Dyrektywa 2003/79/WE zmieniająca dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia Coniothyrium minitans jako substancji czynnej

DYREKTYWA KOMISJI 2003/79/WE
z dnia 13 sierpnia 2003 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia Coniothyrium minitans jako substancji czynnej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/WE z dnia 15 lipca r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2003/70/WE(2), w szczególności jej art. 6 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG w dniu 10 września 1997 r. niemieckie władze otrzymały wniosek od Prophyta GmbH, zwanego dalej wnioskodawcą, w sprawie włączenia substancji czynnej Coniothyrium minitans do załącznika I do tej dyrektywy. Decyzją Komisji 98/676/WE(3) stwierdzono, że dokumentacja jest "kompletna" w takim rozumieniu, że należy ją uważać za zasadniczo spełniającą wymogi dotyczące danych i informacji, ustanowione w załącznikach II i III do dyrektywy 91/414/EWG.

(2) Wpływ tej substancji czynnej na zdrowie ludzi i środowisko został poddany ocenie zgodnie z przepisami art. 6 ust. 2 i 4 dyrektywy 91/414/EWG, w odniesieniu do zastosowań zaproponowanych przez odpowiedniego wnioskodawcę. W dniu 13 marca 2000 r. wyznaczone Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy, przedłożyło Komisji projekt sprawozdania z oceny, dotyczącego tej substancji.

(3) To sprawozdanie z oceny zostało poddane przeglądowi przez Państwa Członkowskie oraz Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt. Przegląd został zakończony w dniu 4 lipca 2003 r. w formie sprawozdania kontrolnego opracowanego przez Komisję i dotyczącego Coniothyrium minitans.

(4) Przegląd nie ujawnił żadnych otwartych kwestii czy obaw, które wymagałyby konsultacji Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności.

(5) Na podstawie różnych przeprowadzonych badań okazało się, że można oczekiwać, iż środki ochrony roślin zawierające Coniothyrium minitans zasadniczo spełniają wymogi ustanowione w art. 5 ust. 1 lit. a) i b) dyrektywy 91/414/EWG, w szczególności w odniesieniu do zastosowań, które zostały zbadane przez Komisję i wyszczególnione w jej sprawozdaniu kontrolnym. Dlatego, właściwe jest włączenie tych substancji czynnych do załącznika I, w celu zapewnienia możliwości udzielania zezwoleń w odniesieniu do środków ochrony roślin, zawierających tę substancją czynną, we wszystkich Państwach Członkowskich zgodnie z przepisami tej dyrektywy.

(6) Ze względu na to, że muszą być jeszcze przyjęte jednolite zasady w odniesieniu do drobnoustrojów, właściwe jest, aby przy udzielaniu zezwoleń Państwa Członkowskie stosowały przepisy ogólne art. 4 dyrektywy. Dlatego, właściwe jest zapewnienie dostępu do ukończonego sprawozdania kontrolnego, z wyjątkiem informacji poufnych w rozumieniu art. 14 dyrektywy, lub udostępnienie go przez Państwa Członkowskie do konsultacji z wszystkimi zainteresowanymi stronami.

(7) Po włączeniu, należy przewidzieć rozsądny okres, w którym Państwa Członkowskie będą miały możliwość wprowadzić w życie przepisy dyrektywy 91/414/EWG w odniesieniu do środków ochrony roślin zawierających Coniothyrium minitans oraz w szczególności dokonać przeglądu istniejących tymczasowych zezwoleń i, najpóźniej do końca wymienionego okresu, przekształcić odnośne zezwolenia w pełne zezwolenia, zmienić je lub cofnąć, zgodnie z przepisami dyrektywy 91/414/EWG.

(8) Dlatego właściwe jest wprowadzenie odpowiednich zmian do dyrektywy 91/414/EWG.

