uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 36 i 37,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Regionów(3),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Do osiągnięcia celów wspólnej polityki rolnej ustanowionych w art. 33 Traktatu należy wspierać politykę rozwoju obszarów wiejskich poprzez zwiększanie zakresu działań towarzyszących przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 1257/1999(4).
(2) Wsparcie dla młodych rolników będących czynnikiem kluczowym dla rozwoju obszarów wiejskich, powinno być uznawane za priorytet. W celu ułatwienia młodym rolnikom podejmowania przez nich działalności i dostosowania strukturalnego ich gospodarstw konieczne jest wzmocnienie wsparcia już przyznanego.
(3) Należy zachęcać do szybszego tempa wdrażania norm wynikających z prawodawstwa wspólnotowego dotyczących środowiska, zdrowia publicznego, zwierząt i roślin, warunków utrzymania zwierząt i bezpieczeństwa pracy. Normy te mogą nakładać na rolników nowe obowiązki, przyczyniających się do zmniejszenia ich dochodów lub ponoszenia dodatkowych kosztów. Należy zapewnić rolnikom tymczasowe i degresywne wsparcie w celu ułatwienia częściowego pokrycia kosztów wynikających z wdrożenia norm, o których mowa.
(4) W następstwie wprowadzenia działania "spełniania norm" wsparcie udzielane obecnie rolnikom na mocy rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 na ograniczenia w rolniczym użytkowaniu na obszarach podlegających ograniczeniom ekologicznym powinno od tej pory obejmować ograniczenia wynikające z wykonania dyrektywy Rady 79/409/EWG z dnia 2 kwietnia 1979 r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa(5) i dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory(6). Odpowiednio, w niektórych okolicznościach może zostać zaproponowany wyższy poziom wsparcia, a ograniczenie powierzchni do 10 % będzie ograniczone do działania dotyczącego obszarów podlegających specyficznym utrudnieniom.
(5) Systemy doradztwa rolniczego przewidziane w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiającym wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającym określone systemy wsparcia dla rolników(7), mają na celu określanie i proponowanie ulepszeń w bieżącym funkcjonowaniu w związku z normami statutowymi dotyczącymi środowiska, zdrowia publicznego, zwierząt i roślin oraz warunków utrzymania zwierząt. W celu pokrycia takich usług doradczych należy zapewnić rolnikom wsparcie.
(6) Należy zachęcać rolników do przyjęcia wysokich norm w zakresie warunków utrzymania zwierząt. Należy poszerzyć zakres istniejącego rozdziału rolno-środowiskowego rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 w celu zapewnienia wsparcia rolnikom, którzy zobowiązują się do przyjęcia norm dotyczących hodowli zwierząt wykraczających poza ustawowe minimum.
(7) Doświadczenie wykazało, że należy wzmocnić zakres instrumentów mających wspierać jakość żywności w polityce rozwoju obszarów wiejskich.
(8) Należy zachęcać rolników do udziału we wspólnotowych lub krajowych systemach jakości żywności. Udział w takich systemach może przyczynić się do dodatkowych kosztów i obowiązków, które nie są wynagradzane w całości na rynku. Rolnikom uczestniczącym w takich systemach należy zapewnić tymczasowe wsparcie.
(9) Potrzebna jest poprawa świadomości konsumentów odnośnie do istnienia i specyfikacji produktów produkowanych w ramach wspólnotowych lub krajowych systemów jakości żywności. Należy zapewnić wsparcie grupom producentów przy informowaniu konsumentów i promocji produktów objętych systemami wspieranymi przez Państwa Członkowskie w ramach ich planów rozwoju obszarów wiejskich.
(10) Wdrożenie nowych działań towarzyszących wymaga wyjaśnienia niektórych istniejących przepisów. Dotyczy to przede wszystkim inwestycji w gospodarstwa rolne i przepisów finansowych.
(11) Biorąc pod uwagę znaczenie wspierania innowacji w sektorze przetwórstwa spożywczego, należy rozszerzyć zakres istniejącego rozdziału rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 dotyczącego poprawy przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych w celu zapewnienia wsparcia dla rozwoju podejścia nowatorskiego w przetwórstwie spożywczym.
(12) Wyżej wymieniony rozdział określa warunki dotyczące uprawnienia do wsparcia dla inwestycji mających na celu poprawę przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych, uwzględniając wymagania wobec przedsiębiorstw korzystających już z takiego wsparcia dla spełnienia minimalnych norm dotyczących środowiska, higieny i warunków utrzymania zwierząt. Biorąc pod uwagę, iż małe jednostki przetwórcze mogą napotykać trudności w spełnianiu takich norm, Państwa Członkowskie powinny być uprawnione do przyznania im okresu karencji w odniesieniu do warunków dotyczących uprawnienia do wsparcia dla inwestycji podjętych w celu spełnienia nowo wprowadzonych norm dotyczących środowiska, higieny i warunków utrzymania zwierząt.
(13) Konieczne jest zwiększenie ekologicznej i społecznej wartości lasów państwowych; wsparcie inwestycyjne dla tych celów powinno być przyznawane z jednoczesnym wyłączeniem wsparcia dla środków zwiększających gospodarcze wykorzystanie tych lasów.
(14) Doświadczenie zdobyte przy realizacji programowania rozwoju obszarów wiejskich na lata 2000-2006 wykazało potrzebę wyjaśnienia i uproszczenia niektórych przepisów rozporządzenia (WE) nr 1257/1999 i dostosowania niektórych poziomów pomocy. Takie wyjaśnienia i dostosowania dotyczą przede wszystkim zakresu i szczegółowej treści wsparcia dla obszarów mniej uprzywilejowanych i obszarów podlegających ograniczeniom ekologicznym, oraz wsparcia dla szkolenia, leśnictwa oraz dostosowania i rozwoju obszarów wiejskich.
(15) Dlatego rozporządzenie (WE) nr 1257/1999 powinno zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 29 września 2003 r.
| W imieniu Rady | |
| G. ALEMANNO | |
| Przewodniczący |
______
(1) Opinia wydana dnia 5 czerwca 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Dz.U. C 208 z 3.9.2003, str. 64.
(3) Opinia wydana dnia 2 lipca 2003 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, str. 80.
(5) Dz.U. L 103 z 25.4.1979, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 807/2003 (Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 36).
(6) Dz.U. L 206 z 22.7.1992, str. 7. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 97/62/WE (Dz.U. L 305 z 8.11.1997, str. 42).
(7) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.270.70 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1783/2003 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1257/1999 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) |
| Data aktu: | 29/09/2003 |
| Data ogłoszenia: | 21/10/2003 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 28/10/2003 |