Rozporządzenie 2174/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 466/2001 w odniesieniu do aflatoksyn

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 2174/2003
z dnia 12 grudnia 2003 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 466/2001 w odniesieniu do aflatoksyn
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 315/93 z dnia 8 lutego 1993 r. ustanawiające procedury Wspólnoty w odniesieniu do zanieczyszczeń w żywności(1), w szczególności jego art. 2 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 466/2001 z dnia 8 marca 2003 r. ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych(2), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1425/2003(3), ustala najwyższe dopuszczalne poziomy dla aflatoksyny B1 oraz aflatoksyn ogółem w środkach spożywczych.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 466/2001 przewiduje, że o ile nie został ustanowiony żaden szczególny poziom w odniesieniu do kukurydzy, którą należy poddać sortowaniu lub innemu fizycznemu przetworzeniu, przed spożyciem przez ludzi lub wykorzystaniem jako składnik w środkach spożywczych przed dniem 1 lipca 2003 r., ustalone poziomy dla zboża przeznaczonego do bezpośredniego spożycia miałyby być potem stosowane. Powodem tego było to, że w przypadku kukurydzy nie może zostać wyłączona możliwość, iż metody sortowania lub innego fizycznego przetwarzania zmniejszają poziom zanieczyszczenia alfatoksyną, ale rzeczywista skuteczność tych metod pozostaje do wykazania. Zostało również przewidziane, że, w przypadku braku danych uzasadniających ustalanie szczególnych najwyższych dopuszczalnych poziomów zanieczyszczeń w odniesieniu do nieprzetworzonych zbóż, poziomy 2 μg/kg aflatoksyna B1 oraz 4 μg/kg aflatoksyny miały być stosowane.

(3) W związku z tym zostały przedłożone dane w odniesieniu do kukurydzy. Na podstawie przedłożonych danych wyraźnie widać, że przez sortowanie oraz różne metody fizycznego przetwarzania zawartość aflatoksyny w nieprzetworzonej kukurydzy może zostać znacząco zmniejszona po oczyszczeniu w produkcie przeznaczonym dla konsumenta końcowego (urządzenia do łuszczenia, inne urządzenia). Zanieczyszczenie aflatoksyną skoncentrowało się przede wszystkim w odsiewaniu (odpady) oraz w zarodkach kukurydzy, otrębach oraz kukurydzy łamanej (produkty na paszę dla zwierząt). Podczas gdy nie jest możliwe przeprowadzenie dokładnej oceny ilościowej oraz w zakresie, w jakim z pewnością to zmniejszenie może zostać osiągnięte, wyraźnie wynika z dostępnych danych, że różne kroki oczyszczania oraz przetwarzania są wystarczająco skuteczne w usuwaniu aflatoksyn z produktów kukurydzy przeznaczonych do spożycia przez ludzi, w ramach których surowa kukurydza zawiera poziomy aflatoksyny B1 w wysokości 5 μg/kg oraz aflatoksyny ogółem w wysokości 10 μg/kg będzie powodowało w produktach kukurydzy przeznaczonych do spożycia przez ludzi zgodność z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami aflatoksyny B1 w wysokości 2 μg/kg oraz aflatoksyny ogółem w wysokości 4 μg/kg, zapewniając wysoki poziom ochrony konsumentów.

(4) Wydaje się, że niektórzy wykonawcy kontroli oraz analitycy, sporządzając sprawozdanie dotyczące wyników analitycznych, wykorzystują tę samą ilość znaczących danych liczbowych, w których jest wyrażony w prawodawstwie najwyższy dopuszczalny poziom.

(5) Z tego względu rozporządzenie (WE) nr 466/2001 powinno zostać odpowiednio zmienione.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt.

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 466/2001 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 4 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Orzeszki ziemne, orzechy oraz suszone owoce niezgodne z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami zawartości aflatoksyny ustanowionymi w ppkt 2.1.1.1 załącznika I oraz kukurydza niezgodna z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami ustanowionymi w ppkt 2.1.2.1 tego załącznika mogą być wprowadzenie do obrotu, pod warunkiem że produkty te:

a) nie są przeznaczone do bezpośredniego spożycia przez ludzi ani wykorzystane w środkach spożywczych;

b) są zgodne z najwyższymi dopuszczalnymi poziomami ustanowionymi w ppkt 2.1.1.2 załącznika I w odniesieniu do orzeszków ziemnych w ppkt 2.1.1.3 załącznika I w odniesieniu do orzechów oraz suszonych owoców oraz w ppkt 2.1.2.3 załącznika I w odniesieniu do kukurydzy;

c) są poddane wtórnemu przetworzeniu obejmującemu sortowanie lub inne sposoby fizycznego przetwarzania oraz że po tym przetworzeniu najwyższe dopuszczalne poziomy ustanowione w ppkt 2.1.1.1 oraz 2.1.2.1 załącznik I nie są przekroczone oraz to przetwarzanie nie powoduje powstania jakichkolwiek szkodliwych pozostałości;

d) są etykietowane w sposób wyraźnie wskazujący ich miejsce przeznaczenia oraz noszące wskazanie:

»Produkt musi zostać poddany sortowaniu lub innemu fizycznemu przetworzeniu w celu zmniejszenia zanieczyszczenia aflatoksyną przed spożyciem przez ludzi lub wykorzystaniem jako składnik w środkach spożywczych«.";

2) w załączniku I wprowadza się zmiany zmienia się zgodnie z Załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 grudnia 2003 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 37 z 13.2.1993, str. 1.

