołu jest zgodny z dyrektywami negocjacyjnymi Rady.
(4) Wspólnota posiada wyłączną właściwość w odniesieniu do zmiany art. 13 Konwencji paryskiej, jeżeli taka zmiana miałaby niekorzystny wpływ na zasady ustanowione w rozporządzeniu Rady (WE) nr 44/2001 z dnia 22 grudnia 2000 r. w sprawie jurysdykcji i uznawania orzeczeń sądowych oraz ich wykonywania w sprawach cywilnych i handlowych(1). Państwa Członkowskie utrzymują swoją właściwość w sprawach objętych Protokołem, które nie dotyczą prawa wspólnotowego. Biorąc pod uwagę przedmiot i cel Protokołu zmian, nie można rozdzielić zatwierdzenia zmian postanowień Protokołu objętych właściwością Wspólnoty od postanowień objętych właściwością Państw Członkowskich.
(5) Protokół zmian do Konwencji paryskiej jest szczególnie ważny w świetle interesów Wspólnoty oraz jej Państw Członkowskich, ponieważ zapewnia lepsze odszkodowania za szkody spowodowane przez wypadki jądrowe.
(6) Konwencja paryska i Protokół zmian do niej nie są otwarte dla organizacji regionalnych. W konsekwencji, Wspólnota nie może podpisać lub ratyfikować Protokołu, lub przystąpić do niego. W tych okolicznościach, i tylko w drodze wyjątku, jest uzasadnionym, by Państwa Członkowskie podpisały Protokół w interesie Wspólnoty.
(7) Jednakże trzy Państwa, mianowicie Austria, Irlandia i Luksemburg, nie są Stronami Konwencji paryskiej. Biorąc pod uwagę, że Protokół zmienia Konwencję, że rozporządzenie (WE) nr 44/2001 upoważnia Państwa Członkowskie związane tą Konwencją do dalszego stosowania zasad właściwości w nim określonych, oraz że Protokół nie zmienia w sposób istotny zasad właściwości Konwencji, jest obiektywnie uzasadnione, by niniejsza decyzja była skierowana tylko do Państw Członkowskich, które są Stronami Konwencji paryskiej. Austria, Irlandia i Luksemburg nadal opierają się na zasadach wspólnotowych zawartych w rozporządzeniu (WE) nr 44/2001 i stosują je do obszarów objętych Konwencją paryską i Protokołem zmieniającym tą Konwencję.
(8) Dlatego, w interesie Wspólnoty i na warunkach określonych w niniejszej decyzji, Państwa Członkowskie będące Stronami Konwencji paryskiej powinny podpisać Protokół zmieniający Konwencję paryską, pod warunkiem jego możliwego zawarcia w późniejszym terminie. Podpisanie takie jest bez uszczerbku dla stanowiska Austrii, Irlandii i Luksemburga.
(9) Dlatego też, postanowienia Protokołu w odniesieniu do Wspólnoty Europejskiej stosowane będą tylko przez te Państwa Członkowskie, które obecnie są Stronami Konwencji paryskiej i będą bez uszczerbku dla stanowiska Austrii, Irlandii i Luksemburga.
(10) Zjednoczone Królestwo oraz Irlandia związane są rozporządzeniem 44/2001 i dlatego biorą udział w przyjęciu niniejszej decyzji.
(11) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu w sprawie stanowiska Danii załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i w związku z tym nie jest nią związana ani jej nie stosuje,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 27 listopada 2003 r.
| W imieniu Rady | |
| R. CASTELLI | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 12 z 16.1.2001, str. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.338.30 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2003/882/WE upoważniająca Państwa Członkowskie będące Umawiającymi się Stronami Konwencji o odpowiedzialności osób trzecich w dziedzinie energii jądrowej z dnia 29 lipca 1960 roku do podpisania, w interesie Wspólnoty Europejskiej, Protokołu zmieniającego tą Konwencję |
| Data aktu: | 27/11/2003 |
| Data ogłoszenia: | 23/12/2003 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 08/12/2003 |