uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2092/91 z dnia 24 czerwca 1991 r. w sprawie produkcji ekologicznej produktów rolnych oraz znakowania produktów rolnych i środków spożywczych(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 599/2003(2), w szczególności jego art. 6 ust. 3 lit. b) tiret drugie i trzecie,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 6 ust. 3 rozporządzenia (EWG) nr 2092/91 przewiduje odstępstwo, na podstawie którego Państwa Członkowskie mogą zezwolić, podczas okresu przejściowego upływającego 31 grudnia 2003 r., na stosowanie w produkcji ekologicznej nasion i roślinnego materiału rozmnożeniowego, które nie są produkowane zgodnie z metodami produkcji ekologicznej w przypadku gdy wytwórcy nie są w stanie uzyskać materiału rozmnożeniowego takimi metodami.
(2) Prawodawstwo wspólnotowe dotyczące przydatności nasion i roślinnego materiału rozmnożeniowego ma również zastosowanie zgodnie z art. 3 rozporządzenia (EWG) nr 2092/91.
(3) Utrzymywanie różnorodności biologicznej jest istotną zasadą rolnictwa ekologicznego i dlatego należy zapewnić, aby rolnicy mogli wybierać spośród szerokiego zakresu odmian, w tym także lokalnych.
(4) Jest sprawa oczywistą, że dla niektórych gatunków uprawianych we Wspólnocie zabraknie po 31 grudnia 2003 r. odpowiedniej ilości nasion i roślinnego materiału rozmnożeniowego produkowanego metodami ekologicznymi.
(5) Konieczne jest zatem utrzymanie możliwości stosowania nasion i roślinnego materiału rozmnożeniowego, które nie są uzyskiwane zgodnie z metodami produkcji ekologicznej, jeżeli nie można zastosować nasion lub roślinnego materiału rozmnożeniowego uzyskanych zgodnie z tymi metodami.
(6) Nie należy umożliwiać stosowania nasion lub roślinnego materiału rozmnożeniowego, które nie są uzyskiwane zgodnie z metodami produkcji ekologicznej w odniesieniu do gatunków, dla których nie brakuje nasion i roślinnego materiału rozmnożeniowego produkowanych metodami ekologicznymi w znacznej liczbie odmian. Powinien zatem zostać ustanowiony wykaz gatunków wyłączonych spod zakresu odstępstwa.
(7) Stosowanie odstępstwa w odniesieniu do roślinnego materiału rozmnożeniowego, innego niż sadzeniaki ziemniaka, powinno leżeć w gestii Państw Członkowskich do chwili, kiedy będą mogły zostać przyjęte odpowiednie kryteria na poziomie wspólnotowym.
(8) Istotne jest zwiększenie przejrzystości podaży i popytu na nasiona oraz roślinny materiał rozmnożeniowy, które są produkowane zgodnie z metodami produkcji ekologicznej w celu pobudzenia wzrostu produkcji z użyciem tych metod, a także stosowania nasion i roślinnego materiału rozmnożeniowego produkowanych zgodnie z tymi metodami.
(9) Każde Państwo Członkowskie powinno wobec tego zapewnić, aby została utworzona i udostępniona odbiorcom baza danych, w której będą mogły zostać zarejestrowane nasiona i sadzeniaki ziemniaka wyprodukowane zgodnie z metodami produkcji ekologicznej oraz odpowiednie ogólne kryteria produkcji nasion i roślinnego materiału rozmnożeniowego. W tym kontekście i w celu ułatwienia dostępu do informacji, właściwe jest rozwijanie zharmonizowanego modelu formularza rejestracyjnego używanego przez dostawcę nasion do rejestracji nasion i sadzeniaków ziemniaka w bazach danych.
(10) Każde Państwo Członkowskie powinno zapewnić opublikowanie sprawozdania dotyczącego przyznanych przez nie zezwoleń w celu poinformowania wszystkich uczestników, Państw Członkowskich i Komisji.
(11) Po pierwszych dwóch latach zbierania doświadczeń system należy ponownie poddać wszechstronnemu badaniu, aby ocenić w jakim stopniu nasiona i roślinny materiał rozmnożeniowy produkowane metodami ekologicznymi są stosowane przez rolników. W tym kontekście Komisja powinna rozważyć możliwość opracowania bazy danych na poziomie wspólnotowym.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu powołanego zgodnie z art. 14 rozporządzenia (EWG) nr 2092/91,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 14 sierpnia 2003 r.
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 198 z 22.7.1991, str. 1.
(2) Dz.U. L 85 z 2.4.2003, str. 15.
(3) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, str. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.206.17 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1452/2003 utrzymujące odstępstwo przewidziane w art. 6 ust. 3 lit. a) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2092/91 w odniesieniu do niektórych gatunków nasion i roślinnego materiału rozmnożeniowego oraz ustanawiające zasady proceduralne i kryteria dotyczące tego odstępstwa |
| Data aktu: | 14/08/2003 |
| Data ogłoszenia: | 15/08/2003 |
| Data wejścia w życie: | 04/09/2003, 01/05/2004, 01/01/2004 |