(2) Dz.U. L 77 z 16.3.2001, str. 1.

(3) Dz.U. L 203 z 12.8.2003, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 466/2001 wprowadza się następujące zmiany:

1. W sekcji 2 (Mykotoksyny) ppkt 2.1 (Aflatoksyny) otrzymuje brzmienie:

Produkt Najwyższy dopuszczalny poziom aflatoksyny (μg/kg) Metoda pobierania Warunki metod
B1 (Bl + B2 + G1 + G2) Ml próbek analiz
"2.1. AFLATOKSYNY
2.1.1. Orzeszki ziemne, orzechy oraz suszone owoce
2.1.1.1. Orzeszki ziemne, orzechy i

suszone owoce oraz produkty

ich przetworzenia, przeznaczone

do bezpośredniego spożycia

przez ludzi lub wykorzystania

jako składnik w środkach

spożywczych

2,0(6) 4,0(6) - dyrektywa Komisji 98/53/WE. (7) dyrektywa 98/53/WE
2.1.1.2. Orzeszki ziemne, które należy

poddać sortowaniu lub innemu

fizycznemu przetworzeniu,

przed spożyciem przez ludzi lub

wykorzystaniu jako składniki w

środkach spożywczych

8,0(6) 15,0(6) - dyrektywa 98/53/WE dyrektywa 98/53/WE
2.1.1.3. orzechy oraz suszone owoce,

które należy poddać sortowaniu

lub innemu fizycznemu

przetworzeniu, przed spożyciem

przez ludzi lub wykorzystaniu

jako składniki w środkach

spożywczych

5,0(6) 10,0(6) - dyrektywa 98/53/WE dyrektywa 98/53/WE
2.1.2. Zboża (w tym gryka, Fagojyrum sp)
2.1.2.1. Zboża (w tym gryka, Fagojyrum

sp) oraz produkty ich

przetworzenia przeznaczone do

bezpośredniego spożycia przez

ludzi lub wykorzystania jako

składnik w środkach spożywczych

2,0 4,0 - dyrektywa 98/53/WE dyrektywa 98/53/WE
2.1.2.2. Zboża (w tym gryka, Fagojyrum

sp), z wyjątkiem kukurydzy,

które należy poddać sortowaniu

lub innemu fizycznemu

przetworzeniu przed spożyciem

przez ludzi lub wykorzystaniem

jako składnik w środkach

spożywczych

2,0 4,0 - dyrektywa 98/53/WE dyrektywa 98/53/WE
2.1.2.3. Kukurydza, którą należy poddać

sortowaniu lub innemu

fizycznemu przetworzeniu przed

spożyciem przez ludzi lub

wykorzystaniu jako składnik

środkach spożywczych

5,0 10,0 - dyrektywa 98/53/WE dyrektywa 98/53/WE
2.1.3. Mleko (mleko surowe, mleko

przeznaczone do wytwarzania

produktów na bazie mleka oraz

mleka poddanego obróbce cieplnej

jak określono w dyrektywie Rady

92/46/WE(10) ostatnio zmienionej

rozporządzeniem (WE) nr

806/2003(11)

- - 0,05 dyrektywa 98/53/WE dyrektywa 98/53/WE
2.1.4. Następujące gatunkiprzypraw

korzennych:

5,0 10,0 - dyrektywa 98/53/WE dyrektywa 98/53/WE
- Capsicum spp. (ich suszone

owoce, całe lub mielone, w tym

chilli, chilli w proszku,

papryka ostra oraz papryka

roczna)

- pieprz spp. (jego owoce, w tym

biały oraz czarny pieprz)

- Myristica fragrans (gałka

muszkatołowa)

- Zingiber officinale (imbir)
- Curcuma longa (kurkuma)
(6) Najwyższe dopuszczalne poziomy stosuje się do jadalnych części orzeszków ziemnych,

orzechów oraz suszonych owoców. Jeśli analizowane są orzechy »w łupinie«, zakłada się,

obliczając zawartość aflatoksyny, że całość zanieczyszczenia znajduje się w części

jadalnej.

(7) Dz.U. L 201 z 17.7.1998, str. 93.
(10) Dz.U. L 268 z 14.9.1992, str. 1.
(11) Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1."

2) Skreśla się przypis 9.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.326.12

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2174/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 466/2001 w odniesieniu do aflatoksyn
Data aktu: 12/12/2003
Data ogłoszenia: 13/12/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 02/01/2004