(9) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG wprowadza się zmiany określone w Załączniku do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują, nie później niż do dnia 30 czerwca 2004 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Państwa Członkowskie niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Państwa Członkowskie zastosują wspomniane przepisy od dnia 1 lipca 2004 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie dokonają przeglądu zezwoleń na każdy środek ochrony roślin zawierający Coniothyrium minitans w celu zapewnienia, że są spełnione warunki odnoszące się do substancji czynnych wymienionych w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG. W razie konieczności zmienią lub cofną zezwolenia zgodnie z dyrektywą 91/414/EWG najpóźniej do dnia 30 czerwca 2004 r.
2. 1
Państwa Członkowskie, najpóźniej w terminie do dnia 31 grudnia 2003 r., na podstawie dokumentacji spełniającej wymogi załącznika III do tej dyrektywy, poddają ponownej ocenie poszczególne dozwolone środki ochrony roślin zawierające Coniothyrium minitans jako jedyną substancję czynną albo jako jedną z wielu substancji czynnych, z których wszystkie zostały wymienione w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG zgodnie z jednolitymi zasadami określonymi w załączniku VI do dyrektywy 91/414/EWG. Na podstawie tej oceny Państwa Członkowskie określają, czy dany środek spełnia warunki ustanowione w art. 4 ust. 1 lit. b), c) d) i e) dyrektywy 91/414/EWG.

W związku z powyższym Państwa Członkowskie:

a) w przypadku środka zawierającego Coniothyrium minitans jako jedyną substancję czynną, w miarę potrzeby zmienią albo cofną zezwolenie najpóźniej w terminie do dnia 30 czerwca 2005 r., lub

b) w przypadku środka zawierającego Coniothyrium minitans jako jedną z kilku substancji czynnych, w miarę potrzeby zmienią albo cofną zezwolenie najpóźniej w terminie do dnia 30 czerwca 2005 r. lub w terminie określonym dla takiej poprawki czy wycofania w odnośnej dyrektywie czy dyrektywach, które włączyły tę substancję czy substancje do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, biorąc pod uwagę datę najpóźniejszą.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 13 sierpnia 2003 r.
W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

(2) Dz.U. L 184 z 23.7.2003, str. 9.

(3) Dz.U. L 317 z 26.11.1998, str. 47.

ZAŁĄCZNIK 

Na końcu tabeli w załączniku I do dyrektywy 91/414/WE należy dodać następujące pozycje.
Nr Nazwa zwyczajowa, numery identyfikacyjne Nazwa IUPAC Czystość(1) Wejście w życie Termin upływu ważności zezwolenia na włączenie Przepisy szczególne
"71 Szczep Coniothyrium minitans CON/M/91-08

(DSM 9660)

Nr CIPAC 614

Nie stosuje się Szczegółowe informacje dotyczące czystości i kontroli produkcji podano w sprawozdaniu kontrolnym dnia 1 stycznia 2004 r. dnia 31 grudnia 2013 r. Zezwala się wyłącznie na stosowanie jako fungicyd.

Przy przyznawaniu zezwoleń, należy uwzględnić wnioski ze sprawozdania kontrolnego dotyczącego Coniothyrium minitans, w szczególności jego dodatki I i II, ukończonego przez Stały Komitet ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt w dniu 4 lipca 2003 r.

W tej ogólnej ocenie:

- Państwa Członkowskie

muszą zwrócić

szczególną uwagę na

bezpieczeństwo

użytkownika i

pracownika i muszą

zapewnić, że warunki

zezwolenia obejmują

właściwe środki

ochronne.

(1) Dalsze szczegółowe informacje dotyczące tożsamości i właściwości substancji są podane w sprawozdaniu kontrolnym."
1 Art. 3 ust. 2 zmieniony przez art. 1 dyrektywy nr 2004/63/WE z dnia 26 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.125.41) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 18 maja 2004 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.205.16

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2003/79/WE zmieniająca dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia Coniothyrium minitans jako substancji czynnej
Data aktu: 13/08/2003
Data ogłoszenia: 14/08/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/01/2004