Rozporządzenie 2036/2003 wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia (WE) nr 896/2001 w odniesieniu do ustalania współczynników dostosowujących, jakie mają być stosowane dla ilości referencyjnej każdego tradycyjnego podmiotu gospodarczego w ramach kontyngentów taryfowych na przywóz bananów na 2004 r.

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 2036/2003
z dnia 19 listopada 2003 r.
wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia (WE) nr 896/2001 w odniesieniu do ustalania współczynników dostosowujących, jakie mają być stosowane dla ilości referencyjnej każdego tradycyjnego podmiotu gospodarczego w ramach kontyngentów taryfowych na przywóz bananów na 2004 r.

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 404/93 z dnia 13 lutego 1993 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku bananów(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2587/2001(2), w szczególności jego art. 20,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 4 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 896/2001 z dnia 7 maja 2001 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 404/93 w odniesieniu do uzgodnień dotyczących przywozu bananów do Wspólnoty(3), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1439/2003(4), ustanawia metody obliczania ilości referencyjnej dla tradycyjnych podmiotów gospodarczych A/B i C w latach 2004 i 2005 na podstawie wykorzystania pozwoleń na przywóz dla tych podmiotów gospodarczych w trakcie roku referencyjnego.

(2) Według sprawozdań Państw Członkowskich sporządzonych na podstawie art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 896/2001, suma ilości referencyjnych tak ustalona na rok 2004 wynosi 2.197.147,342 ton dla wszystkich tradycyjnych podmiotów gospodarczych A/B oraz 630.713,105 ton wszystkich tradycyjnych podmiotów gospodarczych C. Ponieważ ilości te są mniejsze niż ilości dostępne w ramach kontyngentów taryfowych, stosowanie art. 5 ust. 3 wymienionego rozporządzenia pociągałoby za sobą ustalenie współczynników dostosowujących, które zwiększyłyby ilości referencyjne dla tradycyjnych podmiotów gospodarczych.

(3) Tradycyjnym podmiotom gospodarczym można przyznać wyjątkowo małą ilość z uwagi na szczególnie trudną sytuację mającą wpływ na ich działalność w trakcie roku referencyjnego. Zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 896/2001, Komisja może podjąć właściwe środki, uzasadnione w celu opanowania szczególnych sytuacji w granicach kontyngentów taryfowych A/B i C. Ponadto powiadamianie przez niektóre Państwa Członkowskie o sumie ilości referencyjnych ustanowionych dla tradycyjnych podmiotów gospodarczych zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 896/2001 może być dostosowane do spełnienia istniejących prawnych procedur.

(4) Do osiągnięcia postępu w tych sytuacjach, oraz w celu umożliwienia, gdzie właściwe, podjęcia niezbędnych środków dotyczących zainteresowanych podmiotów gospodarczych, zalecane jest, w danej chwili, nieustalanie współczynników dostosowujących, które mają być stosowane w roku 2004, dla ilości referencyjnych każdego tradycyjnego podmiotu gospodarczego.

(5) Dlatego należy dokonać odstępstwa od rozporządzenia (WE) nr 896/2001.

(6) W celu zapewnienia, że podmioty gospodarcze mają wystarczający czas na składanie wniosków o pozwolenie na pierwszy kwartał 2004 r., niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie niezwłocznie.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Bananów,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W drodze odstępstwa od art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 896/2001, współczynników dostosowujących, które mają być stosowane dla ilości referencyjnej tradycyjnych podmiotów gospodarczych w ramach kontyngentów taryfowych A/B i C na rok 2004 w chwili obecnej nie ustala się.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 19 listopada 2003 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 47 z 25.2.1993, str. 1.

(2) Dz.U. L 345 z 29.12.2001, str. 13.

(3) Dz.U. L 126 z 8.5.2001, str. 6.

(4) Dz.U. L 204 z 13.8.2003, str. 30.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.302.7

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2036/2003 wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia (WE) nr 896/2001 w odniesieniu do ustalania współczynników dostosowujących, jakie mają być stosowane dla ilości referencyjnej każdego tradycyjnego podmiotu gospodarczego w ramach kontyngentów taryfowych na przywóz bananów na 2004 r.
Data aktu: 19/11/2003
Data ogłoszenia: 20/11/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 20/11/2003